Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Roskaa. PS2-hype alkoi jo rankasti ennenkuin PSXn täysi panostus oli loppunut. PS2sta puhuttiin jo ennenkuin Dreamcast oli markkinoilla. Se hype on suurin tekijä PS2n menestykselle, ja jos se aiotaan toistaa niin on syytä aloittaa ajoissa ja tehokkaasti, jo aiemmin mainitsemistani syistä - ihmisten pitää saada odottamaan PS3a suuremmalla innolla kuin Xboksin tai GCn seuraajia. Minkään valtakunnan hypetyksestä ei PS2n myynnit tule kärsimään.
Minusta tuo "PS2 myy vain hypellä" -juttu on selkeä väärinymmärrys. Väitän, että PS2-hypellä ei ole ollut juuri mitään vaikutusta sen myyntiin. Kysymys on brändistä.
Kun katsoo
kolmen konsolin myyntitilastoja, niin huomaa, että alussa PS2:n myynti oli hidasta (tosin alussa oli toimitusvaikeuksia ja ensimmäiset puoli vuotta oltiin vain Japanin markkinoilla). Silloin hypekonsolin ostivat hypeostajat hypen takia. Minun käsitykseni on, että kun PS2:n myynti meni yli 10-15 miljoonan, niin markkinoille tulivat casual gamerit jotka ovat sitten hilanneet PS2:n myynnin yli 50 miljoonan. Tavalliselle konsolin ostajalle (casual gamer) pelikonsoli on yhtä kuin playstation. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään hypen kanssa - onpahan vaan tunnettu brändi.
Hypellä sen sijaan on vaikutusta meihin aktiivipelaajiin, jotka täällä netissä jauhamme hypeä milloin mistäkin vuosien päästä ilmestyvistä konsoleista, joista casual gamer ei ole vielä kuullutkaan. Tietysti me aina perustelemme valintamme "järkisyin", mutta käytännössä me kuitenkin olemme aina ostamassa uusia laitteita ensimmäisenä, vaikkemme vielä tietäisikään millainen elinkaari konsolilla tulee olemaan.
Aktiivipelaajilla kolmen konsolin markkinaosuudet jakautuvat aika tasaisesti. Kun katsoo esimerkiksi konsolifinin kyselyä, niin 143 vastannutta omistaa konsoleita yhteensä seuraavasti:
GC 75kpl
PS2 84kpl
Xbox 67kpl
Eli aika tasan menee. Kun katsoo tuota linkittämääni kuvaa, niin huomaa, että PS2 painelee kuitenkin menemään ihan omassa sarjassaan. Meillä aktiivipelaajilla (hypepelaajilla?) ei ole juuri mitään vaikutusta PS2:n myyntilukuihin.
Useinhan väitetään, että PS2 myy paljon koska se sai ison etumatkan ennen GameCubea ja Xboxia. Mielenkiintoista on kuitenkin huomata, että PS2:n myynti on ollut nopeinta vuoden 2002 toisella vuosipuoliskolla, eli puoli vuotta sen jälkeen kun Xbox ja GameCube ovat olleet myynnissä kaikilla kolmella päämarkkinoilla (USA, Japani & EU). PS2:n myynti alkaa pikkuhiljaa saavuttaa saturaation, eli sen myytyjen konsoleiden määrä ei enää kasva niin nopeasti kuin ennen. Tämä on ymmärrettävää kun katsoo muiden paljon myyneiden kotikonsoleiden (PS, NES, SNES,) myyntilukuja:
Gameboy Series, Nintendo, 110 million
Playstation, Sony, 74 million
NES, Nintendo, 62 million
Playstation 2, 50 million
SNES, Nintendo, 49 million
N64, Nintendo, 28 million
Atari VCS, Atari, 26 million
MegaDrive, Sega, 23 million
Master System, Sega, 10 million
Xbox, Microsoft, 10 million
GameCube, Nintendo, 10 million
(Dreamcast, Sega, 6-8 million?)
En muista, mistä olen tuon myyntitilaston aikanaan pöllinyt, joten lähdettä ei ole laittaa.
Playstation (1,2,3,X) myy koska se on suuren yleisön keskuudessa yhtä kuin pelikonsoli. HC-pelaajat yrittävät perustella konsoleiden myyntiä milloin minkäkin teknisen yksityiskohdan tai hypen avulla, vaikka kokonaismyynnin kanssa niillä ei olisikaan merkitystä. Miten playstation-brändi sitten myy PS3:sta, jää nähtäväksi.
Jees, nyt takaisin Shenmuen pariin.