Vastaus: NHL 13 [PS3/X360 Hype]
Uusittu luistelumoottori kuulostaa loistavalta paperilla, toivottavasti EA vihdoin ylittäisi odotuksensa, ja tekisi jonkun asian kerralla loppuun. Ilman bugeja, kiitos. Mikäli tämä onnistuu, tämä kyseinen luistelumoottori tulee varmaan olemaan myös seuraavan sukupolven konsoleilla. Tämän lisäksi on kuitenkin vielä paljon hiottavaa. Alla omia mietteitäni ja parannustoiveita.
Syötöt ja syöttöjen vastaanottaminen
Tässä mennään vieläkin pahasti metsään. Vaikka parannusta onkin usean vuoden ajan tullut (tai ainakin lupailtu), on syöttäminen edelleen epärealistisen näköistä. Kiekko lähtee järkyttävällä voimalla lavasta ilman lavan varsinaista liikettä, kun tarpeeksi kauan pitää syöttöpainiketta pohjassa. Syöttöjen vastaanottaminen on niinikään turhauttavan näköistä. Kiekko sanalla sanoen liimautuu pelaajan lapaan.
Lättysyötöt ovat jotain vielä kamalampaa. Harvemmin menevät edes omille, ja jos menevät, ei siitä ainakaan realistisen näköistä one-timeria aikaiseksi saa. Mielestäni tuo RB/R1 - lättysyöttö pitäisi kokonaan koodata uusiksi. Hyvänä vaihtoehtona voitaisiin ottaa esimerkiksi sellainen, että lättysyötön saisi tehtyä pitämällä samanaikaisesti syöttönäppäimestä (RT/R2) ja työntämällä analogin ylöspäin.
Maalivahdit
JÄLLEEN kerran EA:n sivut hehkuttavat, että tänä vuonna tullaan näkemään ennennäkemättömän realistista maalivahtipelaamista. Onko tästä vaikeaa panna enää paremmaksi? Maalivahdin luistelu kamalannäköistä vasen-oikea-vasen hiihtämistä, torjunnoista puhumattakaan. Harmittaa, kun antaa loistavan syötön p-pisteeltä toiselle, josta saa suoraan laukaistua one-timerin, niin veräjänvartija ollut poikittaisspagaatti-asennossaan ollut jo sen 2 sekuntia ennen kuin koko one-timer on edes lavasta lähtenyt. Sen olen myös pannut merkille viimeaikoina, että maalivahti ottaa aina samasta asennosta kiekon räpylään kiinni, minkä takia räpsätorjunnat ovatkin niin törkeän epäaidon näköisiä. Olisi hienoa, jos maalivahti liikuttaisi sitä räpyläänsä esimerkiksi vaikka niin, että ottaisi maskiin tulevan laukauksen kiinni räpylällään pitämällä räpylää "rystypuolen" asennossa (jos joku ymmärsi pointin). Mikäli maalivahti peli saataisiin samalle tasolle, kuin 2K-sarjassa, olisin enemmän kuin tyytyväinen.
Neljä tuomaria
Ehkä yksi jääkiekkopelin tärkeimmistä ominaisuuksista. Kentälle tarvitaan nykysääntöjen mukaan kaksi päätuomaria ja kaksi linjamiestä. Yksi tuomari ei mitenkään voi puhaltaa rangaistuksia ja viheltää samanaikaisesti paitsioita ja pitkiä kiekkoja. 2K-sarjakin pystyy tähän, joten varmasti EA:kin. Lisäksi tuomarillekin voisi koodata tuon saman luistelumoottorin, eivät hekään kuitenkaan aivan surkeita luistelijoita ole.
Videotarkistus
Tämä oli henk. koht yksi hienoimmista asioista, jonka EA Sports lisäsi vuoden 2011 painokseen. Kaikki ei kuitenkaan ollutkaan niin hienoa, kuin olin kuvitellut. Luulin, että myös epäselvät maalitilanteet, jossa kiekko hipuu maaliviivaa, tarkistettaisiin videolta. No, niinhän siinä kävi, että pelkästään potkuliikkeet ja korkeat mailat mentiin tarkistamaan videolta. Trailerista päätellen EA Sports on lisännyt NHL 13:een peräti kaksi kameraa maaliin. Tämä saattaisi tarkoittaa uuden uusintakuvakulman lisäksi myös sitä, että epäselvät maalitilanteet käytäisiin tarkistamassa videolta. Pidän sormeni ristissä.
Jälkipeli
Metsään mennään tässäkin, vaikka ei nyt aivan pohjamudissa ollakaan. Jälkipeleistä syntyvät nahinat eivät kuitenkaan sytytä samalla tavalla, kuin oikeassa hokissa. Olisi mukava nähdä, että siellä maalin edessä on välillä koko kenttä pötköllään maalivahdin päällä, joista sitten aletaan nahistelemaan oikein urakalla, josta päästänkin seuraavaan parannusehdotukseen.
Tappelut
Tämä first person - tappelumoottori alkaa jo sanalla sanoen vituttamaan. Mihin häviävät kaikki kenttäpelaajat kentältä? Entäs vaihtoaitiosta? Tuskin ainakaan kahville. Muutenkin tarvittaisiin enemmän vääntöä ja sähläystä siihen. Kyseessä on kuitenkin jääkiekkopeli, jossa pelaajilla on luistimet jalassa (= melko huono tasapaino), ei mikään EA Sports MMA-lisäosa. Tuomari(t) voisivat myös silloin tällöin keskeyttää nämä nahinat jo alkuunsa, ei jokaisen tappelun tarvitsisi loppua tyrmäykseen.
Välianimaatiot
En nyt ottanut selvää, että onko EA Sports luopumassa kokonaan näistä pelikatkovälianimaatioista vai ei. Jos eivät, niin näitä rutkasti lisää. Olisi mukava nähdä esimerkiksi maalivahdin vaihto sekä mahdollinen aikalisä itse animaationa. Jos nyt ihan hifistelyksi menisi, niin voitaisiin näyttää välianimaatioissa klippejä vaikka pelaajien merkkipaaluista aikaisempien pelien aikana. Tämä kuitenkin tarkottaisi käytännössä sitä, että pelin pitäisi jatkuvasti "nauhoittaa" jokainen pelattu peli johonkin, joten melko kaukaa haetulta tuntuu.
Harhautukset
Miksi näistä on pitänyt luoda "tönkköjä?" Jotkut kikat ihan näyttäviä, kuten kiekon ujutus haarojen välistä, mutta suurin osa täyttä kuraa. Ja kaiken lisäksi tulevat vielä 0,5 sekunnin viiveellä sen jälkeen, kun kyseinen liike on ohjaimella jo tehty. Olisi myös hienoa joskus nähdä, että CPU-pelaajat menisivät näihin kyniin joskus. Ennen kaikkea olisi mukava saada lisää harhautuksia peliin ja realistisemmin tehtynä, kiitos!
Tässä vielä joitakin realistisia toiveita pähkinänkuoressa:
- IIHF:n lisenssi tai edes jotenkin "mukautetut" pelipaidat maajoukkueille. (World Cup?)
- EA Sports Media Hub nopeammaksi.
- Aidot hallit mukaan myös eliittiliigoihin, tai ainakin paikkakunnat.
- Enemmän autenttisia introja NHL-joukkueille.
- Kansallislaulut pois elittiliigojen introista.
Nostan hattua sille, joka jaksoi lukea koko tämän helvetinmoisen präntin loppuun! Jatkakaa toki.