Vastaus: Nintendo N5.
Shaban sanoi:
Eikä minun pointtini ollut että tuo olisi ollut Nintendon pointti
Muutamilla muilla sivuilla tähän uutiseen on kommentoitut tyyliin "grafiikka on jo tarpeeksi hyvää, ei sitä tarvitse kehittää". Tästä en ole todellakaan samaa mieltä. "Tarpeeksi hyvä grafiikka" on äärimmäisen naivi termi. Kyllä ne SNES:n grafiikatkin olivat aikoinaan paljon parempia kuin tarpeeksi hyviä. Sitäpaitsi, tehojen lisäys ei ole verrannollinen pelkästään hienoon grafiikkaan.
Grafiikkaa toki voi kehittää, mutta 3D grafiikka nykyisellään on saavuttanut pisteen missä pystytään ajoittain melkein fotorealistiseen grafiikkaan. Esim. Neo Geo pyörittää pirun nättiä 2D:tä; sitäkin voi toki parantaa muta kyse on _hienosäätämisestä_.
Esim. vaikkapa GT4:n autot. Autojen polygonimallit vastaavat täysin sitä miltä kyseiset autot näyttävät oikeasti. Jos haluamme parantaa tätä grafiikkaa, voimme lisätä autoihin kiilto efektiä, heijastuksia, varjostuksia, yms. mutta kyse on edelleenkin erittäin hienosäädöstä. Toisin kuten esim. 32 bit => 128 Bit loikassa.
Shaban sanoi:
Otetaan vaikka esimerkiksi PS2:n Metal Gear Solid 3 sekä GT- ja GTA-sarja. Molempia voidaan pitää eräinä tämän sukupolvena kliimakseista niin myyntilukujen kuin arvostelujenkin valossa. Silti lisätehoilla molemmista peleistä saisi vielä enemmän irti.
GTA: San Andreasin valtava pelialue ei taatusti olisi ollut mahdollinen viime sukupolven koneilla. Nykyisellekkin sukupolvelle näin suuri pelialue tuottaa vaikeuksia. Ruudunpäivitys ja grafiikka ovat oksettavalla tasolla.
Metal Gear Solid 3:n viidakko on varsin vakuuttava paikka. Silti kyseessä on ennemminkin tunneli (vaikkakin erittäin hyvin tehty), joka on päälystetty viherkasveilla. Matka taittuu pisteestä A pisteeseen B varsin suoraa reittiä. Jo tämäkin pistää PS2:n varsin lujille, etenkin jos ensimmäisen persoonan kuvakulmasta haluaa metsikköä tiirailla. Oikeasti laajasta viidakosta, jossa voi rämeikön kautta edetä haluamaansa reittiä tai vaihtoehtoisesti eksyä pöpelikköön, saadaan vielä näiden konsolien tehoilla unelmoida. PC: Far Cryssä aletaan olla jo varsin lähellä.
toki, viidakosta voisi tehdä hienon ja laajan, mutta mitä silti pelaisimme? Samaa vanhaa Metal Gaer Solidia, joka koostuu pisteestä A pisteeseen B juoksusta, ajoittaisista boss- taisteluista, pitkästyttävistä codec-lätinöistä, demojen katsomisesta ja nyt tietty hienosta täysin integroidusta viidakosta.
San Andreaksenkin ruudunpäivitys voisi toki olla parempaa, mutta pelin pointti tuli vanhallakin esille aivan mainosti. Hienosäädöstä puhumme jälleen.
Ovatko nämä asioita minkä takia lanseerataan seuraava konsoligeneraatio?? Ja vieläpä tässä vaiheessa; 3D grafiikan vallankumouksen jäkimainingeilla??Tuota varten on olemassa PC; 3D:n tökkiessä, voimme ostaa uuden grafiikkapiirin tai lisä muistia jne. jne.
Shaban sanoi:
Gran Tusimot ovat hyvin vakuuttavan näköisiä ja ajomallinnus toimii. Näillä tehoilla kuitenkin kisassa on vain 6 autoa kerrallaan, tekoäly kusee ja vauriomallinnusta ei ole. Kaksi jälkimmäistä menee varmasti suurimmaksi osaksi kehittäjien piikkiin, mutta taatusti myös tehoilla on ollut osuutta asiaan. Tehokkaammalla koneella saataisiin varmasti tiukempaa kisailua eikä vain upeampaa grafiikkaa.
Tulee mieleen Flat Out peli. Pelin täysin integroidut ympäristöt ja mallinnetut objektit olivat sinäänsä tosi hienoa katseltavaa. Eka kerran kun lähti ajamaan autolla lepikköön ja huomasi että lääniä riittää, perinteinen "WOW mitkä graffat!" kommentti pääsi paatuneemmankin pelaajan huulilta. Lopupeleissä kun oli testannut että miten pitkälle lepikköä riittää, palasin takaisin radalle, ja ajoin radalla, aivan kuten olen tehnyt viimeiset 10 vuotta pelatessani autopelejä, ja jopa unohtdin itegroidun ympäristön olemassaolon.
Kyse on tässä tapauksessa siitä että saadaan pelit sellaisenaan mitä ne ovat olleet jo 32 bittisistä saakka toimimaan paremmin. Ei mitään uutta, vaan samaa paskaa eri paketissa.
En väitä etteikö lisätehot tekisi peleistä jopa kenties vähän parempiakin, mutta kuten mainitsin aiemmin, mielestäni on kyse hienosäädöstä, eikä todellakaan mistään minkä pohjalta lanseerataan uusi konsoligeneraatio. Mielestäni tuo puhuu armotta hyvien _peli_ ideoiden loppumisesta, jota yritetään verhoilla lisäämällä tuota "wow" tekijää. Nykyisen konsoligeneraation -ja pelien yleensäkkin- myynti tyrehtyy, ja mikä sen helpompi tapa saada uskoteltua keskiverto pelikuluttajalle, että nyt olisi jotain uutta tulossa, kun lisäämällä laitteiden tehoja ja Ja kosiskella heitä entistä kauniimmalla grafiikalla,. Karu tosiseikka on kuitenkin se että harvalla on mitään uutta tarjottavaa hienomman ulkoasun lisäksi.
Nintendon ongelma tuon "vallankumouksen" suhteen on tosiaankin se, että videopeli "eliitti" saattaa hyvinkin olla kyllästymässä pelaamisen nykyisiin trendeihin, ja alkamassa pääsemään grafiikka hehkutuksen toiselle puolelle, aivan kuten Iwata uskoo, mutta marginaali ei todellakaan ole vielä tuossa pisteessä. Suuri osa "pleikkari generaatiosta" on pelannut ehkä lapsena mutta "kasvanut ulos" pelaamisesta nintendon ja Segan kykenemättömänä tarjota "aikuista" pelaamista, ja ryhtyneet uudestaan pelaamaan PSonen tai jopa PS2:den myötä. Heille ei ole välttämättä kerennyt kehittymään käsitystä mistään hienovaraisista pelimekaniikoista ja innovaatioista, eikä minkään näköistä kyllästymis-pistettä olla vielä saavutettu. Tomb Raiderin pre-renderöidyt tissit aiheuttavat ihastusta edelleenkin.
Aikana jolloin Simpsons Hit & Run ja NFS:UG2 rikkovat myyntiennätyksiä, on mielestäni turha ruveta puhumaan "vallankumouksista"
Toisekseen se keskiverto pelikuluttaja tulee ostamaan sen "graafisen kohennuksen", ja olemaan tyytyväinen siihen niin kauan kun heille telkkarista sanotaan että tämä on nyt se siisti juttu. Näkeehän tuon elokuvateollisuudessakin. Hollywood syytää hirveätä paskaa ennätysmäisellä tahdilla. Hienolla tietokone animaatioilla höystettynä. Leffat menevät kuin kuumille kiville.
Nintendo saattaa yliarvioida keksiverto pelikuluttajan, ja sortua turhaan idealismiin. "pleikkari 2:den jälkeisessä generaatiossa" ei ehkä vielä ole riittävästi ostovoimaa...