Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -TM-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Millon tämä päivitys tulee kaikkien ladattavaksi? Onko samalla tavalla kuten demoissa että silver jäsenet saavat vasta viikon myöhemmin? prkl loppu kulta-aika tänään.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Eiköhän se laske sopivan aloitusajan latausnopeudesta ja elokuvan koosta. Jos vain 10% on ladattu, niin hyvin todennäköisesti tuolla yhteydellä saa odottaa vähintään yli puolivälin, että katsomaan pääsee. Muuten elokuvan joutuisi keskeyttämään latauksen loppuajaksi.

Omalla 2 megan ADSL:llä 10-gigaisen Full HD -elokuvan lataaminen vei noin 14 tuntia. Tarkoitus oli pitää leffailta, mutta jäi nyt sitten välistä. Onneksi aikaa katselun aloittamiseen on pari viikkoa.

Noniin, selvisihän tämäkin. Eli siis Zune tosiaan varmistaa, että koko leffan pystyy katsomaan täydellä laadulla alusta loppuun, ja panttaa aloitusta kunnes tämä on varmaa. Allekirjoittaneella tuli "Ready To Play"-ilmoitus vähän ennen puoltayötä, kun lataamisen aloitin siinä kuuden jälkeen. Eli neljämegaisella tulee 10-gigaisesta leffasta noin 10% tunnissa, joka vastaa gigaa. Leffan voi aloittaa 50-60% kohdalla. Ei hullumpi systeemi, vaikka vähän odottamaan joutuukin.

Tänään jää vielä kokeiltavaksi tuo stream-ominaisuus.

OT: En kyllä ymmärrä, minkä takia Blu-Ray on "must" Full HD-elokuvien katsomiseen, nytkin katsastamani V For Vendetta kesti reippaasti yli kaksi tuntia, ja tilaa vei 9.6 gigatavua. Ainakin minun muistaakseni on keksitty sellaisiakin DVD-levyjä, joihin mahtuu se yli 10 gigaa, vai olenko väärässä?
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Eikös nuo Zunen pätkät ole kuitenkin pakattuja?
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

En kyllä ymmärrä, minkä takia Blu-Ray on "must" Full HD-elokuvien katsomiseen, nytkin katsastamani V For Vendetta kesti reippaasti yli kaksi tuntia, ja tilaa vei 9.6 gigatavua.
Koska DVD-standardi tukee vain vanhaa MPEG-2-pakkausta, eikä ollenkaan HD-tarkkuuksia. Eli vaikka tilan puolesta DVD-levylle periaatteessa saisi esim. H.264-pakkauksella (yksi BD:n käyttämistä videocodeceista) HD-matskua, ei sitä voisi toistaa millään tavallisella DVD-soittimella, koska ne eivät osaa kyseistä formaattia purkaa eivätkä HD-kuvaa puskea ulos.

Blu-ray (ja HD DVD) ei siis vain tuo lisää tilaa, vaan tuen tehokkaammille pakkaustavoille sekä aidolle HD-kuvalle (sekä myös uudemmille 7.1-kanavan ääniformaateille). Lisäksi tila mahdollistaa entistä korkeamman bitraten. Vaikka siis noissa Zune Marketplacen videoissa tarkkuus on 720/1080p, jää niiden bitrate silti selvästi matalammaksi kuin BD/HD DVD -julkaisuissa. Karkeana rinnastuksena voisi käyttää esim. 128 vs. 320 kbit/s:n mp3-tiedostoja. Molemmissa lähdemateriaali ja pakkaustapa on sama, mutta toisessa on selvästi korkeampi bitrate ja sitä myöten parempi äänenlaatu. Näiden osto/stream-videoiden kohdalla bitrate on kuvan osalta ilmeisesti n. 4 Mbit/s, kun Blu-ray-levyllä päästään 30-40 Mbit/s. Ero on siis huomattava - ainakin paperilla. Mitä korkeampi bitrate, sitä vähemmän dataa on pakattu, eli sitä vähemmän informaatiota siitä on poistettu. (BD-levyillä äänen suhteen voidaan käyttää häviötöntä pakkausta, mutta kaikki videocodecit ovat häviöllisiä, eli kuvainformaatiota todellakin oikeasti katoaa. Liian matala bitrate näkyy esim. pikselöitymisenä.)

PS. Kannattaa lukea myös Gizmodon Why HD Video Downloads Aren't Very High Def -artikkeli. Siinä asiaa esitellään ihan konkreettisten esimerkkien avulla.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Nääh aika pettynyt olin Ocean Twelven HD-laatuun. Voi johtua telkastani, muuta ei mielestäni ollut yhtään tarkempi kuin DVD-laatuinen leffa.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Nääh aika pettynyt olin Ocean Twelven HD-laatuun. Voi johtua telkastani, muuta ei mielestäni ollut yhtään tarkempi kuin DVD-laatuinen leffa.
Voi johtua myös ihan siitä, miten HD-masterointi on tehty. On jotkin Blu-ray-käännöksetkin tehty niin hutaisten ja vasurilla, että eivät juuri hyvälaatuisesta 1080p:ksi skaalatusta DVD:stä eroa. Esim. ostamani Terminator 2 oli valitettavasti juuri tuollainen tapaus.

Mutta sepä tästä offtopicista. Itse edelleen kuumeisesti odottelen, että päivityksen saisin, jotta pääsisin omin silmin näkemään tuon Zune Marketplacen. 100/5M-yhteydellä latausaikojen ei pitäisi olla ongelma, joten ladattavaakin versiota pitäisi päästä katselemaan n. tunnissa. Tosin se striimausteknologia vaikuttaa itse asiassa vielä kiehtovammalta, ja nimenomaan sen kuvanlaatua pitää päästä arvioimaan. Jos se oikeasti toimii hyvin, niin saatan löytää videovuokrauksen vuosien tauon jälkeen uudelleen.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Selvä, eli DVD ei vain mediansa takia taivu HD-matskuun. Peleissä kuitenkin?

Tietysti nuo Blu-Rayn edut HD-latauksiin verrattuna kuulostavat kovinkin massiivisilta, mutta itse en juuri kyllä eroja huomannut. Siis, olen juurikin samaiselta näytöltä katsellut kaverin Blu-Ray-soittimella (itse en siis enää omista) Watchmenin, ja nyt katsomani V for Vendetta ei edes ikänsä puolesta tuntunut häviävän pätkääkään.

Toisaalta en ole kultasilmä enkä varsinkaan -korva, joten täysin tieteellistä kantaa ei minulta juuri saa.
TT-2k sanoi:
Mutta sepä tästä offtopicista. Itse edelleen kuumeisesti odottelen, että päivityksen saisin, jotta pääsisin omin silmin näkemään tuon Zune Marketplacen. 100/5M-yhteydellä latausaikojen ei pitäisi olla ongelma, joten ladattavaakin versiota pitäisi päästä katselemaan n. tunnissa. Tosin se striimausteknologia vaikuttaa itse asiassa vielä kiehtovammalta, ja nimenomaan sen kuvanlaatua pitää päästä arvioimaan. Jos se oikeasti toimii hyvin, niin saatan löytää videovuokrauksen vuosien tauon jälkeen uudelleen.
Eli et ole vieläkään saanut päivitystä? Omituista. Koska ilmoittauduit, meinaan aika pahasti jälkijunassa hakemuksensa pistäneet ystävänikin saivat sen jo eilen.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Selvä, eli DVD ei vain mediansa takia taivu HD-matskuun. Peleissä kuitenkin?
Peleissä DVD:lle voi tunkea mitä vaan, mihin X360 noin ylipäätään taipuu. Se on kuitenkin vain media. Mutta leffa-DVD:iden on pakko noudattaa standardia, tai muuten ne eivät toimi tavallisissa DVD-soittimissa. Ihan sama juttu vaikka CD:n tai BD:nkin kanssa. Mikään ei estä laittamasta niihin vaikka 4k-resolla olevaa matskua, mutta se on sitten käytettävästä laitteesta kiinni, pystyykö se sitä toistamaan.

Tietysti nuo Blu-Rayn edut HD-latauksiin verrattuna kuulostavat kovinkin massiivisilta, mutta itse en juuri kyllä eroja huomannut.
Siihen vaikuttaa juurikin mm. lähdemateriaali ja HD-masteroinnin laatu. Kököstä et saa kultaa, vaikka kuinka kasvattaisi tarkkuutta ja nostaisi bittivirtaa. Mutta mitä isommaksi ruutukoko kasvaa, sitä herkemmin pienet pakkausartefaktit näkyvät (eli silloin suuremmasta bitratesta on ihan näkyvää hyötyä). Mutta noin käytännössä tuo Zune Marketplacen laatu on useimmille ihmisille enemmän kuin välttävä.

Eli et ole vieläkään saanut päivitystä? Omituista. Koska ilmoittauduit, meinaan aika pahasti jälkijunassa hakemuksensa pistäneet ystävänikin saivat sen jo eilen.
Laitoin lapun vetämään tuossa alkuviikosta, kun kävi ilmi, että toistaiseksi tuntemattomasta syystä päivitys ei löytänytkään tietään perille muiden median edustajien tapaan.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Eli et ole vieläkään saanut päivitystä? Omituista. Koska ilmoittauduit, meinaan aika pahasti jälkijunassa hakemuksensa pistäneet ystävänikin saivat sen jo eilen.

Empä minäkään ole saanut vielä päivitystä. Tervetuloa previewiin -sähköpostissa tosin MS ohjeisti, että pitää kärsivällisesti kärvistellä tiistaihin asti.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

On muuten aivan huvittavan turha sontakasa tuo Zunen Party-toiminto. Mitä helvetin ideaa on pistää jokainen Partyn jäsen maksamaan leffasta, sehän tekee koko ominaisuuden täysin turhaksi! Olin tyhmä, ja kuvittelin, että käyttäjä pystyisi jakamaan jo ostamansa elokuvan muiden Partyn jäsenien kanssa.

Näköjään se olisi Microsoftin huomioonottaen ollutkin aivan liian hyvää ollakseen totta.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Sen on kuitenkin tarkoitus olla liiketoimintaa. Jos yhden leffan hinnalla sen voi katsoa tusinan verran käyttäjiä niin ei taitaisi olla kovin kannattavaa.

Yhden leffan vuokrasin (Falling Down SD:nä) ja jää kyllä viimeiseksi.
Sen nyt vielä ymmärrän, ettei suomen kokoisia ympyröitä varten ole taloudellista järkätä tekstityksiä leffoihin, mutta kun edes enkku tekstejä ei ole saatavilla.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

On muuten aivan huvittavan turha sontakasa tuo Zunen Party-toiminto. Mitä helvetin ideaa on pistää jokainen Partyn jäsen maksamaan leffasta, sehän tekee koko ominaisuuden täysin turhaksi! Olin tyhmä, ja kuvittelin, että käyttäjä pystyisi jakamaan jo ostamansa elokuvan muiden Partyn jäsenien kanssa.
:D Most useful feature ever.
Oikeasti ei tuo uusi päivitys taida tuoda mitään järjellistä uutta. Kämäiset nettistreamit(jotka näköjään maksaa vielä hunajaa), ihqui Facebook ja Twitter ominaisuuksia. Oikeasti kunnon .srt tai .sub -tuki leffoille olisi ollut paljon enemmän tarpeellinen ominaisuus, mutta ei...
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Siis mielestäni itse Zune Marketplace on kyllä aivan loistava, neljän euron hinnalla saa suoraan ladattua todella hyvälaatuisia Full HD-elokuvia noin periaatteessa välittömästi. Teksitysten puute ei haittaa ainakaan minua, sillä englantini on muutenkin hyvällä kantilla. Ymmärrän kyllä, miksi joitain tekstitysten puute häiritsee, enhän minäkään osaa pätkääkään ruotsia.

On tietysti totta, että Microsoft ei liiketoiminnan perusteella viitsi antaa elokuvaa kahdeksalle käyttäjälle yhden hinnalla, mutta tämähän on maksimi... en tosissaan usko, että leffojen myynti hirveästi jäätyisi tuon "ilmaisjakelun" takia, korkeintaan nousisi. Ja jos eivät halua tällaista toteuttaa, miksi tekivät ominaisuuden ylipäätään? On kyllä yhtä hyödyllinen kuin Plup-pullovesi...
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Nääh aika pettynyt olin Ocean Twelven HD-laatuun. Voi johtua telkastani, muuta ei mielestäni ollut yhtään tarkempi kuin DVD-laatuinen leffa.

Kattelin eilen illalla Training Dayn SD-version suoratoistona. Ensin Zune tosin testasi yhteysnopeuden ja suositteli elokuvan lataamista ennen katsomista, mutta ajattelin silti kokeilla suoratoistoa. Ja ihmeen hyvinhän se toimi. Pari kertaa elokuva katkesi pariksi sekunniksi, mutta muuten kuvanlaatu oli aivan riittävä. Silmämääräisesti noin DVD-tasoa. Kun ei noissa SD-pätkissä hintakaan ole järkyttävä, ehkä tuolta tulee tulevaisuudessa vielä jokunen leffa vuokrattua. Ainakin se on lyömättömän helppoa.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Teksitysten puute ei haittaa ainakaan minua, sillä englantini on muutenkin hyvällä kantilla. Ymmärrän kyllä, miksi joitain tekstitysten puute häiritsee, enhän minäkään osaa pätkääkään ruotsia.

Kyllä minä englantia ymmärrän, mutta monesti leffoissa puhuttuna on sen verran epäselvää, että menee paljon ohi. Lisäksi ainakin tuossa Falling Downissa piti laittaa reilusti ääntä että puhe kuului riittävällä voimakkuudella, sitten ammutaankin kohta kessillä niin naapurit tykkää.

Mieluummin sen leffan käy sitten hakemassa samalla rahalla vuokraamosta tai vaikka alelaarista.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Tietysti Zunen hyödyllisyys on suoraan verrannollinen nettiyhteyteen ja sitäkin enemmän maantieteelliseen sijaintiin.

Tietysti jos vaihtoehtona on hakea Blu-Ray-leffa vielä hitusen paremmalla kuvanlaadulla ilman odotuksia ja täysien tekstitysten kera tuosta korttelin päässä olevasta vuokraamosta, ei Zune juuri houkuttele. Minulle taas kyseinen ominaisuus on hyvinkin hyödyllinen, sillä lähin leffavuokraamo on minulle kymmenen kilometrin päässä sijaitseva R-Kioski. Sinne ei oikein näinä pimeinä ja kylminä iltoina oikein viitsi lähteä, jos vaihtoehtona on hyvin pätevä palvelu ilman minkäännäköistä erillistä häslinkiä.
 
Vastaus: New Xbox Experience (uusi X360-käyttöliittymä)

Tietysti Zunen hyödyllisyys on suoraan verrannollinen nettiyhteyteen ja sitäkin enemmän maantieteelliseen sijaintiin.

Tietysti jos vaihtoehtona on hakea Blu-Ray-leffa vielä hitusen paremmalla kuvanlaadulla ilman odotuksia ja täysien tekstitysten kera tuosta korttelin päässä olevasta vuokraamosta, ei Zune juuri houkuttele. Minulle taas kyseinen ominaisuus on hyvinkin hyödyllinen, sillä lähin leffavuokraamo on minulle kymmenen kilometrin päässä sijaitseva R-Kioski. Sinne ei oikein näinä pimeinä ja kylminä iltoina oikein viitsi lähteä, jos vaihtoehtona on hyvin pätevä palvelu ilman minkäännäköistä erillistä häslinkiä.
Ja halvemmat hinnat. Minulla on makuuni vajaan kilometrin päässä, mutta eipä sieltä ikinä tule mitään vuokrattua, eikä tällä hetkellä ole bluray-toistintakaan niin tuo zune-palvelu on kyllä hyvä juttu. Valikoimaa tarvitaan vaan pirusti lisää, mutta jos ja kun se on kunnossa niin varmasti tulee vuokrattua leffoja.
 
Ylös Bottom