Vastaus: NHL 13 [PS3/X360 Hype]
Offline-pelaajana vähän pelottaa tuo uusi luistelusysteemi, sillä tällä hetkellä tekoälyn puolustustapa on niin älytön, että uusia luisteluaseita käyttöön saadessaan pelit ovat vieläkin enemmän ylivoimahyökkäys- ja läpiajojuhlaa. Pakko sanoa että oli jo aikain että EA keskittyy karvaustaktiikoihin. Ne ovat niin huonot, että lähes joka kerta omasta päästä pääsee suoraan vastahyökkäykseen. Yleensä yksi hyökkääjä tulee karvaamaan, kaksi pelaavat omia kaistojaan, mutta sillä puolella missä kiekko ei ole. Tästä syntyy kuljettamalla tai parilla syötöllä ylivoimahyökkäys, jonka johdosta puolustajat peruuttavat kohti omaa maalia. Peruuttaisivat varmaan hallin parkkipaikallekin, jos päätylaita olisi auki.
Tässä vielä esimerkkivideo superstar-tasolta, cpu difficulty max. Pistin Bluesin pelitaktiikaksi kaikkein passiivisimman karvauksen, lopputulos oli nolo. Kiekko päätyyn, Bryce Salvador noutaa sen ja lähtee nostamaan oikealle kaistalle. Andy McDonald karvaa, muttei pääse pelaajaan kiinni. Samalla Jason Arnott ja David Perron pitävät vain omat kaistansa, ja päästävät hitaan Salvadorin tulemaan aina toiseen päätyyn asti. (mikä tosin ei näy videolla kun katkaisin vain tuohon). NHL12:ssa se yksittäinen tekoälyn karvaaja tekee yleensä ihan hyvää työtä, mutta hän ei vaan saa apuja. Esimerkkivideossa keskellä surffaavan valkopaitaisten Perronin olisi ehdottomasti pitänyt iskeä vastaan kohti laitaa, jolloin pelinrakentelu olisi hidastunut.
Perron kaistalla | EA SPORTS
Pistetään vielä toinen esimerkkivideo, missä korostan tuota pelkoa luistelun ylivoimasta. Kiekkoa vain täydessä vauhdissa olevalle pelaajalle, niin staattisessa asennossa olevat pakit ovat pulassa.
Tallinder reimarina | EA SPORTS
Voi vain kuvitella sen, että tämä liikemomentum rankaisee pakkia tuollaisesta paikallaan olosta tai turhista sivuaskelista entistä enemmän ja hyökkääjän vauhdinjakoa on räväköitetty entisestään niin tuollaisia tilanteita tulee ihan liukuhihnalta. Esimerkiksi EASportsin webcastin kohdasta 22:50
NHL 13 NEW Features Webcast Replay- Community Day - YouTube voi poimia tuon uuden "Tampa Bayn" 1-3-1 -muodostelman. Filppula painaa oikeaa laitaa, Lightningin pelaajat seisovat suorilla jaloilla muodostelmassaan. Jos ohjaimissa ollut sälli ei olisi näön vuoksi ajautunut paikallaan seisoneen tekoälyn syliin, vaan leikannut Valtterilla siniviivalla olleiden pelaajien välistä, vasemmalla ollut Hudler olisi päässyt täydellä vauhdilla sinisen yli, 2-1 -hyökkäys. Tampan kuvio on periaatteessa tuossa oikein, mutta siniviivan keskustassa olleen pelaajan olisi pitänyt liikkua lähteä kaventamaan kohti kiekollista ja kärkikarvaajan seurata paremmin Filppulaa. Sen jälkeen tuossa ei olisi ollut ylöspäin pelatessa muuta mahdollisuutta kuin lyödä kiekko ristikulmaan.
Lätkän puolustuksessa pitäisi olla pienessä liikkeessä koko ajan, eikä seisoskella tuolla tavalla paikallaan. Haluaisin sellaisen lätkäpelin, jossa olisi hyökkäys vs. puolustus+maalivahti. EA:n pelit ovat vuodesta toiseen hyökkäys vs. maalivahti, tekoälyn puolustus on vain se välttämätön paha kuokkimassa tässä kaksintaistelussa, ei edes kovin suuri hidaste monesti. Olisi mielenkiintoista ja haastavaa hävitä siksi, ettei saa edes kunnon paikkoja luotua kuin siten että huippupaikkoja on kymmenisen kappaletta joista ilmiömäinen molari ottaa kaikki.