Vastaus: NBA 2K14
On se kumma miten täältä luetuilla yhden, kahden lauseen vinkeillä peli muuttuu täysin. Hieman ollut sählinkiä tänään ja tulinkin täksi illaksi yksin kotiin, joten oli aikaa testailla ja antaa MyCareerille vielä mahdollisuus.
Aloin miettimään vain, sitä että minun vuoksi pisteitä ei tule, ihan sama tuleeko muutoin. Neljässä ottelussa vastustaja pääsi minun mokan takia kerran tekemään korin.
Toisaalta hyökkäyksessä lähdin lähtökohtaisesti syöttämisestä liikkeelle. Saan ottelussa aika tarkalleen 8min peliaikaa ja teen siinä 6-8 pistettä, syötän 2-4 kertaa ja annan syötölle syötön 2-4 kertaa.
Nyt arvosana on C+ suht helpolla. Pisteisiinkin ovat ihan ok tyytyväisiä. Oma pelifiilis parani todella paljon.
Tuo oma äijä ei vissiin kehity yhtään, ellei osta parannuksia? Eli peliesitykset ei kehitä?
Todella kömpelöltä ukko vaikuttaa, mitä siinä kannattaa ekana lähteä kehittämään ylipäätään kun PG paikkaa pelaa?
Lisäksi joku MyGM muotoa pelannut, niin pystyykö ennen ottelua vastustajan pelipaitaa muuttamaan mitenkään? Oman pystyy L1/R1 näppäimillä.
Ymmärsit siis MyCareerin jujun. Et pelaa yksin koko joukkuetta, et yritä myöskään yksin voittaa. Olet yksi mies tiimissä jonka pitää tehdä yhteistyötä ja tärkeämpää on pelata joukkueena ja tehdä kentällä ko. pelipaikan duunia hyvin ja puollustaa kurinalaisesti (sijoittautuminen 95% asiasta, steal/block napit 5%) niin ettei vastustaja pääse pussittamaan helppoja nakkeja. Hyökkäyspäässä PGn duuni on jakaa nappisyöttöjä helppoihin paikkoihin, eli itse panostaisin passingiin, dribblaukseen ja ball handlingiin (ettei lähde pomputteluvekotin lapasesta kun dribblailet iholla olevaa miestä kahville jotta voit syöttää tai heittää rauhassa) sekä ehkä vähän 3 pt heittoihin ja medium range heittoihin. Sitten vaan temppuilemaan 3pt viivan tuntumaan ja pyörimään siinä pallon kanssa kunnes näkyy vapaa oma mies, syöttö ja pojot pois.
Jos mies on liian kömpelö, siellä on statteja joilla saa lisää juoksunopeutta ja lisää ketteryyttä jne.
Mies paranee niillä pointseilla joita MyCareerissa saa matsin lopussa (sekä mm. sponsoridiileistä ja muista semmoisista). Merkittävimmät pojojen lähteet ovat Teamplay Rating sekä erilaisten koutsin antamien taskien tekeminen ("tee 3-4 helppoa koria ilman riskejä" "pelaa vihun joukkue 5 pisteen päähän" jne)
Kestät myös paljon paremmin kun otat huomioon että MyCareer on osittain skriptattu. Välillä peli päättää että nyt pistetään matsi tiukaksi - tällöin heitot eivät tahdo upota ja vihu riehuu tehokkaasti. Välillä taasen oma mies on liekeissä ja kaikki tuntuu uppoavan. Ideana on että joukkueen (ja pelaajan) suorituksen taso heiluu matsin aikana ja ottelut pysyvät jännittävinä (muutoin osaava pelaaja vetäisi mycareerissa 50+ pisteen pelejä ja voittaisi koko sarjan suoriltaan - nyt moinen temppu vaatii tonneittain taitoa koska "peli vaikeutuu" riippuen hieman tilanteesta). Lisäksi kun mies otetaan kentältä, pelitilanne voi heilahtaa melkoisesti. Olen nähnyt esim. kuinka ollaan 20 pisteen johdossa 4. periodin alussa ja 1min enenn loppua pääsee takaisin kentälle ja muu joukkue ei ole juuri saanut pisteen pistettä ja ollaan 3p jäljessä ja sitten tulee koutsilta nakki "noniin voita peli". Skriptattua.
Mutta kun tämän hyväksyy, pelimoodi on varsin ässä. Aina voi tapahtua mitä vaan, koskaan ei pidä tuudittautua siihen että johto on varma tai että tämä tästä on helppo kori. Samoin vaikka 20 pisteen tappioasema ei välttämättä kaada maailmaa kun vihu voi menettää pallon mitä kosmisimmilla tavoilla 4-5 hyökkäystä putkeen ja jos tilanteet pelaa kurinalaisesti ja hyödyntää ne roiskimatta minne sattuu, piste-ero kaventuu nopeasti.
Voisin jopa sanoa että MyCareerissa oman ja vihun pistesaldo on täysin turha tieto. Teamplay rating on se mikä merkitsee ja aika nopeasti oppii mistä sitä saa ja mistä sitä menettää. Sitten kun alkaa olla B.. B+..A- lähes joka matsissa, huomaa että hei, näitä matseja myös tulee voitettua melkoisesti. Ei jokaista, sillä välillä tulee tietty liigan kärkijoukkue ja kouluttaa, mutta isommalla prosslla.