Vastaus: NHL 2K8 (Xbox 360)
Noin viikon peliä pelanneena muutama sananen plussien ja miinusten merkeissä näin pikaisesti mietittynä...
Plussat
- Grafiikka. Grafiikka on mennyt mukavasti eteenpäin sillä nyt varusteet näyttävät enemmän jääkiekkovehkeiltä kuin aiemmin. Pelaajat myös näyttävät suurelta osin itseltään ja eloa peliin tuo pelaajien ilmeiden vaihtuminen ja hien virtaaminen.
- Animaatiot. Mukaan on tullut joitakin hyviä animaatioita. Kun pelaajat taklaavat tai tönivät on mukava nähdä erilaisia, pieniä kompurointianimaatioita. Myös tietyt vetoanimaatiot näyttävät komeilta, nyt voi laittaa
- Pro-Stick. Erittäin asiallisesti toteutettu ohjaussysteemi, joka kuitenkin ottaa pari tuntia ennenkuin kontrolleihin pääsee sisään. Mailaa voi viedä sivulta sivulle ilman pelkoa että laukaus lähtee vahingossa, sillä laukominenhan tapahtuu "RB" napista.
- Maalivahdit. Minulle lätkäpeleissä molareilla on aina ollut suuri merkitys, sillä ollessaan inhimillisen oloisia ne tekevät maalinteosta mielekästä puuhaa ja tässä 2k on tänä vuonna onnistunut. Maalivahdit ovat saaneet suurelta osin ison parannuksen. Mukana on vielä vanhojakin animaatioita, mutta uusia on tullut mukaan paljon: hanskavenytyksiä, splittejä, kiekon jäädyttämisanimaatioita ja suosikkeinani hienot epätoivoiset torjunnat (desperation-saves). Maalivahdit tulevat myös aika ajoin hyvin vastaan maaliltaan jolloin tulee hyvin tilaa laittaa poikittaissyöttö verkon perukoille.
- Äänet. Äänet ovat aina olleet 2k-sarjan yksi heikoimmista lenkeistä. Tänä vuonna kuitenkin mielestäni äänet ovat menneet eteenpäin. Mukana on vielä monivuotuinen ja ärsyttävä pillinvihellys ennen ottelujen alkua, mutta onneksi uusia ääniä on pelissä mukana. Laidat ryskyvät komeasti, yleisö pauhaa aiempaa kovemmin (vaikka vielä häviää tässä EA:lle 10-0) ja selostus on siedettävää. Silti plussan puolella.
- Franchisen jatkuva "Fatique". Jos joukkue pelaa huonosti tai useita otteluita tiivissä tahdissa, tulee pelaajille väsy. Ottelusta toiseen jatkuva fatique tuo mukavan lisän farmipelaajien käyttöön ja ottelutaktiikoiden hiomiseen.
- Legendaarinen "On The Fly Coaching". Se on vaan niin mukavaa antaa käsky joukkueen voimahyökkääjille maalin eteen ryntäämiseen. Puolustuspäässä on kiva sumputtaa maalinedusta Wild-tyyliin "Collapse" käskyllä.
Miinukset
- Teköäly. Tekoäly on saanut pieniä uudistuksia verrattuna 2k6:een (viimeisin 2k-sarjan lätkä jota hakkasin) sillä nyt kone jopa ampuu läpiajoissa, ja pelailee muutamia hyviä kuvioita, mutta maalinteko tuottaa edelleen tuskaa selkeissäkin paikoissa vaikka kuinka slidereita hinkkaisi. Tekoäly tekee myös välillä erittäin tyhmiä ratkaisuja omassa päässä ja useasti tietokone on meinannut laittaa kiekon omaan maaliin, mutta onneksi kädet ovat aina jäätyneet ratkaisupaikassa.
- Sliderien monimutkaisuus. Arg...en edes muistanut millainen sekasotku 2k-lätkän sliderit ovat. Hienoahan on että pelissä on slidereita joilla tuunailla peliä mieleisekseen, mutta kun sliderit vain olisivatkin helposti ymmärrettävät. Asia on nimittäin niin että kun jotain slideria muuttaa, niin sillä on myös vaikutus moneen muuhun slideriin. Eli jos ruuvaa vaikkapa vetotarkkuutta paremmaksi, se myös yllättäen nostaa pelin tempoa. On todella työlästä yrittää saada toimivaa sliderikokonaisuutta tehtyä jossa tietokone olisi hyvä puolustuspäässä, mutta myös hyvä hyökkäyspäässä ja että pelin tempo olisi samalla realistinen. Kun on saanut jonkun asian kohdalleen ja lähtee sitten jotain asiaa viilaamaan, niin huomaakin että peli on kohta muuttunut aivan erilaiseksi vaikka olisi vain vaihtanut maalivahdin "skillejä".
- Online. Pelin online on heikko kokemus vaikka käyttäisi omia asetuksia. Framerate on varmaan 30fps ja kontrolleissa on koko ajan pientä lagaamista. Pelin jää myös väpättää ikävästi koko ajan. Tämän pelin online saa 07:n onlinen näyttämään sulavalta.
- Luistelu. Luisteluanimaatiot näyttävät välillä jopa oikealta, esimerkiksi silloin kun pelaaja lähtee vetämään rankkaria, mutta suurelta osin luistelu on samaa tönkköä nykimistä. Kun on päässyt maistamaan 08:n sulavaa luistelua on pelin yksi ehdoton parannuskohta luistelussa.
- Taklaaminen. Vaikka kuinka taklaukset ruuvaisi nollille on pelin taklauspuoli ammuttu täysin kattoon. Jos haluaa saada nopeat ja suht. realistiset sliderit on voi suoraan unohtaa pienet tönimiset kokonaan.
- Jäähyt. Jos pelin "Game Speedin" jättää alle 40:n on turha odottaa realistista määrää jäähyjä tietokoneelle. Pelin logiikka on vinksallaan kun jäähyjen määrään vaikuttaa eniten taklausvoima, pelin tempo ja "Defensive Skill" slideri.
- Lämärianimaatio. Aivan hirveän näköinen edelleen. Pelaajat pitävät mailasta kiinni kuin kädessä olisi rautaviitonen eikä lätkämaila. Tekee mieli ampua ranteella koko ajan.
- Rivalries. Hyvä ideahan on että esim. kautta pelatessa on kuumia ja kiihkeitä matseja tiettyjen joukkueiden kesken. Huonoa vain on että rivalryt boostaavat tiettyjä arvoja pelaajilla ja tekevät pelaajista päättömiä taklaajia, sillä pitäisihän niissä matseissa myös maaleja tehdä.
- Maalivahtien vaihtoruljanssi kausi- ja franchisemodeissa. Brodeur pelaa oikeasti palttiarallaa 70 matsia kaudessa. Kuitenkin kauden ensimmäisessä ottelussa Martin oli luukkuvahtina, vaikka alla ei ollut loukkaantumista tai väsymystä. Pelissä tietokone peluuttaa ykkös ja kakkosmokkeja suht. tasaväkisesti riippumatta joukkueesta tai selkeistä ykkösmolareista. Ei näin.
- Pelaajien vaihtoruletti. 10 matsia Franchisessa pelattuna ja suuret seuraikonit ovat vaihtaneet seuraa samantien. Vaikka Franchisessa haluaisi estää tietokoneen tyhmät vaihdot kääntämällä vaihdot "OFF" asentoon se ei kuitenkaan tietokonetta pysäytä, vaan tietokone jatkaa toilailujaan vapauttamalla pelaajan waiversiin ja sieltä toinen joukkue sitten poimiikin jo pelaajan. Kuvastavaa on että 5 ottelun jälkeen Devilsien ykköspakki Martin oli heitetty waiversiin ja seikkailikin jo tovin päästä inkkareiden nutussa.
- Vetojen kovuus tietokonepelaajilla. Peliä ei yksinkertaisesti voi pelata hitaampitempoisella ja realistisen tuntuisella 0-30 akselin gamespeedillä jos haluaa nähdä tulisia kuteja tietokoneelta. Tietokoneen vetoja katsellessa tulee mieleen ne ajat kultaisesta lapsuudesta kun omalla puumailalla yritti kohottaa kiekkoa ja veto lähti surkeasti lipumaan kohti päätylaitaa.