Vastaus: NHL 14 EASHL-keskustelu
Itse lukeudun siihen ryhmään ketäeiiooikinä boostannu peliäkään TAI ostanut mitään kiekkokaupasta. Pidän henkilökohtaisesti näitä täysin eri juttuin, sillä buustien ostaminen maksaa toisin kuin buustailu!
saisivat poistua molemmat toimenpiteet (buustien ostosekä buustailu) joko EASHL skenestä!
Niin kauan, kun pelissä on aivan järjetön täysin ajankäyttöön liittyvä korttisysteemi, niin mun mielestä on aivan sama mitä jengi pelillään tekee. Joillakin on aikaa tahkota peliä 24/7. Toiset menevät sieltä mistä aita on matalin, koska
a) Se on mahdollista
b) Ei ole aikaa tai halua käyttää aikaa korttitason nostamiseen
Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään; Minulla ei yksinkertaisesti ole perheellisenä kolmen lapsen vanhempana ja säännöllisesssä päivätyössä käyvänä aikaa. On sylivauva, eskarilainen ja kouluikäinen kaikkine harrastuksineen, omia harrastuksia ja vaimoa unohtamatta.
Ostin ennakkoversion ja yön pikkutunteina olen reilussa viikossa ehtinyt pelaamaan huimat 35 peliä. Sitten päivät ollaankin silmät ristissä, kun yöunet ovat korttia parannellessa jääneet vähiin. Ennakkoversion pari ensimmäistä päivää olivat pelikokemuksena parhaimmat, kun valtaosa pelasi amatööri/rookie-tason korteilla ilman merkittävää buustailua. Nyt perjantai-iltana sorruin ostamaan buusteja, kun iso osa kanssapelureista oli ehtinyt joko rehdisti pelaamalla, tai sitten keskenään lobbyissä boostaamalla jo superstar-tasolle (monella ennakkoversion ostaneella jo legenda). Mainittakoon, että meidän jengissä ei ole koskaan harrastettu lobbyboostaamista, vaan jos on tarvinnut pikaisesti arvoja korottaa, niin sitten ollaan raavittu hillot selkänahasta ja raotettu lompakkoa.
Nyt siihen mitä asialle pitäisi tehdä:
Mielestäni EASHL:ssa pitäisi luopua täysin pelattujen pelien määrään sidotusta korttijärjestelmästä, ja siirtyä aidosti taitoon sidottuun pisteytykseen. Kaikkia taitoja/ominaisuuksia (samoja joita voi nyt kehitellä) mitattaisiin pelissä ja onnistumisien myötä jokaiselle taidolle/ominaisuudelle tulisi arvosana pelin jälkeen. Jos arvosana pysyy tietyllä tasolla x määrän pelejä, saat sille ominaisuudelle pisteen-pari lisää (automaattisesti), ja arvosana edellyttää pelin loppuun pelaamista. Jos vastustaja luovuttaa, omia kehittymisarvoja ei lasketa kyseisestä pelistä (toki pelatut pelit ja pisteet edelleen laskettaisiin) ja luovuttaneen vastustajan arvot puolestaan putoaisivat yhdellä pisteellä esim. jokaisesta kahdesta luovutetusta pelistä. Pelattujen pelien määrällä voisi saada jonkun xx.xx kertoimen arvoille ns. kokemuskertoimena.
Ymmärrän toki, että boostislotit ja boostit ovat merkittävä tulonlähde EA:lle, joten ei unohdeta niitäkään. Rukataan vaan slotit niin, että jokaiselle osa alueelle on vain yksi slottipaikka (nykyisen kolmen sijaan) ja boosteja on vain esim. +5 boosti saatavilla. Pistetään boosteille kolminkertainen hinta nykyisestä, niin sillä kompensoidaan vähän suhdetta menetettyihin tuloihin poistetuista sloteista/boosteista. Näin ollen ostetuillakaan boosteilla ei pääsisi ihan poskettomasti nostamaan arvoja, vaan pitäisi tarkkaan miettiä mihin ne pari arvokasta boostia haluaa käyttää.
Sitten voisi vielä pistää mahdollisesti joukkueille porkkanana halliin koon kasvattaminen voitoilla ja nousuilla divisioonatasoilla, tai vastaavasti voisi ostaa hieman lisää katsomopaikkoja yms. fasiliteetteja, joilla saisi taas pienen xx.xx kertoimen arvoihin. Nämä xx.xx kertoimet olisivat siis kosmeettisia korotuksia, joilla olisi pienen pieni vaikutus pelaajien arvoihin/onnistumisiin.
Tämä siis ajatuksen lentoa, ei millään tapaa loppuun asti mietitty, mutta näin pikaisesti ajateltuna voisi olisi hyvä pohja lähteä kehittämään EASHL moodia urheilullisempaan suuntaan. Kyllä tää nykyinen boostauspelleily on jo NIIN nähty. NHL15 odotellessa...