Itelle koko pelaaminen kulminoituu uutuuspeleihin, joita pelaan ensimmäisten joukossa ja fiilistelen muiden kanssa ensi tunnelmia. Mulle uusi peli, joka on ilmestynyt 2-3v sitten ei herätä mitään fiiliksiä, joten ei mun tee siinä vaiheessa mieli edes pelata mitään, jos tiedän et uusi peli tulee huomenna.
Melko pinnallista ja jotenkin lapsellista hommaa pelata vain uusia pelejä, ikään kuin se arvo olisi se uutuus eikä peli muuten. Itse olen täysin eri mieltä ja vuosiakin vanha peli voi helposti olla loistava.
Lisäksi nykyään Netflixien ja muiden aikakaudella ei ole enää oikein edes olemassa mitään sellaista kulttuuria, joka oli joskus kun kaikki puhui "eilisillan jaksosta" siitä ja tästä sarjasta. Ihmiset kuluttaa nykyisin mediaa eri tahtiin. Myönnetään kyllä että pelit taitaa olla yksi merkittävä poikkeus (kai leffojen lisäksi). Sarjat eroaa näistä jo sen takia, että osa tykittää heti läpi kaikki jaksot ja osa pakostakin hitaammin - miten kukakin.
Joka tapauksessa itselle tulee tällaisesta "pakko pelata heti kun muutkin"-mentaliteetista mieleen lähinnä yläasteen piha ja siellä käytävät keskustelut. Ei millään pahalla. Saahan sitä toki olla innoissaan ja ihminen on laumaeläin, joten sen kautta ihan loogista. Itse en ole oikein tätä koskaan harrastanut ja nykyaikana se on vähentynyt yleisestikin.
Eniten tuossa tökkii se, että todellako pelillä ei tee mitään jos se ei ole täysin uusi, jota voi muiden kanssa hehkuttaa?
Itsehän olen näiltäkin foorumeilta lukenut keskusteluita vuosia vanhoista peleistä jälkeenpäin ja pääsin sitä kautta siihen samaan fiilistelyyn. Lisäksi vältyin spoilereilta kun luen vasta yleensä ne jälkeenpäin (eli pelin pelattuani jos kiinnostaa lukea).
Mistä kilpailun poistamisesta tässä on kyse? Väitätkö, että Sony, MS jne kilpailee jälleenmyyjien kanssa jostakin? Jälleenmyyjät myyvät näiden julkaisijoiden tuotteita, eivät he keskenään kilpaile.
Ei ehkä mutta vertaus on kuitenkin toimiva. Samalla tapaahan tässäkin on kaksi kanavaa myydä tuotteita, jotka ovat toisistaan riippuvaisia. Yhtä lailla varsinaisen kilpailunkin loputtua on vapaammat kädet hinnoitella kuin tässä tapauksessa. Molemmissa tapauksissa lähtisi yksi pakote pois ja olisi vapaammat kädet hinnoittelulle. Siksi vertailu toimii.
Molemmissa tapauksissa uskon että mitään hyväntekeväisyyttä tai muuta ei nähtäisi vaan hinnat pysyisi samana. Miksi laskisivat kun on ihmiset tottuneet nykyhintoihin? Sinne laitetaan pari kulta-armoria ennakkotilauseduiksi niin digijengi on tyytyväisiä ja ostaa vaikka hinta olisi 79,90. Vai joko ne on arkipäivää diginä? Ainakin kaikenlaiset digispecialit sun muut digieditionit tuntuu olevan hinnoissaan ja eroina on juuri joku täysin turha kulta-armori. Näin sitä porukka totutetaan tähän ja sitten kun pudotetaan fyysiset pois niin on saatu jo ihmiset ajettua hintoihin sisään. Kätevää.
Jo tämän takia tuen fyysisiä vaikka tietenkin puhdas hintaero on yhä se pääsyy. Lisäksi viime aikoina on taas lainailtu kaveriporukassa paljonkin pelejä, mikä ei ainakaan vielä diginä onnistu lupauksista huolimatta. Niitäkin on helppo tehdä mutta saa nähdä toteutuuko ikinä. Varsinkaan sitten jos fyysistä ei enää ole eikä lainailulle ole enää mitään syytä kun eihän muuallakaan homma onnistu.
Nykyään, kun itellä on aikaa paljon rajallisemmin käytössä pelailuun niin kyllä sitä haluaa välttää kaikki tällaiset ylimääräiset odottelut jos vain suinkin mahdollista. Eikä pelilevyn vaihtelu ole iso homma mutta vaivattomampaa se pelin vaihto silti on diginä. Kaikista näistä asioista kertyy pieniä mukavuustekijöitä miksi itse suosin nykyään digiä.
Ei minullakaan ole hirveästi nykyään aikaa perheellisenä mutta kuten sanoin, on aina jotain pelattavaa. Sen lisäksi kun tilaan uuden pelin, niin on vanhojakin yleensä kesken. Pelisession jälkeen voin nopeasti heittää sen uuden levyn sisään asentumaan kun lähden tekemään muuta. Ei kauhean iso vaiva.
---
Sanotaan vielä loppuun, että ei minulla digiä vastaan käsitteenä niin paha vastarinta ole mutta käytännössä homma ei todellakaan houkuttele. Isoimmat syyt yhä ne perinteiset, eli kalliimpi hinta ja pelillä silti vähemmän arvoa jälleenmyyntihinnan sekä lainakelvottomuuden takia. Kaiken huipuksi en todellakaan tule uskomaan ennen kuin näen, että pelien hinnat laskisivat diginä ja päästäisiin kaikki digitaivaaseen puoli-ilmaisten pelien pariin.