Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo DS:n edustus kaupoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Hex sanoi:
Kun PSP:stä nyt julkaisun yhteydessä kirjoitellaan, ei siinä nyt vain ole paljoa kritisoitavaa. Kuinka monta palstaa pitäisi uhrata sille, että akku ei kestä kovin pitkään?

Ei nyt lähdetä tälle hiekkalaatikkolinjalle, jookos? "Kuinka monta palstaa..." Äh...

Akku on laitteen ainoa heikompi piirre? Esim. kalliit muistikortit & pelit & leffat (kamoon, kalliimpia kuin DVD:t, vaikkeivat ole läheskään yhtä monikäyttöisiä) eivät ansaitse yhtä lausetta? Näppäintuntumasta ei saa sanoa mitään? Laitteen (siis lähinnä näytön) helppo naarmuuntuminen? Ongelmat, blaablaa.. Ei nyt jaksa tähän alkaa nipottelemaan enempää, sait varmaan pointtini?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

tuossa DS:än muotoilussa -mistä niin moni tuntuu valittavan- onnistuttiin hyvin omasta mielestäni, paitsi massojen p*rseen nuolemisen lähtökohdista. DS:än ja nintendon uuden suunnan tarkoitus on tuoda pelaajat takaisin "alkuun" ja luoda vastaavanlaisia elämyksiä kuin meillä oli juuri game & watch:ien aikoihin; eli tuoreita ja uudenlaisia pelikokemuksia. Tähän filosofiaan jos suhteutetaan DS:än muotoilu, niin se on mielestäni erittäin hyvin onnistunut. Siitä voidaan sitten väitellä tietty että pitäisikö nintendon tinkiä periaatteistaan ja visioistaan keskiverto kuluttajan rahojen takia...
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

xevious sanoi:
tuossa DS:än muotoilussa -mistä niin moni tuntuu valittavan- onnistuttiin hyvin omasta mielestäni, paitsi massojen p*rseen nuolemisen lähtökohdista. DS:än ja nintendon uuden suunnan tarkoitus on tuoda pelaajat takaisin "alkuun" ja luoda vastaavanlaisia elämyksiä kuin meillä oli juuri game & watch:ien aikoihin; eli tuoreita ja uudenlaisia pelikokemuksia. Tähän filosofiaan jos suhteutetaan DS:än muotoilu, niin se on mielestäni erittäin hyvin onnistunut. Siitä voidaan sitten väitellä tietty että pitäisikö nintendon tinkiä periaatteistaan ja visioistaan keskiverto kuluttajan rahojen takia...
Jaa. Minusta se näyttää ihan lelulta PSP:n rinnalla. Ja vanhan ajan kulmikkuus taasen edustaa sitä aikaa, jolloin ergonomiaa ei tunnettu edes sivistyssanakirjassa.

Ainakin minulla ranne kipeytyy, kun pitää pidellä DS:sää niin hassussa asennossa kynäohjaimen kanssa. Viimeisimmän Zoo Keeper -session jälkeen huomasin sen erittäin hyvin. Liekö vika vain omissa räpylöissä :(
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

feldon sanoi:
Ainakin minulla ranne kipeytyy, kun pitää pidellä DS:sää niin hassussa asennossa kynäohjaimen kanssa. Viimeisimmän Zoo Keeper -session jälkeen huomasin sen erittäin hyvin. Liekö vika vain omissa räpylöissä :(

Tuskin, jotkut täällä kirjoittavista henkilöistä vaan sattuu nukkumaan mennessään pistämään korvalapuista tulemaan Nintendo propagandaa, joka sitten yön aikana sulautuu aivoihin niin, että siitä tulee totta ja iso N nähdään loistavampana mitä se todellisuudessa on, tällöin kaikki kritiikki firmaa kohtaan koetaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä kaikkea pyhää vastaan, eli toisinsanoen räpylöissäsi ei ole mitään vikaa...
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

feldon sanoi:
-- kuilua lapsille ja aikuisille suunnattujen asioiden välillä ei edes yritetä kaventaa.Jos DS-konsoleita ei markkinoida aikuisten laitteena tai ylipäätään esitellä suurelle yleisölle, niin ei ihme ettei kauppa käy.

Nintendo DS:n Touching is good -kampanjaa ei ole tainnut Suomessa oikein näkyä, mutta ainakin GBA SP:n aikaan oli "toiseksi paras asia tehdä pimeässä" -mainokset. Sekin on jo alku.

PSP:ssä tuntuu valtavirtamediakin hypänneen innolla mukaan PSP-mainoskampanjaan. Lehti toisensa jälkeen suitsuttaa laitetta mittavilla palstatiloilla. En muista, että DS:n aikaan olisi ollut mitään vastaavaa. Journalismia ei voi ostaa mainosrahoilla, tai ei ainakaan suuressa määrin, joten väistämättä panostus konsoliin ja sen peleihin tulee muualtakin kuin maahantuojan taholta.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Dr Evil sanoi:
Tuskin, jotkut täällä kirjoittavista henkilöistä vaan sattuu nukkumaan mennessään pistämään korvalapuista tulemaan Nintendo propagandaa, joka sitten yön aikana sulautuu aivoihin niin, että siitä tulee totta ja iso N nähdään loistavampana mitä se todellisuudessa on, tällöin kaikki kritiikki firmaa kohtaan koetaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä kaikkea pyhää vastaan, eli toisinsanoen räpylöissäsi ei ole mitään vikaa...

Eli Nintendossa ei voi nähdä mitään hyvää ellei ole N-propagandan uhri? Koetaanko myös oma kritiikki firmaa kohtaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä kaikkea pyhää vastaan? Eipä ole minun käteni kipeytynyt..lienekkö sekin propagandan ansiota...

Kuinka aihe kuin aihe menee tälläiseksi jankuttamiseksi aina Dr Evil:in ansiosta?
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Tonppa sanoi:
Ei nyt lähdetä tälle hiekkalaatikkolinjalle, jookos? "Kuinka monta palstaa..." Äh...

Akku on laitteen ainoa heikompi piirre? Esim. kalliit muistikortit & pelit & leffat (kamoon, kalliimpia kuin DVD:t, vaikkeivat ole läheskään yhtä monikäyttöisiä) eivät ansaitse yhtä lausetta? Näppäintuntumasta ei saa sanoa mitään? Laitteen (siis lähinnä näytön) helppo naarmuuntuminen? Ongelmat, blaablaa.. Ei nyt jaksa tähän alkaa nipottelemaan enempää, sait varmaan pointtini?
Sain pointtisi. Olen eri mieltä. Ja lahjontajutut olivat joka tapauksessa typeriä.

Pelilehdet arvostelevat pelejä, eivät varsinaisesti pelikoneita. Toki, jos on jotain huonoa, kuten akkukesto, siitä tulee sanoa, mutta varsinainen mielipidekritiikki tyyliin pelien hinnasta purnaaminen eivät siihen oikein kuulu. Tiukka kritiikki kuuluu sitten vaikka toimittajien omille palstoille.

Eihän DS:ää esittelevissä julkaisujutuissakaan juuri itketty heikkoja tehoja, näyttöjen kokoa ja tarkkuutta, rumaa ulkonäköä yms.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Hex sanoi:
Olen eri mieltä. Ja lahjontajutut olivat joka tapauksessa typeriä.
Älkää nyt ymmärtäkö tätä niin, ettei PSP olisi hurja pelikone ja en ehkä puhuisi ihan lahjonnasta, mutta on myös aivan selvää, että Sonyn hurja markkinointipanostus lisää lehtien artikkeleissa kirjoitettavaa hypetystä. Tähän on ainakin kaksi hyvää syytä:

1. Toimii se markkinointi toimittajiinkin. Toimittaja, joka kuolaa laitteen perään ennen arvostelun kirjoittamista, kirjoittaa todennäköisemmin paremman arvostelun.

2. Monet lehdet elävät mainostuloista (kuten Nöiesguiden, jota jaetaan ilmaiseksi), ja kun Sony ostaa pari sivua mainoksia, niin ainakin Sonyn edustaja pääsee toimittajien kalakaveriksi. Totta kai journalisteilla on oma etiikkansa, mutta monissa lehdissä artikkelit haisevat ihan lehdistötiedotteilta, joten on myös selvää, että sisältöön saa vaikutettua. Tämä pätee ehkä vähemmän todella isoihin lehtiin (Pelit, MB, Hesari, Aamulehti).

Ja lopuksi vielä: ei tässä ole mitään pahaa. Harmittaa vaan, että Nintendon maahantuoja ei pysty samaan.

Myös Microsoft on traditionaalisesti myynyt Suomessa jo pelkällä nimellä vaikka mitä. Onkin mielenkiintoista nähdä, kenen brändi jyrää Suomen konsoleissa ensi vuonna. Ainakaan se ei ole Nintendo, sen valitettavasti jo tiedän.

edit: Niin siis virkamiehiä ei saa lahjoa, mutta yritysten edustajat saa tehdä päätöksiä ihan millä perusteilla tahtovat, esim. ostetaan tuote parhaan lapinmatkan tarjoajalta.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Hex sanoi:
Pelilehdet arvostelevat pelejä, eivät varsinaisesti pelikoneita. Toki, jos on jotain huonoa, kuten akkukesto, siitä tulee sanoa, mutta varsinainen mielipidekritiikki tyyliin pelien hinnasta purnaaminen eivät siihen oikein kuulu. Tiukka kritiikki kuuluu sitten vaikka toimittajien omille palstoille.

Jos on jotain huonoa, tulee siitä sanoa. Jos ei sano, niin sen on väärin. Hypettäminenkin on väärin jos kyseessä on arvostelu.

Pelien hinnasta joo ei kylläkään tarvitse arvostelussa purnata, siinä olet oikeassa.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Omasta mielestäni pelikonsolista on kehumiset aika vähissä jos sitä aletaan kehumaan seksikkääksi. Joku varmaan runkkaa ja katsoo PSP:tä? Ai niin sillähän voi katsoa pornoa :)
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

nakkihuuli sanoi:
Omasta mielestäni pelikonsolista on kehumiset aika vähissä jos sitä aletaan kehumaan seksikkääksi. Joku varmaan runkkaa ja katsoo PSP:tä? Ai niin sillähän voi katsoa pornoa :)

Nosiis faktaahan on se että esteettisesti noin päällisin puolin PSP voittaa kilpailijat mennen tullen, mutta milloin olemme ruvenneet tekemään ostopäätöksiämme ulkoisten seikkojen perusteella? Tuolla perusteellahan xboxin ei olisi pitänyt myydä yhden ainoata yksikköä tms. Xboxi tuli silti ostettua jossain vaiheessa vaikka se onkin pelihistorian rumin vekotin, enkä tätä seikkaa kauhistellut vasta kun se kökötti kotona muiden vehkeiden vieressä...
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Kyllä tässä väännössä alkaa olla ihan fanipoikameisinkiä, sano :)

Oman kokemukseni mukaan tietoa ja kaikenkattavia arvosteluja hakiessaan on aina paras suoria asioita jatkuvasti seuraavien alan harrastajien ja ammattilaisten läheisyyteen. Pirkka -ja Nöjesguidenin (tai jotain sinne päin) kaltaiset lehdet toistavat mielestäni muualta kopioimaansa materiaalia. Kyseisten lehtien "artikkelit" vaikuttavat asiatietoon ja kokemukseen perustuvan kritiikin puutteensa vuoksi erehdyttävästi propagandalta. Itse kuitenkin uskon kyseisten lehtien yksipuoleisen asenteen johtuvan kokemuksen puutteen lisäksi resurssien puutteesta käsitellä kattavasti kaikkia lehden kattamien - toisistaan hyvin paljolti poikkeavien - alueiden aiheita. Todennäköisesti lehden toimituksessa eri artikkeliehdotuksia lähestytään tiettyjen mallien pohjalta jolloin myös artikkelit jäävät useimmiten pinnalliseksi verbaalihöysteeksi kaupan tiskiltä mukaan tarttuneelle promo- materiaalille.

Valtavirran lyhytjännitteisillä aalloilla pyörteilevien lehtien tapana on siis julkaista helposti lähestyttäviä, yhden kahvitauon aikana selailtavia artikkeleita aiheista jotka mukailevat mahdollisimman paljon valtavirran mieltymyksiä. PSP on mielestäni täydellinen kohde, sillä se sisältää useimmat kuviteltavissa olevat digitaalisen viihteen ominaisuudet tuoden mukanaan myös jotain uudelta ja kiinnostavalta vaikuttavaa, kuten elokuvat. PSP lieneekin ensimmäinen tämän kokoluokan laite, joka kykenee suoriutumaan näinkin monista digitaalisen viihteen toiston vaatimista tehtävistä.

Itse valitsin DS:n tarkan harkinnan jälkeen, mutta toivoisin silti vielä näkeväni laadukkaamman PSP- toteutuksen.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Tonppa sanoi:
Jos on jotain huonoa, tulee siitä sanoa. Jos ei sano, niin sen on väärin. Hypettäminenkin on väärin jos kyseessä on arvostelu.

Pelien hinnasta joo ei kylläkään tarvitse arvostelussa purnata, siinä olet oikeassa.
Puhutaan varmaan vaan eri lehdistä. Minä rajoitin tarkasteluni edes jonkin tasoisiin pelilehtiin. Mitä esim. City-lehti kirjoittaa, on eri juttu.

Minusta ei ole mitään ihmeellistä, että PSP:n esittelyssä käytetään kunnolla ylistyssanoja. Koneen ensikohtaaminen on todella wow-hetki. Sinun listaamiesi heikkouksien listaaminen sen sijaan on aika kyseenalaista, koska ne menevät aikalailla erittäin subjektiivisen arvostelun puolelle. Esim. mainitsemasi näppäintuntuman "ongelmat" ovat sellaisia.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Fanipoikameininkiä niin paljon, että alkuperäisestä aiheesta on karattu jo ties minne. Konsolisodassa olisin kyllä ymmärtänyt, miksi DS:ää koskevassa keskustelussa puhutaan melkein pelkästään PSP:stä, mutta DS-alueella DS-keskustelussa? Fanittajat tappavat aiheen kuin aiheen.

Mitenkäs olisi semmoinen hieno pelaajien vastaisku tietämättömien kauppojen hyllyille: kiinnitetään hieno lappu jokaiseen hyllyyn, jossa DS on lapsille suunnattujen asioiden joukossa. Siinä voisi sitten lukea vaikka "miksi pelikonsoli on lasten hyllyllä?"

Ainakin Kajaanin Prisma olisi varma maalitaulu.


Ja se joka alkoi jo muotoilemaan napakkaa vastausta tuohon, niin mieti ensin kahta asiaa: kuuluuko se varmasti tälle alueelle tähän keskusteluun, ja toisekseen: kirjoitinko tuon kuinka vakavalla naamalla :D
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

No, palataan astialle.

Kyllä ainoat, joita voi syyttää kuluttajien heikosta kiinnostuksesta ja "vääristä" käsityksistä ovat valmistaja ja maahantuoja ja miten he ovat aikaisemmin menestyneet ja mitä päättävät tehdä nyt. Pelaajien ja jälleenmyyjien syyllistäminen on täysin hyödytöntä.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Hex sanoi:
Kyllä ainoat, joita voi syyttää kuluttajien heikosta kiinnostuksesta ja "vääristä" käsityksistä ovat valmistaja ja maahantuoja ja miten he ovat aikaisemmin menestyneet ja mitä päättävät tehdä nyt.

DS:n mainoskampanjahan on tehnyt hyvää jälkeä Japanissa ja USA:ssa, mutta eipähän sitä edes täällä näkynyt. Ihmetyttää miksi AMO valittiin maahantuojaksi. Action Manien myymisen he varmasti osaavat, mutta ei konsoleiden.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

kettunen sanoi:
Oman kokemukseni mukaan tietoa ja kaikenkattavia arvosteluja hakiessaan on aina paras suoria asioita jatkuvasti seuraavien alan harrastajien ja ammattilaisten läheisyyteen. Pirkka -ja Nöjesguidenin (tai jotain sinne päin) kaltaiset lehdet toistavat mielestäni muualta kopioimaansa materiaalia. Kyseisten lehtien "artikkelit" vaikuttavat asiatietoon ja kokemukseen perustuvan kritiikin puutteensa vuoksi erehdyttävästi propagandalta.
Näin on. Esimerkiksi Pirkka on KAUPPIAIDEN lehti. Mitä sellaiselta voidaan ylipäätään odottaa? Puolueetonta ja kriittistä artikkelia? "Keep on dreaming", sanoisi Andy :D

Erikoislehdissä asiaan suhtauduttiin puolestaan sen vaatimalla otteella. Yleisöä kiinnosti tietää mikä on PSP, joten toimittajien ensisijainen tehtävä oli ottaa asiasta selvää. Faktat lyötiin pöytään nöyristelemättä ketään. Lahjontaviittaukset ovat kyllä hauska trolli, ei siinä mitään.

xevious sanoi:
Nosiis faktaahan on se että esteettisesti noin päällisin puolin PSP voittaa kilpailijat mennen tullen, mutta milloin olemme ruvenneet tekemään ostopäätöksiämme ulkoisten seikkojen perusteella?
Kyllä minulle ainakin merkitsee paljon minkä näköisen konsolin ostan nurkkaani. Tai tässä tapauksessa, minkä näköisellä konsolilla pelaan ratikassa työmatkalla. Ei se nyt tietenkään ole ainut ostopäätökseen vaikuttava seikka, mutta kahdesta ominaisuuksiltaan melko yhteneväisistä laitteesta valitsen tietysti kauniimman. Sanokaa pinnalliseksi, mutta minä tykkään kun tekniikka, huonekalut, vaatteet ja ihmiset näyttävät hyvältä - tai miksei seksikkäiltäkin.

Kyllä Nintendon pitäisi huomioida esteettistä puolta tuotteiden asettelussa. Tällä hetkellä suurella yleisöllä on kova kynnys ottaa lelulta näyttävä laite vakavissaan. Ja vaikka aikaisemmissa viesteissä naureskeltiin, kuinka eräät yritykset nuolevat massojen p*rsettä, on massojen tuki erittäin tärkeä menestymisen kannalta. HC-pelaajat kyllä etsivät laitteensa vaikka kivenkolosta, mutta suuren yleisön houkuttelu onkin jo paljon vaikeampi homma.

Nintendon Suomen osasto näyttää valitettavasti luokittelevan konsolit samanlaisiksi leluiksi kuin Tepon mainitsemat Action Manit. Samalla leikkikalukonseptilla vaan kamat kauppaan ja sitten ihmetellään kun kilpailijat kepittelevät 10-0. Stockalla ja tunnelin Anttilassakin oli DeeÄssät tylysti heitetty nurkkaan PSP:n tieltä :(

GBA SP:n mainokset olivat oikeasti vetoavia ja siksi kai laite on myynytkin niin hemmetisti. Musta versio SP:stä ei edes näyttänyt lelulta. Myös GBA Micro on oikein tyylikäs, samoin sen mainonta. Jotain kuitenkin tapahtui, kun vastaavia kampanjoita ei järjestetty Suomessa DS:n julkaisun aikaan. Ja huonompaan suuntaan mennään: tulossa on pinkki ja sininen versio DS-laitteesta, siinä missä Sony tarjoaa PSP:stä iPodin valkoista ja hillittyä mustaa. Haloo Nintendo DS:n markkinointiosasto!
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Teppo_Holmqvist sanoi:
Ihmetyttää miksi AMO valittiin maahantuojaksi.
AMO taitaa kieltämättä olla ensisijaisesti lelufirma, mutta luulen Nintendo-edustuksen pyörivän kuitenkin pitkälti Nintedo Europen tarjoamilla resursseilla. Eli jos ei siltä kunnon tukea tule, jäävät kampanjatkin vaisuiksi.
 
Ylös Bottom