Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Merri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

tsinivuo sanoi:
DS hiblausohjauksineen kuulostaa jo liian eksoottiselta, eikä sieltä ainakaan ole mitään kiintoisia auto/väkivalta nimikkeitä ole tulossa.

Ketä ei muka eksoottinen hiblaus kiinnostaisi? :p
DS:n tuleva lääkäri/kirurgi peli on varmaan aika väkivaltainen(suolen pätkiä lentelee) ja ehkäpä siinä pääsee hurjastelemaan ambulanssilla ihmisten yli. :)

GBA on saamassa oman GTA:n että kyllä sarja varmaan DS:lläkin nähdään, mutta toki myös PSP:llä.

Kuulin epämääräisiä huhuja että Sony olisi laatinut PSP:lle grafiikan taso rajoituksen akun keston säästämiseksi ja että tästä syystä Metal Gear Acid on vuoropohjainen strategiapeli. Voikohan tuossa olla mitään perää?
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Naaahu sanoi:
Kuulin epämääräisiä huhuja että Sony olisi laatinut PSP:lle grafiikan taso rajoituksen akun keston säästämiseksi ja että tästä syystä Metal Gear Acid on vuoropohjainen strategiapeli. Voikohan tuossa olla mitään perää?
Kehitystyökaluissa on systeemi, joka laskee pelin oletetun virrankulutuksen PSP:llä. Virrankulutuksen pitää mahtua Sonyn ennalta määriteltyihin puitteisiin, mitkä ne sitten ovatkaan.
On sitten pelinkehittäjästä kiinni, mistä alkavat nipistämään, jos virrankulutus on liian suurta.

Virrankulutustahan on pyritty hillitsemään mm. sillä, että akulla käytettäessä ruutua ei saa niin kirkkaaksi, kuin jos laite olisi kytkettynä verkkovirtaan.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Ridge Racer vs. Ridge Racer

Ridge Racer DS

Ridge Racers PSP

(.WMV / 5 MB)

Ainakin tuollaisissa nopeatahtisissa peleissä DS:n kakkosnäytön hyöty jää jotenkin hämärän peittoon. Ehkä hitaammissa ja taktisemmissa peleissä tilanne on toinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Nintendo on ilmoittanut, että jo pelkästään Japanissa se on myynyt 2 miljoonaa Nintendo DS:ää ennakkoon. Valitettavasti se ei pysty valmistamaan tätä määrää tämän vuoden sisään, joten jotkut joutuvat odottamaan. Hyvin lepsua Nintendolta, mutta toisaalta kukaan ei odotanut sen myyvän heti alkuun noin hyvin.

LÄHDE: Nikkei, Nintendo, DS Advanced,
URL: http://ds.advancedmn.com/article.php?artid=1301
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Jep, itse postitin juuri toiseen topiikkiin toisesta lähteestä samasta uutisesta :)

Eli näyttää siltä, että Nintendo ottaa suoraan vakaan aseman ainakin Japanissa. Nyt sitten odotellaan tietoja Yhdysvalloista, viikon kuluessa pitäisi ilmeisesti jotain saada tietää?


Btw, hoksasin vasta äsken että tämä oli meikäläisen oma topikki - olin ihan vallan unohtanut :D Noh, käy vaikka synttärilahjasta hoksata näin myöhään kuinka tämä on kasvanut isoksi.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Päätin herättää tällä puolella vähän keskustelua, kun homma on TaskuFINin DS-ketjussa vähän karannut käsistä. Eli nyt vaan konsolisotimaan ihan luvan kanssa ;)

Seuraavassa hieman lainauksia siltä puolelta.
Viestin lähetti alunperin Hex
Eihän akkukeston optimointi mikään erikoinen juttu ole verrattuna muuhun optimointiin. Peliohjelmointi on jo muutenkin optimointia! Millä perusteilla väität, että joudutaan _liikaa_ keskittymään akkukeston optimointiin? Se millä on resurssien kannalta oikeasti merkitystä, on laitteen ohjelmoinnin helppous kokonaisuudessaan.

Oli tämä DS-alue tai ei, ei täälläkään parane puhua puuta heinää. Siksi tänne vastailen. Oli alue mikä tahansa, on asioita syytä tarkastella tasapuolisesti. Jos se sinusta on riehumista niin voi voi.

Viestin lähetti alunperin Smirre
En tiedä luetko PSP:hen liittyviä uutisia ollenkaan? Jos et tiedä, että PSP:n kanssa joudutaan säätämään ja tuskailemaan mm. surkean akkukeston kanssa, niin ole hyvä vaan, minä en enää vastaa sinulle.

Eikö Game Gearin, Atari Lynxin ja vaikka Nomadin surkeassa akunkestossa ollut valittamisen aihetta? Ei tainnut silloinkaan helppo ohjelmoitavuus ja pelien porttaus olla tie voittoon? Miksi nyt olisi?

Lainaus PSP:lle ohjelmoivalta henkilöltä:
"The 4-6h can be attained in the PSP but at a massive cost. The game for starters would have to be buffered into its 32MB of ram so the disc doesn't have to spin at all, then the min lighting possible to the LCD, low volume via headphones, and yah the lan off too.

So if you think you'll get 4-6, then I hope you enjoy stuff like Bust-A-Move or Tetris because the way they're pushing aesthetics 32MB of ram isn't much to store in. According to the guy if you want a game like say Ridge Racer that'll run the CPU fully, use the disc quite a bit, and you want more than a whisper of audio via the unit speakers you're going to get around 2.5hours."

Vaikka yrität sanoa mitä tahansa, se vaan on fakta, että pelintekijät päättävät miten kauan sinun PSP:n akku kestää. Kaikki tämä kuulostaa varmaan sinustakin todella hyvältä?

Näyttää myös siltä, että pelintekijät eivät voi edes käyttää koko prosessoritehoa hienosta koneestaan, vaan esim. 10% tai 20% CPU:sta akkukeston säästämiseksi. Akusta loppuu mehut PSP:n raudan kanssa, eikä ylikuumentumis ongelmatkaan ole outoja. Sekä PSX että PS2 kokivat ylikuumenemisongelmia alkutaipaleellaan. Huono akku pilaa monella tavalla hienon laitteen, puhutaan mistä elektroniikasta tahansa.

Muut puhuvat puuta heinää ja sinä tulet kylvämään totuudensiemeniä harhauskoisten silmille? Hah.

p.s PSP on mielenkiintoinen laite, en vaan millään pysty suosittelemaan sitä kenellekään ennen kuin akkuongelmat on saatu ratkaistua. Toivottavasti ei mene vuosia.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Smirre sanoi:
Eikö Game Gearin, Atari Lynxin ja vaikka Nomadin surkeassa akunkestossa ollut valittamisen aihetta? Ei tainnut silloinkaan helppo ohjelmoitavuus ja pelien porttaus olla tie voittoon? Miksi nyt olisi?
Tuo on muuten aivan totta. Kirjoitin aiheesta TaskuFINiin artikkelin noin vuosi sitten ennen kuin DS:stä ja PSP:stä oltiin edes kuultu. Eli siinä tieto saattaa olla jossain määrin vanhahtavaa.

Jos tuo kirjoittamani juttu pitäisi jotenkin kiteyttää, niin ehdottomasti nostaisin esille nimenomaan akunkeston. Tähän mennessä Euroopassa Game Boyt ovat olleet ainoita menestyksekkäitä taskukonsoleita ja uskon, että sillä on vahva yhteys laitteen patterien keston kanssa. Tosin tilanne on sikäli muuttunut, että nykyään ei tarvitse enää ostaa pattereita, vaan akun voi ladata ihan vain pistorasian avulla.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

rez o sanoi:
Ridge Racer vs. Ridge Racer

Ridge Racer DS

Ridge Racers PSP

(.WMV / 5 MB)

Ainakin tuollaisissa nopeatahtisissa peleissä DS:n kakkosnäytön hyöty jää jotenkin hämärän peittoon. Ehkä hitaammissa ja taktisemmissa peleissä tilanne on toinen.

Aivan karmean näköinen tuo DS-versio. DS tulee varmasti menestymään, mutta itse toivon Sonylle onnistunutta sotaretkeä Mariolandiaan. Aivan sama millaisia pelillisiä uudistuksia DS tuo mukanaan jos pelit ovat noin hirveän näköisiä. 2D-pelit voivat pelittää ihan hyvin.

Jos nuo koneet todella ovat samanhintaisia ei valinta ole vaikea, oikeastaan on vain yksi vaihtoehto PSP!. :D
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Kanis sanoi:
Tosin tilanne on sikäli muuttunut, että nykyään ei tarvitse enää ostaa pattereita, vaan akun voi ladata ihan vain pistorasian avulla.

Mutta eikö se ole aika bizarrea jos akun lataaminen kestää kauemmin kuin sen ajan millä laitteella pystyy pelaamaan?* :confused:

* Siis taas kerran kärjistetysti, emme tiedä kauanko sen akun lataaminen kestää
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Dr Evil sanoi:
Aivan karmean näköinen tuo DS-versio. DS tulee varmasti menestymään, mutta itse toivon Sonylle onnistunutta sotaretkeä Mariolandiaan. Aivan sama millaisia pelillisiä uudistuksia DS tuo mukanaan jos pelit ovat noin hirveän näköisiä. 2D-pelit voivat pelittää ihan hyvin.

Metroid Prime: Hunters osoittaa kyllä että kyllä niitä tehoja löytyy ihan hyvin 3D:n pyörittämiseen. Silti en pitäisi minkäänlaisia suuria johtopäätöksiä ensimmäisistä peleistä, koska niiden graafinen olemus riippuu ihan siitä, kuinka kauan pelitalolla on ollut aikaa niiden kanssa pakertaa.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Teppo_Holmqvist sanoi:
Mutta eikö se ole aika bizarrea jos akun lataaminen kestää kauemmin kuin sen ajan millä laitteella pystyy pelaamaan?* :confused:

* Siis taas kerran kärjistetysti, emme tiedä kauanko sen akun lataaminen kestää

Jos haluaa pelata yli sen 4-6h minkä sen akun pitäisi kestää, niin onko se niin paha rasti ostaa toinen akku, jonka avulla voi tuplata keston. Mielestäni PSP:n ongelmat ovat pieniä ja ne pystyy aika pitkälle ohittamaan esim. ostamalla toisen akun. DS:n pelit pysyvät rumina, tekninen ero noitten laitteiden välillä on liian suuri, melkein samaa luokkaa kuin PS2 ja N64:lla. Jännä taistelu silti varmaan noiden välille tulee.

edit: no joo kyllä toi Metroid näyttää ihan ok:lta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Kyllähän se asia hiukan niin on, että DS on kovempi kone, se on innovatiibvisempi ja pelit ovat varmasti mielenkiintoisempia (parhaimmillaan, toki tuollaista Ridge Racer -scheissea löytyy joka koneelta). PSP menestyy kuitenkin markkinoilla paremmin: Sonyn fanipoikapohja on kattava, eikä tosipelaajia yksinkertaisesti ole tarpeeksi.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Knight sanoi:
Kyllähän se asia hiukan niin on, että DS on kovempi kone, se on innovatiibvisempi ja pelit ovat varmasti mielenkiintoisempia (parhaimmillaan, toki tuollaista Ridge Racer -scheissea löytyy joka koneelta). PSP menestyy kuitenkin markkinoilla paremmin: Sonyn fanipoikapohja on kattava, eikä tosipelaajia yksinkertaisesti ole tarpeeksi.

Minun mielestäni vanha tekniikka ei ole kovin innovaatista, olkoonkin siinä kaksi näyttöä. Nintendo voisi kyllä alkaa tekemään pelkästään pelejä, kun eivät näköjään koneita osaa tehdä.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Oletko tosissasi? Käsitinkö oikein, että olet nähnyt yhden videon yhdestä DS:n pelistä, joka vieläpä on multiplatform-tekele, ja tuomitset sen perusteella DS:n tekniikan ja koneen huonouden?
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Elitismi alkaa taas. DS fanit kuvittelevat olevansa tosi eliittiä tuon kaksinäyttöisen ihmeensä kanssa. Sanottakoon, että itseä kiinnostaa DS tällä hetkellä enemmän, mutta kyllä monilla jää nyt faktat tajuamatta PSP vs. DS väittelyssä.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Solid Snake sanoi:
Elitismi alkaa taas. DS fanit kuvittelevat olevansa tosi eliittiä tuon kaksinäyttöisen ihmeensä kanssa. Sanottakoon, että itseä kiinnostaa DS tällä hetkellä enemmän, mutta kyllä monilla jää nyt faktat tajuamatta PSP vs. DS väittelyssä.

Mutta kun toisen puolen ainoa argumentti on grafiikka, niin on se hieman typerää. Tämä alkaa muistuttaa hieman muistuttaa Pelipeikkoa ja hänen kiintolevyään. :)
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Knight sanoi:
Oletko tosissasi? Käsitinkö oikein, että olet nähnyt yhden videon yhdestä DS:n pelistä, joka vieläpä on multiplatform-tekele, ja tuomitset sen perusteella DS:n tekniikan ja koneen huonouden?


Käsitit väärin, olen nähnyt enemänkin videoita, ja eikös se niin ole että tuo on tehoiltaan aika identtinen N64:n kanssa. Kyllä minä tiedän mihin se kone pystyy ja se ei tänään ole enää paljoa, aivan sama pystyykö sitä ruutua lääppimään.

Lähinnä heitin piikin/provon kun rupesit avautumaan tosipelaajista, jota mielestäsi näköjään Mario-miehet edustaa.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Teppo_Holmqvist sanoi:
Mutta kun toisen puolen ainoa argumentti on grafiikka, niin on se hieman typerää. Tämä alkaa muistuttaa hieman muistuttaa Pelipeikkoa ja hänen kiintolevyään. :)

Mikäs DS-puolen argumentti on. "pelit tulevat olemaan mullistavan innovaatisia koska tässä on kaksi näyttöä". Ei ole oikeastaan juurikaan näyttöä että tuosta ominaisuudesta oikeasti olisi todella jotain hyötyä, selvästi tehokkaampi kone on sentään konkreettista, ja se vaikuttaa muuhunkin kuin pelkkään grafiikkaan.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Knight sanoi:
Kyllähän se asia hiukan niin on, että DS on kovempi kone, se on innovatiibvisempi ja pelit ovat varmasti mielenkiintoisempia (parhaimmillaan, toki tuollaista Ridge Racer -scheissea löytyy joka koneelta). PSP menestyy kuitenkin markkinoilla paremmin: Sonyn fanipoikapohja on kattava, eikä tosipelaajia yksinkertaisesti ole tarpeeksi.

Kuvailisitko hieman sitä tosipelaajaa? häiritsee kovasti, kun en tiedä mikä se on.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Dr Evil sanoi:
Mikäs DS-puolen argumentti on. "pelit tulevat olemaan mullistavan innovaatisia koska tässä on kaksi näyttöä". Ei ole oikeastaan juurikaan näyttöä että tuosta ominaisuudesta oikeasti olisi todella jotain hyötyä

Kyllä siitä kynästä ja toisesta näytöstä jotakin hupia irronnee. PSP:llä tuskin nähdään vaikkapa Touch! Made in Warion tai Pac-Pixin kaltaisia pelejä, vaikka pellin alla onkin enemmän hevosvoimia kuin Nintendon vehkeessä.
 
Ylös Bottom