Ohessa hieman perusohjeita noihin aloituksiin, jotka toimivat ainakin versus-peleissä ja EASHL:ssä hyvin. Yleensä mulla on aloitusprosentit olleet (EASHL / versus) 60-70% luokkaa, hyvin harvoin alle 50% edes kovia vastuksia vastaan.
Pelaan itse sentterinä leftinä, joten ohjeet sen mukaan.
Normaali rystyaloitus taakse: oikea tatti klo 3 asentoon, vasen tatti vapaana. Yleensä vedän klo 06 suuntaan heti kun tuomarin käsi liikahtaa ruudussa. Jos tuolla ajoituksella häviää vastustajan rystyaloitusta vastaan, niin koita muuttaa ajoitusta hieman myöhemmäksi. En mene faktaksi sanomaan, mutta tuntuu että tässä NHL 17 on ainakin 3 eri ajoitusta olemassa. Tällä taktiikalla saat leftin kätisyydellä syötön LD:lle. Huom. jos vastustaja käyttää kämmenpuolen mailannostoa niin silloin usein voitat tällä taktiikalla.
Mailannosto rystyaloituksella: oikea tatti taas klo 3 asentoon, kun käsi heilahtaa niin pyöräytä tatti klo 12 asentoon oikealta ylös. Tämä kikka toimii parhaiten jos vastustaja aloittaa kämmenpuolella. Huom. jos vastustaja käyttää kämmenpuolen mailannostoa niin silloin usein häviät aloituksen tällä taktiikalla.
Normaali kämmenaloitus taakse: käytän tätä vähiten, ehkä siksi kun tämä on vastustajalle helpointa ottaa pois. Oikea tatti klo 9 asentoon, kun käsi heilahtaa niin vedät tatin klo 6 asentoon. Syötön pitäisi mennä RD:lle.
Mailannosto kämmenaloituksella: usein vastustajat pelaavat kämmenaloitukset aina mailannostolla sinua vastaan, joten tällä vedolla voitat yleensä ne aloitukset. Eli oikea tatti klo 9 asentoon, kun käsi heilahtaa niin vedä tatti vasemman kautta klo 12 asentoon. Syöttö yleensä tulee RD:lle tai RW:lle.
Sitominen: toimii yleensä parhaiten kun vastustaja aloittaa rystyllä. Ota itse mielellään sama asento kuin vastustajalla (jos kämmen niin kämmen, rysty niin rysty) ja kun käsi heilahtaa, käytä vain vasenta tattia painamalla sitä klo 12 asentoon. Jos käytät tätä esim. EASHL niin ilmoita laitureille että sidot. Osaavat hakea kiekon keskeltä. Versuksessa yleensä omat laiturit ovat aina tällä taktiikalla ekana kiekossa.
Jos aloitukset eivät tahdo napsua itselle, niin koita eri ajoituksia ja pidä muistissa miten vastustaja "counteroi" sinun aloitukset. Tuo aloittaminen on pitkälti kivi-paperi-sakset peliä, jokaiseen liikkeeseen on aina vastaliike olemassa.
Mikäli vastustaja "seisoo" aloituksessa niin yleensä olen käyttänyt vain normaalia rystyaloitusta tai rystyaloitusta mailannostolla. Jos vastustaja tykkää sitoa paljon, niin yleensä paras tapa on silloin vetää joko kämmenaloitus jos vastustaja on rystyaloitusasennossa. En tiedä onko tuossa pelissä koodattu tuo sitominen niin että se on aina vastustajan rystyaloitusta vastaan helpompaa, mutta ainakin siltä se tuntuu. Useimmiten häviän sitomiset aina silloin kun vastustaja yrittää aloittaa kämmenelle, vaikka itsellänikin olisi kämmenaloitusasento valmiina.
En mene sanomaan, että nämä aloitustaktiikat ovat parhaat tai perustuvat johonkin pelin sisäiseen koodaukseen, nuo ovat vuosien saatossa toimineet minulla useissa änäriversioissa ja sillä porskutetaan yhä.