Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo 3DS vs. PlayStation Vita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Morbicae
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Nintendo 3DS vs. PlayStation Vita

Se olisi vielä kiva tietää, että jos hommaa sen 3DS:n, eikä XL:ää, niin onko se teistä ihan tyhmää?

Mulla on se perus 3DS ja kyllähän sillä toki pärjää, mutta kyllä se XL silti himottaa kovasti. Perus 3DS:iä saa silloin tällöin tosi halvalla, että siinä ehkä sen etu. Sanoisin, että kannattaa kerralla investoida siihen XL:ään, niin eipähän jää se kaivertamaan.

Se, että heidän peligenrensä ei uppoa mulle yhtään niin, en sille mitään voi.

Mutta ethän sä tässä siis kritisoi 3DS:n pelivalikoimaa, vaan omaa varsin suppeaa pelimakuasi? Eipä siinä mitään, jos 3DS:n pelikirjastosta ei löydy mieleistäsi pelattavaa, mutta huomioi silti, että kyse on enemmänkin juuri siitä omasta mausta, kuin siitä, etteikö laitteelle julkaistaisi laadukkaita pelejä. Eiväthän jotkut ihmiset tykkää videopeleistä ollenkaan, mutta tämä ei johdu siitä, etteikö olisi olemassa yhtään hyvää peliä.

Itse olen miettinyt, että voisi oikeastaan keskittyä yksinomaan 3DS:ään, koska sille tulee niin järkyttävällä syötöllä huippulaadukasta pelattavaa, että ajalliset ja rahalliset resurssit eivät meinaa riittää edes siihen. Tälläkin hetkellä vielä aktiivisesti peluussa Animal Crossing New Leaf ja Pokèmon X ja hyllyssä odottaa korkkaamattomana Zelda A Link Between Worlds, sekä Bravely Default. Tämän vuoden pakkohankinnoista on vielä ostamatta ainakin Luigi's Mansion 2 ja Fire Emblem Awakening. Uusista julkaisuista himottaisi kovasti uusin Professor Layton. Oikeasti toivon, että pelijulkaisuissa pidettäisiin vaikka puolen vuoden paussi, että kerkeisi pelaamaan backlogin läpi :D

Suppea pelimaku?
-Urheilupelit kautta linjan (jalkapallo, koripallo, jääkiekkoilu, nyrkkeily, paini, olympia pelit jne)
-ajopelit kautta linjan arcadesta simuun
-räiskintöjä pelannut aikanaan puoli vakavissani
-GTA, RDR, Uncarted tyyppiset menee
-taktisemmat kuten rainbowsix
-Limbon tyyppiset puzzle tasoloikat
-taidepelit (flower, rain)
-heavy rainin tyyppiset "elokuvapelit"
-kaikki mafia ja ww2 pelit
-seikkailupelit kuten black flag ja Indiana jones, tomb raider jne.
-Lego pelit

Tässä ei ole edes kaikki ja tuoko on suppeaa? Oikeastaan roolipelit ja anime tyyppinen piirrostyyli on ne jotka tökkii ja kaikki scifi hommelit.

B3organin tapaan tässä on tullut mietittyä 3DSXL tai PSVitan ostamista. En ole seurannut lainkaan käsikonsolirintaman tapahtumia. Onko kummankaan laitevalmistajan suunnalta tullut vihiä uuden mallin julkaisusta? Vai olisiko nyt hyvä hetki tehdä päätös ja ostaa jompikumpi laitteista?

E: Pakko siis alkaa katsoa tarkemmin laitteiden pelivalikoimaa. Kiitos vastauksesta.

Sinähän juuri Vitasta Slim version julkaisi et tuskin heti on uutta tulossa ja tuskinpa 3Ds on elinkaarensa lopussa vielä.

Onko kummankaan laitevalmistajan suunnalta tullut vihiä uuden mallin julkaisusta? Vai olisiko nyt hyvä hetki tehdä päätös ja ostaa jompikumpi laitteista?
Vitasta tuli joitain aikoja sitten uusi malli - joskin aluksi vain Japaniin - ja 2DS on 3DS:n uusin inkarnaatio. Kummastakaan laitteesta tuskin on tulossa vielä ensi vuonnakaan uusia malleja, joten nyt on hyvä aika ostoksille.

Mulla on se perus 3DS ja kyllähän sillä toki pärjää, mutta kyllä se XL silti himottaa kovasti. Perus 3DS:iä saa silloin tällöin tosi halvalla, että siinä ehkä sen etu. Sanoisin, että kannattaa kerralla investoida siihen XL:ään, niin eipähän jää se kaivertamaan.

Täältä ehdottomasti ääni XL:lle. Sanoisin että kannattaa ostaa alkuperäinen 3DS vain jos on molempia päässyt testaamaan ja todennut että se riittää. Omalla kohdallani ero näiden välillä oli todella dramaattinen. Alkuperäisellä 3DS:llä ei huvittanut pelata oikein mitään, kun ruudut ovat niin pienet ja tuntuma jotenkin huono. XL-versiolla sen sijaan pelit ja 3D-efekti heräsi kunnolla eroon. Mulla on kyllä aika isot kädet että sekin voi vaikuttaa. Kyllä mun pikkusiskolle (11v) tuntuu kelpaavan se pikkukone ihan hyvin.

Suosittelen myös, itsellä oli normi 3DS ja nyt XL, niin uusi vie 100-0. Istuu käteen, ei aiheuta mitään kipuja pitkässä sessioissa kuten originelli ja nyt Vita.

Hommasin itse Vitan tänne Wii U:n ja 3DS:n kaveriksi, mutta eipä sen käyttä alkuinnostuksen jälkeen kovin kummoinen käyttöä ole saanut. Juurikin tuo ergonomia on huonohko, käy siis sattumaan käsiin jos pitkään aikoo pelata. Myös sen takakosketuspaneeli aiheuttaa vaivaa, ottaisin pois jos voisin. Muuten hyvä Tearaway kärsii itsellä kun sitä pitää käyttää.

Mutta ei tuo Vita silti huono ole, näyttö on hyvä ja tatit toimivat. Pelien lataustaot tosin vähän kirvelee myös, varsinkin Uncharted käynnistyy noin 45 sekunnissa ja se on käsikonsolilaitteelle ihan turhan pitkä aika. Toki laite on käytössä sitten PS4:lla, kun ensivuonna semmoisen ostelen, mutta vähän sekin käy kyrsimään ettei sen offtv kykene näyttämään kuin 30 fps.

Mutta pelit ratkaisee itsellä, ei tekniikka. Nintendo pystyy antamaan tällä hetkellä ne parhaat kiksit, sitten loput pelit mitä jaksaa niin juuri Vitalla/PS4 ja sitten PC:llä räiskinnät ja ynnä muut 3rd party hässäkät.
Meni vähän offtopic, pahoittelut, mutta on siellä asiaakin aiheesta.

Mielenkiintoista miten suorakaiteenmuotoinen laatikko on hyvä ergonomialtaan? Itsellä kramppaa sormet todella pahasti 3DS XL:llä nopeastikin. Toki samaa tekee Vitalla. Edelleen suosittelen esim Dealextremen 6euron (sis postit) grippiä Vitalle. Ergonomia on kuin isossa konsolin ohjaimessa ja takalevynkäyttö on todella nautinnollista.

No ehkä omaan ihmekädet sitten, tarjouksia otetaan vastaan! Mutta eipähän kädet käy kipeäksi edes muutaman tunnin sessioissa (toisin on Vita ja normi 3DS) :)

Vitalle joku kahva ois hyvä, mutta noista tiiä oikein ennenkuin pääsisi testailee. Pitää tutkiä silti jos löytyisi passeli. Myös lataustelakka Vitaan hakusessa mutta eihän Sony semmoisista tajua, joten sekin on niin kiven alla että ei mitään järkeä (toki ulkomailta mutta sikahintaan posteineen). Vita siis laatikossa piilossa katseilta ja 3DS saa olla tuossa aina valmiina koneen vierellä.

Tattis, pitää tsekata. Kävin myös juuri se vaikeasti löytyvän latausaseman tilaamassa/ostamassa Vitalle, eBay auttaa (~17€ kuluineen) :)

Myös minä kallistuisin ehdottomasti 3DS XL:n puoleen, jos pitäisi vain yksi käsikonsoli valita. Se on kertakaikkiaan niin loistava vehje timanttisine pelivalikoimineen. Huippupelejä on yksinkertaisesti liikaa tähän listattavaksi.

Vita on toki myös loistava, eikä pelilistassa oikeasti ole mitään valittamista: Persona 4 Golden, Tearaway, Little King's Story, Gravity Rush, Muramasa, Velocity Ultra, Disgaea 3, Sly Cooper, Guacamelee!, LittleBigPlanet, Rayman, MotorStorm RC, The Walking Dead ja Mutant Blobs Attack sekä vanhoista helmistä mm. Oddworld: Abe's Oddysee ja Final Fantasy VII ja IX. Huhhuh, kyllä tuossakin riittää pelattavaa vaikka vuodeksi. Ja en voi tarpeeksi painottaa, että ostakaa ja pelatkaa Tearaway. Aivan huikea kokemus ja vetää laadullaan vertoja 3DS:n parhaimmistolle.

Ja MOLEMMILLE konsoleille on hand grippi ihan ehdoton. Se muuttaa molempien ergonomian paskasta suorastaan erinomaiseksi.

3DS:n LCD-näyttö pilaa tehokkaasti kokemuksen. Onnettomat katselukulmat ja mustan taso jostain kiinan $50 Androideista.

Jos Nintendo aikoo oikeasti jatkaa käsikonsolien tekoa niin tiukkaa tulee. Edes Nintendon nimikkeillä ei nykyään päästä kuin PSP:n tasoisiin myynteihin 3-4vuotta sitten. Sonyn osalta leikki on jo paketissa

En kyllä itse laskisi Remote Playn varaan oikeastaan mitään, ellei taloudessa satu olemaan vain yksi televisio ja vaikka olisi useampi niin miksi antaa turhaa nerffitikkua peleille ilman semisti järkevää kompensaatiota. Ihan kiva että on PSPn remote playta parempi mutta mielestäni se on ominaisuutena käsikonsolille pikkutuntien hifistelyä eikä niinkään varteenotettavaa ominaisuutta laitteelle jota voi käyttää olohuoneen ulkopuolella.

b3organ sanoi:
Se olisi vielä kiva tietää, että jos hommaa sen 3DS:n, eikä XL:ää, niin onko se teistä ihan tyhmää?
Itse katselisin mitä pelejä aikoo sillä pelata. Pelit jotka tukee circle pad prota ovat ainakin tuntumalla hyvin meneviä ja parissa tapauksessa pelattavuuden parantajia. Tosin tämä on tietääkseni vähemmistöä pelitarjonnassa joten 3DS XL olisi mielestäni parempi sijoitus jos ei perus mallia jo omista.

Kyllä, XL-mallillekin on circle pad pro mutta joku raja siinäkin kuinka iso laitteen on hyvä olla...

Anyhoo, mitä nyt itse tuumaan Vitasta, itse ostin sen inttiaikana koska ei päässyt pelaa PS3lla mitää (dat VAO gines too stronk) eli niinsanottuna portable PS3na ostin mokoman ja onhan se toiminut myös PSP back-upina / toisena sellaisena.

Konsolin ongelma on tosiaan itselleni ns. system sellerit, semmoset hypejunan arvoiset pelit. Sonyn omat IPt ovat suurimmaksi osaksi vähän meh, cross-buy tekeleet ovat 50/50 ja japseille annetaa vaa otaku pelejä ja Monster Hunterin perässä meneviä metsästysmaakareita. Tosin pidän ajatuksesta että aikaisemmin julkaistut pelit mehustetaan Vitalle uudenveroisiksi (Malicious ja Muramasa) koska expanded and enhanced good stuff on harvoin huono juttu.

Vitan tatti on fiini, on se nyt parannus PSPn tattiin selkeästi jo sillä että liikerataa on kevyempi hallita joten tuntumakin on parempi. Kosketusnäyttötuki PS1 -ja PSP peleissä on kiva bonus. Tietenkin kiveen hakatut napit on 1/5 ja etenkin jos ajopelejä pelaa face buttoneilla mutta eipä ne perus 3DSn face buttonit (ja se d-pad...) paljoa pääse leijumaan yläpuolella, onhan niissä yhtä paljon syvyyttä kuin paperissa.

Itse omistan japanilaisen vanilja 3DSn puhtaasti Monster Hunterin takia, joten pieni fanipojuni sanoo automaattisesti että 3DSllä on paremmat pelit kuin Vitalla. Mutta jos unohtaa edellämainitun traakin lahtauksen ja Nintendon perinteiset lastenpelit niin käteen jää silti hyvä kasa (3rd party) pelei. Circle pad pro tuo ergonomiaan helpotusta ainakin omiin kätösiin ja parin minuutin XL testauksella kohotetut ja eroteltut start / home /select -napit ovat godsent.

Loppujen lopuksi pidän kuitenkin molemmista konsoleista ja siitä mitä ne voi tarjota. 3DSllä paahtaa ne kuumimmat (japsi)ropet yön yli ja tauoilla Theatrhythm Fantsua ja sitten Vitalla kaiken muun. Eipä mulla muuta, on kivaa omistaa käsikonsoleita. :cool:

Jos Nintendo aikoo oikeasti jatkaa käsikonsolien tekoa niin tiukkaa tulee.

Siis täh? 3DS:hän on myynyt Mario 3D Landin ja Mario Kartin julkaisun jälkeen oikein hyvin ja varmasti Nintendoa tyydyttävällä tavalla. Nyt animalcrossingit, pokemonit ja muut erittäin myyvät nimikkeet ovat vain parantaneet tilannetta. Kaikki tämä tablettien ja älypuhelinten puristuksessa. Lienee varmaakin varmempaa, että Nintendo jatkaa käsikonsolien tekoa myös 3DS:n jälkeen. Miksi ihmeessä mikään firma tappaisi omaa lypsylehmäänsä?

Jos Nintendo aikoo oikeasti jatkaa käsikonsolien tekoa niin tiukkaa tulee. Edes Nintendon nimikkeillä ei nykyään päästä kuin PSP:n tasoisiin myynteihin 3-4vuotta sitten.

Whaat...musta tuntuu, että nyt ei ole tullut kyllä seurattua skeneä vähään aikaan. Nintendohan myy kaikkia hittipelejään miljoonia. Luigi's Mansion 2:ta on myyty yli 3 milj, Fire Emblemiä yli miljoona, Animal Crossingia yli 5 miljoonaa, uusinta Zeldaa on myyty jo miljoona, Pokèmon X/Y myynyt vajaa 9 milj, 3D Land vajaa 9milj jne. jne. Laite itse on jatkuvasti joka alueella myydyin alusta. Yhtä menestystarinaa.

En kyllä itse laskisi Remote Playn varaan oikeastaan mitään, ellei taloudessa satu olemaan vain yksi televisio ja vaikka olisi useampi niin miksi antaa turhaa nerffitikkua peleille ilman semisti järkevää kompensaatiota. Ihan kiva että on PSPn remote playta parempi mutta mielestäni se on ominaisuutena käsikonsolille pikkutuntien hifistelyä eikä niinkään varteenotettavaa ominaisuutta laitteelle jota voi käyttää olohuoneen ulkopuolella.

Itsellä Remote Play ollut enemmän käytössä melkein, mitä olen itse koneella pelannut. Etenkin nyt kun vaimo on sairaalassa ja lasten kanssa olen kotona. Konsoli alakerran peliluolassa, niin voin yläkerrassa pelailla siltin. Netin yli voi vaunulla pelailla, tai ennen nukkumaanmenoa sängyssä. Vaihtoehtoisesti vaimon katsellessa jotain salkkareitaan, voin pelata samalla.

Itse ostin Vitan pelkkään Remote Playtä varten ja kaikki muu on tullut plussana.

Täytyy loppuun vielä mainita peleistä jotka ei omaan makuun sovi yhtään konsoleille...tennis pelit. Mutta eilen hankkisin Vitalle Virtua Tennis 4:n ja voi että kun on aivan täydellinen käsikonsolipeli.

Siis täh? 3DS:hän on myynyt Mario 3D Landin ja Mario Kartin julkaisun jälkeen oikein hyvin ja varmasti Nintendoa tyydyttävällä tavalla. Nyt animalcrossingit, pokemonit ja muut erittäin myyvät nimikkeet ovat vain parantaneet tilannetta. Kaikki tämä tablettien ja älypuhelinten puristuksessa. Lienee varmaakin varmempaa, että Nintendo jatkaa käsikonsolien tekoa myös 3DS:n jälkeen. Miksi ihmeessä mikään firma tappaisi omaa lypsylehmäänsä?

Nintendo on missannut jokaisen 3DS:ään liittyvän myyntiennustuksensa. Laite ei ole rahallisesti lähällekään yhtä kannattava kuin GBA tai DS koska marginaalit romutettin vain kuukausien jälkeen julkaisusta laitteen jäätyä kauppoihin. Softamyynnit ovat romahtaneet DS:ään verrattuna koska ulkopuoliset julkaisijat ovat karanneet Applella ja Googlelle -> satojen miljoonien menetykset softatuloina.

Tottakai Nintendo jatkaa käsikonsolien valmistamista mutta seuraava pärjää taas huonommin. 3DS pärjää markkinoilla huonommin kuin DS vaikka Sonyn/PSP:n osuus on kokonaan markkinoilta pois.

Whaat...musta tuntuu, että nyt ei ole tullut kyllä seurattua skeneä vähään aikaan. Nintendohan myy kaikkia hittipelejään miljoonia. Luigi's Mansion 2:ta on myyty yli 3 milj, Fire Emblemiä yli miljoona, Animal Crossingia yli 5 miljoonaa, uusinta Zeldaa on myyty jo miljoona, Pokèmon X/Y myynyt vajaa 9 milj, 3D Land vajaa 9milj jne. jne. Laite itse on jatkuvasti joka alueella myydyin alusta. Yhtä menestystarinaa.

Kumma että tämä "menestys" ei näy lainkaan Nintendon tuloksessa. Huomattavasti kannattamattomampi alustana kuin GBA ja DS.

Mobiilissa "terve" alusta voi muutamassa vuodessa romahtaa täysin kun trendit menevät itseään vastaan. Google Play ja Appstore tuottavat molemmat jo tällä hetkellä peleille liikevaihtoa enemmän kuin Nintendon käsikonsolit. Kaikki trendit ovat käsikonsoleita vastaan ja menestys kun Nintendo julkaisee seuraavan käsikonsolinsa voi olla Wii U:n tapainen

Miltä osin? Nyttenhän Remote Playllä saadaan sitä uutta kaivattua nostetta.

Nostetta? PS4:n julkaisukuukautena Vitan myynti yhdysvalloissa tippu ~200k->~70k verrattuna viime vuoteen. Uskot siis Sonyn tältä pohjalta julkaisevan uuden käsikonsolin?

Sony tuo taatusti vita/ps4 comboja myyntiin. Eihän tällä hetkellä juuri kukaan tiedä Remote playstä mitään.

Ylös Bottom