Tämä on ollut ihan toimivaa esimerkiksi mmorpg:eissa. On erilaisia tosi paskamaisia tapoja saada ihmiset maksamaan kuukausitilauksesta. Yksi klassikoista on, että esimerkiksi ESO:ssa on koko kartta täynnä kerättävää roinaa ja erilaisia craftausmateriaaleja, mutta ilman lisämaksua niitä ei saa kerättyä säilytykseen kuin pienen määrän kerralla.
Yritin tässä ketjussa aiemmin selittää huonolla menestyksellä sitä, miksi puhdas kuukausimaksu tai muu aikaan sidottu maksu on reilumpi kuin mikromaksuihin ja tuollaisiin kusetuksiin perustuvat rahastusmallit, kun siinä sama maksu tulee kaikille eikä sen vuoksi tarvitse ottaa niitä likaisempia ansaintatapoja käyttöön. Se on moraalisesti kestämätöntä, jos hyväksytään, että heikompia pelaajia saa rahastaa kunhan peli pyörii ja muut pääsevät halvemmalla. Itse en ainakaan jaksa pelata enää välttämättä pelejä, joissa rahastus tulee liian keskeiseen osaan vaikka olen kyllä valmis maksamaan peleistä, jos niiden rahoitusmalli on oikeudenmukainen. Harmi, että tykkään pelata monia sellaisia pelejä, joissa on aika roistomaisia rahastusmalleja. Tänä vuonnakin on tullut joku 1600 pelituntia Idle Champions of the Forgotten Realmsiin, jonka koko bisnesidea perustuu mikromaksuihin. Jos tarjolla olisi kuukausimaksullinen versio ilman jatkuvia kusetusyrityksiä, valitsisin sen ilman sen suurempaa harkintaa "ilmaisen" version sijaan.
Kännykällä maksan vuosittain Googlen Play Pass tilauksen, että voin pelata pelejä ilman sitä, että jatkuvasti yritetään myydä jotain. Ostan myös mielelläni kännykälle kokonaisia pelejä, mihin moni ei tunnu olevan valmis.