Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Wii

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

ShereKhan sanoi:
Asiasta aivan toiseen... osaako joku selittää mikä ero on Wiin osoittimella ja perinteisellä valopyssyllä. Osoitin on tietysti kuten hiiri tietokoneessa ja valopyssy taas ei lue liikettä, eikä tiedä missä pyssy milloinkin on. Tämä nyt on jokseenkin selvää, mutta valopyssypeleistä pitävänä mua kiinnostaisikin tietää, miten tämä käytännössä näkyy itse valopyssypelissä. Jos kerran ohjain ei ole valopyssy tekniikaltaan, niin vaikuttaako tämä jotenkin pelikokemukseen ja miten?
Wiin ohjain ei ensinnäkään käsittääkseni toimi kuvantunnistusteknologialla kuten valopyssyt (joku pyssyistä paremmin perilläoleva voinee vahvistaa?). Wii tunnistaa ohjaimen paikan ja asennon. Näin ohjaimella voidaan osoittaa tiettyä pistettä, ja konsoli tunnistaa sen. Lähinnä tällä on valopyssypelejä ajatellen kosmeettisia vaikutuksia, esim. ase kallistuu ruudulla samalla tavalla kuin kädessä. Toisaalta, jos kaukosäädintä opitaan käyttämään fiksusti, sen avulla voidaan tehdä peleistä hauskempia pelata. Esimerkiksi kaukosäätimen pystyyn nostamalla voisi mennä seinän taakse suojaan, vähän kuin polkemalla poljinta joissain arcade-räiskinnöissä.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Valopyssyt tietävät käytännössä pikselintarkkuudella mihin kohtaan ruudulla aseella osoitetaan.
Ne laskevat sijainnin vertaamalla kuvaa piirtävän fosforisäteen sijaintia virkistystaajuuteeen.

Wiin ohjain taas ei määrittele absoluuttista sijaintia johon ruudulla osoitellaan, vaan se tietää
ohjaimen sijainnin ja asennon suhteessa ulkoiseen anturiin. En osaa sanoa pystyykö sillä
"tähtäämään" yhtä tarkasti kuin valopistoolilla, koska kakeohjaimen tarkkuus piilee nimenomaan
asennon- ja liikkeentunnistuksessa, joita taas valopyssy ei tunne.

Tai voihan valopyssylläkin tunnistaa asentoa esim. olettamalla pyssyn osoittavan kattoon jos se
ei enää osoita ruudulle, ja viimeinen tunnistettu liike suuntautui ylöspäin.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Wau, kiitos vastauksista. Jos nyt jotain ymmärsin, niin tekniikan ollessa eri tarkkuudessa hävitään kun taas uudenlaisen kikat mahdollistuvat esim. "seinän taakse piiloon". Tämä tuli vaan mieleen, kun luin jostain pelilehdestä, että Virtua Cop -julkaisu olisi tulossa Wiille ja tämä on ensimmäinen näitä vanhan polven valopistoolipelejä Wiille, joita olenkin toivonutkin julkaisuun (vaikka PS2-versio löytyy myös).

Pikselin tarkkaa tunnistusta tosin ei liene syytä surra, sillä asehan pitää aina kalibroida käynnistettäessä esim. Time Crisis 2 ja siinä vaiheessa tulee inhimillinen tekijä kuviin ja kohdentaa aseen taatusti hieman vinoon, vaikka mitä tekisi. Silti ihan hyvää jälkeä on syntynyt itse peleissä. Onhan myös uusi Duck Hunt tulossa, joten hetkellinen huoleni lienee turha:).
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Decrepify sanoi:
Tosin eroavatko devkitit loppujen lopuksi niinkään merkittävästi lopullisesta konsolista?
Yleensä devilaitteissa on hieman enemmän kenkää myyntiversioon verrattuna, pitää kato piisata
debuggerille ja logituksellekin potkua. Ainaskin on yleensä hyvä juttu jos devihärpäkkeessä olis
vähän extramuistia.

Mutta eihän tuo hertsilukema mitään kerro, ellei ole samaan arkkitehtuuriin perustuvaa verrokkia.
PSP:kin pyörittää pelejä 111-222MHz:lla, ja silti ne näyttää paljon paremmilta kuin mun taannoisella
200MHz Pentiumilla! :eek:
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Paolo sanoi:
Valopyssyt tietävät käytännössä pikselintarkkuudella mihin kohtaan ruudulla aseella osoitetaan. Ne laskevat sijainnin vertaamalla kuvaa piirtävän fosforisäteen sijaintia virkistystaajuuteeen.

Pieni lisäys: Ja tästä johtuen kaikkien televisiotyyppien kanssa yhteensopiva valopyssy on helkutin vaikea saada toimimaan. Onhan noita yrityksiä universaalin pyssyn luomiseksi ollut, mutta suurin osa niistä on ollut aika noloja.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Nintendolla on tunnin pituinen puhe 23 elokuuta Leipzig Gaming Conventionissa kello 10:15*. Puheen aiheena on "Wii Prove Our Promise". Lisäksi ranskan Nintendo Official Magazine on ilmoittannut, että messuilla tullaan näkemään viisi uutta Wii peliä Nintendolta. Vielä tämän lisäksi Nintendo on myös tukemassa EA:n puhetta, joka pidetään kello 14:00* samana päivänä.

Lähteet: Jeux-France, GoNintendo

* Kaikki kellonajat ovat saksan mukaisia
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Teppo_Holmqvist sanoi:
Nintendolla on tunnin pituinen puhe 23 elokuuta Leipzig Gaming Conventionissa kello 10:15*. Puheen aiheena on "Wii Prove Our Promise". Lisäksi ranskan Nintendo Official Magazine on ilmoittannut, että messuilla tullaan näkemään viisi uutta Wii peliä Nintendolta. Vielä tämän lisäksi Nintendo on myös tukemassa EA:n puhetta, joka pidetään kello 14:00* samana päivänä.

Lähteet: Jeux-France, GoNintendo

* Kaikki kellonajat ovat saksan mukaisia

Mielenkiintosta. Muistaako kukaan muuten, lupasko Satoru-setä, että päivämäärä ja hinta julkistetaan syyskuuhun mennessä vai syyskuussa?

Tuosta mahdollisesta 2.10. julkaisusta: joku esitti jossain mielenkiintoisia pointteja siitä, että Wiitä ei ehdittäis markkinoida tarpeeksi, jos se julkaistais noin äkkiä. Tämä väite kuitenkin nopeasti kuitattiin sillä, että ensimmäiset ostajat on kuitenkin sellaisia, jotka tietää, koska laite tulee, ja että Wiitä on paljon helpompi markkinoida, jos laite on jo ulkona. Wiin omistajat kutsuu kaverinsa mukaan pelaamaan, ja sana leviää. Näinhän ilmeisesti tehtiin osittain DS:n kanssa?

Joka tapauksessa on ensiarvoisen tärkeää, että Nintendo saa Wiin yleisön pelattavaksi ennen PS3:n julkaisua, mikäli se haluaa lyödä Sonylle kapuloita rattaisiin.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Decrepify sanoi:
Saattavat olla jostain tämän hetkisestä devkitistä. Tosin eroavatko devkitit loppujen lopuksi niinkään merkittävästi lopullisesta konsolista? 700 MHz:n konsoli here I come... -_-
Surut pois ja kukka rintaan. Xboxin prossu oli 733Mhz, ja katseleppa minkälaista jälkeä sillä sai aikaan.

Ja jos ihan suoraan aletaan vielä megahertsilukuja vertaamaan, niin 3,2Ghz Celeronhan kepittää 3500+ AMD64:n (2,2Ghz) ihan 100-0, koska siinä on 1000 Mhz enemmän, vai mitä? Ei kun hetkinen...
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Tautofonia sanoi:
Mielenkiintosta. Muistaako kukaan muuten, lupasko Satoru-setä, että päivämäärä ja hinta julkistetaan syyskuuhun mennessä vai syyskuussa?

"By september", eli syyskuuhun mennessä vissiin.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Eliytres sanoi:
Surut pois ja kukka rintaan. Xboxin prossu oli 733Mhz, ja katseleppa minkälaista jälkeä sillä sai aikaan.

Niin ja cubessa 485Mhz joka on paljon tehokkaampi kuin Xboxin prossu...
 
Muistin määrä ja koneen nopeus

Gamecube

System Memory: 40MB
Main Memory: 24MB 1T S RAM
A- Memory: 16MB DRAM
Video Memory: 4MB Visual RAM

Wii

24megabytes of high speed main memory
64megabytes of GDDR3
3mb of embedded graphics memory

Jossain tuolla Maxkonsolen forumilla muistutettiin sellaisesta Factor 5:n haastattelusta (jonka muistan joskus itsekin lukeneeni), jossa äijät sanoi, ettei GC:n grafiikkaominaisuuksista saanut kaikkea irti, kun muistia oli liian vähän. Tuolla forumilla tietenkin sitten todettiin, että Wii:ssä tätä on korjattu, joten sen grafiikat on paljon paremmat, vaikka MHz luvut ei ole kauheasti muuttuneet.

Kiinnostaisi vaan tietää, että onko noihin uusiin spekseihin nyt jonnekin piilotettu jotain ihmemuistia? Minusta kyllä näyttää, että muistin määrä ei ole lisääntynyt kuin 24 MB ja sekään ei ole tuota grafiikkamuistia.

Sinänsä kuulostaa kyllä todella fiksulta yrittää saada mahdollisimman paljon ulos samasta hardiksesta: kun myy 10M konsolia, niin 5M suunnitteluun, joka poistaa 1 valmistuskustannuksista on hyvä sijoitus...
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Eliytres sanoi:
Surut pois ja kukka rintaan. Xboxin prossu oli 733Mhz, ja katseleppa minkälaista jälkeä sillä sai aikaan.

Ja jos ihan suoraan aletaan vielä megahertsilukuja vertaamaan, niin 3,2Ghz Celeronhan kepittää 3500+ AMD64:n (2,2Ghz) ihan 100-0, koska siinä on 1000 Mhz enemmän, vai mitä? Ei kun hetkinen...

Konsolipuolella kannattaa muistaa, että koneet perustuvat usein erilaiseen arkkitehtuuriin ja tekniikkaan, joten Mhz:ien määrä ei aina ole suoraan verrannollista keskenään, eikä näin ollen kerro aina kaikkea laitteiden lopullisesta suorituskyvystä.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Zanis Dust sanoi:
Konsolipuolella kannattaa muistaa, että koneet perustuvat usein erilaiseen arkkitehtuuriin ja tekniikkaan, joten Mhz:ien määrä ei aina ole suoraan verrannollista keskenään, eikä näin ollen kerro aina kaikkea laitteiden lopullisesta suorituskyvystä.
Eipä se PC-puolellakaan niin erilaista ole. 60MHz:n Pentium kepittää 100MHz:n 486:n koska tahansa ja missä tahansa. Rinnakkaisuus, pipelinejen toteutus, muistiratkaisut jne. vaikuttavat kaikki lopputulokseen. Minun jo viisivuotias 933MHz:n tuplaprosessorikotikoneeni kepittää työpöytäkäytössä 2.1GHz:n yksiprosessorityökoneeni koska vaan, ero käytettävyydessä on selvä eikä kotikoneella saa esim. musiikin soittoa pätkimään ollenkaan yhtä helposti, mutta raa'assa laskennassa se toki häviää työkoneelle.

Ja näistä nyt mainituista Wii-spekseistä... Periaatteessa näyttävät täysin realistisilta ja mahdollisilta, jolloin tuo "high-speed memory" tarkoitaisi 1T-SRAMia. Toisaalta ihan yhtä hyvin kuka tahansa asioita vähän seurannut pystyy olemattomalla vaivalla säveltämään juurikin uskottavan näköiset speksit, ei tuossa oikeastaan yhtään mitään uutta merkittävää informaatiota ollut eikä se eronnut aiemmin netissä pyörineistä speksiversioista juuri muuten kuin featurejen kuvailuun käytettyjen lauseiden pituudessa.

Mitä grafiikkamuistin määrään tulee, Cuben (ja varmasti myös Wiin) varsinainen grafiikkamuisti on vain framebuffer ja texture cache, grafiikkapiirillä on kuitenkin pääsy myös päämuistiin, josta käsin suurin osa grafiikasta kuitenkin ajetaan. Itse asiassa Factor 5:n Julian Eggebrecht sanoi muistaakseni jossain, että juuri tuo muistikaista on Gamecuben vaikuttavin ominaisuus. Pelkän grafiikkamuistin käyttäminen grafiikkapiiristä käsin on niiiiin PC-ajattelua, jossa hitaita geneerisiä väyläratkaisuja kompensoidaan isoilla ja kalliilla muistella joka paikassa, eikä se ole pätenyt enää millään konsolilla 2000-luvun puolella.

Mutta Wiin kanssa numeeriset speksit tuntuvat jostain syystä jotenkin niin epäoleellisilta, vaikka itsekin ajattelen asioita hyvin teknisesti. Enemmän kiinnostaa esim. push-feature, WLAN-käyttö erityisesti DS:n kanssa, ja tietysti se vielä hyvin pitkälle piilossa pidetty virtuaalikonsoli ja mahdolliset muut verkkopalvelun ominaisuudet. Ja miksei myös vaikkapa julkaisupäivä, hinta ja loputkin julkaisupelit.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

sph sanoi:
Mutta Wiin kanssa numeeriset speksit tuntuvat jostain syystä jotenkin niin epäoleellisilta, vaikka itsekin ajattelen asioita hyvin teknisesti. Enemmän kiinnostaa esim. push-feature, WLAN-käyttö erityisesti DS:n kanssa, ja tietysti se vielä hyvin pitkälle piilossa pidetty virtuaalikonsoli ja mahdolliset muut verkkopalvelun ominaisuudet. Ja miksei myös vaikkapa julkaisupäivä, hinta ja loputkin julkaisupelit.

Itse en ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut rautapuolesta (vaikka omistan XO:n, ei minulla ole juurikaan tietoa sen raudasta tai edes kiinnostusta sitä kohtaan), sillä sehän ei loppujen lopuksi määritä pelien laatua kokonaisuudessaan ja etenkin Wiin kohdalla tuntuu kiinnostavan konsolin kaikki muut osa-alueet.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Zanis Dust sanoi:
Itse en ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut rautapuolesta (vaikka omistan XO:n, ei minulla ole juurikaan tietoa sen raudasta tai edes kiinnostusta sitä kohtaan), sillä sehän ei loppujen lopuksi määritä pelien laatua kokonaisuudessaan ja etenkin Wiin kohdalla tuntuu kiinnostavan konsolin kaikki muut osa-alueet.

Täysin samaa mieltä. Jos jokin rartkaisu ei näy pelaajalle mitenkään, sillä ei ole pelaajalle käytännön väliäkään. "Isompia numeroita -> tehokkaampi konsoli" -väittelyt kuuluvat hiekkalaatikolle.

Ei kannata koko konetta teilata ennen kuin kunnollista finaaliraudalla pyörivää pelikuvaa on ollenkaan nähty.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Tony Hawk: Downhill Jammin uusin buildi Gametrailersissa:

gametrailers.com/player.php?id=12173&type=wmv
http://www.youtube.com/watch?v=SSY4L_Irt_0

Näyttää itse asiassa yllättävän sulavalta ja siistiltä. 1080 Avalanchen linjoilla mennään.

EDIT: Lisätty Youtube versio. Toimii huomattavasti paremmin, vaikka grafiikka kärsiikin.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Teppo_Holmqvist sanoi:
Tony Hawk: Downhill Jammin uusin buildi Gametrailersissa:

gametrailers.com/player.php?id=12173&type=wmv
http://www.youtube.com/watch?v=SSY4L_Irt_0

Näyttää itse asiassa yllättävän sulavalta ja siistiltä. 1080 Avalanchen linjoilla mennään.

EDIT: Lisätty Youtube versio. Toimii huomattavasti paremmin, vaikka grafiikka kärsiikin.
Vaikuttaa siltä, että tuon Tony Hawkin voisi hankkiakin. Pari viimistä versiota ovat olleet sen verran kierrätystä edellisistä, että ei olisi edes väkisin lähtenyt mukaan kaupanhyllyltä.

Lisäys: Myös mukavasti omaksuttu Wiimoten kallistusominaisuus, joka toivottavasti toimii (kuten näytti) loistavasti tässäkin pelissä.
 
Ylös Bottom