Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Onko porukka ostanu nuita digitaalisia pelikoodeja vpnnän kautta, mitkä on johonki brasilia tms alueelle tarkotettu?

VPN:llä siis pitäs vaan laittaa sijainniksi esim. brasilia kun menee xbox.comiin lunastamaan sen koodin, ja sit pitäs kaikki toimia ihan ku sen ois ostanu normaalisti Suomesta. Voiko tossa mennä joku mönkään että ei saakaan koodia lunastettua? Näyttäs vaan todella halvalla saavan jostain ulkomailta pelejä nuilla koodeilla...
 
Onko porukka ostanu nuita digitaalisia pelikoodeja vpnnän kautta, mitkä on johonki brasilia tms alueelle tarkotettu?

VPN:llä siis pitäs vaan laittaa sijainniksi esim. brasilia kun menee xbox.comiin lunastamaan sen koodin, ja sit pitäs kaikki toimia ihan ku sen ois ostanu normaalisti Suomesta. Voiko tossa mennä joku mönkään että ei saakaan koodia lunastettua? Näyttäs vaan todella halvalla saavan jostain ulkomailta pelejä nuilla koodeilla...
Itse kerran tuota testannu juurikin noin kun sanoit ja kaikki meni ainakin itsellä ihan normaalisti. Ainoa kai mikä voi tuossa oikeastaan mennä mönkään on, että tuota ei osaa ohjeista huolimatta tehdä oikein ja koodi jää siten lunastamatta. Mutta kyllä nuo ohjeet on niin helpot, että ei tuota voi oikein sössiä. Toki joku joka tätä on enemmissä määrin harrastanut voi valaista asiaa paremmin.
 
Niin mietin lähinnä sitä, että voiko VPN:nästä huolimatta xbox/microsoft jotenkin tunnistaa, että suomalainen käyttäjätili tai jotain ja siten estyä...
 
Niin mietin lähinnä sitä, että voiko VPN:nästä huolimatta xbox/microsoft jotenkin tunnistaa, että suomalainen käyttäjätili tai jotain ja siten estyä...
Tuota en tiedä, mutta itsellä tosiaan taisi pelikoodi olla johonkin Argentiinan storeen ja hyvin on peli suomitililläkin pelannut.
 
Ja tässä vaiheessa minä lopetan videopelaamisen ja siirryn keskittymään muihin harrastuksiini.
Täytyy omasta kokemuksesta todeta, ettei hetkeen ole tullut mitään pelilevyä hankittua. Olen kokenut digipelit toimivaksi konseptiksi jo Xbox360:n aikoihin. Sikäli mikäli laite vain tukee, niin olen myös vanhoja digipelejä pelaillut nykykonsolillani.

Ei ole ollut tarvetta kömpelöille kopiosuojaus-levyille, kun pelit kuitenkin lataavat melkeinpä aina päivityksensä heti netistä, kun kiekon laittaa pelilaitteeseen.
 
Ymmärrän kyllä sinänsä tuon turhautumisen pelilevyjen käytön vähentymisen suhteen, mutta toisaalta esim. PC puolella tai mobiililaitteissa tuo on jo ihan arkipäivää. Kyllä kotikonsolivalmistajat alkavat olla niitä viimeisiä sissejä, jotka pelilevyjä käyttävät.
 
Ymmärrän kyllä sinänsä tuon turhautumisen pelilevyjen käytön vähentymisen suhteen, mutta toisaalta esim. PC puolella tai mobiililaitteissa tuo on jo ihan arkipäivää. Kyllä kotikonsolivalmistajat alkavat olla niitä viimeisiä sissejä, jotka pelilevyjä käyttävät.
Pelien arkistoinnin kannalta digital only-konsolit ovat se huonoin ja hankalin vaihtoehto. Tällä suuntauksella Nintendo saattaa jäädä viimeisimmäksi fyysisellä medialla pelejä jakelevaksi.
 
Fyysisen pelin voi myydä, tai vaikka lainata kaverille. Tai voi lainata kaverilta kiinnostavan pelin, kun hän on sen jo pelannut. Fyysisen kappaleen omistaminen on oikeaa omistamista. Digitaalisen hankkiminen on joissain tapauksissa helpompaa ja vaivattomampaa, mutta siinä tapauksessa 'omistaa' vain käyttöoikeuden peliin, eikä peliä itsessään.

Jos mennään kokonaan digitaaliseen, niin aika monta mahdollisuutta poistuu silloin kuluttajalta. Poistuu oikeus käyttää ostamaansa tuotetta, kuten haluaa, eli oikeus myydä tai lainata eteenpäin. Kun kuluttajalta poistuu oikeuksia, niin silloin tuotteen hinnan pitäisi myös laskea. Täysin digitaalisessa jakelussa pelien hintojen pitäisi siis pudota. Näin tuskin kuitenkaan tulee käymään. Jos siirrytään konsoleissakin täysin digitaaliseen ratkaisuun, niin oma pelien ostaminen ainakin tulee vähenemään nykyisestä. Fyysisten kappaleiden kohdalla omistan kuitenkin tuotteen ja voin myös kilpailuttaa ostokseni, eli ostaa sen fyysisen kopion juuri sieltä, mistä haluan.
 
Ei mulla sinänsä ole mitään digital-onlya vastaan, mutta niin kauan kun maailma on niin pahasti vinksallaan, että muovia ostamalla selviää halvemmalla kuin aineettoman koodin lataamisella, niin näillä mennään.
 
Fyysisen pelin voi myydä, tai vaikka lainata kaverille. Tai voi lainata kaverilta kiinnostavan pelin, kun hän on sen jo pelannut. Fyysisen kappaleen omistaminen on oikeaa omistamista. Digitaalisen hankkiminen on joissain tapauksissa helpompaa ja vaivattomampaa, mutta siinä tapauksessa 'omistaa' vain käyttöoikeuden peliin, eikä peliä itsessään.

Jos mennään kokonaan digitaaliseen, niin aika monta mahdollisuutta poistuu silloin kuluttajalta. Poistuu oikeus käyttää ostamaansa tuotetta, kuten haluaa, eli oikeus myydä tai lainata eteenpäin. Kun kuluttajalta poistuu oikeuksia, niin silloin tuotteen hinnan pitäisi myös laskea. Täysin digitaalisessa jakelussa pelien hintojen pitäisi siis pudota. Näin tuskin kuitenkaan tulee käymään. Jos siirrytään konsoleissakin täysin digitaaliseen ratkaisuun, niin oma pelien ostaminen ainakin tulee vähenemään nykyisestä. Fyysisten kappaleiden kohdalla omistan kuitenkin tuotteen ja voin myös kilpailuttaa ostokseni, eli ostaa sen fyysisen kopion juuri sieltä, mistä haluan.
Itseasiassa kaikkiin näihin kohtiin olikin esitetty jo ennen Xbox Onea ratkaisut. Niitä ei vain tuotu missään välissä kyseiselle konsolille. Fyysinen media ei myöskään takaa, että peliä voi lainata kavereilleen. Nykyiset pelit tätä "tukevat" (tai paremminkin, sitä ei ole estetty), mutta olemme jo 90-luvulla kokeneet CD-key -rajoituksen pelien suhteen. Fyysinen pelilevy ei oikeastaan ole kuin vain ja ainoastaan yksi media muiden joukossa. Se ei anna sen enempää oikeuksia datan käyttöön, vaan on vain tallennusmuoto pilvipalvelun lailla.

Digitaalinen media antaa paljon enemmän mahdollisuuksia, kuin fyysinen levyke. Digitaalisen pelin voi yksilöidä paremmin. Pelilevyjä ei voi massavalmistustavasta johtuen jokaista yksilöidä mitenkään, vaan Markun levy on täysin samanlainen kuin sama peli Pekalla. Digitaalinen peli voidaan siis oikeasti yksilöidä, ja jakaa palvelussa vaikkapa kaverusten kesken. On vain pelialustan ominaisuuksista kiinni, miten moni pelaaja voi pelata digitaalisesti "lainattua" peliä.

Totta on se, että fyysisten pelien kohdalla ostopaikkoja on enemmän. Se mistä digipelien hinta muodostuu, on taas itsellekin pimennossa. Voisin vaikkapa arvata, että korkea hinta johtuu mm. kivijalkakauppojen tarpeellisuudesta pelimyynnissä. Myös maailmanlaajuinen nettiyhteyksien taso vaihtelee sen verran, ettei välttämättä ihan heti olla siirtymässä pelkkiin digi-only -konsoleihin. Tai mistä sitä tietää.
 
Toisaalta, fyysisten pelien arkistointipa se vasta hankalaa onkin, kun ne vievät oikeasti fyysistä tilaa.
Jos saivartelu sallitaan, niin eivät ne digipelitkään tyhjyydessä säily, vaan fyysisillä palvelimilla. Tietysti näitä palvelimia sitten ei tarvitse kuin murto-osan käyttäjämäärään nähden verrattuna "fyysisiin" peleihin.
 
Niin, no kaikki tietokone- ja konsolipelit ovat sekä digitaalisia että fyysisiä. Mitä ne sitten olisivat? Henkisiä? Analogisia?

Toki jossain määrin pelit ovat muutakin kuin fyysisiä, koska ne eivät ole kulttuurituotteina redusoitavissa fysikaaliseen maailmaan.
 
Fyysinen media ei myöskään takaa, että peliä voi lainata kavereilleen. Nykyiset pelit tätä "tukevat" (tai paremminkin, sitä ei ole estetty), mutta olemme jo 90-luvulla kokeneet CD-key -rajoituksen pelien suhteen.
Et ole väärässä mutta yleensä nimenomaan oletetaan että "fyysinen media" tarkoittaa sitä että sen käyttöä ei ole rajoitettu koodein tai muutoin, vaan se toimii sekä Pertillä että Martilla riippumatta kuka sen alunperin osti.

Ja koska juuri tuo on yksi fyysisen median valteista, on turhanpäiväistä sanoa että se voisi olla myös mahdotonta. Pointti on että ei ole ja se juuri on sen hyviä puolia.

Itse asiassa digiin liittyy vielä enemmän "mutta" ja "voisi olla"-ehtoja, jotka eivät oikein koskaan ole realisoituneet. Kyse on siis siitä että fyysinen media oikeasti on monia positiivisia juttuja kun taas digin kohdalla puhutaan usein asioista, jotka voisivat olla mahdollisia. Nytkö mennään siis jo siihen että aletaan miettiä millä tavalla fyysinen voisi olla nykyistä huonompi?

Monikin asia voisi olla eri tavalla kuin on mutta koska ei ole, niin mikä sen mainitsemisen pointti on? Varsinkin digin kohdalla kaikki jatkuvat lupaukset ja selittelyt jo väsyttää. Varmasti kohta on halpaa kun saippua kun saadaan ne fyysiset pois. Ja voi siis ollakin näin mutta vähän vaikea uskoa kun kuitenkin samaan aikaan tulee tasaiseen tahtiin mantraa että "pitää nostaa hintoja" ja ei riitä rahat vaikka mitä miljardeja tienattaisiin.

Fyysinen pelilevy ei oikeastaan ole kuin vain ja ainoastaan yksi media muiden joukossa. Se ei anna sen enempää oikeuksia datan käyttöön, vaan on vain tallennusmuoto pilvipalvelun lailla.
Täh? Miten niin ei anna? Pystytkö lainaamaan digidataasi kaverille niin että hän voi sitä käyttää kuten pelilevyn kanssa voi tehdä?

Digitaalinen media antaa paljon enemmän mahdollisuuksia, kuin fyysinen levyke. Digitaalisen pelin voi yksilöidä paremmin. Pelilevyjä ei voi massavalmistustavasta johtuen jokaista yksilöidä mitenkään, vaan Markun levy on täysin samanlainen kuin sama peli Pekalla. Digitaalinen peli voidaan siis oikeasti yksilöidä, ja jakaa palvelussa vaikkapa kaverusten kesken. On vain pelialustan ominaisuuksista kiinni, miten moni pelaaja voi pelata digitaalisesti "lainattua" peliä.
Niin, mahdollisuuksia. Olisihan fyysiselläkin levyllä paljon mahdollisuuksia yhtä lailla. Mikä estäisi tekemästä vastaavaa siellä? Tai vaikka tekemästä pelit levylle eheämpinä tai niin että se ei ole vain joku raakile? Ei kukaan ole määrännyt että asiat voi tehdä vain yhdellä tapaa, joten todellakin mahdollisuuksia on mutta ne ei rajoitu vain digin mahdollisuuksiin.

Mahdollisuuksia tärkeämpää on miettiä että mitkä niistä on realisoituneet eli käytössä. En minä ainakaan tee mahdollisuuksilla tai lupauksilla mitään jos ne jää vain sellaisiksi toteutumatta käytännössä.

Tuo kirjoittamasi juttu on toki mielenkiintoinen mutta ei tule tapahtumaan. Miksi tulisi? Siinähän häviäisi rahaa kun osa olisi vapaamatkustajia. Samasta syystä niitä käytettyjä (eli fyysisiä) yritetään kitkeä pois, joten on aika utopiaa että digiä voisi kauhean vapaasti ikinä lainailla.

Joku "kaksinpeliä voi pelata yhdellä pelillä"-homma voi yleistyäkin, mutta eipä sellaisia pelejä edes kauheasti ole, joten kyllä ne CODit, änärit ja muut myydään yhä joka Pertille ja Martille erikseen. Eikä niitä lainailla ilman että lainataan koko tunnusta.

Totta on se, että fyysisten pelien kohdalla ostopaikkoja on enemmän. Se mistä digipelien hinta muodostuu, on taas itsellekin pimennossa. Voisin vaikkapa arvata, että korkea hinta johtuu mm. kivijalkakauppojen tarpeellisuudesta pelimyynnissä. Myös maailmanlaajuinen nettiyhteyksien taso vaihtelee sen verran, ettei välttämättä ihan heti olla siirtymässä pelkkiin digi-only -konsoleihin. Tai mistä sitä tietää.
Minäkään en väitä etteikö fyysinen kauppa vaikuttaisi hintaan mutta pessimistinä uskon että ei fyysisten häipyessä pelaaminen tule merkittävästi halpenemaan. Siellä pukuherrat ihmettelee että miksi halpenisi kun on ennenkin maksettu kiltisti mitä on pyydetty. Ja varsinkin kun jo digistä maksetaan sama kuin fyysisestä, niin mitä perustetta sille enää olisi? Rahaa ne on siellä tekemässä.
 
Viimeksi muokattu:
Fyysisen median poistuminen antaisi yhtiöille vaan täydet vapaudet nostaa digitaalisen pelin hintaa entisestään. Nyt jo hinnat ovat nousseet digitaalisten kohdalla vaikka kyseessä olisi yksinoikeusjulkaisu, jota on tarjolla vain yhtiön omistamasta digitaalisesta kauppapaikasta. Fyysinen media oli pitkään se, mikä esti hintojen karkaamisen käsistä kun tiedettiin, että ihmiset voisivat ostaa käytetyn kappaleen kalliin digitaalisen version sijaan.
 
Fyysisen median poistuminen antaisi yhtiöille vaan täydet vapaudet nostaa digitaalisen pelin hintaa entisestään. Nyt jo hinnat ovat nousseet digitaalisten kohdalla vaikka kyseessä olisi yksinoikeusjulkaisu, jota on tarjolla vain yhtiön omistamasta digitaalisesta kauppapaikasta. Fyysinen media oli pitkään se, mikä esti hintojen karkaamisen käsistä kun tiedettiin, että ihmiset voisivat ostaa käytetyn kappaleen kalliin digitaalisen version sijaan.
Näinhän tuo menee. Jos fyysinen häviää kokonaan, niin eiköhän digitaalisen normi hinta uutena ole silloin jotain 109-129e luokkaa ja sitä en kyllä halua.
 
Mun puolesta voin siirtyä täysin digimediaan, kunhan hinnassa kompensoituu jakeluverkoston poisjääminen. Käytettyjen myymisessä tulee takkiin, toisaalta sitä tulee kovin vähän tehtyä.

En usko, että fyysisen median poistuminen nostaa digipelien hintoja reippaasti (saati ollenkaan?), koska markkinatalous. Rahalle löydetään toinen käyttökohde, jos pelin hinta koetaan liian suureksi.

Ymmärtääkseni pelilevy on vain digitaalinen avain pelin lataamiseen suurimmassa osassa julkaisuja. Lokaali pelaaminen loppuu siihen, jos serveriyhteyttä ei ole ja peliä ei ole konsolissa asennettuna EDIT: valmiiksi ladattuna.

Digin suurin etu on, että levyn vaihto konsoliin on kovin työlästä. Ensimmäisen maailman ongelma, tiedän.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiasiahan on, että fyysisellä pelillä säästät rahaa ja paljon. Itsekin tykkään digiverioista, joita olen hankkinut siksi, ettei levyä tarvitse vaihtaa. Hinta vaan on se, mikä saa minut ostamaan pelin ja tässä taas tullaan fyysiseen versioon. Aivan järjetöntä onse, että digiveriota myydään konsoleille 69,90 , kun saman pelin fyysisenä saa kauppojen alesta 9-30€
 
Näinhän tuo menee. Jos fyysinen häviää kokonaan, niin eiköhän digitaalisen normi hinta uutena ole silloin jotain 109-129e luokkaa ja sitä en kyllä halua.
Käytännössä kilpailua sanelevat muut tekijät. Kilpailevat konsolit ja ennenkaikkea PC jossa digipelien hinta on pitkään ollut jo alhainen. Lisäksi ovat pelipalvelut. Se mikä konsolipuolella erityisesti nostaa hintoja on voimakkaasti subventoitu rauta. Exclupeleistä voidaan tietysti pyytää mitä vain, mutta käytännössä kyllä sekin myynneissä alkaa näkyä jossain vaiheessa.
 
Ylös Bottom