Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo DS:n edustus kaupoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Minä diggailen DS:stä erittäin paljon. Kosketusnäyttö on mahtava keksintö ja pelaaminen on kivaa, vaikkakin laite muistuttaa ulkoisesti 1990-luvun elektroniikkapeliä. Harmillista jos DS:n menestys nyt tökkää veltosti hoidettuun markkinointiin.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

feldon sanoi:
Minä diggailen DS:stä erittäin paljon. Kosketusnäyttö on mahtava keksintö ja pelaaminen on kivaa, vaikkakin laite muistuttaa ulkoisesti 1990-luvun elektroniikkapeliä. Harmillista jos DS:n menestys nyt tökkää veltosti hoidettuun markkinointiin.

No kyllähän se maailmalla ( jopa Briteissä mikä on normaalisti melko heikkoa aluetta nintendolle ) myy melko hyvin; yksi Suomi sinne tai tänne...
Ei Nintendon heikko myynti täällä pelkästään heikosta markkinoinnista johdu. Suomalaiset tunnetusti ovat aika pc/pleikkari kansaa. Ihmisillä on suuri kynnys Nintendon laitteen ostamiseen kun katsotaan että se on lasten kone ( niin typerää ja lapsellista kuin tuollainen ajattelu onkin ), ja vaikka tekisi mielikin niin ei haluta leimautua lapselliseksi...
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

xevious sanoi:
Ei Nintendon heikko myynti täällä pelkästään heikosta markkinoinnista johdu. Suomalaiset tunnetusti ovat aika pc/pleikkari kansaa. Ihmisillä on suuri kynnys Nintendon laitteen ostamiseen kun katsotaan että se on lasten kone ( niin typerää ja lapsellista kuin tuollainen ajattelu onkin ), ja vaikka tekisi mielikin niin ei haluta leimautua lapselliseksi...
Kehno hyllyasettelu, jatkuva eioon myynti ja leikkikaluimagon ylläpitäminen ovat kaikki huonoa markkinointia.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

feldon sanoi:
Kehno hyllyasettelu, jatkuva eioon myynti ja leikkikaluimagon ylläpitäminen ovat kaikki huonoa markkinointia.

En usko että leikkikalu-imagossa on kyse siitä että sitä "ylläpidettäisiin" , vaan ihan vain ihmisten ennakkoluuloista ja kulttuurillisista seikoista. Suomessa on muutenkin suuri kuilu lapsille ja aikuisille suunattujen asioiden välissä. Tuo ennakkoasenne vaikuttaa sekä kauppiasiin sekä kuluttajiin...
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

xevious sanoi:
En usko että leikkikalu-imagossa on kyse siitä että sitä "ylläpidettäisiin" , vaan ihan vain ihmisten ennakkoluuloista ja kulttuurillisista seikoista. Suomessa on muutenkin suuri kuilu lapsille ja aikuisille suunattujen asioiden välissä. Tuo ennakkoasenne vaikuttaa sekä kauppiasiin sekä kuluttajiin...
Puhutaan nyt samasta asiasta vähän eri sanoilla :) Tarkoitan ylläpitämisellä juuri sitä, että kuilua lapsille ja aikuisille suunnattujen asioiden välillä ei edes yritetä kaventaa. Suomessa on erittäin korkea kynnys myydä Nintendoa vakavasti otettavana pelilaitteena, mutta ei se asia muuksi muutu päätä pyörittelemällä. Jos DS-konsoleita ei markkinoida aikuisten laitteena tai ylipäätään esitellä suurelle yleisölle, niin ei ihme ettei kauppa käy.

Hyvä vertailukohde on PSP, joka ei pääperiaatteeltaan juurikaan eroa DS:sta. Kummallakin laitteella on tarkoitus pelata pelejä. Mutta toisin kuin DS:sää, mainostetaan PSP:tä trendikkäänä nuorten aikuisten laitteena iPodin tapaan. Mainonta on ulotettu myös suurelle yleisölle kadunvarsimainosten ja tv-spottien muodossa. Lisäksi PSP-demoyksiköt ovat huomattavasti paremmin näkyvillä myymälöissä, kuin DS:t aikanaan.

Kyllä PSP:n myynti olisi ihan eri luokkaa, jos tuotteet olisi vaan kärrätty leluosastolle tai elektroniikkaosaston vitriiniin sanomatta kenellekään mitään - olkoon kulttuuri pelivastainen tai ei. En sitten tiedä millaisella budjetilla Suomen nintendomyyntiä pyöritetään, eli olisiko vastaava PSP:n tyyppinen kampanjointi edes mahdollista.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

feldon sanoi:
Hyvä vertailukohde on PSP, joka ei pääperiaatteeltaan juurikaan eroa DS:sta. Kummallakin laitteella on tarkoitus pelata pelejä. Mutta toisin kuin DS:sää, mainostetaan PSP:tä trendikkäänä nuorten aikuisten laitteena iPodin tapaan. Mainonta on ulotettu myös suurelle yleisölle kadunvarsimainosten ja tv-spottien muodossa. Lisäksi PSP-demoyksiköt ovat huomattavasti paremmin näkyvillä myymälöissä, kuin DS:t aikanaan.
Se missä mainostetaan ratkaisee paljon. Pelaajat tietävät laitteesta jo muutenkin ja katselevat mainoksia Pelaajan tai Pelit -lehden sivuilta ohimennen, mutta suurelle yleisölle mainos esim. Imagessa tai Nöjesguidenissa (nämä esimerkkeinä siitä missä muistan nähneeni PSP:n mainoksen) saattaa olla ensimmäinen havainto koko laitteen olemassaolosta.

Muutenkin PSP:tä tulee joka tuutista. Joka paikassa pirkka.fistä alkaen löytyy laitteesta juttua. Enkä usko, että nämä tahot ovat konsolin ostaneet, vaan maahantuoja harrastaa ahkeraa markkinointia tätäkin kautta.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Feldon ja NviperO puhuvat nyt kyllä asiaa. En muista että olisin DS mainokseen törmännyt muualla kuin peli lehtien sivuilla. PSP näkyy tosiaan muuallakin.

Esim hesan rautatieasemalla on iso plakaati, joka kyllä kiinnittää huomion kun junasta tulee pois. Kyllä siinä kuluttaja rupeaa miettimään mikähän tuokin on jos ensimmäistä kertaa törmään.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Kyllä Suomessa stereotypiat ovat edelleen vahvoja. Nintendon koneita pidetään lasten juttuna, ja aikuisilla on suuri kynnys ottaa esimerkiksi DS käteen ja koettaa sitä. Tähänastiset DS-pelit ovat suurimmaksi osaksi olleet söpöily-pastelliväriosastoa, mikä nostaa pelaamiskynnystä entisestään. Vertailukohtaa voidaan esimerkiksi hakea elokuvien maailmasta: Pixarin animaatiot mielletään lasten elokuviksi, vaikka esim. Shrek on helkutin hauska elokuva ihan vanhemmankin näkövinkkelistä.

Nintendon markkinoinnista sanoisin sen verran, ettei se ole mielestäni niin kehnoa kuin tässä keskustelussa on väitetty. Strategia on vain täysin erilainen. Nintendolla tiedostetaan, että hardcore-pelaajista löytyy lukuisia Nintendon ystäviä, joten printtimainontaa keskitetään pelilehtiin. Toinen markkinoinnin muoto, jota täällä Suomessa käytetään, on lukuisat peliesittelyt ympäri maata. DS:n ideahan on se, että laite tavoittelee uusia pelaajia kosketusnäytön helppoudella. Menemällä itse esittelemään laitetta kauppakeskuksiin ja messuille, saadaan helpoimmin demottua ja selitettyä laitetta. Näin käyttäjät itse pääsevät kokemaan laitteen, mitä muulla mainonnalla olisi vaikea toteuttaa.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Epäilen hyvin vahvasti, että Sony on hiukan voidellut viime viikolla tulleita lehtiä. Näin useamman lehden, joissa PSP:tä suitsutettiin kritiikittömästi ja samalla lehti on täynnä Sonyn kokosivun mainoksia. Minä rapsutan sinua, rapsuta sinä minua. Tähän verrattuna Nintendo pelaa napeilla.

Ehkä tilanne vähitelleen muuttuu, kun useammat peliharrastusta kustantavat vanhemmat tietävät mistä on kyse. Ainakin minua kiinnostaa, että kersani konsolille on myös alle 12 vuotiaille tarkoitettuja pelejä.

Oli ihan hauska nähdä, että Ameriikassa tilanne on toinen: konsolit olivat walmartilla ihan samanarvoisia ja siksi Nintendo varmaan myykin.

Mitä tulee vielä noihin alennusmyynteihin, niin itse olen koko ajan ajatellut, että marketeissa GC kiinnostaa kauppiaita niin paljon, ettei pelejä viitsitä edes laittaa alennukseen.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

pijokela sanoi:
Epäilen hyvin vahvasti, että Sony on hiukan voidellut viime viikolla tulleita lehtiä. Näin useamman lehden, joissa PSP:tä suitsutettiin kritiikittömästi
Toinen vaihtoehto on, että aika monen PSP:tä käsissään pidelleen mielestä se on aikas etevä peli.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

pijokela sanoi:
Epäilen hyvin vahvasti, että Sony on hiukan voidellut viime viikolla tulleita lehtiä. Näin useamman lehden, joissa PSP:tä suitsutettiin kritiikittömästi ja samalla lehti on täynnä Sonyn kokosivun mainoksia. Minä rapsutan sinua, rapsuta sinä minua. Tähän verrattuna Nintendo pelaa napeilla.
Noinhan sen täytyy olla, koska eiväthän esim. Lumines, Ridge Racer, Wipeout Pure ja koneen tekniikka oikeasti ansaitse kiitosta.

Jotain mätää täytyy olla, kun Sony mainostaa PSP:tä isoilla mainoksilla!
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

jryi ja Hex missaavat nyt sokeasti pijokelan pointin. Lukekaapa vähän tarkemmin mitä kyseinen herra kirjoitti.

Paitsi tietenkin jos olette fanboy-heppuja, jotka eivät yksinkertaisesti näe mitään huonoa PSP:ssä. Se on sitten ihan teidän oma asia, johon en puutu. Toivotan vain onnea.

DS:n markkinointi kaipaisi kyllä Suomessa pientä piikkiä. Ihmisiä pitäisi ravistella vähän enemmän, että "katsokaa nyt oikeasti tätä, tämä on hauska laite!" Onhan DS ollut jonkin verran esillä, mutta ns. tavallisen yleisön herättämistä tarvittaisiin. Sony hoitaa tämän homman oikein.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Kosketusnäytöllä varustettu PSP olisi minun valintani.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Tonppa sanoi:
jryi ja Hex missaavat nyt sokeasti pijokelan pointin. Lukekaapa vähän tarkemmin mitä kyseinen herra kirjoitti.

Paitsi tietenkin jos olette fanboy-heppuja, jotka eivät yksinkertaisesti näe mitään huonoa PSP:ssä. Se on sitten ihan teidän oma asia, johon en puutu. Toivotan vain onnea.
Mitä tuli missattua, kun PSP:n kehuminen pistettiin lahjonnan piikkiin?

Kun PSP:stä nyt julkaisun yhteydessä kirjoitellaan, ei siinä nyt vain ole paljoa kritisoitavaa. Kuinka monta palstaa pitäisi uhrata sille, että akku ei kestä kovin pitkään? Eivätkä tuollaiset lehtijutut ole myöskään paikkoja kitinälle siitä, että koneelle tulevat pelit ovat saman tyyppisiä kuin isoille koneille, tai että kaahauspelejä tulee suhteessa todella paljon.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Tonppa sanoi:
jryi ja Hex missaavat nyt sokeasti pijokelan pointin. Lukekaapa vähän tarkemmin mitä kyseinen herra kirjoitti.

Paitsi tietenkin jos olette fanboy-heppuja, jotka eivät yksinkertaisesti näe mitään huonoa PSP:ssä. Se on sitten ihan teidän oma asia, johon en puutu. Toivotan vain onnea.

Kiitos. Juuri tätä tarkoitin. On PSP:ssä asioita, joita voisi pitää ongelmina: huono patteri, vikapikselit, kallis hinta. Siinä on myös upea näyttö ja vissiin mahtavia pelejä, joita voi suitsuttaa, mutta kyllä nyt hiukan voisi tuoda esiin, että 3-5 tunnin akun kesto ei ole kovin hyvä, vaikka onkin enemmän kuin 2 tuntia. Tätä kun vertaa DS arvosteluihin, joissa kaikissa mainittiin ongelmista, niin ei voi kuin ihmetellä, kuinka paljon paremmin Sony on hommansa hoitanut.

Ja sen postauksen varsinainen pointti oli, että Sony todella osaa markkinoida ja markkinointiin kuuluu, että saadaan lehdet kirjoittamaan positiivistä hypeä. Ja kun tuotekin on hyvä, niin sitten markkinaosuus on suuri. Eikä siinä mitään. Suomen N taas ei osaa markkinoida. Tai ainakaan heillä ei ole vastaavia mahdollisuuksia.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

pijokela sanoi:
Tätä kun vertaa DS arvosteluihin, joissa kaikissa mainittiin ongelmista, niin ei voi kuin ihmetellä, kuinka paljon paremmin Sony on hommansa hoitanut.

Ei kovinkaan paljoa paremmin ( muutakun nyt ehkä markkinointipuolella, niinkuin aina...). Voi vain kyseenalaistaa arvostelijoiden asiantuntemusta. Kuten esim. tuo Pirkka lehden palsta....

Senkin takia voisi kuvitella PSP:stä olevan enemmän juttua mitä erillaisimpien lehtien sivuilla kun se on nyt se _pleikkari_ , -jonka mitä keskiluokkaisin ja tietämättöminkin lukija ( mistä eittämättä suuri osa Pirkka lehden lukijoista koostuu ) tunnistaa- mistä on tullut kannettava versio. Tottakai tästä puhutaan esim. edellämainituissa medioissa positiiviseen äänensävyyn kun nyt sitä pleikkairia voi pelata sitten missä vaan. Ei suuret yleisöt osaa valittaa asioista kuten että PSP ei tuo mitään uutta tullessaan ja että pelit ovat identtisiä kotikonsoleihin nähden. PSP:ssä on hyvät graffat ja sitten sillä voi katsoa elokuvia, mitä sitä voisi muuta toivoakkaan??
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

PSP eduksi voisi laskea ainakin vanhemmassa kuluttajasegmentissä sen monikäyttöisyyden. Pelit ovat vain 1 osa kokonaisuutta, muut toiminnot kuten .mp3-soitin, elokuvat ja mahdollisuus surffata netissä muodostavat paketin joka kerää jo valmiiksi suuremmat ryhmät koneen ympärille kuin pelkkä pelikone.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

Nisupulla sanoi:
PSP eduksi voisi laskea ainakin vanhemmassa kuluttajasegmentissä sen monikäyttöisyyden. Pelit ovat vain 1 osa kokonaisuutta, muut toiminnot kuten .mp3-soitin, elokuvat ja mahdollisuus surffata netissä muodostavat paketin joka kerää jo valmiiksi suuremmat ryhmät koneen ympärille kuin pelkkä pelikone.

Suomessa ehkä joo mutta ei päde maailmanlaajuisesti ainakaan...
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

xevious sanoi:
Ei suuret yleisöt osaa valittaa asioista kuten että PSP ei tuo mitään uutta tullessaan ja että pelit ovat identtisiä kotikonsoleihin nähden. PSP:ssä on hyvät graffat ja sitten sillä voi katsoa elokuvia, mitä sitä voisi muuta toivoakkaan??
Meiltä pelaajilta pääsee usein unohtumaan se, että ei suurinta osaa kiinnosta mitä tuoretta uusi laite tarjoaa pelaamiseen. Nintendo sanoo kalastelevansa uusia pelaajia DS:llä, mutta Sony saa pelaamisesta kiinnostumattomatkin ihmiset kiinnostumaan PSP:stä. Miksi? Leffat ja MP3-soitin yhdistettynä mahdollisuuteen pelata pelejä ja Sonyn vahvaan nimeen, jonka voi helposti yhdistää laadukkaaseen elektroniikkaan, on monille riittävä syy harkita laitteen hankintaa. Eikä tämän huomatakseen tarvitse enää muuta kuin kaivaa kyseinen laite esille julkisella paikalla. Pelipuolen moni vielä ohittaa, koska se ei ole välttämättä heidän juttunsa, mutta kun puhe kääntyy mahdollisuuteen katsoa leffoja ja pistää vaikka trailerin pyörimään, alkaa aika moni olla vakuuttuneita laitteen mahdollisuuksista.

Maineella on helppo myydä, mutta maine ei tule ilman ansioita. "21. vuosisadan Walkman" ei ole kovin huonosti valittu termi kuvaamaan PSP:tä medialaitteena.
 
Vastaus: Nintendo DS:n edustus kaupoissa

NviperO sanoi:
Leffat ja MP3-soitin yhdistettynä mahdollisuuteen pelata pelejä ja Sonyn vahvaan nimeen, jonka voi helposti yhdistää laadukkaaseen elektroniikkaan, on monille riittävä syy harkita laitteen hankintaa. Eikä tämän huomatakseen tarvitse enää muuta kuin kaivaa kyseinen laite esille julkisella paikalla.
Totta. Nintendolla olisi petrattavaa myös designin puolella. Testasin asiaa ihan käytännössä eräänä viikonloppuna, kun esittelin ei-pelaaville kavereilleni uusia käsikonsoli-innovaatioita. Kun näytin PSP:tä, reaktiot olivat tyyliin: "ooh! Mikä TOI on?" Sitten kun vedin DS:n esiin, joku kysyi "onks toi joku Donkey Kong?" Eivät uskoneet kun kerroin, että olen pelannut enemmän DS:llä.

Mitenköhän DS:n muotoilu vaikuttaa sen myyntiin? Myyjät todennäköisesti laittavat mieluummin näytille kauniisti suunniteltuja laitteita, kuin Game & Watch -näköislaitteita, jotka vetoavat melko huonosti nk. massoihin.
 
Ylös Bottom