kopolanpoika
Well-Known Member
Bergsala kommentoi ettei voi kommentoida
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Ei tietenkään ja vastuu sysätään pelkästään konsolien myyjille. Olisi kiva kuulla konsolimyyjien vastaus Bergsalan vastaukseen ja saada oikea syys sille, että miksi pohjoismaalaisia hintakustaan silmään.Bergsala kommentoi ettei voi kommentoida
Sanoisin siltikin, että Cyberpunk on pelimekaniikoiltaan ja maailmaltaan ja jopa grafiikaltaan monimutkaisempi peli kuin Star Wars Outlaws, joten jos joku niin se on se ihmeporttaus. Joskin ylipäätään vielä on hurja puhua ihmeporteista, kun ei edes tiedetä tarkalleen mihin laite ylipäätään pystyy. Ensin pitäisi olla jonkin näköinen vertailukohta (Steam Deck voi jossain tilanteissa tätä olla), mutta parempi olisi laitteelle itselleen julkaistut pelit joista näkee mihin laite pystyy.Edit. Star Wars Outlaws Nintendo Switch 2. Näyttää paremmalta kuin Steam Deckin versio handheldina. Jos vielä onnistuvat optimoimaan tasaisen ruudunpäivityksen niin kyse taitaa olla Switch 2:sen ihmeportista.
Konsolilla pelin toimimisen suhteen näyttää tuo Star Wars oleva se huonommin pyörivä peli, jos katselee kuinka se toimii eri konsoleilla ja höyrykannella. Sillä tuon nostin esiin. Itseäni tosiaan kiinostaa eniten noissa kolmannen osapuolen peleissä se, että se antaa osviittaa siihen minkä tasoisia pelejä Nintendo ja sen läheisyydessä toimivat pelistudiot pystyvät luomaan konsolille. Sen osalta näyttää minusta erittäin lupaavalta.Sanoisin siltikin, että Cyberpunk on pelimekaniikoiltaan ja maailmaltaan ja jopa grafiikaltaan monimutkaisempi peli kuin Star Wars Outlaws, joten jos joku niin se on se ihmeporttaus. Joskin ylipäätään vielä on hurja puhua ihmeporteista, kun ei edes tiedetä tarkalleen mihin laite ylipäätään pystyy. Ensin pitäisi olla jonkin näköinen vertailukohta (Steam Deck voi jossain tilanteissa tätä olla), mutta parempi olisi laitteelle itselleen julkaistut pelit joista näkee mihin laite pystyy.
Sekä Cyberpunk että nyt Star Wars Outlaws kuitenkin osoittavat, että laajoja graafisesti varsin vaativia pelejä pystytään porttaamaan jo heti näin alkuun Switch 2:lle, mikä antaisi aika hyvää osviittaa laitteen tulevasta pelikatalogista ja ennen kaikkea kolmannen osapuolien tuesta.
Switch 2 pelien Japanin ennakkotilausten perusteella tosi monet pelit ovat game-key cardeja, eli näitä tyhjiä lisenssiavaimia, jossa varsinainen pelidata ladataan verkosta.
Joo, Nintendo on ollut näissä fyysisissä peleissä se paras tähän mennessä. Nyt suunta on täysin väärä ja ilmeisesti osittain ainakin johtuu siitä miten kalliita ja kuinka vähän eri kokovaihtoehtoja näissä uusissa Switch 2 kaseteissa on. Siksi julkaisijat menevät helpommalla ja halvimmalla kaavalla. Tämä on jotenkin käsittämätöntä, kun ajattelee kuin pieniäkin indiepelejä Switchille julkaistiin ihan täysiverisinä fyysisinä versioina. Ja nimenomaan Japani on ollut se joka sai niistä erikoisemmistakin peleistä fyysiset versiot, joita sitten täältä meiltä Euroopasta importtaillaan. Nyt jos jo Japanin markkinat menevät vahvasti game-key card suuntaan, niin tuskin Euroopassa tai Jenkeissä tilanne on yhtään parempi.Erittäin epätoivottu kehitys fyysisten kerääjille kuten itse olen. Switch on kuitenkin ollut fyysisten pelien kerääjien aarreaitta ja viimeinen turvasatama. Toki parempi kuin täysidigitaallisuus, noita on kuitenkin mahdollista lainata ja myydä eteen päin. Onkohan US ja Europassa sama tilanne? Oliko niin, että Japanissa noiden digipelien suosio oli suurempaa kuin muilla mantereilla myös Switchin osalta? Nintendon pelien osalta taidetaan ainakin säästyä pakkodigiltä.
Olen luultavasti täysin väärässä tämän kanssa mutta jos puhutaan ihan vain 64 gigaisen muistikortin hinnasta kuluttajalle, niin nehän ei maksa käytännössä juuri mitään. Hinta ei myöskään ole yhtään sama vaikka Nintendolle, joten vähän ihmettelen että kuinka paljon voi joku kortti muka oikeasti hintaa nostaa.Analyst predicts an "unprecedented" 5 million Switch 2 units to be sold globally in its first week -gonintendo
Monikansallinen Toyo Securities firma arvioi, että Switch 2 rikkoo nopeusennätyksiä myynnissä.
Asiaa tuosta game-key card skandaalista:
Quick Explainer:
Daniel Ahmad Bluesky
- 64GB Game cards are significantly more expensive than discs. You have to price it above $60 given margins.
- It takes time to ramp up different capacity game cards, so game key cards are main option.
- Digital games / key cards = higher margin + can price under $60
Samaahan nähtiin joidenkin Switch 1:n pelien kanssa jo. Isoin kortti (olikohan 32GB) oli niin paljon kalliimpi kuin vaikka 4GB niin julkaisijat päättivät mennä halvimmalla mahdollisella ja pakottivat latauksen.mutta massatuotehan tuokin on, joten kyllä silti varaan itselleni oikeuden ihmetellä taas tätä "on pakko myydä digiä kun muu maksaa niin paljon"-mantraa.
Mutta mitä se "niin paljon kalliimpi" käytännössä tekijöilleen maksaa? Jotenkin vaikea uskoa että se kovin iso summa voi kuitenkaan olla. Pitää vain maksimoida ne voitot.Samaahan nähtiin joidenkin Switch 1:n pelien kanssa jo. Isoin kortti (olikohan 32GB) oli niin paljon kalliimpi kuin vaikka 4GB niin julkaisijat päättivät mennä
halvimmalla mahdollisella ja pakottivat latauksen.
Niin mutta mikä on se "enempää"? Minun on hankala uskoa että se olisi edes viittä euroa lisää jos kortin koko onkin 64 eikä vaikka 4. Tämä tosin vain kyyninen mutuilu, joka perustuu nimenomaan siihen että kaikki pienikin pitää aina saada voitoksi.En usko että kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enempää fyysisestä, jossa on isoin kortti, samalla kun digitaalisen hinta jäisi alemmaksi. Eli joko pelin molemmat hinnat nousee tai sitten tämä pakkolatauskortti.
Tästähän sitä on usein ollut keskusteluja että onko niissä muka fyysisen lisä mukana? Enemmänkin niin että "greed included". Hintoja ei missään vaiheessa ole koettu tarpeelliseksi laskea digitaalisuudesta huolimatta vaan on aina vedottu kaikkeen mahdollisiin syihin mitä vain on keksitty. Minun on hankala uskoa ettäkö digipelien hintoja ei oltaisi voitu laskea jo ajat sitten. Siihen ei vain ole ollut syytä kun porukka ostaa nykyisilläkin hinnoilla.Ei sinänsä, itse voisin hyvin ottaa kaikilla alustoilla digipelit joiden hinnasta on poistettu kortin/levyn vaatima hinta.
En ole nähnyt 64GB sd express korttia myytävänä, mutta 128GB express kortti on 64€ Verkkiksessä ja 60€ Saksan Amazonissa.Olen luultavasti täysin väärässä tämän kanssa mutta jos puhutaan ihan vain 64 gigaisen muistikortin hinnasta kuluttajalle, niin nehän ei maksa käytännössä juuri mitään. Hinta ei myöskään ole yhtään sama vaikka Nintendolle, joten vähän ihmettelen että kuinka paljon voi joku kortti muka oikeasti hintaa nostaa.
Eihän nuo tietystikään mitään kuluttajien SD-kortteja ole ja noissa pelikorteissa omat systeeminsä (ja nopeusluokkansa?) varmasti on mutta massatuotehan tuokin on, joten kyllä silti varaan itselleni oikeuden ihmetellä taas tätä "on pakko myydä digiä kun muu maksaa niin paljon"-mantraa.
Kuluttajahinta siis tuplamäärän kortille 60 euroa. Se 64 gb kortti pelinkehittäjille saattaa siis hyvinkin olla reilusti alle 10 euroa.En ole nähnyt 64GB sd express korttia myytävänä, mutta 128GB express kortti on 64€ Verkkiksessä ja 60€ Saksan Amazonissa.
Sanotaan, että se maksaa 5 euroa. Kerro se miljoonalla. Se on viisi miljoonaa euroa lisää kustannuksia. Pelkkä "game-key card" lienee valmistuskustannuksiltaan murto-osan tuosta, joten se ei niin paljoa kirpaise, vaikka peli möisikin vaikka useita miljoonia. (Toki siinä kohtaa rahaa tulee sisään muutenkin aika kivasti, mutta jokainen säästetty miljoona on silti voittoa.)Kuluttajahinta siis tuplamäärän kortille 60 euroa. Se 64 gb kortti pelinkehittäjille saattaa siis hyvinkin olla reilusti alle 10 euroa.
Mutta mitä se "niin paljon kalliimpi" käytännössä tekijöilleen maksaa? Jotenkin vaikea uskoa että se kovin iso summa voi kuitenkaan olla. Pitää vain maksimoida ne voitot.
Tähän on aika mahdotonta löytää 100% luotettavaa vastausta, mutta jotain vanhoja keskusteluja löysin Switch 1:stä juurikin niin että 32GB kortti olisi maksanut jo 60% enemmän kuin PS4 levy. Tämän seurauksena kaikki pelin julkaisuun liittyvät kustannukset julkaisijalle olivat PS4:lla ja Xbox Onella 13-14 dollarin luokkaa kun taas Switchillä olisi 22 dollarin paikkeilla.Niin mutta mikä on se "enempää"? Minun on hankala uskoa että se olisi edes viittä euroa lisää jos kortin koko onkin 64 eikä vaikka 4. Tämä tosin vain kyyninen mutuilu, joka perustuu nimenomaan siihen että kaikki pienikin pitää aina saada voitoksi.
Tähänkään ei mitään luotettavaa lähdettä pysty tarjoamaan, mutta olen monesti kuullut että syynä digihintojen samaan tai jopa korkeampaan hintaan on kivijalkaliikkeiden kanssa tehdyt sopimukset. Eli jos digipelit olisivat jo lähtökohtaisesti halvempia, kivijalkaliikkeet eivät välttämättä haluaisi ottaa pelejä myyntiin ollenkaan koska eivät pysty tarjoamaan halvinta vaihtoehtoa kannattavasti. Tätä on vuosikausia netissä toitotettu, mutta tiedä sitten kuinka totta se oikeasti on.Tästähän sitä on usein ollut keskusteluja että onko niissä muka fyysisen lisä mukana? Enemmänkin niin että "greed included". Hintoja ei missään vaiheessa ole koettu tarpeelliseksi laskea digitaalisuudesta huolimatta vaan on aina vedottu kaikkeen mahdollisiin syihin mitä vain on keksitty. Minun on hankala uskoa ettäkö digipelien hintoja ei oltaisi voitu laskea jo ajat sitten. Siihen ei vain ole ollut syytä kun porukka ostaa nykyisilläkin hinnoilla.