Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä samantapaiset kuviot käytössä myöskin oman poikani kanssa pleikkarilla. On tuo olkkarin XSX:llä ja pojan huoneen Xbone X:lläkin ihan hyvin onnistunut. Toki pojan konsoli on pitänyt laittaa kotikonsoliksi, jotta on onnistunut. En nyt ehkä kunnolla hahmottanut eroja pleikkarin ja boxin välillä, mutta joka tapauksessa Nintendon kuvioilla ei sitten vastaava onnistukaan, mikä on ollut harmillista.
Mutta pelaaminen ei taida onnistua yhtä aikaa kahdella laitteella eli periaatteesa kysymys on samasta kuin pelata levyllä eri konsolissa mutta suppeampana (koska pitää olla jossain omassa ryhmässä tms.)? Vai olenko hukassa tämän kanssa? Levyn kanssa tuo onnistuu yhtä lailla ja laajemmin millä tahansa konsolilla eikä vain tiettyyn ryhmään kuuluvalla.

Ehkä työläämpää jonkun mielestä viedä levy toiseen laitteeseen mutta jos sen unohtaa niin onhan tuossa taas selkeä ero kumpi on suppeampi ja kumpi sallivampi systeemi.
 
No niin, tässä oli käytäntöä ja vielä selitetty niin että tuollaista käyttämätön ymmärsi missä ja miten se toimii.

Kuulostaa siis hyvältä systeemiltä ja juuri tuon kaltaisen pitäisikin yleistyä että digi alkaisi viemään oikeasti ne viimeisetkin elämänehdot fyysiseltä. Tai siis viehän se muutenkin mutta myös meidän jäärien mielestä. Vaikka en usko että se tuntuu enää yhtään samalta kuin "oikeasti" ostaa se peli.

Niin oudolta kuin se varmaan mukavuudenhaluisemmista (tms.) kuulostaakin, niin myös se pelin hakeminen, saaminen ja odottelu kaupasta, postilaatikosta tai muualta on osa kokemusta. Ei tunnu yhtään miltään vain katsoa jotain latauspalkkia. Ja ihan eri asiansa on sitten kaikki spessuversiot ja niiden kamojen aukominen ja tutkiminen. Siinäkään joku "deluxe digital golden assthong" ei lämmitä missään.
Ideaalisessa maailmassa tämä sama voisi toimia myös fyysisen kappaleen kanssa. Konsoli tarkistaa, että levy on olemassa ja sitten toimisi esim. perhetilin kautta kuten vaikka Netflix toimi ennen kuin rupesivat perseilemään.

Eikä siis digitaalisuus itsessään ole pahasta, mutta sen tuomat edut ovat kuitenkin pientä sen rinnalla, mihin yhtiöt kuitenkin haluavat viedä sen. Sen vuoksi fyysistä mediaa vaalitaan niin tarkoin. Jos kontrolli on täysin yhtiöillä, niin kuluttaja ja kulttuuri kärsii siitä aina.
 
Digipuolella on ainakin osittain tehty moninpelaaminen helpommaksi jos samalla henkilöllä on useita laitteita. Esim. Questin Walkabout minigolfissa voi olla pelaaja yhtä aikaa useamalla headsetillä samalla tunnuksella, mutta myöskin online pelissä, ei vain co-opissa. Ymmärtääkseni tämä ei onnistu konsoleilla yhdellä fyysisellä pelillä. Ehkä joku laite toimisi vastaanottavana co-oppina ilman fyysistä levyä samassa tilassa joillain peleillä, mutta moninpeliin tuskin molemmat pääse. Edellyttää toki että henkilö omistaa useamman laitteen, mutta aika useinhan semmoinen tilanne on ainakin konsolisukupolvien vaihtuessa (esim. itselläni Quest 1, Quest 2 ja kohta Quest 3).

Ei tämä digi siis ihan pelkästään saatanasta ole.
Juurikin näin. Ja tässä minun ja kohta 10-vuotiaan poikani kanssa se on olllut myös siinä kiva juttu, että ollaan voitu pelata jotain pelkästään onlinessä co-opattavia pelejä ostamatta samaa peliä kahteen kertaan. Kunhan sen kotikonsolin määrittää oikein, niin yhden pelin hinnalla voi co-opata kotona onlinessa eri huoneiden välillä. Fyysisellä kappaleella pelattaessa pitäisi sitten olla kaksi fyysistä kappaletta, että voimme online-pelejä yhdessä pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla fyysisen kannatus perustuu muuhun kuin lainailuun tai jälleenmyyntiin. Se perustuu pitkälti periaatteeseen, jonka kautta koen että saa fyysisen pelin kautta enemmän vapauksia ostamaani tuotteeseen mitä digin ostamalla. Ei sen enempää tai vähempää.

Mutta keskustelussa tosiaan tunnuttiin käyvän läpi yleisesti hyviä puolia eikä sitä, käyttääkö tai hyödyntääkö niitä. Itse asiassa keskustelussa digin osalta puhuttiin puhtaasti toteutumattomista mahdollisuuksista eikä käytännössä toteutuneista tai yleistyneistä jutuista. Tähän nähden on varmaan ihan ok puhua myös fyysisen kaikista hyvistä puolista vaikka niitä ei itse, tai tietty määrä käyttäjiä, hyödyntäisikään.


Onko tämä joku sarkasmi-heitto vai tosissaan kirjoitettu? Minä voisin kyllä lainata ja on joskus lainailtukin enemmän pelejä mutta ajan myötä yhä vähemmän.

Aika itsekäs ajatus että ei voi kaverille lainata vain sen takia että joku saa jotain ilmaiseksi. Jos siis tämän olit tosissasi kirjoittanut.
Lähinnä vitsi mutta suora kokemus mitä se aikoinaan oli fyysisten pelien kanssa.
 
Mutta pelaaminen ei taida onnistua yhtä aikaa kahdella laitteella eli periaatteesa kysymys on samasta kuin pelata levyllä eri konsolissa mutta suppeampana (koska pitää olla jossain omassa ryhmässä tms.)? Vai olenko hukassa tämän kanssa? Levyn kanssa tuo onnistuu yhtä lailla ja laajemmin millä tahansa konsolilla eikä vain tiettyyn ryhmään kuuluvalla.

Ehkä työläämpää jonkun mielestä viedä levy toiseen laitteeseen mutta jos sen unohtaa niin onhan tuossa taas selkeä ero kumpi on suppeampi ja kumpi sallivampi systeemi.
Onnistuu se yhtä aikaa kahdella laitteella, mutta tosiaan vaatii juurikin sen, että pojan konsoli on se kotikonsoli. Ja minun profiilin pitää toki olla siellä pojan konsolillakin olemassa (muistaakseni - tästä en tosin ole aivan varma oliko pakollinen). Näin ainakin muistelen. Samalla profiililla ei toki voi pelata kahdella konsolilla samaan aikaan, mutta kunhan viritykset on noin kuin sanoin, niin poikani voi omalla profiilillaan pelata omalla konsolillaan minun profiililla ostettuja pelejä, jotka on asennettu hänen konsolilleen. Ja samaa peliä myöskin voi pelata samaan aikaan noilla eri konsoleilla eri profiililla, koska mehän juuri olemme pelanneet samoja pelejä noin co-oppina.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta pelaaminen ei taida onnistua yhtä aikaa kahdella laitteella eli periaatteesa kysymys on samasta kuin pelata levyllä eri konsolissa mutta suppeampana (koska pitää olla jossain omassa ryhmässä tms.)? Vai olenko hukassa tämän kanssa? Levyn kanssa tuo onnistuu yhtä lailla ja laajemmin millä tahansa konsolilla eikä vain tiettyyn ryhmään kukuuluvalla.
Xboxilla (tarkennus: Xbox One ja Series -sukupolvilla) nimenomaan kahdella erillisellä konsolilla pelaaminen onnistuu. Kotikonsoliksi määritetyllä konsolilla pelaa kaverisi jollain muulla kuin sinun tunnuksella (voi olla vierastunnukset tai vastikään tehty dummy accokin) ja itse pelaat ei-kotikonsolilla omilla tunnuksillasi. Kotikonsolin digisisältö (pelit + game pass/online-pelaaminen) on kenen tahansa käytettävissä sillä kyseisellä konsolilla. Vastaavasti sinun profiilisi digisisältö mukaan lukien game pass on käytettävissäsi millä tahansa konsolilla kun olet vain kirjautunut sille omalla profiilillasi.

Pleikalla taas nettipelaaminen ymmärtääkseni vaatii molemmille tileille psn-jäsenyyden, mutta offline-pelaaminen taitanee onnistua vastaavasti kuin Xboxilla(?) Tästä en ole ihan varma, mutta ainakin PS3-aikana sait ladata omalla profiilillasi digipelejäsi viidelle eri konsolille ja ne toimivat sillä konsolilla kenelle tahansa ilman, että ostajan profiilin piti olla kirjautunut sisään.

Edit: lisätään vielä, että achievement-metsästäjille tämä on loistava ominaisuus, kun voit yhdellä digipelillä tai yhdellä gp-jäsenyydellä boostata tarvittaessa moninpelicheevoja siltä osin, kuin ke kaksistaan on mahdollista tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Pleikalla taas nettipelaaminen ymmärtääkseni vaatii molemmille tileille psn-jäsenyyden, mutta offline-pelaaminen taitanee onnistua vastaavasti kuin Xboxilla(?) Tästä en ole ihan varma, mutta ainakin PS3-aikana sait ladata omalla profiilillasi digipelejäsi viidelle eri konsolille ja ne toimivat sillä konsolilla kenelle tahansa ilman, että ostajan profiilin piti olla kirjautunut sisään.
Tuollaisella ensisijaisella PS4/PS5-konsolilla Plus-jäsenyys on konsolin muiden tunnusten käytettävissä (tietyin rajoituksin). En nyt enää ulkoa muista, mitä kaikkea niiltä muilta PSN-tunnareilta evättiin, mutta nettipelaaminen onnistui ja Plus-pelejä sai pelata. Tallennuksien pilvivarmuuskopiointi taisi olla silti vain varsinaisen Plus-jäsenen käytössä.
 
Tuollaisella ensisijaisella PS4/PS5-konsolilla Plus-jäsenyys on konsolin muiden tunnusten käytettävissä (tietyin rajoituksin). En nyt enää ulkoa muista, mitä kaikkea niiltä muilta PSN-tunnareilta evättiin, mutta nettipelaaminen onnistui ja Plus-pelejä sai pelata. Tallennuksien pilvivarmuuskopiointi taisi olla silti vain varsinaisen Plus-jäsenen käytössä.
Okei, varmistulsena vielä :D eli pleikallakin toimi se, että yhdellä tilillä on plus-jäsenyys ja yksi digipeli ostettuna, tämä profiili ei-kotikonsoliin ja sitten toinen "täysin tyhjä" tili kotikonsoliin, niin voi moninpelata tuota samaa peliä?

Tätä ei jostain syystä ole tullut testattua, mutta sillä voisi vihdoinkin auttaa parin pelin platinanhankinnassa, noista kun taitaa moninpelipuoli olla jo kuollut.
 
Xboxilla (tarkennus: Xbox One ja Series -sukupolvilla) nimenomaan kahdella erillisellä konsolilla pelaaminen onnistuu. Kotikonsoliksi määritetyllä konsolilla pelaa kaverisi jollain muulla kuin sinun tunnuksella (voi olla vierastunnukset tai vastikään tehty dummy accokin) ja itse pelaat ei-kotikonsolilla omilla tunnuksillasi. Kotikonsolin digisisältö (pelit + game pass/online-pelaaminen) on kenen tahansa käytettävissä sillä kyseisellä konsolilla. Vastaavasti sinun profiilisi digisisältö mukaan lukien game pass on käytettävissäsi millä tahansa konsolilla kun olet vain kirjautunut sille omalla profiilillasi.

Pleikalla taas nettipelaaminen ymmärtääkseni vaatii molemmille tileille psn-jäsenyyden, mutta offline-pelaaminen taitanee onnistua vastaavasti kuin Xboxilla(?) Tästä en ole ihan varma, mutta ainakin PS3-aikana sait ladata omalla profiilillasi digipelejäsi viidelle eri konsolille ja ne toimivat sillä konsolilla kenelle tahansa ilman, että ostajan profiilin piti olla kirjautunut sisään.

Edit: lisätään vielä, että achievement-metsästäjille tämä on loistava ominaisuus, kun voit yhdellä digipelillä tai yhdellä gp-jäsenyydellä boostata tarvittaessa moninpelicheevoja siltä osin, kuin ke kaksistaan on mahdollista tehdä.
On tuo kyllä meillä pleikallakin noin onnistunut. Jotain kommervenkkeja ollut kyllä trophyjen aukeamisten kanssa joissakin peleissä pojan profiililla. Samaa ongelmaa kyllä pleikkarin lisäksi ollut itse asiassa boxillakin, ainakin joissakin peleissä. Logiikkaa en ole tähän vielä keksinyt. Jotain arvauksia lähinnä.
 
Okei, varmistulsena vielä :D eli pleikallakin toimi se, että yhdellä tilillä on plus-jäsenyys ja yksi digipeli ostettuna, tämä profiili ei-kotikonsoliin ja sitten toinen "täysin tyhjä" tili kotikonsoliin, niin voi moninpelata tuota samaa peliä?
Kyllä, noin se toimii. Ja kuten Ippe tuossa ehti sanoa, joissain peleissä vain se "ykköspelaaja" saa Trophyt. Eli kannattaa tuossa sitten olla tarkkana, kummalla pelisession aloittaa.
 
Kyllä, noin se toimii. Ja kuten Ippe tuossa ehti sanoa, joissain peleissä vain se "ykköspelaaja" saa Trophyt. Eli kannattaa tuossa sitten olla tarkkana, kummalla pelisession aloittaa.
Ai tuohonko se nimenomaan liittyy? No pahus. Niin ajattelin, että se toki jotenkin tuohon profiilien jumppaamiseen liittyy, mutta enpä ajatellut, että nimenomaan johtuu siitä, millä profiililla peli käynnistetään. Onhan tuo toki varmaan toisaalta loogista, ja nyt kun muistelen, niin ollaan taidettu minun tunnuksilla pelit yleensä käynnistää, kun co-oppeja on alettu pelaamaan. Toki ei enää nykyään itsestäänselvästi, kun alkaa melkein 10-vuotiaalla olla jo aika paljon oma-aloitteisuutta.
 
Mutta pelaaminen ei taida onnistua yhtä aikaa kahdella laitteella eli periaatteesa kysymys on samasta kuin pelata levyllä eri konsolissa mutta suppeampana (koska pitää olla jossain omassa ryhmässä tms.)? Vai olenko hukassa tämän kanssa? Levyn kanssa tuo onnistuu yhtä lailla ja laajemmin millä tahansa konsolilla eikä vain tiettyyn ryhmään kuuluvalla.

Ehkä työläämpää jonkun mielestä viedä levy toiseen laitteeseen mutta jos sen unohtaa niin onhan tuossa taas selkeä ero kumpi on suppeampi ja kumpi sallivampi systeemi.
Kyllä pelaaminen onnistuu nimenomaan yhtä aikaa kahdella laitteella ja samalla tunnuksella. Ja voi pelata myös verkon yli sillee että molemmat laitteet samassa pelissä yhtä aikaa tai vaikka eri moninpelissäkin, jos niin haluaisi. Tämä ainakin walkabout minigolfissa.

Questin tapauksessa ei tarvi määrittää mitään primäärikäyttäjääkään, mutta toki edellyttää että samalla tunnuksella on kaksi laitetta.
 
Onhan tämä mahtavaa viihdettä, kun seuraa näitä kommentteja ! Eikös se nyt ole ihan sama, miten kukin pelinsä ostaa ja jakaa. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse annan fyysiset joko omille lapsille tai sitten lahjoitan pois, ellen sitten vaihda pelimiehessä. Digistä tykkään, kun ei tarvi vaihtaa levyjä. Fyysisistä, kun ne vain saa halvemmalla.
 
Oikeastiko muut ei harrasta pelien lainaamista? Oon ihan aidosti yllättynyt, koska omassa tuttavapiirissä tätä tapahtuu paljonkin. Oon parin viime vuoden aikana lainannut pelejä ainakin siskolle, kahdelle kummilapselle perheineen ja yhdelle työkaverille. En itse harrasta kirjastosta pelien lainaamista, mutta tiedän useamman ihmisen, jotka tätäkin tekee.

Digipeleillä ei olisi mahdollisia nämä lainailut. Oon nyt muutenkin fyysisten pelien suuri kannattaja, mutta kyllä tää lainaus mahdollisuus on yksi iso plussa fyysisen median puolesta mun mielestä.
 
Onhan tämä mahtavaa viihdettä, kun seuraa näitä kommentteja ! Eikös se nyt ole ihan sama, miten kukin pelinsä ostaa ja jakaa. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse annan fyysiset joko omille lapsille tai sitten lahjoitan pois, ellen sitten vaihda pelimiehessä. Digistä tykkään, kun ei tarvi vaihtaa levyjä. Fyysisistä, kun ne vain saa halvemmalla.
Samaa mieltä. Itse taas tykkään hamstrata hyllyyn ja fiilistellä jo pelkkiä koteloita. Samalla fyysinen toimii vähän kuin muistutuksena että tällainen odottaa jos tilan puutteen vuoksi on jotain poistanut.
 
Niin oudolta kuin se varmaan mukavuudenhaluisemmista (tms.) kuulostaakin, niin myös se pelin hakeminen, saaminen ja odottelu kaupasta, postilaatikosta tai muualta on osa kokemusta. Ei tunnu yhtään miltään vain katsoa jotain latauspalkkia. Ja ihan eri asiansa on sitten kaikki spessuversiot ja niiden kamojen aukominen ja tutkiminen. Siinäkään joku "deluxe digital golden assthong" ei lämmitä missään.
Oon ihan samaa mieltä sun kanssa tästä, jotenkin siinä on vaan se oma fiiliksensä tehä vaikka se pelin haku reissu jostain liikkeestä.
 
Fyysinen on arjen halpoja mutta mielyttäviä kiksejä kun odotat julkasupäiväks postia kun lapsi lelua, tai käyt hakee kauppareissun yhteydes liikkeestä kotelon.

Ja se hirveä pettymys, joka iskee, kun peli ei tipahdakkaan postiluukusta julkaisupäivänä. :D

Onneksi ei ole enää vuosiin ollut väliä pelin saamista julkaisupäiväksi, mutta olihan siinä se eräänlainen viehätys, kun jännitti, että saapuuko peli julkkariksi. Ja oi sitä ilon määrää kun joskus peli ilmestyi peräti pari päivää etuajassa!
 
Ja se hirveä pettymys, joka iskee, kun peli ei tipahdakkaan postiluukusta julkaisupäivänä. :D

Onneksi ei ole enää vuosiin ollut väliä pelin saamista julkaisupäiväksi, mutta olihan siinä se eräänlainen viehätys, kun jännitti, että saapuuko peli julkkariksi. Ja oi sitä ilon määrää kun joskus peli ilmestyi peräti pari päivää etuajassa!

No se on osa sitä jännitystä, sit itketään pari minuuttia ja keksitään muuta tekemistä.
 
Ja se hirveä pettymys, joka iskee, kun peli ei tipahdakkaan postiluukusta julkaisupäivänä. :D

Onneksi ei ole enää vuosiin ollut väliä pelin saamista julkaisupäiväksi, mutta olihan siinä se eräänlainen viehätys, kun jännitti, että saapuuko peli julkkariksi. Ja oi sitä ilon määrää kun joskus peli ilmestyi peräti pari päivää etuajassa!
Ei minulla ole ollut vuosiin mikään kiire pelien pariin juuri julkaisupäivänä kun en yleensä ehdi niitä kuitenkaan pelata heti. Monesti kaupastakin kun hakee julkkarina niin saattaa parikin viikkoa lojua pöydällä ennen kuin ehtii pelata.

Kyse ei siis ainakaan minulla ole siitä että pitäisi jollekin tietylle päivälle ehtimistä jännätä/pelätä. Ehkä jos ei olisi niin paljon pelattavaa ja muutakin elämää niin joku yksittäinen julkaisu ja sen myöhästyminen voisi harmittaa.

Jos sitten sattuu että pitää saada jostain syystä heti, niin kaupastahan ne saa. Sekin on minulle osa sitä "kokemusta" :D

Spessuversioita en enää edes tilauksen kautta ota kun on ainakin kerran tullut runnottuna perille. Normiversiot saa sitten viipyä vaikka parikin viikkoa postin huomissa jos on viipyäkseen. Mikäs kiire tässä on, paitsi siis kaiken muun kanssa eli liikaakin tekemistä ja pelaamista että olisi yhdestä julkaisusta kiinni yhtään mikään.

PS. Julkaisutapahtumat on muuten kanssa sellainen juttu, mitä ei digin kanssa koe. Jos siis sellainen innostaa. Itse en jaksa sitäkään. Omilla ehdoilla haen kaupasta tai annan postin roudata. Mutta diginä täytyisi itse järjestää jotkin tsempalot jos sellaista haluaa.
 
Ylös Bottom