Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Wii

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

keiu sanoi:
Siis joku oikeasti on sitä mieltä että tuo on hauska? Käsittämätöntä. Ilmeisesti olen varsin huumorintajuton kun lähinnä hävettää niiden puolesta jotka väkisin tuota tunkevat postauksiinsa.

Todellakin käsittämätöntä. Itse pidän tätä nimiväännösasiaa muutenkin kyllä käsittämättömänä. Tämä on aivan sama asia kuin Queenin konsertissa repeilisi yleisön joukossa muiden huutaessa "We will we will rock you" sitä, että kaikki huutavat pissaa (vai pippeliäkö se Wee jossain brittislangissa tarkoitti, en muista).
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Jos näitä aikaisempia postauksia katsoo, niin eihän tuota haukkumanimeä tunnu viljelevän kuin yksi henkilö. Miten tästä nyt voisi jo puhua lempinimenä, sillä jos minä päätän nimetä konsolin jollain ureaan viittaavalla nimellä, on suuruuden hulluutta ajatella, että se on uusi yleinen lempinimi. Suurin osa ja uutisointi tuntuu käyttävät lyhyttä ja ytimekästä nimeä: Wii. Jos kymmenien postausten sisällä muut käyttävät nimeä Wii ja yksi vaikka sanaa Nallekarhu, ei uutta lempinimeä voi sanoa syntyneen. Tämän henkilön motiiveista tuoda tuota haukkumasanaa esille, en osaa edes arvailla, mutta eiköhän suurin osa mene ostamaan Nintendo Wiin ja pelejä Wiille, jahka lanseeraus tapahtuu.

Suurin osa täällä Suomessa tuskin itse edes on yhdistänyt nimeä ja sen erästä tarkoitusta, ennen kuin sen joku muu oli täällä tuonut ilmi. Mä ainakin voin rehdisti tunnustaa, että ei tullut mieleenkään. Suomen kielessä Wii ei vastaa kirjoitus- tai ääntämisasultaan yhtään mitään, joten ei täällä pitäisikään olla syytä huoleen.

Jokainen tietty tyylillään...
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Knight sanoi:
Lapset kasvavat aikuisiksi. Se vain ottaa oman aikansa.

Niin kai... Mitä pidemmän, sen parempi.

Ei tuo Pissis-juttu kyllä parin ensimmäisen kerran jälkeen ole ollenkaan hauska. Kaipa siihen "Uiihin" on tyytyminen. Mutta miksi niille edes pitäisi keksiä lempinimiä? Pleikkari on hyvä, koska Playstation on pitkä ja hankala siihen verrattuna, PS2 on myös kunnollinen. Äksboks on ihan hyvä jo itsessään, Cube on vain lyhennetty ja no, se 360 nyt on eri juttu. Wiitä ei mielestäni tarvitse vääntää mihinkään suuntaan, sanoinpa aiemmin mitä sanoin (en muista enää).

Onneksi kohta tulee E3 ja meillä on täällä muutakin juteltavaa kuin konsolien lempinimet.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Lapsellisuus on myös eri asia kuin lapsenmielinen, pari kertaa jokin vitsi voi olla hauskaakin, mutta lopulta tuloksena on se Fast Show:sta tuttu Colin. btw on loistava sketsi :).

Riippuu myös, miten asiaa katsoo. Lapsenmielisyys meissä kaikissa täällä onneksi on, kun peleistä on kerran kysymys. Kuten yenkkiläisen pelihallin seinässä osuvasti sanottiin: "Emme lopeta pelaamista, kun tulemme aikuisiksi. Tulemme aikuisiksi, koska lopetamme pelaamisen".

Viva Wii! Ei lopeta pelaamista, WE need Wii :)!
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

keiu sanoi:
Siis joku oikeasti on sitä mieltä että tuo on hauska?

No tuli vaan mieleen hauska mielikuva, kun tuosta "pissiksestä" tulee mieleen tietyn tyylinen henkilö, henkilökuva. Ja tämä henkilö pelaisi sitten wiillä.

Ihan sama, sanokoot konsoleitaan vaikka kakuleiksi tai pipuiksi.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Katoin tässä yhen videon Gametrailers.comissa GT:n kymmenen kaikkein odotetuimman E3-pelin esittelystä ja siinä mainittiin Red Steel ja miten se on varmaan mielenkiintonen ohjata Wii-ohjaimella.

Tähän asti mä oon vaan miettiny sanaa itse konsolin nimenä, mutta nyt kun siitä puhuttin englanniksi konsolin ohjaimena, "Wii-controller", se kuulosti todella oudolta. Vaikka kyseessä on kirjoitusasultaan aivan uusi sana, sen lausuntamuoto ei tietenkään tuo mitään muuta kuin kaksi sanaa: We ja Wee tai miten se pissi-sana nyt kirjoitetaankaan. Siinä jäi vähän funtsimaan tuota, että joko mä pelaan Red Steeliä me-ohjaimella tai pissi-ohjaimella, mutta kummassakaan ei tietysti ollut mitään järkeä näin tavalliselle pulliaiselle. Olisivat vaikka antaneet vähemmän hämmentävän nimen, kuten mold tai star.

No, ehkä mä äänitän itseni toistamassa sana Wii kaiken aikaa ja sitten pistän yöksi sen soimaan. Ehkä mä aamulla olen sitten tottunu nimeen :rolleyes:
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Siinä mielessä p*ersseestä, kun nintendo julkaisi tämän nimen, tai kun nimi on Wii, että kaikki foorumit tursuavat viestejä tyyliin "Musta ihan hyvä nimi, lyhyt ja tyylikäs" ja "Ihan uloste! Kuka tollasta lelulta kuullostavaa laitettaa ostaa?!". Harmi sinänsä, nimi kuitenkin NIIIN turha asia kuluttajan kannalta, että lukisin mielelläni itse konsolista enkä sen nimestä.

Ps. ihan hyvä nimi, tosin taivutus ei ihan istu suomenkieleen esim. "pelaan viitä" toki se on oikein mutta jotenkin silti.... tai monikossa en halua edes kokeilla. Pitää varmaan sanoa että "haluan paljon Wii -konsoleita!"
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Fool_ sanoi:
Ps. ihan hyvä nimi, tosin taivutus ei ihan istu suomenkieleen esim. "pelaan viitä" toki se on oikein mutta jotenkin silti.... tai monikossa en halua edes kokeilla. Pitää varmaan sanoa että "haluan paljon Wii -konsoleita!"
Nimenomaan kannattaa kiertää hämmennystä aiheuttavat sijamuodot.

Kun kuitenkin jotakuta jää vaivaamaan, pitää mainita, että ainoat sijat, joissa yksikkö ja monikko eroavat toisistaan - jos siis taivutetaan sanan pii mallin mukaan - ovat nominatiivi (Wii : Wiit) ja genetiivi (Wiin : Wiiden). Kaikissa muissa sijoissa yksikkö- ja monikkomuodot ovat siis täsmälleen samat.

Onneksi piakkoin saadaan enemmän puhuttavaa :)
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Mindfield sanoi:
.

Tähän asti mä oon vaan miettiny sanaa itse konsolin nimenä, mutta nyt kun siitä puhuttin englanniksi konsolin ohjaimena, "Wii-controller", se kuulosti todella oudolta. Vaikka kyseessä on kirjoitusasultaan aivan uusi sana, sen lausuntamuoto ei tietenkään tuo mitään muuta kuin kaksi sanaa: We ja Wee tai miten se pissi-sana nyt kirjoitetaankaan. Siinä jäi vähän funtsimaan tuota, että joko mä pelaan Red Steeliä me-ohjaimella tai pissi-ohjaimella, mutta kummassakaan ei tietysti ollut mitään järkeä näin tavalliselle pulliaiselle. Olisivat vaikka antaneet vähemmän hämmentävän nimen, kuten mold tai star.

En ymmärrä alkuunkaan pointtia. Miksi ohjain pitää suomentaa? Et sinä pleikkariakaan pelaa kaksoisshokilla etkä osta Gamecubelle uutta ohjainta HullutKizzat Microconia. Vai mitä yrität hakea?
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Syvä huokaus.

Tämä keskustelu on taas palauttanut elävästi mieleen, miksi konsolipelaajien yleisessä maineessa olisi parantamisen varaa. Erityisen voimakkaana tämä valitettava ilmiö tuntuu jostakin syystä tosiaankin esiintyvän Nintendo-fanien keskuudessa. Yritän nyt kuitenkin empaattisesti nähdä tämän keskustelun vastaväittelijöideni näkökulmasta.

Itselleni tärkein pelialusta on Xbox. Tämän takia en tule suvaitsemaan, että kukaan koskaan tällä foorumilla suhtautuisi kyseiseen konsoliin tai erityisesti sen nimeen mitenkään muuten kuin äärimmäisen vakavalla kunnioituksella. Minkäänlaisia nimiväännöksiä en omasta lempikonsolistani suvaitse - aivan erityisesti en sellaisia, jotka vihjaisivat sen olevan jotenkin epätäydellinen tai peräti buginen. :mad:

Pelottavan paljon tuollainen fanaattinen suhtautuminen muistuttaa fundamentalistista uskonnonharjoitusta. Täytyy vain toivoa, että yksikään lehti ei julkaise pilakuvia pelikonsoleista...

ShereKhan sanoi:
Miten tästä nyt voisi jo puhua lempinimenä, sillä jos minä päätän nimetä konsolin jollain ureaan viittaavalla nimellä, on suuruuden hulluutta ajatella, että se on uusi yleinen lempinimi. Suurin osa ja uutisointi tuntuu käyttävät lyhyttä ja ytimekästä nimeä: Wii. Jos kymmenien postausten sisällä muut käyttävät nimeä Wii ja yksi vaikka sanaa Nallekarhu, ei uutta lempinimeä voi sanoa syntyneen. Tämän henkilön motiiveista tuoda tuota haukkumasanaa esille, en osaa edes arvailla

Hmm. Nyt täytyy tunnustaa, että veljeni käyttää minusta lempinimeä, joka ei ole yleisesti muiden käyttämä. Tähän asti olen pitänyt sitä ihan positiivisena juttuna, mutta nyt suomukset putosivat silmiltäni. Kyseistä nimitystä käyttää vain veljeni - eivätkä esimerkiksi ShereKhan tai laaja lauma muita KonsoliFINin käyttäjiä. Kyseessä onkin siis oikeasti haukkumasana!!!1 Ei prkl, nyt loppuu monivuotinen v*ttuilu, tästä tulee sukuviha! :mad:

ShereKhan sanoi:
mutta eiköhän suurin osa mene ostamaan Nintendo Wiin ja pelejä Wiille, jahka lanseeraus tapahtuu.

Ihan vain tiedoksesi: Saatanpa olla Pissiksen ostojonossa jopa ennen sinua (oma konsolini on jo ennakkovarattu). Ja jos luet vaikkapa ihan tätä keskustelua taaksepäin, huomannet, että olen kohtuullisen aktiivisesti seurannut Pissiksen kuulumisia ja niistä tännekin uutisoinut.

Knight sanoi:
Lapset kasvavat aikuisiksi. Se vain ottaa oman aikansa.

(Myönnän, että Knightiltä kuultuna tämä elämänviisaus nosti kyllä suupielet korviin. Siguainesta...)

Salmari sanoi:
En ymmärrä alkuunkaan pointtia. Miksi ohjain pitää suomentaa?

No et niin, eihän tässä jutussa ole kyse suomentamisesta, vaan mediayhtiön tekemästä puutteellisesta taustatutkimuksesta, joka on herättänyt hilpeyttä ympäri maailmaa. Kaikille rakkaille konsoleille tehdään nimiväännöksiä, harvoin ne vain tarjoillaan näin hopeatarjottimella.

Sanottakoon se nyt ihan varmuuden vuoksi myös ihan hitaasti auki kirjoitettuna: minä toivon Pissikselle menestystä ja tulen varmasti adoptoimaan sellaisen osaksi konsolikatrastani. Se, että viittaan konsoliin näin ilmiselvällä lempinimellä, jonka etymologian Nintendo on ystävällisesti valmiiksi tarjonnut, ei ole kuin korkeinta hyväntahtoista pilkkaamista. Esimerkkejä ihan ilkeämielisestä pilkkaamisesta voisivat olla vaikkapa tietosanakirja-artikkeli Nintendon uutuuskonsolin nestejäähdytyksestä, tunnettujen pelihahmojen kommentit tai ensimmäiset promokuvat uudesta Supermariosta. Näin vertailun vuoksi. Eikä noihinkaan kannata suhtautua niin kuolemanvakavasti, vaikka kuinka fani olisikin. :D

Hex sanoi:
Hyvä, että täällä on muutama aikuinenkin.

:o Näinhän sitä sopisi ainakin toivoa...

(Edelleen ihmettelen, että tällaisen kommentin kirjoittaminen KonsoliFINiin on edes tarpeellista...)
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Xbugs, ei tässä todellakaan mistään kiihkoilusta ole kyse. Ilmeisesti vain ~kaikkien muiden kuin sinun mielestä Pissis-nimitys osoittaa oikeastaan vain huonoa makua sen viljelijältä.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Peliyhtiö THQ:n osavuosikatsauksen paljastustilaisuudessa on nyt sanottu ääneen se, mitä on jo pitkään ynnäilty: Pissis-pelien kehityskustannukset jäävät ratkaisevasti halvemmiksi kuin kilpailevilla alustoilla:

"[The Wii] wasn't a whole new programming environment, so we had a lot of tools and tech that work in that environment. So those costs--and again, I hate these broad generalizations--but they could be as little as a third of the high-end next-gen titles... Maybe the range is a quarter to a half."

http://www.cubed3.com/news/5065
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Xbugs sanoi:
No et niin, eihän tässä jutussa ole kyse suomentamisesta, vaan mediayhtiön tekemästä puutteellisesta taustatutkimuksesta, joka on herättänyt hilpeyttä ympäri maailmaa. Kaikille rakkaille konsoleille tehdään nimiväännöksiä, harvoin ne vain tarjoillaan näin hopeatarjottimella.

Puhutaan muutenkin eri asiasta, kun minä puhun tuosta Wii-controller = me-ohjain / pissa-ohjain -systeemistä ja sinä jostain muusta.

Nimi Wii avaa sen verran paljon tilaa markkoininnille, että tuskinpa tässä mistään tiedon puutteesta on kyse, vaan siitä, että Nintendo luuli ihmisten olevan huumorintajultaan pissa&kakka-tasoa fiksumpia, tai todennäköisemmin, sitä ei kiinnostanut, jos konsolin nimi lausuttuna jossain brittienglannin lasten käyttämässä murteessa tarkoittaa pissaa. Edelleenkin ihan yhtä hauskaa olisi naureskella, että Queen laulaa pissan rokkaamisesta, kun se We Will We Will Rock You raikaa täysillä.

Tässä taas ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että se oli juuri Nintendo teki tällaisen ratkaisun. Sony Wii tai Microsoft WiiBox eivät olisi tällaisia reaktioita herättäneet. Ja tämä on malliesimerkki siitä, kuinka ankeita vitsejä syntyy, kun niitä niin väkisin niin väkisin väännetään turhista asioista. Nintendon toiminnassa on paljon perusteltua ja aiheellista kritisoitavaa, mutta nimivalintahan tässä nyt tietysti on se merkittävin asia, kyllä.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Knight sanoi:
Xbugs, ei tässä todellakaan mistään kiihkoilusta ole kyse. Ilmeisesti vain ~kaikkien muiden kuin sinun mielestä Pissis-nimitys osoittaa oikeastaan vain huonoa makua sen viljelijältä.

Mausta en osaa sanoa, mutta eivätköhän konnotaatiot ole peräisin ihan sylttytehtaalta. Jos Microsoft tekee ennätystahtia leviäviä konsoleita, sen kannattaa varautua kuulemaan jälkipuheita siitä. Jos Sony sortuu markkinoinnissaan valehteluun ja naurettavaan hypetykseen, sen kannattaa varautua kuulemaan jälkipuheita siitä. Jos Nintendo lanseeraa konsolilleen nimen ilman kunnollista markkinatutkimusta, sen kannattaa varautua kuulemaan jälkipuheita siitä.

Nimi on Nintendon valitsema. Ellei se tarjoaisi näin ilmiselvää vääntelymateriaalia, nimi vääntyisi sitten johonkin muuhun muotoon. Joka tapauksessa se vääntyisi.

Jos jonkun mielestä on tuhmaa puhua Pissiksestä, niin tokihan hän voi vääntää nimen johonkin muuhun muotoon. Toisin kuin virallisia tavaramerkkejä, konsoleiden lempinimiä ei valita millään markkinointitoimistojen komiteamietinnöillä.

Jos joku esimerkiksi pelkää Nintendon suuttuvan tuhmailusta, hän voi ryhtyä kutsumaan konsolia Wiitmiksi, se on varmasti vielä enemmän markkinointiosaston mieleen...
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Salmari sanoi:
Edelleenkin ihan yhtä hauskaa olisi naureskella, että Queen laulaa pissan rokkaamisesta, kun se We Will We Will Rock You raikaa täysillä.

(Asiattomana sivukommenttina voisin ihmetellä sitä, että että tätä esimerkkiä kierrätetään jatkuvasti, kun noilla kohderyhmillä lienee kuitenkin jonkin verran päällekkäisyyttä... :cool: )

Tässä taas ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että se oli juuri Nintendo teki tällaisen ratkaisun. Sony Wii tai Microsoft WiiBox eivät olisi tällaisia reaktioita herättäneet. Ja tämä on malliesimerkki siitä, kuinka ankeita vitsejä syntyy, kun niitä niin väkisin niin väkisin väännetään turhista asioista.

Oletkos tästä nyt ihan varma? Kuulostaa melkoiselta marttyyriasenteelta.

Oletetaan, että vaikka Sony olisi konsolilleen nimeksi ensikuulemalta ihan hauskan sanaleikin, PlayStation eli lyhyemmin PS. Koska konsoli oli Sonyn valmistama, sen nimeä ei väännelty esimerkiksi muotoon PoS tai Possu.

Samaten Microsoftin kuvitteelisen Xbox-konsolin nimeä ei väännelty esimerkiksi muotoon SexBox, Räxbox tai Xbugs.

OK.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Xbugs sanoi:
Mausta en osaa sanoa, mutta eivätköhän konnotaatiot ole peräisin ihan sylttytehtaalta. Jos Microsoft tekee ennätystahtia leviäviä konsoleita, sen kannattaa varautua kuulemaan jälkipuheita siitä. Jos Sony sortuu markkinoinnissaan valehteluun ja naurettavaan hypetykseen, sen kannattaa varautua kuulemaan jälkipuheita siitä. Jos Nintendo lanseeraa konsolilleen nimen ilman kunnollista markkinatutkimusta, sen kannattaa varautua kuulemaan jälkipuheita siitä.

Nimi on Nintendon valitsema. Ellei se tarjoaisi näin ilmiselvää vääntelymateriaalia, nimi vääntyisi sitten johonkin muuhun muotoon. Joka tapauksessa se vääntyisi.

Jos jonkun mielestä on tuhmaa puhua Pissiksestä, niin tokihan hän voi vääntää nimen johonkin muuhun muotoon. Toisin kuin virallisia tavaramerkkejä, konsoleiden lempinimiä ei valita millään markkinointitoimistojen komiteamietinnöillä.

Jos joku esimerkiksi pelkää Nintendon suuttuvan tuhmailusta, hän voi ryhtyä kutsumaan konsolia Wiitmiksi, se on varmasti vielä enemmän markkinointiosaston mieleen...
Luuletko nyt ihan tosissasi, ettei konsolin nimeä ole "kunnolla" mietitty? Aika kivasti nimi näytti päät kääntävän.

Mutta hei, kelpaisikohan konsolin kutsumanimeksi vaikka Wii?

Muokkaus

Btw milloinkas KonsoliFINin keskustelualueiden nimet vaihdetaan vstaamaan todellisuutta?
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Xbugs sanoi:
Jos jonkun mielestä on tuhmaa puhua Pissiksestä, niin tokihan hän voi vääntää nimen johonkin muuhun muotoon. Toisin kuin virallisia tavaramerkkejä, konsoleiden lempinimiä ei valita millään markkinointitoimistojen komiteamietinnöillä.

Jos joku esimerkiksi pelkää Nintendon suuttuvan tuhmailusta, hän voi ryhtyä kutsumaan konsolia Wiitmiksi, se on varmasti vielä enemmän markkinointiosaston mieleen...

Tässä nyt ei tosiaankaan ole kyse mstään fanittamisesta tai siitä että fanit tai nintendo suuttuisi siitä että nimi on solvaava, vaan ihan vaan puhtaasti siitä että tuo "lempinimi" on vaan ihan v*tun tyhmä ja halventaa sen käyttäjän älykkyyttä. Huono vitsi voi saada ehkä muutaman hymähdyksen aikaan ekalla kerralla, mutta jos sitä jää jankuttamaan niin kai se nyt käy jyrppimään pidemmän päälle.
Wii: nimen vääntellyyn ja puujalkavitseihin ollaan kyllä varauduttu, ja itsekkin on sitä tullut harrastettua, mutta nimen julkaisusta on jo kuitenkin kulunut sen verran aikaa että nyt nuo kyseiset vitsit ja vääntelyt jo jyystävät huomattavasti enemmän kuin nimi itse.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Mietitty kunnolla ja kunnolla? Asioita voi miettiä vaikka kuinka ja niin tehdäänkin, mutta vasta käytäntö näyttää mikä toimii ja mikä ei.

Ilmiselvästi riskaapelilta silti tuntuu, että pelimarkkinoiden ylivoimaisesti tärkeimmän kielen noin selvä sanan samankaltaisuus on tietoisesti jätetty huomiotta.

Toisaalta "Me"-idea on hieno, kun "i"-kirjaimet ovat kuin ohjaimia tai ihmisiä ja "w"-kirjaimessakin on kaksi sakaraa.
 
Ylös Bottom