Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?
Korvaus vaan heikoimmilla peleillä voi olla luokkaa 1€.
Tuo on juuri mun ongelma gamestopin kanssa. Taidan olla niin valtavirrasta poikkeava pelaaja, että pelaan niin isoja massapelejä, joita on hyllyt pullollaan läpi vuoden, mutta olen valmis luopumaan niistä vasta todella myöhään.
Esim änäreistä vois saada ennen uuden julkistusta ihan ok, mutta jos haluat pitää pelejä rinnakkain esim 6kk (kaverit ei osta täydellä hintaa uusia, joten pelattava myös vanhoja), ei vanhasta enää saakkaan niin paljoa, etteikö niitä lahjoittaisi ilmaiseksi tuttujen ja sukulaisten lapsille.
Viimeksi kun olen PS3 aikaan käynyt gamestopissa, vein sinne noin 30 peliä, niistä yli 15 oli suoraan sellaisia etten jättänyt vaihtoon (80senttiä silloin hyvitys ja myyjä blokkasi ne suoraan sivuun), ja lopuista noin 15 pelistä olisin saanut reilut 50 euroa, näistä kaksi oli lähes kympin arvoisia, eli 13 pelistä noin 30e. Se ei ollut sellainen hinta, että olisin niitä sinne jättänyt. Kun pelin lähtöhinta jonka olisin halunnut, oli 69,90e ja gigantti myi kyseistä peliä 54,90e hinnalla, päätin ettei ole järkeä antaa kahta arvokkainta peliä ja maksaa siltin Gigantin hinta.
Ajoin giganttiin, ostin pelin, myin foorumilla nämä kaksi peliä 20e/kpl. Loput pelit pistin kolmeen eri vähävaraiseen tuttavaperheeseen joululahjaksi ilmaiseksi. Taidetaan edelleen pelailla niitä pelejä.
En todellakaan ole rikas, enkä edes hyvätuloinen. Mutta itse ajattelen asiaa puhtaana harrastuksena, joka syö x määrän euroja vuodessa.
Nuorempana laskettelin, vaikka ostin päivälipun ja olin 3h, en saanut mitään takaisin. Se harrastus nyt vain maksoi paljon. Sama juttu nyt. Olen niin mukavuuden haluinen, että jopa hyväntekeväisyyden loppumisen kestän ja poistan pelin kiintolevyltä kun uusi versio änäristä tulee. Peli maksaa sen 69,90e ja se on sen "hissilipun" hinta tässä harrastuksessa. Siitä irtoaa iloa 0-1000tuntia ja sit laitan lisää rahaa, jotta saan lisää iloa.
Mulla on ps4:lla ainakin parikymmentä peliä, joista olen maksanut yli 40 euroa, ja pelimäärä on alle 2h, sillä ostan ihan jatkuvasti pelejä. Viikottain 1-2kpl, mutta pcars, änäri, fifa jne vie 99% peliajastani. Tilanne olisi täysin sama fyysisten pelien kanssa. En niistä luopuisi, koska "joskus vielä voin innostua pelaamaan niitä". Fyysisten kanssa oli vain se ongelma, että jos oli änäri sisässä, sitä pelattiin, koska en jaksanu vaihtaa levyä sellaiseen jota en ole yhtään pelannut, koska jos en innostukaan, täytyy taas räpeltää levyjen kanssa. (Pelaan ajopenkistäni pelit ja tälläinen +100kg läski ei oikeasti mielellään sieltä kuppipenkistä ylös nouse muutamaan tuntiin)
Kun Ps4:n kohdalla päätin siirtyä digitaalisiin peleihin, tätä ongelmaa ei ole ollut. Olen voinut pelata vaikka sitä änäriä ja joku peli mennyt päin honkia, joten siirryinkin koittamaan vaikka tomb rideria. Sit se tuntuikin todella hyvältä piristysruiskeelta vaikka 30-45min ja kun olo on rauhoittunut, takaisin lennosta änärin pariin, no joo eipä kuljekaan peli yhtään. Vaihto samantien knackiin ja huudan lapset syliin istumaan ja vietetään kiva puolituntinen, jonka jälkeen päätän illan Pcarsia ajellen. Fyysisillä levyillä olisin tahkonnut änäriä ketutus pisteeseen ja lopettanut pelaamisen.
Toisinsanoen digitaalinen pelikokoelma on monipuolistanut pelaamistani todella paljon, mutta myös lisännyt pelaamistani.
Tähän kun vielä lisää meidän firman saunatilat ja änäri turnaukset, fifa turnaukset jne. Pe iltana klo 15 työt seis, mun tuoma ps4 tulille ja yömyöhään saunotaan ja pelataan. Kun änäriin kyllästyy, voi porukka pelata vaikka GTA vitosta jne, eikä tarvi koko pelikirjastoa raahata kotoa.
Itse en ole törmännyt digitaalisessa versiossa mitään moitittavaa, paitsi Sonyn latausnopeus, joskin siltin pelit saa pelattavaksi ennen kuin levyversioita käsiin. Kuten varmaan kymmenistä mun viesteistä käy ilmi ja kokoajan asiasta jankkaan, niin olen kyllä todella kova digitaalisen sisällön kannattaja. Oli sitten kyse mistä laitteesta tahansa. En ole esim macissä tarvinnut levyasemaa viimeisen 4-5v aikana kertaakaan.
Blu-ray soitin on aivan tyhjänpanttina kun kaikki katsotaan appletv:n kauttaan netflixistä ja leffavuokraamosta.
Pelihuoneessa on noin 800dvd leffaa, joita en ole katsonut useampaan vuoteen ollenkaan. Kymmeniä leffoja muoveissa. Kaikki leffat siis menee ennemmin digitaalisesti. Niin paljon vaivattomampaa. Olen leffojenkin osalta ajatellut, että jossain välissä vien ne jonnekin hyväntekeväisyyteen. Vaikka leffoista saisin 0,5e/leffa, niin en niitä yksitellen jaksa alkaa myymään. (Vai onko joku paikka, joka ostaa kerralla tollaisen kasan leffoja?)