Olin tulossa alunperin vain kommentoimaan että molemmilla ohjaimilla, sekä Xbox että Playstation, onnistuu pelaaminen vaikka vuorotellen ja samassakin pelissä kun näillä on pelaillut jo vuosikausia (PS1 ja X360 lähtien). En edes itse osaa sanoa kumpi on parempi kun molemmat on varsinkin nykyään niin loistavia ohjaimia. Aiemmin Sony oli selvästi huonompi lelumaisemman ohjaimensa ja typerien liipaisimiensa vuoksi mutta PS4:sta lähtien päässyt "in the game" niin sanotusti.
Mutta sitten tuli tämä kommentti ja on pakko taas "korjata" akkuparisto-asiaa:
Ohjaimen vaihdosta lennossa on myös puhuttu paljon aiemmin: kaikilla ei ole toista ohjainta tai tarvetta sille ja oli tai ei, niin akkuparistot vaihtaa niin nopeasti että melkoista sekuntipeliä saa olla että on niin kiire että elämä (tai peli) siihen kaatuu.
Kivikautinen ajatus taas on lähinnä se että kuvittelee että paristojen käyttö olisi jotenkin yleistä. Toisaalta tämä on vain oma arvaukseni, luuloni ja jopa toiveeni, sillä eihän kukaan oikeasti niitä enää käytä? Akkuparistot ovat sen verran ylivoimainen vaihtoehto.
Toisaalta jos tarkoitus on vain kritisoida nimenomaan paristoja niin en ole eri mieltä. Niiden jatkuva tai pääsääntöinen käyttö on melko käsittämätöntä monellakin tapaa.
Ohjaimen nimittäminen myös "paristokäyttöiseksi" on aikamoinen olkiukko. Ohjainhan nimenomaan on monipuolisempi virtalähteiden suhteen kuin sisäisen akun omaavat. Siinä voi käyttää akkua, akkuparistoja tai paristoja. Toisessa on vain sisäinen akku, jota ei ole tarkoitettu edes vaihdettavaksi. Kumpi siis lopulta onkaan enemmän ympäristöjätettä jos oletetaan että ohjaimet on akun hyytymisen jälkeen roskiskamaa? Sillä oletuksella siis että se minulle helppo toimenpide, eli ohjaimen aukominen, on suurella osalle sellaista rakettitiedettä että se jää tekemättä ja ostetaan vain uusi ohjain. Kieltämättä ehkä itsekin tekisin niin koska samalla saisin uusittua koko ohjaimen eikä Sonyn ohjaimiin kai mitään virallisia akkuja edes myydä, joten on pieni riski saada mitä vaan pommeja.
On siis vähän niin ja näin tosiaan senkin kanssa että kumpi ohjain on lopulta järkevämpi ympäristön kannalta. Paristoja käyttäessä totta kai vastaus on helppo mutta toisaalta vikahan on paristoissa ja/tai käyttäjässä eikä varsinaisesti ohjaimessa. Ohjain kun ei pakota ostamaan nimenomaan paristoja.
Mutta sitten tuli tämä kommentti ja on pakko taas "korjata" akkuparisto-asiaa:
Kannattaa tiedostaa että yhäkin akkuparistoilla saa paljon isommalla kapasiteetin kuin mitä tietääkseni yksikään sisäinen ohjaimen akku tarjoaa. Pitkiä pelisessioita varten olisin siis kuvitellut lauseen jatkuvan juuri toiseen suuntaan mihin se meni.Ja mitä tulee akku vs. paristo, niin jos saan itse valita niin en missään olosuhteissa ottaisi vapaaehtoisesti paristokäyttöistä, omat pelisessiot eivät ole niin pitkiä että ohjaimesta kerkeisi akku loppua tai jos loppuu niin aina on toinen säädin valmiina johon vaihtaa lennosta. Omasta mielestä toi paristokäyttöinen ohjain on ajatuksena jotenkin tosi kivikautinen ja ei-ympäristöystävällinen vaikka toki jokainen järkevä käyttää jotain ikean uudelleenladattavia patruunoita, mutta ei kaikki. Microsoft tuskin on tähän muutosta tekemässä, koska diili duracellin kanssa.
Ohjaimen vaihdosta lennossa on myös puhuttu paljon aiemmin: kaikilla ei ole toista ohjainta tai tarvetta sille ja oli tai ei, niin akkuparistot vaihtaa niin nopeasti että melkoista sekuntipeliä saa olla että on niin kiire että elämä (tai peli) siihen kaatuu.
Kivikautinen ajatus taas on lähinnä se että kuvittelee että paristojen käyttö olisi jotenkin yleistä. Toisaalta tämä on vain oma arvaukseni, luuloni ja jopa toiveeni, sillä eihän kukaan oikeasti niitä enää käytä? Akkuparistot ovat sen verran ylivoimainen vaihtoehto.
Toisaalta jos tarkoitus on vain kritisoida nimenomaan paristoja niin en ole eri mieltä. Niiden jatkuva tai pääsääntöinen käyttö on melko käsittämätöntä monellakin tapaa.
Ohjaimen nimittäminen myös "paristokäyttöiseksi" on aikamoinen olkiukko. Ohjainhan nimenomaan on monipuolisempi virtalähteiden suhteen kuin sisäisen akun omaavat. Siinä voi käyttää akkua, akkuparistoja tai paristoja. Toisessa on vain sisäinen akku, jota ei ole tarkoitettu edes vaihdettavaksi. Kumpi siis lopulta onkaan enemmän ympäristöjätettä jos oletetaan että ohjaimet on akun hyytymisen jälkeen roskiskamaa? Sillä oletuksella siis että se minulle helppo toimenpide, eli ohjaimen aukominen, on suurella osalle sellaista rakettitiedettä että se jää tekemättä ja ostetaan vain uusi ohjain. Kieltämättä ehkä itsekin tekisin niin koska samalla saisin uusittua koko ohjaimen eikä Sonyn ohjaimiin kai mitään virallisia akkuja edes myydä, joten on pieni riski saada mitä vaan pommeja.
On siis vähän niin ja näin tosiaan senkin kanssa että kumpi ohjain on lopulta järkevämpi ympäristön kannalta. Paristoja käyttäessä totta kai vastaus on helppo mutta toisaalta vikahan on paristoissa ja/tai käyttäjässä eikä varsinaisesti ohjaimessa. Ohjain kun ei pakota ostamaan nimenomaan paristoja.