Miten pelistä tulee "iso"? Ja pitääkö innostua esimerkiksi Switch Sportista vain koska se myy?
Tuo lista on yksinkertaisesti ne pelit, jotka minua kiinnostaa vuoden 2022 osalta Switchillä. Todennäköisesti jokaiselle tulee 80+ keskiarvot Opencriticiin, joten tasalaatua on luvassa. Ja useimmat myyvät yli seitsemän numeroisia määriä, joten myyntiäkin tulee. Ja eiköhän yleisesti Switch ole jälleen tänäkin vuonna vuoden myydyin konsoli - enkä ihmettele yhtään.
En edes muista milloin olen viimeksi sarjaa pelannut, mutta jostain syystä tämä uusin vedos on herättänyt pitkästä aikaa mielenkiintoa.
Räiskintä ei tosiaan itselleni kolahda yleisesti (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta), vielä vähemmän Switch Litellä, joten siksipä tuo ei omalle listalle päätynyt.
Switch tosiaan on JRPG-konsolina ylivoimainen ykkönen ja genre maistuu itselle oikein hyvin. Mutta makuja on monia, joten ei kai tästä sen enempää.
Metroid Dread ilmestyi viime lokakuussa, joka on aivan erinomainen peli, joten en itse osaa vielä kaivata Metroidia. Itselleni muutenkin nimenomaan tuo 2D-muotoinen Metroid on sitä "aitoa Metroidia", ei Metroid Prime, joka varmaan sinulla on odotuksessa.
Ja koska hyppäsin vasta Metroid Dreadiä varten Switch-junaan, niin itselläni on pelaamatta edelleen mm. Breath of the Wild ja Super Mario Odyssey, joten olisi tässä kyllä näitä muille Isoja Pelejä pelaamatta jo ennestään, joten olisin ihan tyytyväinen, jos Switchin tarjonta ei olisi näin kovalla tasolla - omaan makuuni.
Tarkoitukseni ei toki ole missään tapauksessa väheksyä sinun näkemystäsi ja kokemustasi asiassa, joten pahoitteluni, jos sellainen mielikuva välittyi. Kunhan nyt halusin kuitenkin todeta, miten vuosi on vastaavasti näyttäytynyt minulle Switchin osalta.
Isot pelit ovat niitä, jotka ovat jotenkin isompien massojen kovasti odottamia. En nyt tuolta listalta ainakaan montaa sellaista löydä. Ja erityisesti odottaisin enemmän niitä Nintendon omia rakastettuja hahmoja kehiin vaikkapa Kirbyn tavoin. Sääli, että tuo Kirbyn viimeisin pilattiin surkealla co-op-toteutuksella. Voisi olla täydellinen co-op-peli, jos olisi vähänkään käytetty järkeä tuon co-op-pelaamisen toteutuksessa.
Tosiaankin Metroid Primea olen jo pitkään odotellut, ja pidän noin ylipäätään paljon enemmän täydessä kolmiulotteisessa maailmassa tapahtuvista peleistä kuin 2D-peleistä, jotka käyvät minulle lähinnä satunnaisista välipalapeleistä. Se on joka tapauksessa ollut minulle suuri pettymys, ettei uudesta Metroid Primestä ole mitään kuulunut, tai edes Switchille remasteroidusta Metroid Prime-trilogiasta, joka olisi niitä harvoja remastereja, joita todella kaipaisin.
En nyt sillä RPG-strategiapeli-kommentillani tarkoittanut sinänsä JRPG-pelejä, vaan nimenomaan noita vuoropohjaisia strategiaan pohjautuvia RPG-pelejä kuten Triangle Strategy, Fire Emblemit, Mario + Rabbids tai Advance Warit ovat. Tuon kaltaisista peleistä rakastin toki aikoinaan Final Fantasy Tacticsia, ja paria muutakin samankaltaista peliä on tullut pelattua. Niihin on kuitenkin itselleni aika nopeasti tullut kyllästyminen ja puutuminen, joten ainakaan montaa tuollaista en saman vuoden aikana jaksa pelata. Fire Emblemit eivät myöskään ole minua jostain syystä koukuttaneet ollenkaan, ja samoin on käynyt Mario + Rabbidsin osalta, joten kesken ovat nuo jääneet.
En tiedä oletko aiempia Splatooneja pelannut, mutta jos et ole, niin voisi kannattaa antaa niille ainakin mahdollisuus, vaikka et yleensä pitäisikään räiskintäpeleistä. Niissä kun on varsin omaperäisiä ja kekseliäitä kuvioita, enkä ainakaan itse pidä niitä mitenkään perinteisinä räiskintöinä, vaan enemmänkin sellaisina innovatiivisina tasoloikkien ja omaperäisen taistelun (ei välttämättä pelkkää räiskintääkään, vaan riippuu asevalinnoista) ja toiminnan yhdistelmänä.