Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Oculus Quest -keskusteluketju

Kiitos vastauksesta. Kävin tosiaan eilen tekemässä elämäni ensimmäisen 3D-tulostuksen. Oodista sain varauksen neljäksi tunniksi. Se ei ihan riittänyt kaikkien 3 palan tulostukseen, joten sain poikkeuksellisesti myös viereisen vapaan printterin käyttöön. Virkailijat auttoivat auliisti homman käynnistämiseen. Vieressä on tietokone, jossa tiedosto valmistellaan Cura ohjelmassa ja tsekataan kestoaika. Kestoa voi tietenkin säätää monilla parametreillä, kuten tiheydellä, mikä vaikuttaa kestävyyteen. Tuo ohjelma on ilmainen ja asetukset ja kestoajan voi katsoa kotonakin. Muistitikku tarvitaan joka laitetaan tulostimeen. Toki niitäkin saa sieltä lainaksi. Toisessa palassa jätettiin valkoinen tukirakenne pois, jotta sai aikaa lyhennettyä. Se olisi kuitenkin ollut järkevä laittaa, koska siitä palasta tuli vähän viimeistelemättömämpi. Valkoisen tukirakenteen voi poistaa helposti.. Vieressä oli myös 3 sivuinen pikaohje. Laite oli Ultimaker 3. Printtauksen aikana ehti hyvin käydä kirjaston hyvässä ruokalassa syömässä ja lukea päivän lehdet. Tuli haave, että pitäisköhän hommata oma printteri...

Tässä muutama kuva ja video, josta selviää myös lopputulos
https://videot.1g.fi/i/BXhdDcMxj4TC7gUavAFQZrJf8mwPyYz6
 
Viimeksi muokattu:
Sain peli-PC:n kotiin ja ehdin jo hieman kokeilla sekä Oculus + Steam pelejä Linkillä että Steam pelejä Virtual Desktopilla. Muuten kaikki sujui mainiosti mutta korkeuden säätö tuntui aiheuttavan riesaa, välillä hahmo oli metrin pari korkeammalla mitä pitäisi.

Virtual Desktop pyöri ainakin minulle varsin mukavasti, mitään suurempia ongelmia en havainnut. Myös Oculus Link toimi, oudosti softa valittaa siitä että headsetissä eivät äänet toimisi, mutta kyllä ne kuitenkin toimivat. Ainakin itselle toimi neuvo käyttää systeemin ääniä, ei ohjata ääniä headsetille.

Tuota korkeus-asetus sähläilyä lukuunottamatta kaikki tuntui toimivan niinkuin pitikin. Esim. Skyrim näytti modaamattomanakin paljon tarkemmalta, tekstuureiltaan ja piirtoetäisydeltään huomattavasti parempana mitä PSVR:llä. Tämä ei tietysti ole Rift S:n jo omistaville mikään uutinen, mutta itselläni ei ole muuta vertailukohtaa kuin PSVR.

Pelit pyörivät myös varsin nätisti VD:llä, latenssi näytti olevan 27ms, mutta kokeilluissa peleissä se ei tuntunut häiritsevältä. Mitään nopeatempoisia pelejä en vielä kokeillut, kirjastosta löytyy kyllä Audica ja Pistol Whip, niitä voinee käyttää vertailuun myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Sain peli-PC:n kotiin ja ehdin jo hieman kokeilla sekä Oculus + Steam pelejä Linkillä että Steam pelejä Virtual Desktopilla. Muuten kaikki sujui mainiosti mutta korkeuden säätö tuntui aiheuttavan riesaa, välillä hahmo oli metrin pari korkeammalla mitä pitäisi.

Opettelin aikoinaan tekemään sen lattian korkeuden ilmoituksen joka kerta kun Steam VR:n virtuaaliolohuoneeseen meni. Oli aina pielessä.
 
Opettelin aikoinaan tekemään sen lattian korkeuden ilmoituksen joka kerta kun Steam VR:n virtuaaliolohuoneeseen meni. Oli aina pielessä.

Ja outoa kyllä, se oli pielessä myös Oculus Linkin kautta pelaamassani Oculus peleissä.

Olin hetken huuli pyöreänä Oculus Storen Arizona Sunshinessa, kun alapuolella näkyi joku tasainen pinta ja ympärillä autiomaata. Tajusin vasta hetken päästä että olin 3m normaalia ylempänä ja jalat katon tasolla. :D

Sellaisen vinkin löysin netistä, että tuo korkeus voi korjaantua jos käy Oculus Questin puolella nollaamassa talletetut Guardianit ja tekemällä alueen piirron ja lattian uudestaan. Eipä tuo iso vaiva ole kokeilla, auttaako.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kokeilin pikaisesti Audicaa ja Pistol Whippiä Oculus Linkin kautta, kumpikin pyöri mainiosti, tosin pelaan helpommilla leveleillä. Ainakin tuo Questin Guardianin muistin nollaus ja uuden asetus tuntui auttavan Oculus Linkin kanssa ja korkeus oli kerralla kohdallaan.

Audicahan tulee Questille huomenna, mutta ainakaan Pistol Whipin ei tarvi hävetä Rift version rinnalla. Graafista parannusta oli mutta Quest versio on ihan yhtä pelattava.

Audicaa ja Pistol Whippiä en viitsi kokeilla Reviven kautta, koska VD kehittäjä on luvannut suoran tuenkin Oculus store peleille myöhemmän päivityksen kautta. Ehtiihän noita kokeilla sittenkin.

Jatkojohdon tarve on ilmeinen, ostamani 3m ei riitä. 5m on hyvin nippanappa jos tilassa meinaa enemmän liikkua, 6m pitkä alkaa olla jo parempi.
 
Täällä ei ole ollut mitään ongelmaa korkeuden kanssa. terveisin Skyrim VR:stä jälleen innostunut. "muutama" vr yhteensopiva modi kylkeen ja on hauskaa. Pcars2 toimii sekin hyvin mutta ratin asetusten kanssa saa tapella. Questiin on tullut latailtua Half-life 1 ja quake ja muutamia sidequest viritelmiä. Nyt on vähän semmoinen ähky että flatti pelejä ei enää jaksa.
 
Jumaliste että sekä No Man Sky että Fallout VR olivat mykistävän nättejä striimattuina. Välillä striimi ehkä aavistuksen yskähteli, mutta saahan nämä pyörimään tarvittaessa Oculus Linkin kauttakin.

Kun kävin Questistä resetoimassa Guardianin, korkeusasetus toimi moitteetta sekä Oculus Linkissä että Steamissä.

NMS:n PSVR versio tuntuu kuin ihan eri peliltä, maailma oli todella nätti VD+
Quest combolla. Flat kokemus Falloutista ei ole lähelläkään sitä tunnetta kun sitä oikeasti huomaa olevansa siellä. Pelasin molempia pitkään, havahduin vasta ilmoitukseen akun loppumisesta Questilla.

Jos NMS ja Fallout VR ovat tätä tasoa niin mikähän on Half-Life Alyxin taso....
 
Minulla näytti olevan jotain ongelmia VD:n kanssa, BSOD iski muutaman kerran. Päivitin verkkoajurit ja ainakaan toistaiseksi BSOD ei ole palannut, kop kop.

Sekä Skyrim että Fallout 4 pyörivät kyllä nätisti Oculus Linkinkin kautta ja hieman sujuvammin kuin striimattuna. Erityisesti modattu Skyrim tuntuu takkuavan VD:llä.

Sen sijaan No Mans Sky ei pyöri kunnolla Oculus Linkin kautta, kun taas VD:llä se toimii ok. Ilmeisesti tämä vaihtelee, kumpi toimii paremmin.

Jotain tästä Linkin ja VD:n kätevyydestä kertoo, että Questin natiivipeleihin en ole juuri koskenut sen jälkeen kun PC tuli taloon.
 
Asensin yöllä tämän, ehtinen illalla kokeilla.

Kuulemma padilla mennään, mutta on silti upea kokemus. Maailmalta löytyy myös modi jossa on tuki liikeohjaimille, mutta muuten vielä buginen.

Voisi olla aika päräyttävä kokemus yhdistää tämä VR-modi ja RP-servu yhteen.

 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin GTA V:tä. Maailma näytti hienolta, mutta kokemus oli Oculus Linkin kautta varsin tökkivä. Pääsyy varmaankin siinä, etten mitenkään optimoinut oletus ”high” asetuksia, esim. käytössä lienee ollut Riftin 80hz Questin 72hz sijaan. Edit: päivitin ini tiedostoon hz = 72, ja kokemus oli paljon parempi, muttei vielä täysin sulava.

Täytynee yrittää fiksata tuota. Kokonaisuus ei muutenkaan ole modilla ihan normi VR pelin tasolla, mutta kyllä tätä voisi pelata, jahka saa nuo asetukset toimimaan.

Kone on Ryzen 7 2070 superilla, joten luulisi sen sinänsä high asetuksillakin tuota pyörittävän.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoista sähläystä Oculuksella, Questiin tuli v13 päivitys, mutta Linkkiin sitä ei vielä saa. Ohjelmisto ilmoittaa että se pitäisi päivittää, mutta päivitystä ei siis vielä ole saatavilla.

Beta version asentamalla ja parilla kikalla sitä voi yrittää, mutta sinakaan minulla nuo kikat eivät toimineet.

Se hyvä puoli tässä on, että olen nyt kokeillut enemmän virtual desktopin kautta striimausta ja sain mm. Arizona Sunshinen pelaamaan sen verran hyvin striimillä, etten oikeastaan Linkkiä siihen tarvi. Samoin Skyrimiin löytyi helposti toimivat asetukset.
 
Joo tuon linkin kanssa saanut tapella eilen. Testasin tänään ekaa kertaa VD:tä ja hempetti sehän toimii. Pelit tuntuvat toimivan jopa paremmin mitä piuhalla mikä vähän ihmetyttää.
 
Itse kanssa piuhalla vähän ajellut niin muuten ollut toimiva kokemus (teknisesti, ei ole nyt uusimman päivityksen jälkeen tullut koeajettua) mutta pari asiaa ärsyttää suunnattomasti. Äänet toimii vähän on/off -periaatteella. Joko kuuluu tai ei. Säätöä liikaa. Toinen asia on itse piuha. Kun vapaaseen pottaan on tottunut niin piuha on jatkuvasti häiritsevä tekijä. Pistän luultavasti myyntiin mutta annetaan vielä istua hetki mukana. Pitää varmana tuota Virtual Desktopia testata.
 
Nuo ääniongelmat ovat oma lukunsa tosiaan. Minullakin headset ilmoittaa ettei äänet toimi mutta silti ne tulevat sekä VD:llä että Linkillä nätisti läpi. Kunhan en valitse äänilähteeksi virtual headsettiä...

VD on minusta toimiva vaihtoehto. Kannattaa kokeilla case by case omilla suosikkipeleillä, mutta minulla tuo toimii ainakin Skyrimillä (tosin mieluummin pelaan silti Linkillä), Fallout4:lla (pientä viivettä vrt. Link) ja Reviven kautta mm. Arizona Sunshinen sain toimimaan riittävän hyvin. Ja tosiaan, No Man Sky toimii minulla vain VD:llä, ei Linkillä.

Aika paljon tässä on kokeilua ja uuden yrittämistä kun Oculus Linkissä on debug menun kautta omat supersampling säädöt, VD:ssä ilmeisesti jonkinmoinen automaaginen 200% SS ja kaupan päälle vielä steamin oletus ja pelien omat SS asetukset. Annoin nyt olla steamilla tuossa oletuksessa ts. steam päättää ja Linkin laitoin dedug työkalulla 2070+ tasoon suositelluksi.

Laitoin tilaukseen deltacon 3m jatkopiuhan, ennestään minulla on jo 3m ei-aktiivi usb-A -> usb-C piuha. Katsotaan miten tuo 6m toimii.

Uskomatonta kyllä, (beta softahan tämä on...) minulla ratkesivat sekä v13 toimimattomuus että herja äänen puuttumisesta, näinkin hurjalla toimenpiteella. :D

Oculus Link Fix for those of you who has "kicked out" issue

The problem seems to be caused by sound device driver.

According to this tweet from Japanese guy, you can fix it pretty easily.
[

1. Make sure you have v14 PTC software installed on your PC and v13 firmware on your Quest
2. Open up "Sound" menu from Windows Control panel, and then search "Oculus Virtual Audio Device" from "Playback" tab.
3. Hit the "Properties" button and change the device name as "Headphones"
4. Click "Apply" button. Now you should be good to go! :)

eli siis softa ei vaan tunnistanut suomenkielistä kuulokkeet termiä....
 
Viimeksi muokattu:
Oculus storessa oli Stormland -25% niin pitihän se ladata. Pientä värinää ruudulla mutta muuten kuva Oculus Link kaapelilla mainio. Grafiikka on ihan omalla levelillään toki jos normi Quest peleihin vertaa.

Skyrim VR modauksessa vierähtää aika jos toinenkin, sain lopulta itseäni tyydyttävän kuvanlaadun, mutta hieman ärsyttää se että sessiosta toiseen framien piirtonopeus voi heitellä paljonkin. En ole oikein keksinyt mikä tuota heittelyä aiheuttaa, kun asetukset kuitenkin pysyvät samoina.

2070 superini pyörittää skyrimiä 35 modilla + kevyehköllä enb:llä alle 13,9 ms per frame (1s/72hz = 13,9ms aikaa per frame) mutta voin vain kuvitella miten nihkeää se on hitaammilla GPU:lla. Skyrim on iästään huolimatta edelleenkin kyllä huikea VR elämys, etenkin jos steamin supersamplingia kykenee hyödyntämään ja saa uusimmat tekstuurimodit pyörimään.
 
Ylös Bottom