Vastaus: NHL 10 [PS3 hype]
miltä tuntuu demo boxille ?
Be a Pro:ta ei ole tullut vielä kunnolla testailtua, mutta varsinainen peli tuntuu kyllä kohtuullisen isolta harppaukselta (eteen?)päin. Ainakin noin 10 matsin kohdalla peli on vielä aika hakemista, vähän samaan tapaan kuin aikoinaan NHL07:n kanssa ensimmäiset matsit. Eli ainakin tuntuu isoimmalta harppaukselta eteenpäin sitten 07:n. Tietty hardcore-moodista puhun, muita moodejahan ei enää edes kokeilla
Ehkä syöttönopeutta voisi hieman lisätä, sillä nyt kunnon napakan syötön anto kestää ikuisuuden, kun syöttönappia täytyy pitää pohjassa turhan pitkään, että siihen saa voimaa. Lätyt sen sijaan lähtevät turhankin kovalla nopeudella. Mutta slidereilla sitten, kun varsinainen peli tulee.
Hardcorella peli on mennyt reilusti oikeamman lätkän suuntaan. Peli ei ole pelkkää highlight reeliä, vaan suuri osa ajasta menee ihan vain kulmissa vääntäessä, keskialueella syöttöjä hakiessa jne. ja kunnon mylläkän saaminen hyökkäyspäähän vaatii onnistuneita suorituksia. Onetimereita on todella hankala tehdä, sillä syöttö pitää saada osumaan juuri kohdalleen, tai vetäjä ei saa edes kontaktia kiekkoon. Tietty sitten hyvän vetäjän kohdalla huonommastakin syötöstä sai joskus vedettyä, kuten omalla kohdalla Zetterberg teki. Syöttö ajautui hieman taakse, mutta Z venytti juuri sen verran, että sai vielä hyvän vedon aikaiseksi. Jollain jämähyökkääjällä samasta tilanteesta peli olisi kääntynyt toiseen suuntaan, kun kiekko olisi lipunut ohi.
Taklauspeli on mennyt samaan tapaan parempaan suuntaan ainakin hardcorella. Jos kaveri on laidassa, voit toki hakea sitä ISOA pommia, mutta taklaus ei todellakaan hakeudu enää kohteeseen. Jos ajat ohi, siellä on seuraavaksi laita vastassa ja pari kaveria onkin jo lähtenyt pukukopin puolelle ajettuaan ohi, täysillä päin laitaa. Sticklift on edelleen naurettavan tehokas, mutta jospa slidereilla sitäkin saisi vielä tuunattua. Demossa slidereita ei siis saa säätää.
Kaikkein parhaiten muutokset näkyvät ylivoimapelissä. Enää ei voi pyöritellä miten huvittaa, sillä syötöt eivät hakeudu perille. 2-3 kunnon syötöllä saat kyllä melko varmasti maalipaikan, mutta 2-3 nopeaa ja onnistunutta syöttöä putkeen vaatii jälleen paljon enemmän, kuin koskaan aikaisemmin. Edes sinviivalle syöttö, tai pakki-pakki syöttö ei onnistu ihan nappia painamalla, vaan se voi mennä hieman vinoon tai jäädä vajaaksi jolloin neliön ylin mies voi päästä läpiajoon alivoimalla jne. Myös "speedburstin" siirto vision controlliin tuntuu hyvältä ratkaisulta kunhan uuteen nappiin tottuu.
Vielä voisi sen mainita, että kiekko elää jälleen enemmän ja on vapaana useammin. Tästä suoraa seurasta on se, että erilaisia tilanteita tulee vastaan enemmän. Esim. puolustusalueella lähdet rauhassa hyökkäykseen, mutta hyökkääjä ei saakaan avaussyöttöä kiinni vaan se voi osua vaikkapa luistimeen ja jäädä vapaaksi hyökkäysalueelle, josta hyvä karvaaja saa vaikka vedettyä suoraan lämärin tai otettua haltuun ja ajettua maalille.
Nojoo, voi olla sekavaa tekstiä, mutta yksinkertaisesti peli tuntuu realistisemmalta ainakin tässä hardcore-moodissa. Kuten sanoin, en aio enää normaalia peliä kokeilla, sillä noin 10 pelin jälkeen syöttöjen ja taklausten hakeutuminen kuulostaa lähinnä tökeröltä pelimekaniikalta. Ja vaikkei SM-liiga itseäni kiinnosta, niin pitää kyllä ehdottomasti kokeilla, miltä peli näyttää, kun kentällä olevien pelaajien taso ei ole mitään huippuluokkaa. Veikkaan, että peli todellakin näyttää SM-liigalta, eli melkoiselta kohellukselta