Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Need For Speed: SHIFT [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ProBale
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Pitäisikös tämä nyt sitten hakea boksille vai pleikkarille...? Hyvin paljon todennäköisempää että hankin tulevaisuudessa rattiohjaimen boksille kuin PS:lle, ja jotenkin tykkään enemmän boksin pädistä, mutta toisaalta haluaisin tukea Sonya ja pleikkaria Microsoftin mahti-imperiumia vastaan, mutta samaan aikaan taas olen kiukustunut Storen tarjontaan Liveen verrattuna. Hmmhmm... Taitaa siis valinta kallistua boksin suuntaan...

Sanon muille heti aluksi, että en halua lietsoa mitään konsolisotaa, että sotakirveet alas :)

Mutta jos ajopelit ovat muuten vastaavat molemmilla konsoleilla, eikä pelikaverit, live, tms. määrää sitä kummalle konsolille hankkii, niin mielestäni tuo pleikkarin kunnollinen rattituki on jo ajopelien tulevaisuutta varten ajatellen riittävä syy hankkia sille boxin sijaan. Boxillekin taitaa olla nykyään Fanatecilta kunnon ratti, mutta sen hinta sitten onkin aika reilu. Jos miettii että Logitechin DFGT:n taitaa saada jopa halvemmalla (noin 75€ verkkokauppa.comissa) kuin Microsoftin oman ratin, ja se kuitenkin painii hiukan eri sarjassa rattina. Tietysti jos padilla ajelee, niin sittenhän on vain kyse siitä kummasta padista tykkää enemmän.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Tuossa on kyllä myös vinha perä. Forza 3 on kuitenkin sellainen joka saa hyvin vakavasti harkitsemaan ratin hankkimista boksille, kun taas GT5P pleikkarille oli pettymys, ja saattaa olla ettei täysversiota tule hankittuakaan, jolloin ei myöskään tule oikein tarvetta sen ratin hankkimiselle.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Niin joo, jos tosiaan Forzaa varten saattaa hommata kuitenkin ratin, niin asiat mutkistuvat kummasti. Sinun on sitten vaan punnittava vaihtoehtoja ja mietittävä mikä on omalla kohdallasi järkevintä. Ärsyttävää kyllä kun ei ole sellaista siedettävän hintaista hyvää rattia mikä toimisi molemmilla konsoleilla. Tuo Microsoftin rattipolitiikka on isoin tekijä minkä vuoksi boxia ei minulta (ainakaan vielä) löydy :(
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Eilen tuli illasta/yöstä pelailtua ratin kanssa 3 tunnin sessio ja hyvälle maistuu. Oletus asetuksilla Microsoftin oma ratti suoriutui tällä kertaa hyvin tehtävästään. Varsinkin kun pääsi ensimmäistä kertaa Lotus Elisellä Nordschleifen pätkään niin tunnelma oli huipussa. Lotus käyttäytyi hyvin ja tässä pelissä ainakin tuntee, että mittarissa on päälle 200 km/h, niin hyvin välittyy nopeuden tuntu(ei meinaa uskaltaa ajaa kaasupohjassa suoria):D. Lisäksi hehkutan vielä ohjaamokuvakulmaa se on vaan niin hyvin tehty!

Ainoa juttu vaan, että ainakin alussa, jos on kokemusta suht paljon autopeleistä niin laittaa sen Pro-tilan lisäksi vastustajien AI hardiin. Medium ei hampaita kiristä oikealla tavalla ainakaan tässä vaiheessa:D
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Oisko jollakulla, kellä olisi mahdollisuus (ja ehkä liikaa aikaa) kuvata tuota gameplaytä PRO-modella ILMAN mitään ajo-apuja, kun tässä nyt on pari pv yrittänyt etsiä youtubesta kunnon pätkää, mutta kaikissa videoissa auto menee sivuluisussa kiskoilla, joten luulisin että kyseessä on experienced-mode ja kaikki ajoavut päällä. Tai jos joku on löytänyt videota ilman ajoapuja, niin linkkiä vain kehiin.

Ihan sun mieliksi päätin frapsaista kierroksen Spata. Lopussa vähän myös uusintaa "lämppärikierrokselta". ;)
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Olipas metkan oloinen video. Eau Rougen jälkeen isoa kovaa ajettaessa auto näytti vaappuvan jotenkin kummallisesti. Ymmärrän että ihmiset kaipaavat "realismia" eli huiman hankalaa ajettavuutta arcade-henkisen kiskoilla ajamisen sijaan, mutta uskallan väittää että oma Volkkarini madallusjousilla ja leveillä renkailla on vakaampi ajaa parissa markassa kuin tuo videon Penari näytti olevan. Tuli jotenkin ristiriitainen olo tästä videosta. Aiemmin oli kauhia hinku lähteä hakemaan peliä, nyt en enää olekaan niin varma. Jossain pitäisi päästä koettamaan niin tietäisi kannattaako ostaa.
Olikos tässä muuten sitä driftingiä? Millaista se on? Vai ymmärtääkö täällä kukaan grippihiiri moisen päälle muutenkaan? :p
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Olipas metkan oloinen video. Eau Rougen jälkeen isoa kovaa ajettaessa auto näytti vaappuvan jotenkin kummallisesti. Ymmärrän että ihmiset kaipaavat "realismia" eli huiman hankalaa ajettavuutta arcade-henkisen kiskoilla ajamisen sijaan, mutta uskallan väittää että oma Volkkarini madallusjousilla ja leveillä renkailla on vakaampi ajaa parissa markassa kuin tuo videon Penari näytti olevan.

Toisaalta Spa on aika vanha ja pomppuinen rata, joten vähän saakin täristää. Ei kamera ihan noin paljon vispaa joka radalla. Kivalta huristelulta on ainakin näin alkumetreillä tuntunut, ei ehkä joka suhteessa todenmukaisin, mutta menemisen fiilis välittyy oikein hyvin. Kaupan hyllyillä Dirt 2:n ja tämän välillä saattaa kehkeytyä kova kisa niistä ostajista, joiden ropoja ei ole varattu Forzalle tai Turismolle.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Ongelmana ainakin mulle tässä pelissä on että Race Pro tuli jo ostettua, lisäksi melko lailla kaikki Need For Speed pelit on olleet täyttä kuraa, paitsi se ensimmäinen jota pelasin joskus 90-luvun lopulla:)

Lisäksi Forza 3 on tulossa ja siinä on sisänäkymä ja vissiin vahingonmallinnuskin, joten tämä NFS peli jäänee varmaankin paitsioon, varsinkin jos ajomalli on taas gridin tyyppistä leijuntaa.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Ihan sun mieliksi päätin frapsaista kierroksen Spata. Lopussa vähän myös uusintaa "lämppärikierrokselta". ;)

Kiitoksia paljon:) Näytti meno kyllä aika hienolta, ei ollenkaan perinteiseltä 200km/h mutkaan jarruttamatta. Täytynee Maanantaina käydä lunastamassa tämä itsellenikin.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360 HYPE]

Tuossa säätövalikossa voi muuttaa seuraavia kontrolliasetuksia.

Steering Dead Zone
Accelerator Dead Zone
Brake Dead Zone
Steering Sensitivity
Accelersation Sensitivity
Breaking Sensitivity
Speed Steering Sensitivity

Eli ihan monipuolisesti pystyy muuttelemaan ja varmasti padillakin saa oman tuntuman kohdalleen!:)
Miten olette säätäneet nuo herkkyydet? Tuntuu että padilla pelaaminen on iha liian herkkää. Auto heittää ympäri ku vähä tattia heilauttaa.. Kiihytykset yhtä tuskaa ku ei saa suoraan menemään ollenkaan ku pikku korjausliikkeet pyöräyttää auton nurtsille.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Tulipa tämä sitten boksille haettua...

Noihin ohjauksen säätöihin pitää tosiaan tutustua, melkoista eestaas veivaamista tuppaa nyt olemaan. Driftailu pädillä on suorastaan painajaismaista, asia helpottui kun vaihdoin pro-moodista experiencediin, mutta se taas toi ärsyttävät nelipyöräluisut grippiajoon. En myöskään ymmärrä mikä aivopieru on ollut asettaa vaihteiden vaihto niille LB- ja RB-näppäimille.

Hivenen muuten tuppaa ottamaan päähän pelin romurallimeininki. Esimerkiksi Nürren pohjoislenkillä ajeltava Bugatti-kisa on aivan järjetöntä törmäilyä ja sinkoilua. En jaksanut kovin pitkään yrittää kun ei siitä tuntunut mitään tulevan.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360 HYPE]

Miten olette säätäneet nuo herkkyydet? Tuntuu että padilla pelaaminen on iha liian herkkää. Auto heittää ympäri ku vähä tattia heilauttaa.. Kiihytykset yhtä tuskaa ku ei saa suoraan menemään ollenkaan ku pikku korjausliikkeet pyöräyttää auton nurtsille.

En tiedä onko tästä mitään apua, mutta Momo Force -rattia varten hitusen vähensin ohjausherkkyyttä suositusasetuksista. Ajaminen on nyt vakaampaa ja enemmän oikean ajamisen tuntuista, kun rattia saa vispata ronskisti. Alla PC-versio.

Steering Dead Zone 2%
Accelerator -- 5%
Braking -- 5%
Clutch -- 5%

Steering Sensitivity 33% (50% = ohjausvoima kasvaa lineaarisesti koko ohjaussäteellä, pädillä tätä kannattaa laskea ihan reilusti, jotta pienet ohjausliikkeet eivät heittäisi autoa sivuluisuun)
Accelerator -- 50%
Braking -- 50%
Clutch -- 50%
Speed Steering -- 75% (korkea asetus vähentää ohjausherkkyyttä kovissa nopeuksissa, jolloin suorien ajaminen helpottuu)

Force Feedback 10
Turning Lock 100%
Inverse Shifting Off
Camera Y Axis Normal

Ohjausherkkyys ja herkkyyden vähennys korkeissa nopeuksissa ovat ehkä ne tärkeimmät asetukset. Niiden kombinaatioilla kannattaa pelata, kunnes löytää oman suosikkinsa. Esim. toinen hyvä vaihtoehto ratille on herkkyyden vähentäminen vielä tuostakin ja Speed Steeringin poistaminen kokonaan. Tällä voi yrittää korjata mutkien ulostulon "puskemista", kun kiihdyttäessä ohjausherkkyys vähenee. Samalla kuitenkin ohjaus on keskialueeltaan rauhallinen.

Lisäksi kannattaa koittaa auton säätöjen viilaamista. Jousituksen koventaminen esimerkiksi voi vähentää auton keinumista ja terävöittää tuntumaa.

Ops! Salo70 heitti Pleikkaripuolelle hyvän vinkin G25-ratille, mutta sitä voi soveltaa muillekin. Nyt alkaa olla herkkyys ja vakaus balanssissa ja driftauskin luonnistuu. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

No pärkkele. Piti käydä tänään lunastamassa tämä itelleen. On kyllä aika ristiriitaiset tunnelmat, varsinaisesti kaikki on ihan OK, mutta onko kellään kunnon asetuksia padille? Tuntuu tuo ajaminen niin kiikkerältä, korjausliikkeet on täyttä katastrofia jokakerta. Jarrua pitää koettaa yhtä hellästi ku naista, tai sit menee lukkoon. Tai sit en vaan osaa.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

No pärkkele. Piti käydä tänään lunastamassa tämä itelleen. On kyllä aika ristiriitaiset tunnelmat, varsinaisesti kaikki on ihan OK, mutta onko kellään kunnon asetuksia padille? Tuntuu tuo ajaminen niin kiikkerältä, korjausliikkeet on täyttä katastrofia jokakerta. Jarrua pitää koettaa yhtä hellästi ku naista, tai sit menee lukkoon. Tai sit en vaan osaa.

Itsellä on tuo steering sensitivity 6% ja speedsteering 65%. Ei pitäisi noilla lähteä ihan lapasesta joka nurkasta.

Saakos tässä muuten mistään noita kierrosaikoja näkyviin niin, että näkyy millä autolla on mikäkin aika tehty? Anyone?
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Nonnii, kirjotellaans tänne vähän lisää fiiliksiä. Aluksi kun pelin löin koneeseen, ja aloitin careerin Nissan 200SX, niin fiilikset olivat kyllä erittäin pettyneet. Ajaminen tuntui jotenkin ihan oudolta Forzan ja Race Pron jälkeen. Itse en ole kertaakaan oikealla autolla käynyt radalla ajelemassa (vaikka on pitänyt käydä jo monta vuotta), joten en tiedä tuosta realismista paljoakaan rataolosuhteissa, mutta tässä se tuntui jotenkin, "oudolta". En osaa parammin kuvailla. Joten olin pettynyt tähän tuotteeseen aika pahasti, kunnes tuli kutsu ajamaan Lotus Eliseä nyrren pätkällä, ja jumalvita, sillähetkellä olin myyty, pelin luonne muuttui täysin kun sai enemmän kaakkeja takarenkaille. Oli jopa hieman pelottava tunne ajaa täyttä vauhtia nordschleifen suoria, pelko persiissä että millon tulee seuraava mutka, missä jarruttaa? Kuinka paljon? Käytänkö "heel-toe" tekniikkaa (padilla :D:D:D:D) ettei perä lähde vaihteensiirroissa?

Ei tämä kyllä Forzaa voita, jo ensinnäkin siksi, koska tässä on vielä sama NFS viritys mode, joka oli Underground 2, joka on viimeisin NFS jota itse olen pelannut. Tykkään siitä teknisestä liturgiasta joka forzassa on, ehkäpä juuri autoharrastuksen vuoksi. Siinä tiedän, mitä palikkaa pitää ostaa, että esim. saa auton kierrosherkemmäksi yms. yms. yms. Mutta tämä peli vie pidemmän korren fiiliksessä, mikä on kun istuu kuskinpaikalla, jää nähtäväksi miten F3 sisäkuvakulma on tehty. Tässäpä kaikki tällä kertaa, mitään uutta ei varmasti tullut kenenkään tietoon, eikä se ollutkaan tarkoitus, vaan kertoa omia fiiliksiä ko. tuotteesta.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Pikaisen testin jälkeen voi sanoa, että kyllä tässä pelissä potentiaalia on paljon enemmän kuin vuosiin NFS-sarjassa on ollut. Oikeilla raiteilla ollaan, mutta silti tuon ajotuntuman kanssa on vähän niin ja näin. Vaikka pro-asetukset laitoin tietenkin heti päälle. Ja kyse siis padista.

Vähän kerkesin myös ohjaimen asetuksia säätämään, mutta edelleen tuntuu että ohjaus on liian herkkä. Mutta pitää noiden kanssa leikkiä enemmän niin saa sen ohjauksenkin luultavasti ihan sopivaksi.

Ohjaamokuvakulma on kyllä aika siisti, tätä ei pitkiin aikoihin ole NFS-sarjassa nähty. Muita kuvakulmia nyt ei viitsi edes käyttää, varsinkin auton takaa kuvattuna pelaamisesta ei tule kyllä mitään. Niin kun joku jo kirjoittikin, niin näyttää että auto leijuu ja keikkuu tien päällä miten sattuu.

Noh, kyllä tätä pelailee ennen kuin Forza 3 ilmestyy, kunhan tuon ohjauksen saa säädettyä kuntoon. :cool:
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Laita suosiolla se steering sensitivity kunnolla alas (mulla nollassa), ja säädä steering lock 30-35 autosta riippuen niin alkaa helpottaa.. (jos ei ole tarpeeksi steering lockia ei pääse tiukemmista neulansilmistä kun ei renkaat käänny tarpeeksi..) Sellanen vinkki kanssa että kannattaa ajaa sisäkuvakulmasta, ulkoa katsellessa ei meinaa kirveelläkään pysyä hanskassa.. jotenkin niin paljon luonnollisempi tuo sisäkuvakulma. Ja ei ole mikään häpeä käyttää ajoapuja padilla (no okei automaattiohjaus ja jarru olis jo ehkä häpeällistä).. itse en ainakaan pystyisi pelistä nauttimaan tolla ohjaimella ilman luistonestoa ja lukkiutumattomia jarruja.

Itekkin padilla vielä pelailen, mutta ihan selvä on ettei tästä pelistä saa millään kaikkea irti ilman rattia. Tajuttoman hyvä peli muuten! Mitä enempi pelaan sen enemmän tykkään. Olis kyllä melkein pitäny ostaa pc:lle kun G25 löytyy.. mut aattelin et konsolipelit konsolilla ja tarvii ratti kuitenkin hommata forzaa varten.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Mulla on nyt kyllä tullu kauhean ristiriitaiset päätelmät tästä pelistä. Ärsyttää ku autot menee mutkaan ku mutkaan sivuluisussa, ja jos menettää auton hallinnan ni sitä ei saa takasin. Ajettavuus on ehkä vähän liikaa burnout-tyylinen omaan makuun. Kyllä tää menee vaihtoon Forzaan, koska en usko että tätä tulee juurikaan enään pelattua kun F3 ilmestyy. Ei tämä tietenkään täysin huono peli ole, tässä on vain muutama tärkeä asia jotka olisi pitänyt tehdä paremmin.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Itseäni ärysttää tuo statistiikan puute. Minua ei kiinnosta kuinka paljon pisteitä sain agressiivisuudesta tai muusta, vaan minkä ajan olen tehnyt milläkin autolla. Ei riitä, että rataennätys näkyy ennenkuin lähdet ajamaan.
 
Vastaus: Need For Speed: SHIFT [X360]

Laita suosiolla se steering sensitivity kunnolla alas (mulla nollassa), ja säädä steering lock 30-35 autosta riippuen niin alkaa helpottaa.. (jos ei ole tarpeeksi steering lockia ei pääse tiukemmista neulansilmistä kun ei renkaat käänny tarpeeksi..) Sellanen vinkki kanssa että kannattaa ajaa sisäkuvakulmasta, ulkoa katsellessa ei meinaa kirveelläkään pysyä hanskassa.. jotenkin niin paljon luonnollisempi tuo sisäkuvakulma. Ja ei ole mikään häpeä käyttää ajoapuja padilla (no okei automaattiohjaus ja jarru olis jo ehkä häpeällistä).. itse en ainakaan pystyisi pelistä nauttimaan tolla ohjaimella ilman luistonestoa ja lukkiutumattomia jarruja.

Juu kiitoksia tuosta steering lock vinkistä, sekin auttaa tuohon ohjaukseen kyllä. Mutta huomasin, että "speed sensitivity" asetuksella on suurin vaikutus, sen kun laitoin 100% niin ohjaustuntuma parani todella paljon! Nythän ohjaus on jo sellainen, että viitsii pelatakin! Pientä säätöä tosin vielä kaipaa. Oletusasetuksella ohjaus oli ihan kelvoton, kun koko ajan sai korjailla. Ja olinkin jo luovuttamassa koko NFS:n suhteen.

Ja itsekin tuli huomattua heti alussa, ettei esim. auton takaa pysty mitenkään ajamaan. Ohjaamo kuvakulma on ainut ja oikea. Ilman sitähän tästä pelistä ei oikein olisi mihinkään.

Kaikki muut ajoavut otin heti alussa pois, paitsi automaattivaihteet. Joten voisihan tuota luistonestoa ainakin kokeilla.
 
Ylös Bottom