Vastaus: NHL 13 - Hockey Ultimate Team [PS3]
Mitään selvää tasoitussysteemiä tässä pelissä, HUTissa tai normi -nettipeleissä, ei ole. Kuitenkin kun itse on mahdollista liikuttaa kerralla vain yhtä pelaaja niin totta kai tietokoneen ja tekoälyn vaikutus kenttätapahtumiin on melko suuri. Maalivahdeillekin sattuu hyviä ja huonoja pelejä kuten tosielämässäkin. Ehkä ainoa kummallinen juttu on nuo teidän puheet, että 75 overall veskarit pelaavat paremmin kuin 88-90 overall veskat. Itse olen ainakin huomannut että jos vastustajalla on vaikkapa Pekka Rinne niin kyllä se on selvästi parempi kuin jotkut Bishopit tai Subbanit siellä tolppien välissä.
Itsellä paras torjunta% on 66 tason Cambelillä. Oli yli 90%, joku 92%. Sitten taas esimerkiksi SoTW Lehtosella, 90 tasoinen, torjunta% oli alle 85%. Ylipäätänsäkin on aivan naurettavaa, että 66 tason veska voi edes pelata todella hyviä pelejä. Kyllä nyt 94 tason Lunqvistin pitäisi oikeastikin olla sen 300k pucksin arvoinen, mutta eipä se ole. Sama on ostaa itselleen 50-100 pucksia maksava veska. Hoitaa homman yhtä hyvin ellei paremminkin. Myöskään noilla buustikorteilla tai kemioilla ei näytä olevan minkäänlaista merkitystä siinä kuinka hyvin veska pelaa.
Omasta mielestäni tuo paskan nelosketjun tekeminen on myöskin täysin naurettavaa vain saadakseen joitakin olemattomia tasoitusetuja. Kyllä tässä pelissä on pelattava tasaisesti neljällä ketjulla pärjätäkseen. Itselläni myöskin nopeat luistelijat ovat aina nopeita eivätkä todellakaan jää hitaiden luistelijoiden jalkoihin.
Ehkä tässä on syy miksi olet niin korkealla rankingissä? Käytät 4. kenttää jäällä niin paljon, jolloin automaattisesti tasoitusten ansiosta nämä umpisurkeat pelaajat laukovat häkkejä silmät sidottuina? Kyllä ainakin oikeassa lätkässä sekä tässä pelissä itsellä 1. ja 2. kenttä on paljon enemmän jäällä kuin 3. tai 4. kenttä. 3. kenttä toimii yleensä palauttavana kenttänä ja sen jälkeen taas uusi sykli 1. ja 2. kentälle. Neloskenttä käy jäällä hyvin harvoin. Matsin edistyessä tai jäähyjen jälkeen kyllä, mutta suurin kuormitus tulee tottakai paremmille kentälliselle ja pakki pareille. Itsellä oli joskus neloskenttänä joku umpisurkea jyräkenttä. Sen jälkeen testasin huonoa junnukentällistä. Olivat joukkueen parhaimmat kentät. Ihan sama miten sinne maalille sen kiekon heitti, aina veskalla vaikeuksia. Veto meni joko suoraan maaliin tai reboundin kautta.
Taklaaminen on kyllä joskus hieman naurettavaa fysiikkamallinnuksen takia, kun taklauksen kohde jää pystyyn ja taklaaja kaatuu
On kuitenkin aivan selvää, että isokokoiset ja hyvät taklaajat heittelevät Patrick Kaneja miten huvittaa kun oikein osuu. Kyllä se taklaaminen on tässä pelissä ihan kohtalaisen hyvin toteutettu. Eikä se kiekon ottaminen ole mitenkään liian vaikeaa! Pokecheck tai taklaaminen, jompikumpi toimii jokaisessa tilanteessa. Se on vaan sitten taidoista kiinni, että osaako käyttää oikeaa tapaa oikeaan aikaan.
Yleensä suuremmat järkäleet kyllä jakavat kiitettävästi pommeja pienille jannuille. Silti taklaaminen on melko 50/50 hommaa. Joko taklaus onnistuu ja pelaaja loukkaantuu tai sitten ajat itsesi tilanteesta ulos ja saat mahdollisesti jopa jäähyn, vaikka taklaus osuu täydellisesti. Kiekon ottaminen pois on monesti liian hankalaa. Todisteena käyköön tilanne, jossa kaveri idlaa. On aivan sama poketatko, nostatko mailaa vai taklaatko, niin silti kiekko pysyy idlaajan lavassa. Tämä yhdistettynä tasoituksiin ja nopeaan hyökkääjään, on kiekon ottaminen tuskallista. Yritä ottaa yhdellä pelaajalla kiekko pois ja samalla tukkia syöttö 4 eri suuntaan. Ei ole helppoa. Joka tapauksessa, kun hyvin osuneet taklaukset eivät pysäytä vastustajaa ja poke check on suhteellisen random, ei puolustaminen ole tässä pelissä mieluisaa. Lähinnä ongelmia tulee juuri silloin, kun kiekko on aivan naaman edessä eikä sitä saa pois, mutta kaksi metriä pelaajan takaa poke check imaisee magneetilla kiekon karvaajan lapaan. Eikä tilannetta helpota se, että maila ja kiekko menevät pelaajan läpi. Puolustuspelaaminen on tässä pelisarjassa lastenkengissä verrattuna 2K:n peleihin, piste.
Lyhyesti sanottuna: Tasoitussysteemi on sellainen, että erittäin hyvällekin pelaajalle tulee "tilastotappioita" keskimäärin vähintään joka 10 peli. Kaikkia pelejä ei voi voittaa se on selvää. Hyvät pelaajat kuitenkin erottuvat huonoista.
Itse olen Overall leaderboardissa 50 hujakoilla, mutta kyllä sieltä vaan paljon minua parempiakin löytyy se on saletti. Olen myöskin rakentanut joukkueeni käyttämättä penniäkään oikeaa rahaa tiimiin. Olen ostanut voittamillani puckseilla kaksi 15 tonnin pakkaa joista saaduista pelaajista nyt kaksi pelaa kokoonpanossani ja muut pelaajat olen ostanut huutokaupasta. Aikaa vievää, mutta palkitsevaa. Joukkueeni alkaa olla jo omasta mielestäni erittäin hyvä. Muutama 87 kokonaisuuden pelaaja loput 84-86. En myöskään ole hankkinut pucksejani treidaamalla vaan ihan pelaamalla. Aluksi konetta vastaan turnauksilla, koska en halunnut ihan paskalla jengillä alkaa pelaamaan nettimatseja.
Ymmärrän kyllä, että ei tämä tasoitussysteemi käy järkeen. Paremmilla korteilla muka vaikeampi pelata? Ei tulisi ensimmäisenä mieleen. Silti ihmiset ympäri maailmaa valittavat samasta asiasta. Onko se pelkkää sattumaa? Toki tasoituspuheiden taakse on helppo laittaa oma tappio, mutta itse voin ainakin myöntää, että voitin tai hävisin, melkein ainaa tulee sellainen fiilis, että pelillä oli oma osansa. Onhan se nyt naurettavaa, että 36,150 pucksia maksava joukkue, jolla on Skunn valmentaja ja kemia 99 ei pääse millään lähtemään hyökkäykseen omalta alueeltaan, kun siellä on jotain 85< tasoisia pelaajia toinen joukkue täynnä ja kemia lähentelee jotain 50:ntä. Tajua edes miksi tässä on paikan- ja tiiminvaihto -kortteja sekä valmentajia, kun niillä ei ole mitään vaikutusta. Sama kuka siellä pelaa ja missä niin ihan yhtä hyvin tai huonosti se jengi silti pelaa.
Voithan testata tätä tasoitussysteemiä jo pelkästään tekemällä joukkueestasi mahdollisimman "epäkemiallisen" ja laitat maaliin jonkun alle 70 tason veskan. Ota valmentajakin pois. Muuttuiko peli vaikeammaksi? Sitä minäkin. Sitä paitsi, täysin järkeenkäyväähän tämä tasoitussysteemi on. EA kun on äänestetty maailman vihatuimmaksi yhtiöksi ja heille raha on kaikki kaikessa, tuo tasoitussysteemi vain enemmän rahaa kassaan. Mitä enemmän pelit menevät ristiin, eli kaikki voittaa ja kaikki häviää, on suurimmalla osalla pelaajista hauskaa. Se taas tietää enemmän tyytyväisiä asiakkaita, enemmän ostettuja pakkoja ja suurempaa voittoa EA:lle. Ymmärrän toki, että kaikilla on oma näkemyksensä tähän. Silti itsellä on 600 peliä boxilla takana huttia, joten turha ainakaan minulle on sanoa, ettei tässä olisi tasoituksia. Kyllä näitä änäreitä sekä muitakin urheilupelejä on tullut pelattua niin paljon (NHL 94:stä lähtien), että kyllä oma silmä huomaa, kun kusetetaan. Ne jotka eivät huomaa, iloitkoon pelistä. Älkää silti luulko, että 10-1 voitto miljoonatiimistä olisi teidän mahtavuutta.