Ippenator
Well-Known Member
Et nyt kuitenkaan tunnu huomaavan sitä, että tämä pitkien pelien mielekkyys on makuasia, ja meitä on kuitenkin varsin paljon, joille kelpaa pelin pituudeksi vaikka yli sata tuntia, kunhan peli on täynnä meille innostavaa tarinaa ja tekemistä. Meillekin pitää olla pelitarjontaa ja onneksi onkin, kuten AC-pelien tai lukuisien järkälemäisten roolipelien olemassaolo ja hyvinvointi todistavat. Suosittelen suosiolla jättämään tuollaiset pidemmät pelit väliin, jos se oikeasti jotenkin tuntuu huonolta jutulta. Niitä lyhyempiä pelejä kun on joka tapauksessa aivan pilvin pimein.Onko Game Pass muka nyt joku laari lyhyille peleille? Kyllä niitä on muuallakin ja siitä olkoon todisteena se että GP:n sisältö on pitkälti multiplattareita. Outoa ja täysin turhaa ja puskista vedettyä vastakkainasettelua siis.
Tosin juuri ne indiepelit on ainakin minulle koko GP:n suola. Mutta samat pelit kyllä löytyy muillekin alustoille.
Olen eri mieltä ja Witcher 3 on aina siihen hyvä argumentti. Väsymystä tuli vaikka oli timanttia.
Ei sekään ole hyvä vaihtoehto jos "puutuminen" on jo alkanut. Sitten jos odottelee liian kauan niin ei muista edes kunnolla enää mitään ja muutenkin pelin rytmi on hukassa. Tosin sanoisin sen olevan hukassa jo siinä kohtaa jos puutumista tulee.
Kyse ei ole mistään "haluan pelini pikaisesti loppuun" vaan siitä että usein se kesto on silti liikaa vaikka sisältö olisi kuinka timanttia. Outoa että tuota ei muka hoksaa että hyvääkin voi olla liikaa tai sen kesto voi olla liian pitkä.
Tietty jos pelailee pätkissä vuosien ajan ja se on mentaliteetti niin ei kai sitä puutumista sitten niin helposti ehkä tule. Mutta ei minulle sellainen peli olisi edes kovin mielenkiintoinen jos vain pelailisi "silloin tällöin" ettei kyllästy. Outo lähtökohta muutenkin rajoittaa tai tauottaa pelin tuntimäärää ettei kyllästy. Kyllä siinä on pelissäkin jo jotain "vikaa" sitten.
Ei pelin tarvitse noudattaakaan Ubi-kaavaa vaan pelkästään se että se on "semi open world" eli jotain putkijuoksun ja open worldin väliltä, tekee siitä ainakin minulle sen että peli saattaa olla liian pitkä. Ensimmäinen ei ollut enkä nytkään itse jaksa etukäteen murehtia mutta ymmärrän täysin mitä täällä sanotaan liian pitkästä kestosta.
Hyvä esimerkki todellakin mutta nimenomaan siitä kun rytmitys ei toimi ja kesto lässähtää. Toivoin monta kertaa että peli loppuisi ja olen lukenut ihan vasta kommentteja viimeksi siitä että niin on luullut moni muukin. Peli on ihan liian pitkä putkijuoksuksi (mitä se on vaikka vähän laajempi putki onkin). Lisättäköön että minä nimenomaan pidän Sonyn "open world putkijuoksuista", kuten TLOU tai Unchartedit. God of War on sekin vähemmän open world mitä käsitteellä yleensä tarkoitetaan ja pidin siitäkin tiiviydestä. Kestoa voi silti olla liikaa.
Totta kai tämä on tapauskohtaista sekä subjektiivista mutta kyllä nuo tuntimäärät silti aina jotain kertovat. Sata tuntia on esim. ihan eri asia roolipelissä kuin putkijuoksussa. Näin ollen voi ihan hyvin ainakin oman näkemyksensä sanoa, varsinkin ilman että tarvitsee vastata jollain oletuksilla että kommentti liittyy jotenkin "kilpailijan tarjontaan".
Plus että miten se arvostelu tai pelin julkaisu muuttaa pelin kestoa? Jos peli on jatko-osa, tiedetään about mitä se on, ja jos on kerrottu mikä sen kesto on, niin eikö kaikki tarvittava tieto ole jo olemassa? Varsinkin kun ei nykyään välttämättä pitkitetty kestokaan varsinaisesti näy arvosanoissa. Katso vaikka about jokaista Ubisoftin järkälepeliä.
Henkilökohtaisesti olen pelannut lukuisia pelejä, joissa on helposti mennyt yli 100 tuntia, eikä ole tylsistyttänyt yhtään. Esimerkkeinä vaikkapa Elden Ring, AC Origins, Odyssey ja Valhalla. Tai vaikkapa Dragons Quest XI, Tales-pelit, Cyberpunk 2077 tai myöskin Skyrim ja sen edeltäjät. Kaikissa näissä peleissä oli se yhtäläisyys, että minua ainoastaan harmitti, kun pelit viimein loppuivat. Niiden parissa olisin helposti voinut jatkaa vaikkapa kymmeniä tunteja lisääkin, jos mielekästä tekemistä ja tarinaa olisi vielä ollut.
Vastaavasti minulle Witcher 3:n tarina oli aika köykäinen ja loppuosuuden osalta suorastaan heikko. Pelimaailmakaan ei loppujen lopuksi mitenkään erityisesti minua innostanut ja pelimekaniikat olivat suorastaan aika ärsyttäviä paikka paikoin, joten kyseisen pelin pelaaminen tökki ajoittain aika pahasti ja pelin läpi pelaamiseen menikin varmaankin ainakin pari vuotta.
Olen joskus ennenkin todennut, että pelissä loppuun pääseminen ei ole minulle edes kovin keskeinen asia. Paljon tärkeämpää minulle on se matka eikä matkan määränpää, kuten jossakin sanonnassakin mielestäni hyvin sanotaan. Toki, kuten jo totesin, tämä on sinänsä yhden sortin makuasia.
Noin ylipäätään toivon, että tarjontaa on jatkossakin sekä erityisen pitkistä peleistä pitäville että toki myös lyhyemmistä ja tiiviimmistä peleistä nauttiville. Sinänsä itsellenikin olisi ainoastaan erinomainen asia, mikäli Ragnarokissa olisi yli 40 tuntia tarinaa. Näin ei toki ilmeisesti ole, mutta toivottavasti olisi nyt kuitenkin edes lähempänä 30 tuntia kuin 20 tuntia, jos tarina vaan noin muutoin toimii hyvin.