Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä
Olet varmaan sitten taitavampi puolustaja kuin minä, mutta itse tulee järjestelmällisesti otettua jäähyjä R1 painikkeella, kun yritän ottaa kiekkoa pois suojaavalta pelaajalta. Enkä edes rämpytä sitä. Jos taas yritän taklata X pohjassa tulevaa pelaajaa, taklattava sujahtaa pois alta kuin löysä räkä. Taklauksen on osuttava täysin vastapalloon, joka on helposti estettävissä pienellä hyökkääjän sivuttaisliikkeellä. Jos löytyy jotain vinkkejä puolustamiseen ja oikea-aikaisiin taklauksiin ja huitomisiin, kerro toki.
Puolustamisessa ensinnäkin on tärkeintä pitää pää kylmänä ja katsottava tarkkaan mitä kannattaa tehdä ja milloin sen tekee. En sano, että olisin paras puolustuja, mutta voin sanoa, että melko vahva puolustus taito mulla on tässä pelisarjassa ollut. Ensinnäkin ekana kannattaa kattoa millainen hyökkäys tyyli vastustajalla on. Tuleeko se maalille täysillä vai yrittääkö se kiekkoa siirtämällä. Pelaako se viivalla, laidoilla vai maalin takaata kiekkoa. Kaikki nää asiat vaikuttaa siihen miten itse pitää sinne kentälle sijoittua. Jos taas tulee nopeeta vasta hyökkäystä. Vaikka se olisi 1vs2 tilanne niin ei kannata ryntäillä sen yhden pelaajan perään, koska sitten siitä aukeaa varma paikka. Aina kannattaa peruutella, mutta ei liikaa. Näitä on vaikea neuvoa miten tilanne kannattaa hoitaa. Sen näkee vain pelaaja itse. Viimeistään p-pisteen kohdalla kannattaa kuitenkin päättää mitä aikoo tehdä. Ajanko vai pokeenko? Pakotanko pelaajan laitaan.
Hyvä puolustaja ei aina riistä kiekkoa vaan aiheuttaa vastustajalle tukalan tilanteen josta sen kiekon voi jälkikäteen riistää.
Eli kirjaimellisesti viet pelin pois slotista ja pakotat vastustajan kulmaan taikka maalin taakse jossa on omia pelaajia vastassa. Aina ei saa mennä systeemillä "otan nyt kiekon pois" joskus on parempi, että vastustaja pelataan pois maalinteko paikasta, jonka jälkeen se voisikin kiekkoa siirtää viivaan, laitaan ym. Kunhan oma maali pysyy turvassa.
Eli pelisilmä onse tärkein asia.
Enkä tässä nyt meinaa, että pidän jokaisen X-nappulaa tapahtuvan tilanteen kiinni. Ainahan niitä joskus pääsee sujahtamaan ohi, mutta sehän olisi jo todella tyhmää jos ne kaikki saisi pidettyä kiinni. Tietysti myös itse joskus tulee pelattua tilanne tyhmästi jolloin oma verkko on heilunut. Ei kukaan ole täydellinen pelaaja.
Edelleenkään en sano, että olen se paras neuvomaan tässä asiassa, mutta kyllä mä itte oon tyytyväinen omaan puolustamiseeni. GMC:ssä 2 kaudessa molemmat meni alle 2,80 PMK ja Online otteluissa oli alle 2,50 (NHL 14). Tietty niitä pelejä joskus tulee, että omissa soi 6 kertaa. Se on myös siitä millaista vastustajaa vastaan on tottunut pelaamaan. Itselläni on joskus vaikeuksia pelata niitä vastaan jotka purkaa kiekkoa ja laukoo ripuleita siniviivalta esimerkiksi.