Vastaus: Ninja Gaiden Sigma [Hype]
Snigge sanoi:
Juu, vaikeusaste kyllä tuli huomattua samantien, tottunut GoW:in nappien hakkaamiseen, niin piti vähän totutella tämän kanssa..
Mutta pirun viihdyttävää settiä, mutta vaikeusaste pelottaa sen verran etten välttämättä tule ostamaan kokoversiota

Rachel oli aika heikko esitys, liian hidas verrattuna Ryu:un :/
Demosta en ole varma, mutta ainakin kokoversiossa on pykälää helpompi taso, Ninja Dog. Se ei välttämättä poista suojaamisen tarvetta, mutta helpottaa peliä vihollisasettelun suhteen. Lisäksi Ayane jakelee riisikakkujaan (energiaa) Ryun hengenpitimiksi.
Mitä vaikeampi taso on käytössä, sitä vaikeampia vihollisia pelaaja kohtaa. Sen voi havaita jo demossa. Normalilla on paljon ruskeita ninjoja, jotka on Hardilla korvattu valkoisilla ninjoilla. Normalin valkoiset ninjat on Hardilla puolestaan korvattu mustilla ninjoilla. Lisäksi Hardista ylöspäin loppuvastuksilla on apunaan minioneja. Nerokasta tässä on se, etteivät vaikeammat viholliset ole välttämättä huomattavasti kestävämpiä, vaan viekkaampia ja nopeampia. Esimerkiksi musta ninja saattaa kaapata paikallaan olevan Ryun niskasta kiinni ja viiltää kurkun auki. Valkoinen tai ruskea ninja ei pakota pelaajaa jatkuvasti liikkumaan.
Ninja Gaidenin suojaussysteemi kannattaa opetella heti kättelyssä, koska ilman sitä ei selviä. Painamalla L1:tä Ryu torjuu
kaikki normaalit hyökkäykset mistä suunnasta tahansa. L1:tä painamalla ja tattia kääntämällä voi lisäksi väistää kuperkeikalla, mikä on varsinkin loppuvastuksessa suotavaa. Suojatessa kannattaa seurata vihollisen liikkeitä: minkälaisia liikesarjoja se tekee, milloin kannattaisi iskeä. Kun vihollinen saa liikesarjansa tehtyä, nopea perushyökkäys yleensä riittää horjuttamaan tämän tasapainoa. Maassa olevan vihollisen voi viimeistellä kolmiolla. Jos joutuu usean vihollisen ahdistamaksi, hyökkäysaukkoa ei välttämättä synny. Tällöin voi sivaltaa lähimpiä vihollisia L1 + hyökkäys (neliö tai kolmio) -yhdistelmällä. Se on ajoitettava niin, että Ryu on juuri torjunut yhden hyökkäyksen.
Sisätiloissa kannattaa myös käyttää seiniä hyväkseen. Erilaisten seinäjuoksujen ja -hyppyjen päätteeksi voi tehdä nopean hyökkäyksen, mikä lienee helpoin tapa kukistaa loppuvastus turvallisesti.
Vihollisista vapautuvilla energiapalloilla on muutakin käyttöä kuin pisteiden (keltainen) tai energian (sininen) ansaitseminen. Kun painaa kolmiota pallon lähettyvillä, se imeytyy Ryun miekkaan ja pelaaja voi tehdä tehokkaan erikoisiskun. Yksi pallo takaa syöksyhyökkäyksen, mutta jo kaksi palloa tuottaa mukavan kombon. Kannattaa kuitenkin olla varuillaan, sillä iskua ladatessa pelaaja on haavoittuvainen.
Toinen erikoishyökkäys on Ninpo. Käytettävissä olevat Ninpot näkyvät energiapalkin alla palavina ikoneina. Ninpon voi aktivoida ympyrää ja kolmiota yhtäaikaa painamalla. Hyökkäyksen kuluessa pelaaja on immuuni kaikelle vahingolle. Jos demo tuntuu liian vaikealta, viimeisenä ratkaisuna on aseen vaihto. Dragon Sword on eräs pelin käyttökelpoisimmista aseista, mutta sillä on omat rajoitteensa. Demossa on vaihtoehtoisina aseina nopeakäyttöinen Nunchaku, raskas Dabilahro, ulottuva Lunar ja kaksoismiekka Dragon's Claw & Tiger's Fang.
Kameraa on turha yrittää paimentaa kesken taistelun. Hätätapauksessa sen voi keskittää R1:stä, mutta yleensä kannattaa keskittyä itse toimintaan enemmän kuin optimaalisen kuvakulman etsintään. Vaikka kamera jättäisikin vihollisia ruudun ulkopuolelle, taitavasti suojaavalla ja liikkuvalla pelaajalla ei ole syytä huoleen. Xboxilla huomasin, että pelin edetessä kamerakäyttäytymiseen tottuu ja vihollisen hyökkäyksiä oppii ennakoimaan äänistä ja kameran heilahteluista.
Muutamia perusliikkeitä:
- Isku: Neliö, kolmio
- Isku: Neliö, neliö, kolmio
- Isku: Neliö, kolmio, kolmio
- Erikoisisku: Kolmio (pohjassa)
- Erikoisisku: Neliö, kolmio, neliö, neliö, neliö, kolmio
- Hyppyhyökkäys: Risti, kolmio / neliö
- Vastahyökkäys: L1 + neliö / kolmio
- Tainnutus: Risti (lähellä vihollista)
- Heittotähti: Ympyrä
- Ninpo: Ympyrä + kolmio
- Suoja: L1
- Väistö/kuperkeikka: L1 + vasen tatti
- Nopea siirtyminen: Kuperkeikka, hyppy, kuperkeikka, hyppy...