Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Miksei? Jos sinulla on parempi lähde, niin kerro. Ei tämä toimi niin, että heittelet jotain prosentteja sinne tänne ja sitten kun joku toinen tuo lähteitä ketjuun sanot vaan ettei pidä paikkaansa. Joku järki nyt keskusteluun.
koko tämä ketju on että muukin heitelee niitä mutta ei silti tarvitse loukata tai nauraa näin näköjä
 
koko tämä ketju on että muukin heitelee niitä mutta ei silti tarvitse loukata tai nauraa näin näköjä
Muut on laittanut parhaansa mukaan lähteitä mutta sinä et niitä koskaan laita. Kerro nyt ihmeessä mistä sinä revit näitä lukuja ?

Kokeile joskus googlettamista ennen kuin pää edellä hyppäät keskusteluun mukaan
 
koko tämä ketju on että muukin heitelee niitä mutta ei silti tarvitse loukata tai nauraa näin näköjä
Mutta kun eihän se näin ole. Tässä ketjussa käydään sekaisin kahta erilaista keskustelua. Toinen on se, että mietitään ja pohditaan asioita niistä keskustellen. Silloin kyse on mielipiteistä. On ihan toinen juttu sanoa, että näin ja näin monta prosenttia ostaa pelin fyysisenä PlayStationille. Mistä tämä prosenttiluku tulee? Sille tarvitaan lähde. Sekään ei auta keskustelua, että kun joku tarjoaa lähteen ja siihen sitten vastataan ettei pidä paikkaansa. Pitää olla joku syy miksei se pidä paikkaansa varsinkin kun tässä tilanteessa lähde taisi olla ihan pelialan analyytikko.

Ja toisekseen kuka tässä loukkasi tai nauroi päin näköä? Ei siis saisi sanoa vastaan siihen, että heitellään vain hatusta lukuja. Siinä vaiheessa menee keskustelusta pointti.
 
Jos saat pelin fyysisenä ennakkoon älä odottele että pääset pelaamaan sitä ennen virallista julkaisua.


Tuodaanpas tämä tännekin keskusteluun. Monesti tässäkin ketjussa on mainittu että fyysisessä pelissä on se hyöty että voit pitää peliä&konsolia varastossa vaikka vuosikymmeniä ja ekaa kertaa iskeä tulille sen jälkeen, mutta tässä saattaakin olla ensimmäinen esimerkki siitä että eipä onnistu.

JOS tämä nyt pitää paikkaansa niin peliin on joko koodattu julkaisupäiväntarkistus (oletettavasti netin kautta, muuten toimisi vain päivämäärän vaihto konsolissa) tai sitten vaatii erillisen päivityksen lähteäkseen käyntiin.

Ihan mielenkiintoista kyllä nähdä pitääkö tämä paikkaansa vai ei ja jos pitää, yleistyykö tällainen käytäntö.
 
Niin, pitäähän se early access säästää erillistä myyntiä varten. Mitä siitäkin nyt tulisi että joku saa ilmaiseksi vaikka päivän tai pari aiemmin pelata. E-hei, se on varattu erikoisversioille, yleensä jollekin digital "deluxelle, jossa tulee esim. viikon varaslähtö peliin.
 
Mitä jos asuu luolassa, eikä pääse internettiin ollenkaan? Levyt on tuopinalusia? Saako palauttaa kauppaan? ;)

No mutta, onhan tämä tietenkin fyysiselle medialle vaikea tilanne, jos tosiaan puristinen näkemys on, ettei ikinä pitäisi joutua netistä mitään lataamaan, mutta meille muille lähinnä harmi sen puolesta, ettei fyysisellä versiolla ole tätä "early access" etua enää, jos vaikka kauppias sen sattuu lähettämään ajoissa.
 
Kuten Fina Fantasy VII Remake -ketjussa kerrottiin, Rebirthin julkaisupäivän lukitus koskee vaan digipeliä. Eli jos on ostanut pelin fyysisenä ja käy vielä niin hyvä munkki, että posti kiikuttaa pelin aikaisemmin, pääsee siihen heti käsiksi. Digipelaajat sen sijaan joutuvat tyytymään laskurin tuijottamiseen, kunnes vuorokausi julkaisupäivään vaihtuu.
 
Taisi mennä hieman tunteisiin siellä toisessa ketjussa, mutta täällä ei oikein keskustelua edes syntynyt. Noh, tänne postatessa jo ajattelin että ei välttämättä pidä paikkaansa eikä nyt sitten näköjään pitänytkään. Jännän vähän tästä nousi mitään älämölöä yleisesti internetissä, mutta silti saatiin nopeasti vahvistus.
 
Uskallan kyllä väittää, että fyysinen PS5-versio olisi tuonut mukavasti lisämyyntejä, mutta hankalapa sitä on mitenkään todistaa.
No eiköhän tuo olisi julkaistu myös fyysisenä jos näitä lisämyyntejä olisi tullut. Vai meinaatko että epicillä näitä myynti arvioita ole mietitty hyvinkin tarkkaan. Steam julkaisu olisi nostanut peli myyntejä merkittävästi joskin sekin on toki digiä. Alan Wake ei vaan ole pelinä kovin houkutteleva.
 
Pitää myöskin muistaa, että fyysinen julkaisu on aina julkaisijalle rahallinen riski. Jonkun pitää maksaa se levyjen, koteloiden ja kansipaperien valmistus - vieläpä niin sanotusti etupeltoon. Joo, yhden yksittäisen fyysisen kopion hinta ei julkaisijalle päätä huimaa, mutta kuinka iso erä niitä sitten tehdäänkään ja kuinka hyvin ne myyvät. Sen sijaan digiversiolla ei ole mitään tällaisia huolia, eikä myöskään huolia pelin lainailusta kaverien kesken tai käytetyn pelin jälleenmyynnistä.

Ei siis ole vaikeaa nähdä miksi esim. Epic on Alan Wake 2:n kohdalla valinnut digi-onlyn, vaikka se näin kuluttajana ärsyttävää onkin. Varsinkin kun näkeväthän he tilastoista kuinka hyvin digi kuitenkin myy. Edelleen nostaisin myös sen esiin, että varmasti on paljon porukkaa joka ostaa pelin jakelutavasta riippumatta, vaikka suosivatkin fyysistä.
 
Varmaan fyysinen tosiaan jonkun verran olisi myyntejä nostanut mutta ei varmaan niin merkittävästi kun samanaikainen Steam julkaisu.
 
Alkuun pakko todeta että vaikea löytää oikeaa ketjua. Mun mielestä tuo hakutoiminto tarvitsisi parannusta. Kaipa tämä oikea ketju on tälle eli valitetaan lisää :D Tuli pitkästä aikaa pelailtua PS3:sta. Lähinnä digipelejä ja aloin miettimään että jos PS3 store suljetaan ja mun konsoli sanoisi sopimuksen irti ja ostaisin uuden PS3:sen niin enhän mä ikinä saisi näitä pelejä takaisin ? Käsittääkseni en voi ps5:llä pelata esim resident evil code veronicaa vaikka sen jo omistankin ellen maksa siitä uudelleen? Fyysinen muoto on mun juttu
 
@asin Eihän se PS3-storen sulkeminen välttämättä sitä tarkoittaisi että et enää pystyisi lataamaan uudestaan ostamiasi pelejä.
PS3-storen sulkemista yritettiin nelisen vuotta sitten. Älämölö syntyi. Suunnitelmat peruutettiin. Pelien ostaminen muistaakseni meni jotenkin monimutkaisemmaksi tms? Lisätiedot netistä.
Tuota Code Veronica kohtaa en ymmärrä koska eihän Ps5 pyöritä Ps3-pelejä.
 
Eiköhän tuossa ollut ideana se, että kun sen code veronican on kerran ostanut niin jos sen saisi ladattua ilmaiseksi uudellakin koneella.
Se kun on se sama ps2 peli on sen sitten ostanut ps3:lla tai ps4:lla.
Joidenkin ps1 pelien kanssa tuo sentään toimii. Mä olen ostanut ridge racer type 4:n joskus ikuisuus sitten vitalle ja sain sen ladattua ilmaiseksi ps5:lla.
 
Eiköhän tuossa ollut ideana se, että kun sen code veronican on kerran ostanut niin jos sen saisi ladattua ilmaiseksi uudellakin koneella.
Se kun on se sama ps2 peli on sen sitten ostanut ps3:lla tai ps4:lla.
Joidenkin ps1 pelien kanssa tuo sentään toimii. Mä olen ostanut ridge racer type 4:n joskus ikuisuus sitten vitalle ja sain sen ladattua ilmaiseksi ps5:lla.
Code Veronicalla on outo tilanne siinä mielessä et se PS4 versio joka toimii myös PS5 on käytännössä suoraan se PS2 versio. PS3 versio taas on HD remasteroitu ja on ihan 720p ja 16:9 kuvasuhteella, eli se on nykyseltään sen pelin paras versio.
 
Joo, tämä on kyllä kummallinen peli noiden versioidensa kanssa. Tuo PS3-versio on tosiaan jonkinlainen HD remaster, jossa on kajottu ilmeisesti myös valaistukseen ja tummennettu pelin yleisilmettä. Joidenkin mielestä tästä syystä paras versio on Dreamcastin originaali, mutta se on sitten oman työnsä takana päästä pelaamaan.
Niin toki joo, parhaus on tässä vähän subjektiivista kuitenkin. Varmaan nykyaikaisin versio olis parempi ilmasu, käsittääkseni ainut malliaan joka tota modernia 16:9 kuvasuhdetta tukee ja on jokseenkin korkealla resoluutiolla varustettu.
 
Yhdysvaltojen pelimyyntejä seuraava Mat Piscatella tekee ihan mielenkiintoista vertailua vuosien 2019 ja 2023 välillä. Fyysisen pelimedian kulutus vuosien välillä on laskenut 37%, kun samassa vertailussa koko pelimarkkinan kulutus on noussut 25% (Yhdysvaltojen markkina). Jos joku niin tämä kertoo kasvavasta pelimarkkinasta ja samaan aikaan fyysisen median hiipumisesta. Varmaan jos ottaisi vielä vähän kauempaa vertailun, esim. 2015, niin prosentit olisivat vieläkin rajummat.
 
Japanista kuuluu vähän erilaista tarinaa, kun ainakin tämän artikkelin pohjalta saan sellaisen käsityksen, että siellä fyysisen median myynti on jopa kasvanut edellisvuodesta. Tuossa tosin taitaa olla mukana laitteetkin, niin vähän epämääräinen tilasto. Olettaisin kuitenkin tilanteen olevan Japanissa ainakin paljon paremman kuin monella muulla alueella. Siksi minäkin laitan toivoni japanilaisiin.

Japani yksistään on vaan aika pieni markkina. Ei pienin, eikä missään nimessä sellainen mitä ei kannattaisi seurata, mutta kuten tuossa linkkaamassasi artikkelissa sanotaan, niin vaikka Japanissa 65% PS5 pelimyynnistä oli fyysistä, niin maailmanlaajuisesti PS4 ja PS5 pelejä myytiin 70% digitaalisesti samana ajankohtana. Eli prosentit kääntyvät ihan päälaelleen maailmanlaajuisesti, eikä tosiaan Japanin prosentit siinä paljon paina. Tai no painavat ne sen verran, että tästä voidaan päätellä muun maailman olevan "reilusti" yli 70 prosenttisesti digitaalisiin peleihin taipuvainen. Siis Sonyn osalta. Voisin kuvitella, että Switchillä tilanne on vähän parempi fyysisen kannalta ja Xboxilla vähän huonompi. Suunta noin yleisesti on vahvasti digitaalinen silti.

Eipä siinä fyysisiä pelejä itsekin suosin, mutta silti Matin vuosivertailutilasto oli mielenkiintoinen pikku katsaus pelialan suunnasta.
 
Ylös Bottom