Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch 2

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Bergsala kommentoi ettei voi kommentoida
Ei tietenkään ja vastuu sysätään pelkästään konsolien myyjille. Olisi kiva kuulla konsolimyyjien vastaus Bergsalan vastaukseen ja saada oikea syys sille, että miksi pohjoismaalaisia hintakustaan silmään.

Mainoksia pukkaa. Saa nähdä koska alkaa telvisio-ja katumainonta.

 
Viimeksi muokattu:
Pelikehittäjät ovat varmistaneet, että käyttävät DLSSää (Cyperpunk 2077) ja RT:ä (Star Wars Outlaws). Tuosta RT:stä lähti ajatus laukkaamaan seuraavaan Luigi Mansionin ja Astral Chain 2:sen mahdollisiin RT ominaisuuksiin. Kumpikin kuuluivat ulkonäöllisesti Switchin parhaimmistoon ja Mansioni hyötyisi erityisesti valaistusefekteistä ja Astral Chain muistutti ulkonääöltään paljon Cyperpunkkia, jossa on myös hyvinkin valaistu kyperpunkkimainen maailma. Syksy Directiä odotellessa.

Edit. Star Wars Outlaws Nintendo Switch 2. Näyttää paremmalta kuin Steam Deckin versio handheldina. Jos vielä onnistuvat optimoimaan tasaisen ruudunpäivityksen niin kyse taitaa olla Switch 2:sen ihmeportista.

 
Viimeksi muokattu:
Kamalan pitkäveteinen tuo Digital Foundryn hands on video. Tuntuu että sitä on pitkitetty että saadaan lypsettyä Youtubelta lisää mainosrahoja.
 
Mistäs päin Eurooppaa väki on tilaillut tuota laitetta, Amazonin lisäksi?

Näin myöhäisherännäisenä olin katsovinaan, että Saksan ja Ranskan Amazon molemmat huutavat ei oota.

- Ranskassa FNAC ilmeisesi tarjoilee edelleen Mario Kart Bundlea 499€ hintaan ja siihen sitten postit päälle. Kieltämättä houkuttelee

- Saksassa Mediamarkt sanoo, että bundlet ovat loppu, mutta konsolia saa 469€

Sitä en osaa sanoa, ottavat nuo ylläolevat veloitukset heti (todennäköisesti). Onkos muita liikkeitä joista uskaltaisi tilailla?
 
Edit. Star Wars Outlaws Nintendo Switch 2. Näyttää paremmalta kuin Steam Deckin versio handheldina. Jos vielä onnistuvat optimoimaan tasaisen ruudunpäivityksen niin kyse taitaa olla Switch 2:sen ihmeportista.
Sanoisin siltikin, että Cyberpunk on pelimekaniikoiltaan ja maailmaltaan ja jopa grafiikaltaan monimutkaisempi peli kuin Star Wars Outlaws, joten jos joku niin se on se ihmeporttaus. Joskin ylipäätään vielä on hurja puhua ihmeporteista, kun ei edes tiedetä tarkalleen mihin laite ylipäätään pystyy. Ensin pitäisi olla jonkin näköinen vertailukohta (Steam Deck voi jossain tilanteissa tätä olla), mutta parempi olisi laitteelle itselleen julkaistut pelit joista näkee mihin laite pystyy.

Sekä Cyberpunk että nyt Star Wars Outlaws kuitenkin osoittavat, että laajoja graafisesti varsin vaativia pelejä pystytään porttaamaan jo heti näin alkuun Switch 2:lle, mikä antaisi aika hyvää osviittaa laitteen tulevasta pelikatalogista ja ennen kaikkea kolmannen osapuolien tuesta.
 
Sanoisin siltikin, että Cyberpunk on pelimekaniikoiltaan ja maailmaltaan ja jopa grafiikaltaan monimutkaisempi peli kuin Star Wars Outlaws, joten jos joku niin se on se ihmeporttaus. Joskin ylipäätään vielä on hurja puhua ihmeporteista, kun ei edes tiedetä tarkalleen mihin laite ylipäätään pystyy. Ensin pitäisi olla jonkin näköinen vertailukohta (Steam Deck voi jossain tilanteissa tätä olla), mutta parempi olisi laitteelle itselleen julkaistut pelit joista näkee mihin laite pystyy.

Sekä Cyberpunk että nyt Star Wars Outlaws kuitenkin osoittavat, että laajoja graafisesti varsin vaativia pelejä pystytään porttaamaan jo heti näin alkuun Switch 2:lle, mikä antaisi aika hyvää osviittaa laitteen tulevasta pelikatalogista ja ennen kaikkea kolmannen osapuolien tuesta.
Konsolilla pelin toimimisen suhteen näyttää tuo Star Wars oleva se huonommin pyörivä peli, jos katselee kuinka se toimii eri konsoleilla ja höyrykannella. Sillä tuon nostin esiin. Itseäni tosiaan kiinostaa eniten noissa kolmannen osapuolen peleissä se, että se antaa osviittaa siihen minkä tasoisia pelejä Nintendo ja sen läheisyydessä toimivat pelistudiot pystyvät luomaan konsolille. Sen osalta näyttää minusta erittäin lupaavalta.

Mariomaailman päähiksen ihmishahmo kehottaa olemaan tarkkana kuulolla uuden 3-D Marion suhteen.

Nähdäänköhän kuinka pian tarkempia muiden julkaisupelien ja julkaisun lähellä ilmestyvien pelejen tarkempia esittelyjä? Esim. tuo uusin Fast Fusion on vilahtanut vain 5 sekunnin ajan, eikä muistakaan peleistä ole julkaistu kuin hyvin lyhyitä videoesityksiä
 
Switch 2 pelien Japanin ennakkotilausten perusteella tosi monet pelit ovat game-key cardeja, eli näitä tyhjiä lisenssiavaimia, jossa varsinainen pelidata ladataan verkosta.


Erittäin epätoivottu kehitys fyysisten kerääjille kuten itse olen. Switch on kuitenkin ollut fyysisten pelien kerääjien aarreaitta ja viimeinen turvasatama. Toki parempi kuin täysidigitaallisuus, noita on kuitenkin mahdollista lainata ja myydä eteen päin. Onkohan US ja Europassa sama tilanne? Oliko niin, että Japanissa noiden digipelien suosio oli suurempaa kuin muilla mantereilla myös Switchin osalta? Nintendon pelien osalta taidetaan ainakin säästyä pakkodigiltä.
 
Erittäin epätoivottu kehitys fyysisten kerääjille kuten itse olen. Switch on kuitenkin ollut fyysisten pelien kerääjien aarreaitta ja viimeinen turvasatama. Toki parempi kuin täysidigitaallisuus, noita on kuitenkin mahdollista lainata ja myydä eteen päin. Onkohan US ja Europassa sama tilanne? Oliko niin, että Japanissa noiden digipelien suosio oli suurempaa kuin muilla mantereilla myös Switchin osalta? Nintendon pelien osalta taidetaan ainakin säästyä pakkodigiltä.
Joo, Nintendo on ollut näissä fyysisissä peleissä se paras tähän mennessä. Nyt suunta on täysin väärä ja ilmeisesti osittain ainakin johtuu siitä miten kalliita ja kuinka vähän eri kokovaihtoehtoja näissä uusissa Switch 2 kaseteissa on. Siksi julkaisijat menevät helpommalla ja halvimmalla kaavalla. Tämä on jotenkin käsittämätöntä, kun ajattelee kuin pieniäkin indiepelejä Switchille julkaistiin ihan täysiverisinä fyysisinä versioina. Ja nimenomaan Japani on ollut se joka sai niistä erikoisemmistakin peleistä fyysiset versiot, joita sitten täältä meiltä Euroopasta importtaillaan. Nyt jos jo Japanin markkinat menevät vahvasti game-key card suuntaan, niin tuskin Euroopassa tai Jenkeissä tilanne on yhtään parempi.
 
Analyst predicts an "unprecedented" 5 million Switch 2 units to be sold globally in its first week -gonintendo
Monikansallinen Toyo Securities firma arvioi, että Switch 2 rikkoo nopeusennätyksiä myynnissä.

Asiaa tuosta game-key card skandaalista:
Quick Explainer:
  1. 64GB Game cards are significantly more expensive than discs. You have to price it above $60 given margins.
  2. It takes time to ramp up different capacity game cards, so game key cards are main option.
  3. Digital games / key cards = higher margin + can price under $60
Daniel Ahmad Bluesky
 
Viimeksi muokattu:
Analyst predicts an "unprecedented" 5 million Switch 2 units to be sold globally in its first week -gonintendo
Monikansallinen Toyo Securities firma arvioi, että Switch 2 rikkoo nopeusennätyksiä myynnissä.

Asiaa tuosta game-key card skandaalista:
Quick Explainer:
  1. 64GB Game cards are significantly more expensive than discs. You have to price it above $60 given margins.
  2. It takes time to ramp up different capacity game cards, so game key cards are main option.
  3. Digital games / key cards = higher margin + can price under $60
Daniel Ahmad Bluesky
Olen luultavasti täysin väärässä tämän kanssa mutta jos puhutaan ihan vain 64 gigaisen muistikortin hinnasta kuluttajalle, niin nehän ei maksa käytännössä juuri mitään. Hinta ei myöskään ole yhtään sama vaikka Nintendolle, joten vähän ihmettelen että kuinka paljon voi joku kortti muka oikeasti hintaa nostaa.

Eihän nuo tietystikään mitään kuluttajien SD-kortteja ole ja noissa pelikorteissa omat systeeminsä (ja nopeusluokkansa?) varmasti on mutta massatuotehan tuokin on, joten kyllä silti varaan itselleni oikeuden ihmetellä taas tätä "on pakko myydä digiä kun muu maksaa niin paljon"-mantraa.
 
mutta massatuotehan tuokin on, joten kyllä silti varaan itselleni oikeuden ihmetellä taas tätä "on pakko myydä digiä kun muu maksaa niin paljon"-mantraa.
Samaahan nähtiin joidenkin Switch 1:n pelien kanssa jo. Isoin kortti (olikohan 32GB) oli niin paljon kalliimpi kuin vaikka 4GB niin julkaisijat päättivät mennä halvimmalla mahdollisella ja pakottivat latauksen.

En usko että kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enempää fyysisestä, jossa on isoin kortti, samalla kun digitaalisen hinta jäisi alemmaksi. Eli joko pelin molemmat hinnat nousee tai sitten tämä pakkolatauskortti.

Ei sinänsä, itse voisin hyvin ottaa kaikilla alustoilla digipelit joiden hinnasta on poistettu kortin/levyn vaatima hinta.
 
Samaahan nähtiin joidenkin Switch 1:n pelien kanssa jo. Isoin kortti (olikohan 32GB) oli niin paljon kalliimpi kuin vaikka 4GB niin julkaisijat päättivät mennä
halvimmalla mahdollisella ja pakottivat latauksen.
Mutta mitä se "niin paljon kalliimpi" käytännössä tekijöilleen maksaa? Jotenkin vaikea uskoa että se kovin iso summa voi kuitenkaan olla. Pitää vain maksimoida ne voitot.

En usko että kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enempää fyysisestä, jossa on isoin kortti, samalla kun digitaalisen hinta jäisi alemmaksi. Eli joko pelin molemmat hinnat nousee tai sitten tämä pakkolatauskortti.
Niin mutta mikä on se "enempää"? Minun on hankala uskoa että se olisi edes viittä euroa lisää jos kortin koko onkin 64 eikä vaikka 4. Tämä tosin vain kyyninen mutuilu, joka perustuu nimenomaan siihen että kaikki pienikin pitää aina saada voitoksi.

Ei sinänsä, itse voisin hyvin ottaa kaikilla alustoilla digipelit joiden hinnasta on poistettu kortin/levyn vaatima hinta.
Tästähän sitä on usein ollut keskusteluja että onko niissä muka fyysisen lisä mukana? Enemmänkin niin että "greed included". Hintoja ei missään vaiheessa ole koettu tarpeelliseksi laskea digitaalisuudesta huolimatta vaan on aina vedottu kaikkeen mahdollisiin syihin mitä vain on keksitty. Minun on hankala uskoa ettäkö digipelien hintoja ei oltaisi voitu laskea jo ajat sitten. Siihen ei vain ole ollut syytä kun porukka ostaa nykyisilläkin hinnoilla.
 
Olen luultavasti täysin väärässä tämän kanssa mutta jos puhutaan ihan vain 64 gigaisen muistikortin hinnasta kuluttajalle, niin nehän ei maksa käytännössä juuri mitään. Hinta ei myöskään ole yhtään sama vaikka Nintendolle, joten vähän ihmettelen että kuinka paljon voi joku kortti muka oikeasti hintaa nostaa.

Eihän nuo tietystikään mitään kuluttajien SD-kortteja ole ja noissa pelikorteissa omat systeeminsä (ja nopeusluokkansa?) varmasti on mutta massatuotehan tuokin on, joten kyllä silti varaan itselleni oikeuden ihmetellä taas tätä "on pakko myydä digiä kun muu maksaa niin paljon"-mantraa.
En ole nähnyt 64GB sd express korttia myytävänä, mutta 128GB express kortti on 64€ Verkkiksessä ja 60€ Saksan Amazonissa.
 
En ole nähnyt 64GB sd express korttia myytävänä, mutta 128GB express kortti on 64€ Verkkiksessä ja 60€ Saksan Amazonissa.
Kuluttajahinta siis tuplamäärän kortille 60 euroa. Se 64 gb kortti pelinkehittäjille saattaa siis hyvinkin olla reilusti alle 10 euroa.

Siihen vielä se muuttuja, että mitä teknologiaa ne pelitkortit on, sillä tuskin ne 1:1 on samaa kuin muistikortit. Voivat olla tietysti kalliimpiakin sen vuoksi että ovat erilaisia mutta yhtä hyvin myös halvempi, jos niistä vaikka puuttuu ylimääräisiä ominaisuuksia kun ei tarvitse/saa olla uudelleenkirjoitettava, normaali muistikortti.

Minä edelleen kyseenalaistan siis sen, että se maksaisi jotenkin erityisen paljon.
 
Kuluttajahinta siis tuplamäärän kortille 60 euroa. Se 64 gb kortti pelinkehittäjille saattaa siis hyvinkin olla reilusti alle 10 euroa.
Sanotaan, että se maksaa 5 euroa. Kerro se miljoonalla. Se on viisi miljoonaa euroa lisää kustannuksia. Pelkkä "game-key card" lienee valmistuskustannuksiltaan murto-osan tuosta, joten se ei niin paljoa kirpaise, vaikka peli möisikin vaikka useita miljoonia. (Toki siinä kohtaa rahaa tulee sisään muutenkin aika kivasti, mutta jokainen säästetty miljoona on silti voittoa.)

Ja vaikkei digijakelukaan täysin ilmaista julkaisijoille ole (tiettävästi ainakin Sony velottaa jonkin summan per Storesta ladattu gigatavu), niin todennäköisesti se on paljon, paljon alle tuon viiden miltsin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mitä se "niin paljon kalliimpi" käytännössä tekijöilleen maksaa? Jotenkin vaikea uskoa että se kovin iso summa voi kuitenkaan olla. Pitää vain maksimoida ne voitot.
Niin mutta mikä on se "enempää"? Minun on hankala uskoa että se olisi edes viittä euroa lisää jos kortin koko onkin 64 eikä vaikka 4. Tämä tosin vain kyyninen mutuilu, joka perustuu nimenomaan siihen että kaikki pienikin pitää aina saada voitoksi.
Tähän on aika mahdotonta löytää 100% luotettavaa vastausta, mutta jotain vanhoja keskusteluja löysin Switch 1:stä juurikin niin että 32GB kortti olisi maksanut jo 60% enemmän kuin PS4 levy. Tämän seurauksena kaikki pelin julkaisuun liittyvät kustannukset julkaisijalle olivat PS4:lla ja Xbox Onella 13-14 dollarin luokkaa kun taas Switchillä olisi 22 dollarin paikkeilla.

Surkeat lähteet, mutta aikalailla ainoat asiaan löytyvät lähteet:

Tästähän sitä on usein ollut keskusteluja että onko niissä muka fyysisen lisä mukana? Enemmänkin niin että "greed included". Hintoja ei missään vaiheessa ole koettu tarpeelliseksi laskea digitaalisuudesta huolimatta vaan on aina vedottu kaikkeen mahdollisiin syihin mitä vain on keksitty. Minun on hankala uskoa ettäkö digipelien hintoja ei oltaisi voitu laskea jo ajat sitten. Siihen ei vain ole ollut syytä kun porukka ostaa nykyisilläkin hinnoilla.
Tähänkään ei mitään luotettavaa lähdettä pysty tarjoamaan, mutta olen monesti kuullut että syynä digihintojen samaan tai jopa korkeampaan hintaan on kivijalkaliikkeiden kanssa tehdyt sopimukset. Eli jos digipelit olisivat jo lähtökohtaisesti halvempia, kivijalkaliikkeet eivät välttämättä haluaisi ottaa pelejä myyntiin ollenkaan koska eivät pysty tarjoamaan halvinta vaihtoehtoa kannattavasti. Tätä on vuosikausia netissä toitotettu, mutta tiedä sitten kuinka totta se oikeasti on.
 
Ylös Bottom