Aikas vahva ilmaisu ilman sen suurempia faktoja. No tästä aiheesta keskustelu netissä pyörii vahvasti ihmisten tuntemuksien ja mielipiteiden ympärillä.
Tästä on laitettu faktoja kautta vuotta niin paljon, että se alkaa tuntua jo itsensä toistamiselta. Mutta jos nyt vielä kertaalleen:
YLE: Suomalaiset pettyivät suoratoistopalveluihin ja alkoivat taas piratoida
Suomalaiskodeista löytyvien laittomien palveluiden taustalla pyörii miljoonien eurojen bisnestä, sanovat tekijänoikeusjärjestöt.
yle.fi
Yle kysyi marraskuussa sivuillaan ihmisiltä, miksi he kuluttavat mediaa laittomasti. Vastauksissa toistuu huoli toimeentulosta sekä pettymys suoratoistopalveluihin.
Forbes: More And More People Are Cutting Their Streaming TV Services
New survey finds that 15% of Americans don't subscribe to a streaming service, down from earlier in the year. Reasons? Costs and programming. Only one service, Peacock, saw a notable gain in weekly users.
www.forbes.com
CNBC: The Streaming Wars are over - what's next?
Disney's loss of 4 million subscribers during the first three months of the year cements the end of the streaming wars.
www.cnbc.com
CNBC esittää mielenkiintoisen näkökannan: Netflix kasvatti tilaajia, mutta menetti rahaa. Tässä on todennäköisesti syynä se, että ihmiset menettivät mahdollisuuden jakaa tilauksen perheensä kanssa. Ne, jotka eivät jättäneet koko hommaa sikseen, ottivat halvemman tilausmallin kuin sen, mitä heillä aiemmin oli. Mutta isoin kolaus tapahtui länsimaissa, joissa tilauksia lopetettiin enemmän kuin muualla. Uusia tilaajia tuli maista, joissa suoratoistopalveluita ei tarjota laajalti, mutta niiden tilaushinnat ovat myös pienemmät.
Forbes tuo esille myös muita syitä, kuten maailmanlaajuisen laman ja muut late-stage-capitalism kauheudet, mutta nekin ovat vain osasyitä. Ihmiset vaan käyttävät rahansa eri asioihin.
Esimerkiksi konserttien lipunmyynti on noussut räjähdysmäisesti vaikka lippujen hinnat ovat myös stratosfäärissä:
Reuters: Ticketmaster parent Live Nation's revenue surges on red-hot concert demand
Ticketmaster parent Live Nation Entertainment beat Wall Street estimates for second-quarter revenue on Thursday, helped by high prices of concert tickets and pent-up demand after the pandemic.
www.reuters.com
Mutta esim. Forbesin artikkelissa tuodaan ilmi pari tärkeää huomiota: hinnat ovat liian korkeita ja valikoima liian hajoitettua. Kun kaikilla on suoratoistopalvelu, niin ollaan liian lähellä 90- ja 2000-lukujen kamalaa kaapeli-TV aikakautta.
Jenkeissä nämä merkit näkyvät entistä selkeämmin, mutta tulevat viiveellä tänne pohjoismaihin. Max-suoratoiston käyttäjät ovat alkaneet jättää palvelun, koska mediajätti nosti hintoja ja pienensi valikoimaa. Jopa siihen pisteeseen asti, että poistivat kokonaisia sarjoja täysin varoittamatta. Disney on tehnyt samaa, esim. Willow-sarjan kanssa.
Gizmodo: Max losing subscribers Q2
The service lost 1.8 million subscribers as Warner Bros. Discovery announced a $10.3 million loss in total revenue for its second quarter.
gizmodo.com
Eikä tässäkään auta jo täälläkin nähdyt hintamuutokset, missä 4K-suoratoisto on rajoitettu vain kalliimpiin tilauksiin.
The Verge: Max is taking 4K away from its legacy ad-free subscribers
That’s all, folks.
www.theverge.com
Samaan aikaan Redbox, Netflixin entinen kilpailija, joka vuokraa ja myy fyysisiä elokuvia automaattien kautta, laajensi toimintaansa vastatakseen kysyntään. Älyttömintä tässä on se, että ihmiset etsivät ihan perusnimikkeitä, mitä ei helposti suoratoistoista löydä, kuten Jerry Maguirea!
Yahoo Finance: Redbox Adding More Catalog and Niche Titles to Serve Former Netflix DVD Customers
COS COB, Conn., September 26, 2023--Redbox Adding More Catalog and Niche Titles to Serve Former Netflix DVD Customers
finance.yahoo.com
Pelien osalta voi odottaa ainakin pientä optimistisuutta, jos viime vuosi antaa jotain osviittaa. Silloin fyysisten PS5 pelien myynti nousi hurjasti:
Tweaktown: PlayStation's physical game revenues surge to new four-year high in holiday 2022
Sony made more from physical PlayStation game sales revenues in holiday 2022 than they have in the last four years as games unit hits all-time Q3 record.
www.tweaktown.com
Mutta tuossakin artikkelissa on tärkeä huomio: tämä onnistui siksi, että Sony aidosti panosti fyysisten kappaleiden myyntiin ja toi markkinoille levyltä toimivia teoksia, joita ihmiset halusivat ostaa.
Jos itse veikkaisin jotain tulevalta vuodelta, niin suoratoiston taantuma jatkuu entisestään kun käsikirjoittajien ja näyttelijöiden lakkojen vaikutukset alkavat näkyä. Uudet tuotannot eivät ehdi julkaisuun ennen kuin aikaisintaan loppuvuodesta 2024, jolloin suoratoistojen täytyy kääntyä reality-sarjojen pariin entistä kovemmin. Samalla hintoja nostetaan uudestaan, mikä johtaa taas käyttäjien laskuun.
Tarkoittaako tämä fyysisten julkaisujen uutta nousua? Ei välttämättä, mutta toivoa on. Disney jo söi sanansa, että ei ikinä julkaise alkuperäisiä sarjojaan fyysisenä mediana. Nyt
Wandavision, Mandalorian ja Loki ovat kaikki tulossa fyysiseen jakeluun. Eikä kyseessä ole mitkään karvalakki julkaisut, jokaisella levyllä on ekstroja ja dokumentteja sarjojen teosta.
Samalla Netflix on lisenssoinut useampia elokuviaan ja yhteistuotantoja fyysiseen levitykseen myös. Mutta mikä on vielä erikoisempaa ja huomattavampaa on se, että Netflix on myös ilmoittanut fyysisten kauppojensa aukeamisen vuonna 2025:
https://www.npr.org/2023/10/14/1205971022/netflix-house-brick-and-mortar-locations
Kukaan ei vielä tiedä, mitä niissä kaupoissa myydään, mutta
todella moni on taho on jo veikannut, että fyysiset versiot Stranger Thingsin tuotantokausista ja muista Netflixin teoksista tulevat olemaan isosti tapetilla. Jos tästä pitäisi jotain päätellä, niin kohta nähdään videokauppojen uudelleen brändääminen, mutta osana suoratoistojen oheismyyntiä.