Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Merri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Mika73 sanoi:
Katsotaan ensin millainen raakile uusi Nintendo NDS on..

Nintendollahan näiden puolivalmisteiden julkaisusta on jo kokemusta..

Olisikohan antaa mitään esimerkkejä?
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Noh, VirtualBoyhan oli jo alkutekijöissään semmoinen laite, joka ei pahemmin innostusta saanut aikaan kenessäkään, toisin kuin NDS. Muistan kyllä aikanaan kun satuin Nintendo-lehdestä laitteesta lukemaan ja mielenkiintoa ei kovasti ollut. GBA:n alkuongelmista en taas osaa kommentoida kun en sattunut seuraamaan sen markkinoilletuloa mitenkään aktiivisesti.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Mika73 sanoi:
GBA

Virtual Boystä ei taida kannattaa edes puhua..

Jep, eli GBA:n taustavalon puute häiritsi? No, itselleni se oli pääsyy jättää laite ostamaat, GBA:SP tuli hommattua. Virtual Boyta ei ehkä kannattaisi tähän vetää, meinaan, jokainen tekee virheitä ja nämä ovat osoituksia siitä, ettei Nintendo ole Jumalyhtiö vaan siellä on ihan ihmisiä töissä. Itseäni silti kaikkein eniten epäilyttää se, että DS:stä tulee vain hauska minipeli kone eikä mitään muuta.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Ihmettelen kyllä vähän tuota minipelipelkoa, kun esim. Final Fantasyita on tulossa, joita ei kyllä millään voi kategorisoida minipeleiksi :)
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Merri sanoi:
Ihmettelen kyllä vähän tuota minipelipelkoa, kun esim. Final Fantasyita on tulossa, joita ei kyllä millään voi kategorisoida minipeleiksi :)

Tarkoitinkin että kahden ruudun käyttö olisi vain minipelaamista eikä ns. oikeaa raskaampaa pelaamista, suurimmassa osissa peleissä. Tietenkin esim. Metroid Hunters käyttää konetta sitten jo ihan eri tavalla kuin pelkkänä minipeli laitteena, mutta käytetäänkö muissa peleissä kahta ruutua kokopelin ajan peliä hyödyntäen?
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Kyllähän kaikissa peleissä kumpaakin näyttöä hyödynnetään, esim kosketusnäyttöä itse peliin jne ja ylänäyttöä sitten karttaan & tilastoihin sun muihin, tai sitten päinvastoin.

Enkä todellakaan ymmärrä, miten se tekee peleistä vain "minipelejä", jos toista näyttöä käytetään päänäytöltä tilaasäästäväksi tilastoruuduksi?

Esim. Mr Drillerin puzzlepelissähän se kuva on jaettu 2 näytön kesken, samaten Bomberman DS:ssä.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Kooste sen erään näytevideon peleistä, mitä nyt muistan...

Mario 64 DS: käytetään erittäin monipuolisesti, minipeleissä on useita eri tapoja kokeiltu. Itse pääpelistä en heti muista mihin kosketusnäyttöä käytettiin, taitaa kuitenkin ainakin liikkuminen onnistua sen avustuksella haluttaessa

Metroid: käytetään tarkkaan tähtäämiseen sekä pallona ollessa ohjaamiseen

Jokin musiikkipeli: skrollataan edestakaisin pyörittämällä levyä

Spider-Man 2: käytetään ylimääräisenä "näppäimistönä", jonka avulla voi vaihtaa käytettyä erikoiskykyä nopeasti

The Urbz: käytetään monilla tavoin, esim. musiikin räppäämiseen jossakin vaiheessa


Kyllä siitä siis hyötyä irtoaa muuhunkin kuin vain minipeleihin :)
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Merri sanoi:
Kooste sen erään näytevideon peleistä, mitä nyt muistan...

Mario 64 DS: käytetään erittäin monipuolisesti, minipeleissä on useita eri tapoja kokeiltu. Itse pääpelistä en heti muista mihin kosketusnäyttöä käytettiin, taitaa kuitenkin ainakin liikkuminen onnistua sen avustuksella haluttaessa

Metroid: käytetään tarkkaan tähtäämiseen sekä pallona ollessa ohjaamiseen

Jokin musiikkipeli: skrollataan edestakaisin pyörittämällä levyä

Spider-Man 2: käytetään ylimääräisenä "näppäimistönä", jonka avulla voi vaihtaa käytettyä erikoiskykyä nopeasti

The Urbz: käytetään monilla tavoin, esim. musiikin räppäämiseen jossakin vaiheessa


Kyllä siitä siis hyötyä irtoaa muuhunkin kuin vain minipeleihin :)

Jep. Mutta ainoa joka noista kuulosti todellisesta hyödyn ottamiselta oli Metroid. Niin ja Super Mario. Muut voidaan toteuttaa ihan millä vain koneella jossa on analogitatti. Mutta, uskon edelleen pelitekijöillä riittävän ideoita hyödyn ottamiseen. Tai toivon ainakin. Lopullisen tuomion teen kun laite on viimein käsissä.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Mutta siinähän se onkin! Ei kannettavissa laitteissa voi oikein toteuttaa analogitattia, se vie niin paljon tilaa pystysuunnassa. Eikä ole myöskään kovin nätin näköinen. Kosketusnäyttö tosiaan korvaa analogitatin. Tosin kuten jo aiemmin mainitsin, se korvaa muutakin. Sitä voi käyttää varsin monipuolisesti.

Kuinka kauan tulee kestämään siinä, että joku keksii säätää Linuxin pyörimään NDS:ssä? ;)
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Todellista hyödyn ottoa on se, että sitä käytetään jossain muodossa hyväksi ;)

Sillä ei siis ole väliä, miten sitä on käytetty, jos sitä on käytetty monin eri tavoin hyväksi. Yhdessä pelissä sitä ei ehkä välttämättä käytetä kuin yhdellä tavalla, joissakin peleissä ei ehkäpä jopa ollenkaan, mutta jokatapauksessa sille on keksitty kaikenlaisia erilaisia käyttötapoja.

Hmm, sitten olin jo unohtanut tuon kahden näytön hyväksi käytön kommentin. Toisaalta, nuo jo äsken sanomani sanat kyllä vastaavat siihenkin. Olin siis puhumassa styluksesta kaiketi kokoajan, toisella keskustelualueella on siitä menossa mielenkiintoinen keskustelu. Kuitenkin, vaikka kakkosnäyttö ei olisi aina aktiivisessa käytössä, on siitä silti hyötyä kun enää ei tosiaan tarvitse kaikkea ahtaa yhteen ruutuun. Varsin hyödyllistä monissa peleissä, varsinkin niissä joissa tieto on tärkeää (mieleen tulee ainakin Advance Wars ja Crystal Chronicles).


Jokatapauksessa minulla on kokoajan ollut asiana tuoda esille se, että kaksi näyttöä ja kosketusmahdollisuus korvaavat monien aiempien laitteiden puolia ja tuo myös uusia mahdollisuuksia konsolipuolelle, jotka aiemmin onnistuivat vain tietokoneilla tai lisälaitteilla joita lähes kukaan ei viitsi konsolille hankkia (esim. näppäimistö ja hiiri).
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Merri sanoi:
Todellista hyödyn ottoa on se, että sitä käytetään jossain muodossa hyväksi ;)

Sillä ei siis ole väliä, miten sitä on käytetty, jos sitä on käytetty monin eri tavoin hyväksi. Yhdessä pelissä sitä ei ehkä välttämättä käytetä kuin yhdellä tavalla, joissakin peleissä ei ehkäpä jopa ollenkaan, mutta jokatapauksessa sille on keksitty kaikenlaisia erilaisia käyttötapoja.

Hmm, sitten olin jo unohtanut tuon kahden näytön hyväksi käytön kommentin. Toisaalta, nuo jo äsken sanomani sanat kyllä vastaavat siihenkin. Olin siis puhumassa styluksesta kaiketi kokoajan, toisella keskustelualueella on siitä menossa mielenkiintoinen keskustelu. Kuitenkin, vaikka kakkosnäyttö ei olisi aina aktiivisessa käytössä, on siitä silti hyötyä kun enää ei tosiaan tarvitse kaikkea ahtaa yhteen ruutuun. Varsin hyödyllistä monissa peleissä, varsinkin niissä joissa tieto on tärkeää (mieleen tulee ainakin Advance Wars ja Crystal Chronicles).


Jokatapauksessa minulla on kokoajan ollut asiana tuoda esille se, että kaksi näyttöä ja kosketusmahdollisuus korvaavat monien aiempien laitteiden puolia ja tuo myös uusia mahdollisuuksia konsolipuolelle, jotka aiemmin onnistuivat vain tietokoneilla tai lisälaitteilla joita lähes kukaan ei viitsi konsolille hankkia (esim. näppäimistö ja hiiri).

Tottakai olet oikeassa. Mutta tämä kaikki siis edellyttäen että kaksoisnäyttöä käytetään hyväksi muissakin kuin Nintendon peleissä. Ja kunhan kakkos näytöstä ei tule mitään analogitatin korvaajaa. Mutta edelleen, tehdään päätökset vasta siinä vaiheessa kun koneita on tullut kokeiltua. Itse päätän siinä vaiheessa kumpi on parempi kun omistan molemmat ja katson kumpaa tulee kannettua enemmän mukana. Tietenkin DS pelien mukavat hinnat mahdollistavat useammankin pelin oston, mutta PSP:n leffa ominaisuuksista on kyllä oikeasti hyötyä todella paljon esim. matkoilla. Ja esim. autossa ei tarvita kuin tupakan sytyttimeen sopiva laturi niin se on siinä. Katsellaan, katsellaan.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Se kyllä korvaa sen, osittain. Riippuu pelistä. Ihmettelen vain, että jos täällä on tarkoitus keskustella lävitse näistä eri mahdollisuuksista ja siitä mitä laitteet pystyvät ehkä tekemään ja mitä ei, miksi pitäisi yrittää hiljentyä asioista ja olla hissukseen pelkällä odottelumeiningillä. Spekuloiminen, päättely, arvelu ym. asiat ovat ihan kivaa hommaa. Päätöksiähän tässä ei ole vielä missään vaiheessa tietääkseni tehty, päätelmiä kylläkin :)

Itse olen kyllä sellainen piru, että annan toisten testata ennen kuin omani tulen hankkineeksi :D


Muoks Eikö muuten ole turhaa lainata edellistä viestiä, kun sen viestin voi lukea kuitenkin siitä yläpuolelta?
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

On se turhaa tässä tapauksessa kun kahdestaan jutellaan. Tulee vaan automaattisesti painettua tuota "lainaa" nappia..

Jep, spekulointiahan tämä on, välillä vaan tulee fiilis että "asia on näin, olen täysin varma". Eniten ihmettelen sitä, että DS:n puolestapuhujat aina väittävät ettei PP voisi olla hyvä konsoli kun se ei mullista koko maailmaa. Kyllä PSP voi tuoda käsipeleihin uutta siinä missä DS:kin, ainakin melkein. Se voi myös olla hyvä kone vaikkei koko maailmaa muutakkaan. Muutenkin on tuntunut siltä, että DS puhujilla menee puollustusvaihde päälle kun Nintendoa uhataan nyt jo jopa kannettavien koneiden markkinoilla (en tarkoita sinua)...
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Nythän vasta tajusin, että DS olisi ihan pirun hyvä alusta sotastrategioihin. Kosketusnäytöllä joukkojen ohjaaminen voisi onnistua jopa paremmin kuin hiirellä.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Jatkoa ketjusta Tietoa NDS:stä
Smirre sanoi:
En tiedä luetko PSP:hen liittyviä uutisia ollenkaan? Jos et tiedä, että PSP:n kanssa joudutaan säätämään ja tuskailemaan mm. surkean akkukeston kanssa, niin ole hyvä vaan, minä en enää vastaa sinulle.

Eikö Game Gearin, Atari Lynxin ja vaikka Nomadin surkeassa akunkestossa ollut valittamisen aihetta? Ei tainnut silloinkaan helppo ohjelmoitavuus ja pelien porttaus olla tie voittoon? Miksi nyt olisi?

Lainaus PSP:lle ohjelmoivalta henkilöltä:
"The 4-6h can be attained in the PSP but at a massive cost. The game for starters would have to be buffered into its 32MB of ram so the disc doesn't have to spin at all, then the min lighting possible to the LCD, low volume via headphones, and yah the lan off too.

So if you think you'll get 4-6, then I hope you enjoy stuff like Bust-A-Move or Tetris because the way they're pushing aesthetics 32MB of ram isn't much to store in. According to the guy if you want a game like say Ridge Racer that'll run the CPU fully, use the disc quite a bit, and you want more than a whisper of audio via the unit speakers you're going to get around 2.5hours."


Vaikka yrität sanoa mitä tahansa, se vaan on fakta, että pelintekijät päättävät miten kauan sinun PSP:n akku kestää. Kaikki tämä kuulostaa varmaan sinustakin todella hyvältä?

Näyttää myös siltä, että pelintekijät eivät voi edes käyttää koko prosessoritehoa hienosta koneestaan, vaan esim. 10% tai 20% CPU:sta akkukeston säästämiseksi. Akusta loppuu mehut PSP:n raudan kanssa, eikä ylikuumentumis ongelmatkaan ole outoja. Sekä PSX että PS2 kokivat ylikuumenemisongelmia alkutaipaleellaan. Huono akku pilaa monella tavalla hienon laitteen, puhutaan mistä elektroniikasta tahansa.

Muut puhuvat puuta heinää ja sinä tulet kylvämään totuudensiemeniä harhauskoisten silmille? Hah.

p.s PSP on mielenkiintoinen laite, en vaan millään pysty suosittelemaan sitä kenellekään ennen kuin akkuongelmat on saatu ratkaistua. Toivottavasti ei mene vuosia.

Modet: lupaan, että tämä oli viimeinen off-topic viestini tässä ketjussa.

ontopic: :D
Nintendo DS Kicking Butt in Japan
Alkuperäisessä ketjussa tosiaan OLI paikoin puuta heinää. Sinä esimerkiksi väitit, että PSP:n grafiikka on _hitusen_ parempaa kuin DS:n. Kommentoin vastaavia päättömyyksiä. Sinä konsolisodalle tyypilliseen tapaan sivutit argumenttini ja käänsit keskustelun kokemasi "vastustajan" ongelmiin, eli PSP:n akkuun. Huom! Akkukirjoituksiasi kommentoidessani kommentoin tarkempia yksityiskohtia, kuten mikä ongelman vaikutus on peliohjelmoijalle, en kiistä itse ongelmaa. Sitä et tietystikään halunnut ymmärtää, koska väittelyssähän kuuluu "voittaa". Sitähän sekin oli, kun väittelyn jo loputtua moden käskystä piti sinun vielä päästä sanomaan viimeinen sana.

Kuinka paljon sinulla on kokemusta Lynxin, Game Gearin ja Nomadin matkakäytöstä? Nomadiin vertaaminen on typerää, tiedät miksi, jos olet konetta käyttänyt. Lynxin ja Game Gearin akkujen keston ongelmallisuutta on yksinkertaistettu liikaa. Ongelma ei ollut niinkään itse kesto, kyllä sitä kohtalaisesti riitti, mutta ongelmana olikin, että paristoja pitikin sitten vaihtaa todellinen lasti, joka oli kaikkea muuta kuin halpaa ja kätevää. Lynx söi kuusi AA-paristoa! Vaikka PSP on akkusyöppö, siihen sentään saa uutta virtaa (näennäisesti) ilman kustannusta.

Ajattelin koota omia ajatuksiani kohtalaisen kattavana kirjoituksena PSP:n ja DS:n hyvistä ja huonoista puolista (ja muuta mieleen juolahtavaa), kunhan joskus Halo 2:lta, HL 2:lta ja GTA:SA:lta ehdin. Jos kiinnostaa väitellä ilman, että ainakaan heti kokonaisuus unohtuu yksityiskohdilta, kommentoi sitä.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Knight sanoi:
Nythän vasta tajusin, että DS olisi ihan pirun hyvä alusta sotastrategioihin. Kosketusnäytöllä joukkojen ohjaaminen voisi onnistua jopa paremmin kuin hiirellä.
Tuota olen minäkin miettinyt. Siinä on jo olemassaoleva ja hyväksi havaittu peligenre, jota on vaikea tai usein mahdoton toteuttaa muulla kuin hiirellä tai vastaavalla. Genre ei myöskään ole pakosta tehosyöppö. Jos jotain negatiivistakin, niin pelityyppi kyllä hyötyy selvästi tarkasta näytöstä. Se tosin auttaa, että noissa on lähes aina paljon teksti- ja numerotietoa, joka voidaan siirtää erittäin luontevasti toiselle näytölle, jolloin toisen näytön koko ala on kartan yms. käytössä.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Solid Snake sanoi:
On se turhaa tässä tapauksessa kun kahdestaan jutellaan. Tulee vaan automaattisesti painettua tuota "lainaa" nappia..

Jep, spekulointiahan tämä on, välillä vaan tulee fiilis että "asia on näin, olen täysin varma". Eniten ihmettelen sitä, että DS:n puolestapuhujat aina väittävät ettei PP voisi olla hyvä konsoli kun se ei mullista koko maailmaa. Kyllä PSP voi tuoda käsipeleihin uutta siinä missä DS:kin, ainakin melkein. Se voi myös olla hyvä kone vaikkei koko maailmaa muutakkaan. Muutenkin on tuntunut siltä, että DS puhujilla menee puollustusvaihde päälle kun Nintendoa uhataan nyt jo jopa kannettavien koneiden markkinoilla (en tarkoita sinua)...

Kuka on väittänyt että PSP ei ole hyvä konsoli, koska se ei mullista maailmaa? Porukka on vain ilmoittanut että PSP ei heitä itseään kiinnosta koska se on niin paljon saman vanhan toistoa, kun nyt on jotain ennen näkemätöntäkin tulossa. Akun kesto ongelmaa on ehkä eniten puitu.
 
Vastaus: Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

Merri sanoi:
Smirre unohti muuten mainita, että niissä videoissa oli päässyt mukaan jo yksi bugikin, jossa kosketusnäyttö ei suostunut toimimaan jossakin kohtaa - jotenkin tuntuu että se bugi korjattiin asap esittelytilaisuuden jälkeen ;) Arvelen että bugi oli softassa eikä itse laitteessa.

Huomasin huomasin heh. Esittelijätkin tuntuivat välillä olevan hukassa uuden laitteen kanssa, eivät tienneet rekisteröikö DS kosketuksen vai ei ja jne :) Jos kosketusnäytön vikoja tulee vielä valmiiseen versioon on se vakava valmistusvirhe, siksi uskon ja toivon Nintendon fixaavan nämä asiat kuntoon. Näissä pressitilaisuuksissa yleensä kuitenkin aina joku laite bugittaa tms

Mika73 sanoi:
Katsotaan ensin millainen raakile uusi Nintendo NDS on..

Nintendollahan näiden puolivalmisteiden julkaisusta on jo kokemusta..

Aivan. Kukaan ei ole väittänytkään, että DS:ssä ei vikoja voi olla tai Nintendo ei koskaan tee mitään väärin.

DS:n puutteista/vioista ei vaan tällä hetkellä kukaan ole kertonut. Joten voidaan olettaa, että vikoja/puutteita ei ole? Vai eikö puolueettomat testaajat ole saaneet rääkätä DS vielä tarpeeksi löytääkseen näitä puutteita? Joka tapauksessa PSP:n kohdalla jopa itse Sony on myöntänyt puutteen (lue: akku).

Loppukevennyksenä muutama Penny-Arcade Gameboysta :)
1 sarjakuva
2 sarjakuva
3 sarjakuva
4 sarjakuva
 
Ylös Bottom