Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nykyiset ja seuraavan sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sormusaave
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Vielä ei todellakaan ole edes aika todelliselle PS3 hypelle, PS2 ja sen pelit myyvät täysillä ja PS3:n hypettäminen olisi Sonyltä virhe.

Roskaa. PS2-hype alkoi jo rankasti ennenkuin PSXn täysi panostus oli loppunut. PS2sta puhuttiin jo ennenkuin Dreamcast oli markkinoilla. Se hype on suurin tekijä PS2n menestykselle, ja jos se aiotaan toistaa niin on syytä aloittaa ajoissa ja tehokkaasti, jo aiemmin mainitsemistani syistä - ihmisten pitää saada odottamaan PS3a suuremmalla innolla kuin Xboksin tai GCn seuraajia. Minkään valtakunnan hypetyksestä ei PS2n myynnit tule kärsimään.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Mielestäni Nintendon ja MSn pitäisi yhdistää voimansa niin Sony saataisiin kepitettyä.

Molemmat kun haluavat tehdä sen oman konsolinsa... :( Xboxin & Cuben pelit samassa koneessa olisi kyllä sellainen niitti sonyn arkkuun että oksat pois nam :D
 
Toisaalta ei minkään firman kannata mainostaa uutta tuotettaan liikaa niin kauan kuin vanhakin myy hyvin. Silloinhan ikään kuin kaivaisi maata omien jalkojensa alta.. Totuus on, että PS2 myy edelleen todella hyvin, etenkin kun otetaan huomioon, että se on vanhin kolmesta suuresta ja maksaa silti eniten.. Sitäpaitsi meidän pelaajien kannaltahan tilanne on sitä parempi mitä pidempään pelien kehitys jatkuu nykyisille koneille ennen seuraavan sukupolven tuloa markkinoille. Uskoisin, että jokaisessa markkinoilla olevassa koneessa on vielä potentiaalia jäljellä, ja mitä tehokkaammin pelitalot oppivat sitä käyttämään, sitä paremman vastineen saamme konsoliin käyttämällemme rahalle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Smirre
Molemmat kun haluavat tehdä sen oman konsolinsa... :( Xboxin & Cuben pelit samassa koneessa olisi kyllä sellainen niitti sonyn arkkuun että oksat pois nam :D
Ettei vaan tuossa tilanteessa kävisi niin, että xboxin ja cuben pelit toimisivat samassa koneessa ja maksaisivat samalla tuplaten.. Kilpailu kun tunnetusti alentaa hintoja ja asettaa vaatimuksia laadulle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Roskaa. PS2-hype alkoi jo rankasti ennenkuin PSXn täysi panostus oli loppunut. PS2sta puhuttiin jo ennenkuin Dreamcast oli markkinoilla. Se hype on suurin tekijä PS2n menestykselle, ja jos se aiotaan toistaa niin on syytä aloittaa ajoissa ja tehokkaasti, jo aiemmin mainitsemistani syistä - ihmisten pitää saada odottamaan PS3a suuremmalla innolla kuin Xboksin tai GCn seuraajia. Minkään valtakunnan hypetyksestä ei PS2n myynnit tule kärsimään.
Minusta tuo "PS2 myy vain hypellä" -juttu on selkeä väärinymmärrys. Väitän, että PS2-hypellä ei ole ollut juuri mitään vaikutusta sen myyntiin. Kysymys on brändistä.

Kun katsoo kolmen konsolin myyntitilastoja, niin huomaa, että alussa PS2:n myynti oli hidasta (tosin alussa oli toimitusvaikeuksia ja ensimmäiset puoli vuotta oltiin vain Japanin markkinoilla). Silloin hypekonsolin ostivat hypeostajat hypen takia. Minun käsitykseni on, että kun PS2:n myynti meni yli 10-15 miljoonan, niin markkinoille tulivat casual gamerit jotka ovat sitten hilanneet PS2:n myynnin yli 50 miljoonan. Tavalliselle konsolin ostajalle (casual gamer) pelikonsoli on yhtä kuin playstation. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään hypen kanssa - onpahan vaan tunnettu brändi.

Hypellä sen sijaan on vaikutusta meihin aktiivipelaajiin, jotka täällä netissä jauhamme hypeä milloin mistäkin vuosien päästä ilmestyvistä konsoleista, joista casual gamer ei ole vielä kuullutkaan. Tietysti me aina perustelemme valintamme "järkisyin", mutta käytännössä me kuitenkin olemme aina ostamassa uusia laitteita ensimmäisenä, vaikkemme vielä tietäisikään millainen elinkaari konsolilla tulee olemaan.

Aktiivipelaajilla kolmen konsolin markkinaosuudet jakautuvat aika tasaisesti. Kun katsoo esimerkiksi konsolifinin kyselyä, niin 143 vastannutta omistaa konsoleita yhteensä seuraavasti:

GC 75kpl
PS2 84kpl
Xbox 67kpl

Eli aika tasan menee. Kun katsoo tuota linkittämääni kuvaa, niin huomaa, että PS2 painelee kuitenkin menemään ihan omassa sarjassaan. Meillä aktiivipelaajilla (hypepelaajilla?) ei ole juuri mitään vaikutusta PS2:n myyntilukuihin.

Useinhan väitetään, että PS2 myy paljon koska se sai ison etumatkan ennen GameCubea ja Xboxia. Mielenkiintoista on kuitenkin huomata, että PS2:n myynti on ollut nopeinta vuoden 2002 toisella vuosipuoliskolla, eli puoli vuotta sen jälkeen kun Xbox ja GameCube ovat olleet myynnissä kaikilla kolmella päämarkkinoilla (USA, Japani & EU). PS2:n myynti alkaa pikkuhiljaa saavuttaa saturaation, eli sen myytyjen konsoleiden määrä ei enää kasva niin nopeasti kuin ennen. Tämä on ymmärrettävää kun katsoo muiden paljon myyneiden kotikonsoleiden (PS, NES, SNES,) myyntilukuja:

Gameboy Series, Nintendo, 110 million
Playstation, Sony, 74 million
NES, Nintendo, 62 million
Playstation 2, 50 million
SNES, Nintendo, 49 million
N64, Nintendo, 28 million
Atari VCS, Atari, 26 million
MegaDrive, Sega, 23 million
Master System, Sega, 10 million
Xbox, Microsoft, 10 million
GameCube, Nintendo, 10 million
(Dreamcast, Sega, 6-8 million?)

En muista, mistä olen tuon myyntitilaston aikanaan pöllinyt, joten lähdettä ei ole laittaa.

Playstation (1,2,3,X) myy koska se on suuren yleisön keskuudessa yhtä kuin pelikonsoli. HC-pelaajat yrittävät perustella konsoleiden myyntiä milloin minkäkin teknisen yksityiskohdan tai hypen avulla, vaikka kokonaismyynnin kanssa niillä ei olisikaan merkitystä. Miten playstation-brändi sitten myy PS3:sta, jää nähtäväksi.

Jees, nyt takaisin Shenmuen pariin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Roskaa. PS2-hype alkoi jo rankasti ennenkuin PSXn täysi panostus oli loppunut. PS2sta puhuttiin jo ennenkuin Dreamcast oli markkinoilla. Se hype on suurin tekijä PS2n menestykselle, ja jos se aiotaan toistaa niin on syytä aloittaa ajoissa ja tehokkaasti, jo aiemmin mainitsemistani syistä - ihmisten pitää saada odottamaan PS3a suuremmalla innolla kuin Xboksin tai GCn seuraajia. Minkään valtakunnan hypetyksestä ei PS2n myynnit tule kärsimään.
se oli silloin, nyt on nyt.

Ei silloista aikaa voi verrata suoraan nykytilanteeseen.

Muutenkin on hieman huvittavaa vetää johtopäätöksiä konsolien lyhyestä historiasta, ja olettaa että samat kuviot tulisivat toistumaan jatkossakin. Konsolien historia on niin lyhyttä, että mistään toistuvista trendeistä ei voi vielä puhua.

Enkä kyllä yleensäkkään usko mihinkään historian 'heiluriteorioihin'.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Smirre
Molemmat kun haluavat tehdä sen oman konsolinsa... Xboxin & Cuben pelit samassa koneessa olisi kyllä sellainen niitti sonyn arkkuun että oksat pois nam
Tai sitten tulee toinen 'Sega ilmiö' tai 'tapaus Rare'
Segan pelien maine oli hyvin pitkälle Sega konsolien omistajien ylläpitämää. Nyt kun Segan pelit ovat siirtyneet kaikille alustoille, tuntuu että vaikka pelien laatu ei sinänsä ole heikentynyt, niin näitten uusien alustojen omistajat eivät arvosta 'Sega laatua' samallalailla.
Sega menetti paljon imagostaan siirtyessään pelkäksi softataloksi, sama vaara on Nintendolla jos se lopettaa personallisten konsoleittensa ja ohjaimiensa suunnittelun ja valmistamisen.

Rare:n tapauksessa taas on käymässä niin, että pelitalon kulta-aikojen koodareita ja suunnittelijoita ei taida enää olla paljoakaan tekemässä näitä uusia pelejä xboxille. Tässä tapauksessa MS osti pelkän imagon, mutta ei sisältöä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
se oli silloin, nyt on nyt.

Ei silloista aikaa voi verrata suoraan nykytilanteeseen.

Muutenkin on hieman huvittavaa vetää johtopäätöksiä konsolien lyhyestä historiasta, ja olettaa että samat kuviot tulisivat toistumaan jatkossakin. Konsolien historia on niin lyhyttä, että mistään toistuvista trendeistä ei voi vielä puhua.

Enkä kyllä yleensäkkään usko mihinkään historian 'heiluriteorioihin'.

En olettanut historian toistuvan vaan heitin teoriani puhtaasti businesskokemuksestani sekä videopelialan tuntemuksestani. Jää nähtäväksi olinko oikeassa. Mutta toki lähtökohdat ovat aivan erilaiset kuin edellisessä sukupolvessa. MSllä ja Nintendolla on nyt huomattavasti paremmat mahdollisuudet kisassa Sonyn kanssa, ja Sonyllä edessään todella vaativa tehtävä markkinoinnin kannalta. Ei pitäisi oikeastaan pystyä toistamaan PS2n markkinointimenestystä vaan tehdä se paljon paremmin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Tai sitten tulee toinen 'Sega ilmiö' tai 'tapaus Rare'
Segan pelien maine oli hyvin pitkälle Sega konsolien omistajien ylläpitämää. Nyt kun Segan pelit ovat siirtyneet kaikille alustoille, tuntuu että vaikka pelien laatu ei sinänsä ole heikentynyt, niin näitten uusien alustojen omistajat eivät arvosta 'Sega laatua' samallalailla.
Sega menetti paljon imagostaan siirtyessään pelkäksi softataloksi, sama vaara on Nintendolla jos se lopettaa personallisten konsoleittensa ja ohjaimiensa suunnittelun ja valmistamisen.

Rare:n tapauksessa taas on käymässä niin, että pelitalon kulta-aikojen koodareita ja suunnittelijoita ei taida enää olla paljoakaan tekemässä näitä uusia pelejä xboxille. Tässä tapauksessa MS osti pelkän imagon, mutta ei sisältöä.

Jos Nintendo siirtyisi softataloksi se olisi enemmänkin kuolinisku kuin kasvumahdollisuus, juuri siksi että Nintendon pelien laatu tulee suurelta osalta siitä että rauta on suunniteltu peleille eikä pelit raudalle. Segasta ja Raresta olet varsin oikeassa myöskin. Mutta Nintendo ja MS olisi erittäin kova kaksikko. Lähinnä muodossa MSn rahat ja Nintendon osaaminen ja brandi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Smirre
Molemmat kun haluavat tehdä sen oman konsolinsa... :( Xboxin & Cuben pelit samassa koneessa olisi kyllä sellainen niitti sonyn arkkuun että oksat pois nam :D

Varmasti, mutta samahan oikestaan, katsooko miltä kantilta vain. Tarkoitan, että jos esim. Xboxin:n ja PS2:n pelit yhdistettäisiin - GC kärsisi radikaalisiti, jos GC:n ja PS2:n pelit yhdestäisiin - sama kohtalo Xboxille. ;)

Mutta tiedä häntä, jos PS2 tuele jostain syystä myytyä seuraavan sukupolven konsolien tullessa, on valinta todennäköisesti PS3. Senhän pitäisi PS2:n tapaan pyörittää edeltäjänsä pelejä myös.

[offtopic] Onko tietoa, mahtaako kahdella muulla konsolilla olemaan samaa ominaisuutta seuraavan sukupolven laitteessa?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sormusaave
[offtopic] Onko tietoa, mahtaako kahdella muulla konsolilla olemaan samaa ominaisuutta seuraavan sukupolven laitteessa?

Todennäköisesti on koska kaikki käyttävät optisia medioita. Mutta miten tuo muka on offtopic?
 
Tuleekohan PS3:ssa olemaan yhteensopivuus taaksepäin, tarkoittaen sitä että toimisiko siinä PS/2 pelit?. Tietenkin konsolin hinta nousee siitä edelleen.
Cube 2:n en usko käyttävän taakse-päin yhteensopivuutta koska en usko että Cube2:ssa käytetään enään mini-DVD:itä, joten konsolin hinta nousee edelleen..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Detox
Tuleekohan PS3:ssa olemaan yhteensopivuus taaksepäin, tarkoittaen sitä että toimisiko siinä PS/2 pelit?
Tuota yhteensopivuusjuttua olen miettinyt itsekin. Tietääkö kukaan, miten tuo PS1 yhteensopivuus oikein hoidetaan PS2:lla? Emuloidaanko PS1-pelejä softalla vai löytyykö tuki PS1:lle ihan raudalta? Sinänsä tuo jälkimmäinen kuulostaisi ihan järkevältä, koska voihan PS1:n rauta vaikka hoitaa äänipuolta PS2-pelejä pelatessa, tjsp. Toisaalta enpä näe emuloimistakaan mitenkään mahdottomana. Tosiaan en tiedä, joten jos joku tietää, niin kertokaa ihmeessä :)

Oli miten oli, odotan mielenkiinnolla miten tuo yhteensopivuus edellisen sukupolven konsoliin hoidetaan esim. PS3:ssa. PS1:n emuloimisessa ei ole mitään ihmeellistä, koska kyllähän esim. Bleem!:n porukat saivat ihan kiitettävästi pelit pyörimään jopa DC:llä, mutta PS2:n emuloiminen on jo hieman eri asia. Onhan jo moneen kertaan totuudeksi vahvistunut, että PS2:lle on suhteellisen vaikea ohjelmoida. Vielä jos hypepuheet PS3:n raudasta on totta (eli rauta on täysin erilainen nykyisiin rautapuolen ratkaisuihin (mukaanlukien PS2) verrattuna), niin tuo emuloiminen kuulostaa vielä enemmän toiveajattelulta...
 
PS2:n sisältä löytyy PSOne, eli käsittääkseni koko ykköspleikkari on siirretty yhdelle piirille. PS1 pelien pyörittämisen lisäksi se hoitaa IO piirin virkaa, eli mm. peliohjaimet.

Tietääkseni sen voi määritellä myös tekemään vaikka ääniprosessointia jos ohjelmoija niin haluaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan rez o
Useinhan väitetään, että PS2 myy paljon koska se sai ison etumatkan ennen GameCubea ja Xboxia. Mielenkiintoista on kuitenkin huomata, että PS2:n myynti on ollut nopeinta vuoden 2002 toisella vuosipuoliskolla, eli puoli vuotta sen jälkeen kun Xbox ja GameCube ovat olleet myynnissä kaikilla kolmella päämarkkinoilla (USA, Japani & EU). PS2:n myynti alkaa pikkuhiljaa saavuttaa saturaation, eli sen myytyjen konsoleiden määrä ei enää kasva niin nopeasti kuin ennen.
Tuokin johtuu siitä etumatkasta. Koska PS2:lla oli jo niin monta myytyä konsolia silloin kuin xbox ja GC tulivat markinollle, oli itsenäisten pelintekijöiden melkeinpä pakko tehdä pelejä PS2:lle jos he halusivat saada kunnon voittoa next-gen peleillä. Koska sille tuli varsinkin niitä yksinoikeus pelejä sen verran paljon enemmän, on konsoli paljon kiinnostavampi näille casuaaleille. Tilanne tulee olemaan hyvin erilainen seuraavan kerran jos Sony ei saa etumatkaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
PS2:n sisältä löytyy PSOne, eli käsittääkseni koko ykköspleikkari on siirretty yhdelle piirille. PS1 pelien pyörittämisen lisäksi se hoitaa IO piirin virkaa, eli mm. peliohjaimet.

Tietääkseni sen voi määritellä myös tekemään vaikka ääniprosessointia jos ohjelmoija niin haluaa.
PS2:n I/O-prossu tosiaan on PSX yhdellä piirillä. Siihen on lisätty muitakin toimintoja, mutta se ei ole ohjelmoitavissa vapaasti, kuten PS2n vektorilaskimet ovat. Elikkä VU0 ja VU1 toimivat ohjelmoitavina piireinä joita voidaan käyttää vaikkapa ääniprosessoreina, I/0-prossu taas hoitaa pleikkapelit, muistikortit ja niiden MagicGate-suojauksen, DVD-aseman ohjauksen yms. tehtävät. Koska osa PS2:n kopiosuojaustekniikoista sijaitsee juuri tuolla piirillä, ei siitä ole kovinkaan paljoa tietoa saatavilla, ja asiaa koskeva manuaali on saatavilla vain dev-kitin mukana.

Pointtina oli kuitenkin se, että PS2 ei toimi PSX-emulaattorina, vaan sisältää oikeasti kyseisen koneen. Ratkaisu on mielestäni hyvä osoitus PS2:n arkkitehtuurin omaperäisistä mutta yllättävän toimivista ratkaisuista. Kuinkakohan mahtaa tulevassa "Xbox2"ssa olla? löytyykö siitä nykyinen kone sisältä, ja kuinka se saadaan mahtumaan uuden koneen sisälle kun nytkin tarvitaan noin massiivinen laatikko... :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Kuinkakohan mahtaa tulevassa "Xbox2"ssa olla? löytyykö siitä nykyinen kone sisältä, ja kuinka se saadaan mahtumaan uuden koneen sisälle kun nytkin tarvitaan noin massiivinen laatikko... :D

Todennäköisesti kyseessä on emulointi, moisen toteuttaminen kun ei ole mikään suuren suuri ongelma. Nintendonkin N64-emulaattori GC:lle toimii loistavasti, paremmin peräti kuin Sonyn ratkaisu PSX-pelien pyörittämisessä PS2lla. Mutta mikähän siinä on ollut tekijänä että emulaattorin sijaan on PS2ssa päädytty erilliseen piiriin?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Nintendonkin N64-emulaattori GC:lle toimii loistavasti, paremmin peräti kuin Sonyn ratkaisu PSX-pelien pyörittämisessä PS2lla.
Jaa, en oo kyllä kuullutkaan että jollakin olisi ollut ongelmia PSX-pelien pyörittämisessä PS2:lla. Levy sisään ja homma toimii. Kuinka se nintendon ratkaisu parempi on? :confused:


Mutta mikähän siinä on ollut tekijänä että emulaattorin sijaan on PS2ssa päädytty erilliseen piiriin?

Oma teoriani on, että Sony ei vain ole halunnut keksiä pyörää uudestaan. PSX:n tekniikka oli jo olemassa, ja sen katsottiin varmaan riittävän (ainakin melko suoraan) myös niihin tehtäviin, joita PS2:n I/O-prosessorilta tarvittiin. Samalla saatiin kaupan päälle yhteensopivuus taaksepäin. Voin kyllä olla ihan hakoteilläkin... ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Rare:n tapauksessa taas on käymässä niin, että pelitalon kulta-aikojen koodareita ja suunnittelijoita ei taida enää olla paljoakaan tekemässä näitä uusia pelejä xboxille. Tässä tapauksessa MS osti pelkän imagon, mutta ei sisältöä.
Rare:lta on lähtenyt niitä työntekijöitä pois vain muutama siitä Goldeneye/Perfect Dark tiimistä kun he päättivät perustaa sen Free Radicalin. Kaikki muut tiimit ovat suurin piirtein samassa kunnossa kuin silloin "kulta-aikoina".
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sormusaave


Mitä mieltä sinä olet? Jos kolme tämän hetken tehokkainta konsolia olisivat ilmestyneet markkinoille samana päivänä, minkä olisit ostanut ja miksi? Olisitko harkinnut huomattavasti vakavammin ja pitempään?

Varmasti olisin harkinnut pidempään, mutta olisin ostanut joko gc2:n tai ps2:n. Ja vain ja ainoastaan pelien takia, sillä oletetaan, että nykyiset huippupelisarjat jatkuvat vielä silloinkin, niin zelda, mariot ja pari hyvää räiskintäpeliä olisivat kyllä saaneet minut gc:n puolelle, mutta ps2:n puolelle taas gt:t, gta:t, pes:it, mgs:t ja huiput tasoloikat kuten r&c ja j&d. Voi tosin olla, että kyypiöllä on vielä muitakin huippupelejä, mutta itse saan poimittua noista vain ne nimekkäimmät, koska en gc:tä nykyään omista, joten en ole testannutkaan paljon pelejä sille :/

Xboxin taas ehkä jättäisin väliin: multiplatform pelien lisäksi vain halo kuuluu niitten pelien joukkoon, minkä takia konsolin ostamista voisi harkita.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Kuinkakohan mahtaa tulevassa "Xbox2"ssa olla? löytyykö siitä nykyinen kone sisältä, ja kuinka se saadaan mahtumaan uuden koneen sisälle kun nytkin tarvitaan noin massiivinen laatikko... :D

Ihan hyvin voi löytyäkin, eikä XB2 ole silti yhtään sen suurempi. Tulevaisuudessa saadaan tehtyä samaa tekniikkaa pienempään tilaan yhtä halvalla, kuten PSX:n PSone malli näytti ja toimii hyvänä esimerkkinä. XB2 ei tarvitsisi alkuperäisestä XB:stä kaikkea sitä mitä siinä nyt on, koska DVD asema ym. olisivat jo itsessään XB2:ssa, joten se pienentää jo XB:n kokoa aika oleellisesti.
Toivottavasti ymmärrät noin sekavaa tekstiä ja ihme ilmaisuja.
 
Ylös Bottom