Vastaus: NHL 2k10 [PS3 Hype]
Eräs onnellinen kovan luokan jääkiekkopelien ystävä pääsi kokeilemaan NHL 2K10:n peliä Visual Conceptsin studiolla. Tässä artikkeli suomennettuna.
NHL 2K10:n ensivaikutelmat / Babak Shahrivar (Polmaniac932) / suomennos össi
linkki englanninkieliseen versioon:
2KHockey.net
”Verratessa 2K10:ntä edellisvuoden versioon on pakko aloittaa kertomalla presentaatiosta. Uudet menut, käsittämättömän hienosti mallinnetut hallit ja uusiksi tehdyt pelaajamallinnukset näyttävät todella upeilta. Olette varmasti jo nähneet netissä kuvia pelistä, mutta parhaan vaikutelman pelistä saa vasta pelatessa. Se pitää nähdä omin silmin.
Erityisesti panin merkille pelaajien vartaloiden ja kasvojen mallinnuksen. Viime vuonna ne olivat huonosti toteutettuja, mutta mitä 2K10:iin tulee, on tilanne muuttunut. Näkemäni perusteella voin sanoa, että niiden mallinnus on todella paljon parempi.
2K:n lätkäpeleistä on puuttunut ulkonäöstä aina ”sitä jotain”, mutta tällä kertaa kun käynnistää pelin ensimmäistä kertaa huomaa eron välittömästi. Peli näyttää mahtavalta.
Paremmat kontrollit
Sitten tärkeämpiin asioihin eli pelattavuuteen. En varmasti jää yksin mielipiteeni kanssa, jos väitän, että 2K9:n ei tarjonnut kovinkaan kummoisia kontrolleja. NHL 2K10 on aivan eri maata.
Heti ensimmäisen aloituksen voittamisen jälkeen ei tarvinnut alkaa huolehtimaan puolustajien hallitsemattomasta liikkumisesta omalla puolustusalueella, tai siitä miten saisin oman pelaajani luistelemaan tarkalleen sinne minne halusinkin. Kontrollit tuntuivat paljon tarkemmilta ja paremmilta, kuin 2K9:n idioottimaisesti mallinnetut kontrollit.
Kuitenkaan ne eivät olleet tädelliset, olin huomaavinani satunnaisia ja vähäisiä puutteita niissä, mutta kyseessä saattoi olla myöskin tottumattomuus uuteen peliin ja kontrolleihin.
Rehellisyyden nimissä, vaikka pelissä on mukana monia 2K9:ssä olleita animaatioita ja elementtejä, itse peli muistuttaa enemmänkin 2K7:aa ja 2K8:aa – realistisuudesta haaveileville se on hyvä juttu.
Paranneltu tekoäly
AI vaikutti todella vakuuttavalta. En muista puolustajillani olleen kertaakaan ongelmia viivan pitämisessä. Joukkuetoverit sijoittuivat oikein avaussyöttöjen kannalta ja konevastustajan tekoäly oli haastavaa molemmissa kenttäpäädyissä, mikä on merkittävä asia offline-pelaamisen kannalta.
Itse olen lopettanut viime vuosien aikana lähes täysin offline-pelaamisen jääkiekkopelien puutteellisten tekoälyjen vuoksi, mutta vaikka sainkin nyt vasta maisiaisia pelistä, se mitä tunsin, vaikutti lupaavalta offline-pelaamisen suhteen.
Pelimekaniikan parannukset
Pelissä on muutamia tarkkanäköisesti tehtyjä parannuksia, joiden tunsin tekevän 2K10:stä paljon täydellisemmän pelin.
Muistellaanpa hieman mennyttä. Moni tunsi 2K4:n olleen pettymys mainion 2K3:n jälkeen. Sitten tuli 2K5 ja toi mukanaan tukun hyviä uudistuksia, ja peli meni harppauksen eteenpäin. 2K10 on samalla tavalla iso harppaus eteenpäin.
Mailan nostot tuntuvat mahtavilta ja ne toimivat aidon oloisesti. Harhautus animaatioista on tehty huomattavasti sulavampia ja uskottavampia. Jättösyöttö on loistava lisä ja jatkossa sitä ei voi jääkiekkopeleistä pois jättääkään. Taklaaminen ei ole enää yliampuvaa, niinkuin se oli 2K9:ssä. Syöttöjen ketjuttaminen toimii, ja kiekko kiertää hyvin mieheltä toiselle. Vapaa mailankäyttö puolustustehtävissä toimii niinkuin pitääkin, ja näyttää paljon edellisversiota paremmalta (mikä on tärkeämpi seikka kuin uskoisikaan.)
Yhtäkään räikeää virhettä en havainnut kontrolleissa. Tosin en ehtinyt pelata kuin vähän aikaa, mutta yleisesti näyttäisi siltä, että se mikä ei toiminut 2K9:ssä, on korjattu ja toimii 2K10:ssä.
Epätasapainossa laukominen (Stumble Shots)
Kaikista pelimekaniikan uudistuksista kuitenkin Stumble Shotsit tuntuivat mahtavimmilta. Ne eivät tunnu eivätkä näytä turhalta temppuilulta. Neljän pelaamani erän aikana näin niitä vain pari kertaa ja yhtään maalia niistä ei saatu tehtyä, joten voin vain kuvitella, kuinka hieno on tunne kun tällaisen maalin sattuu tekemään kaatuessaan.
Minulle selitettiin, että Stumble Shotsien onnistuminen on riippuvainen myös pelaajan taito-arvoista. Crosbyn onnistuminen kaatuessaan on todennäköisempää kuin Donald Brashearin. Pelatessani Dan Cleary epäonnistui yritykessään, kun kiekko karkasi lavasta.
Stumble Shot oli mukana myös eräässä maalitilanteessa, jonka näin pelatessani. Sharks-pelaaja laukoi reboundista ja maalivahti torjui kiekon eteensä. Maalille rynnistävää hyökkääjää tönäistiin ja hän laukoi horjahtaessaan, ja maalivahti venyi jälleen, mutta kiekko jäi edelleen maalin eteen ja tästä Sharks-pelaaja survoi vielä kiekon häkkiin. Oli mahtavaa nähdä tällainen maalinedusta kamppailu ja juuri edellä kuvatulla tavalla Stumble Shots-ominaisuus tuo peliin fyysisyyden tuntua maalineduskamppailuihin.
Oikean tatin paranneltu toiminta
Oikean tatin manuaaliharhautukset olivat myös asia josta pidin NHL 2K10:ssä. 2K9:n oikean tatin mailakontrolli tuntui holtittomalta, kun taas uudessa versiossa tattiohjaus voi olla jopa kaikkien aikojen paras. Vaikka ominaisuus on ollut jo jonkin aikaa jääkiekkopeleissä, se on ollut tähän mennessä aina puutteellinen niin 2K:n kuin EA:nkin tuotoksissa.
Yleensä rystypuolen asento on tehty epärealistiseksi, koska se on mallinnettu kömpelösti. Pelaajat ovat liukuneet kiekon kanssa maila kaukana rystypuolella kehostaan. Kaikki jääkiekkoa pelanneet tietävät, että maalivahtia harhautettaessa rysty-kämmen liikkeet eivät ole monen metrin levyisiä, vaikka harhauttajana olisi maailman paras kiekkoilija. NHL 2K10:n kehittäjät ovat ottaneet tämän huomioon mallintaessaan kokonaan uuden skillstickin peliinsä ja tällä kertaa kiekko pysyy rysty-kämmen liikkeissä realistisen lähellä vartaloa.
2K10:n skillstickiä ei vaivaa enää edellisvuoden kankeus, vaan voit käyttää tikkua samanaikaisesti vaikkapa sivuttaissuuntaan luistellessasi.
Kun sain tehtyä maalin skillstick-harhautuksella NHL 2K10:ssä oli maalinjälkeinen tunne parempi kuin koskaan aiemmin vastaavissa tilanteissa, johtuen parannellusta skillstickistä. Harhautusliike oli pieni ja hienovarainen, mutta sen tuoma lisäsyvyys pelikokemukseen oli valtava.
Yhteenveto
Jotakin jäi varmasti huomaamatta ja mainitsematta, mutta olennaisimmat asiat kokemastani tässä uskoisin olevan. Jotkut seikat pelistä voitaisiin mielestäni tehdä vieläkin paremmin. Haluaisin nähdä enemmän variaatioita luisteluanimaatioissa ja en ole spurtatessa ilmenevän yhden käden kiekonkuljettamisen ylin ystävä. Mielestäni se näyttää hivenen oudolta. Tämän lisäksi pelaajien kasvot ja vartalot voitaisiin joissakin tapauksissa mallintaa vieläkin paremmin.
Yleisesti ottaen mainitsemani puutteet ovat todella pieniä, ja voin vannoa, että Visual Conceptsin väki on tehnyt todella lujasti töitä, jotta 2K10:n ei vain tyydyttäisi kovienkin kiekkofanien mieltä, vaan yltäisi myös heidän omiin tavoitteisiinsa. Ihan sama paljonko tuotantotiimin jäsenet saavat tukea tai kritiikkiä osakseen, takaan, etteivät kovimmatkaan pelisarjan fanit ole yhtä vannoutuneita asialleen kuin pelintekijät. Tämän vaikutelman sain heistä minulle suodun visiitin aikana.
Henkilökohtaisesti pelin nähtyäni voin sanoa, että VC:n väki ei ole tosiaankaan tyytynyt kehittämään vain Wii-versiota pelistä, (joka kyllä vaikuttaa huomattavasti paremmalta kuin olisin uskaltanut kuvitellaakaan) vaan he ovat päättäväisesti pyrkineet kehittämään NHL 2K10:n PS3 ja 360-versioista niin realistisia kuin mahdollista.
Kannattaa pitää mielessä, että Visual Concepts on tehnyt pelisarjaa vasta puolitoista vuotta, mutta näyttää jo nyt, että peliä on kehitetty eteenpäin valtavilla harppauksilla. Uskon, että realistisen kiekkopelin ystävät tulevat rakastamaan NHL 2K10:ntä ja itse tuskin maltan odottaa oman offline-Franchiseni aloittamista ja online-liiga pelien alkamista. Halusin vain jatkaa ja jatkaa pelaamista. Näin en tuntenut todellakaan NHL 2K9:n kanssa.”