Visuaalisesti sen toteuttaminen "järkevästi" voikin olla hieman ongelmallista, mutta ei pitäisi olla kovin vaikeaa koodata niin, että kun maila osuu vastustajaan, niin kiekko karkaisi lavasta. Toisaalta tuo saattaisi sitten vaatia kiekon fysiikan muuttamista ja mahdollisesti laskentaa, alkaako kiekko pyöriä/pomppia vai liukuuko se vain pitkin jäätä. No oli niin tai näin, niin peli tulee olemaan "magneettilapa-arcadea" niin kauan, kun kiekkoa ei pystytä koodaamaan täysin itsenäiseksi objektiksi. Kiekon pitäisi pystyä potentiaalisesti pyörimään ja pomppimaan silloinkin, kun se on lavassa ja ottamaan pomppuja myös jäästä silloin, kun se on matkalla syötön muodossa lavasta toiseen, eikä käyttäytyä kuin nykyään, jolloin se vaan menee lavasta lapaan kuin magneetista toiseen magneettiin.
Jos kiekosta tulisi täysin irrallinen ja oman fysiikan omaava objekti 12 kentällä olevan pelaajan lisäksi, silloin peli alkaisi muistuttaa enemmän ihan oikeaa jääkiekkoa. Silloin peliä täytyisi rakentaa syöttelemällä sen sijaan, että veivataan vain tattia. Tällöin onnistumisen iloa tulisi jo hienosta syöttökuviosta, joka päättyy hyvään laukaukseen. Nykyisellään pelaajat veivaavat liki epärealistisia kyniä, kunhan vaan tattia liikuttaa ja laukaisupaikoille pääsee sillä, että luistelee vaan alueelle ja vetää. Se on sitten ihan eri asia, kuinka moni NHL:n vuosittain ostava tykkäisi siitä, että pelissä pärjätäkseen pitäisi ymmärtää edes vähän lajin perus lainalaisuuksiakin. Laskisiko pelin myynti ja siitä saatavat tuotot, jos se olisi realistisempi ja vaikeampi? Vai onko tuolle arcade-lätkälle syynä vain se, ettei EA osaa/viitsi/halua kehittää peliä mainitsemaani suuntaan, koska se vaatisi resursseja ja nykyinenkin magneettilapailu tuottaa vuosittain rahaa?