Vastaus: Operation Flashpoint 2 [HYPE]
E3 messuilta.
http://www.gametrailers.com/player/37090.html
220 km2 kokoinen pelialue, jonka läpikulkemiseen kävellen menee 4,5h (realiajassa)
.
Näyttää juuri sellaiselta kuin OFP 2:n pitääkin näyttää. Neliökilometrit ovat kohdillaan ja huhhei tuota tummanpuhuvan realismia esikuvissa ja liikekaapatuissa videonäytteissä. Mikäli paketti saadaan vain pyörimään riittävän jouhevasti (missä on varmasti työtä edessä) ja säilyterttyä edes jossain määrin alkuperäisosan yleisen pelattavuutta, niin siinähän meillä on melkoinen sotajössikkä tulossa.
Kiinnostaisi myös tietää tuon konseptin siirtäminen moninpelimuotoon. Lipunryöstöjen ja tavallisten verkkorähinöiden oheen voisivat kehittää vaihteeksi jotain uutta. Esimerkiksi PC-modipuolelta muutamaan otteeseen mainostamani
Conquer the Island eli "saaren valloitus" -pelimuoto voisi sopia mukaan, joskin jossain määrin modifioituna. Vaikkapa jotenkin näin:
- Pelin päätavoitteena on tuhota vastapuolen tukikohta ja siellä olevat tankki/lento/sotilas/ajoneuvoyksiköitä tuottavat rakennukset. Yksikkövoimaa eli resursseja omalle joukkueelle saadaan kartalle ripotelluista kaupungeista, joista käydään laajalla rintamalla taistelua. Mitä enemmän kaupunkeja on vallattu, sen enemmän yksiköitä ja kalustoa voi joukkue itselleen hankkia. Peli päättyy kun vihollistukikohta on tuhottu.
- Tukikohdat eivät olisi mitään puolustusmammutteja, vaan ne pitäisi varustaa tarpeellisilla ilmatorjunta-, miinoitus-, tähystystorni ja suojabunkkereilla kasaan yhteisistä varoista. Yhden miehen varusteluspämmäilyä blokattaisiin kertarajoituksella ja oma aktiivisuus pelikentällä (kaupunkien valtaukset, puolustustoimet ja vihujen ampuminen) vähentäisi rajoitusta sitä mukaa. Itse yksiköt maksaisivat luonnollisesti tuhovoimaisuutensa verran eli pikkujeeppi kustantaisi murto-osan taisteluvarusteltuun hyökkäyskopteriin nähden jne. Jonkun yksikkörakennuksen tuhoutuessa ko. yksiköitä ei voida enää tuottaa...vaihtoehtoisesti jokaisella pelaajalla voisi olla mukana korjausvälineistö, jolla rakennuksen voisi koota uudelleen. Tiimitoiminta olisi tässäkin tärkeää eli yksi mies korjaa rakennusta 5 minuutissa kasaan siinä missä koko joukkueen tuella rakennus saadaan vaikkapa 30 sekunnissa takaisin pystyyn.
- Bonuksena moninpelissä voisi olla teköälysotilaat (yksi tai kaksi per pelaaja riippuen joukkueen kokonaismäärästä), joita pelaaja voisi käyttää joko puolustuksessa tai tukijoukkoina hyökkäyksessä. AI-solttua voisi käskyttää seuraamaan, pysymään paikoillaan, liikkumaan edessä tunnustelijana, ampumaan käskystä haluttuun kohteeseen (ellei tämä näe sitä itse) sekä lisäksi liikkua lähimpään kaupunkiin valtaustoimia varten. Ohjattujen teköälysolttujen mukaantulo toisi lisää taktisuutta ja syvyyttä taisteluihin.
- Itse pelialue voisi olla rajattu vaikka muutaman kymmenen kilometrin kaistaleelle toiminnan tiivistämiseksi ja vallattavia kaupunkeja olisi kohdennetusti ehkä kolme tai neljä. Pelimuodon kesto voisi olla määritelty suoraan serveriasetuksista. Pitkäkestoisempaa meuhaamista haluaville kaupungeista saadut resurssipojot olisivat matalampia ja nopeampaa tankki/kopterirähinää kaipaaville resurssipojot olisi asetettu korkeammalle.
Miten tälläinen sitten olisi mahdollinen toteuttaa OFP2:een, on asia ihan erikseen, mutta voisi olla tavallisten tiimitappojen sijaan kivaa vaihtelua.