Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
aDNXK3b.png

Ai. Microsoft vaihtoi kannen designia. Taas. Monesko malli tää nyt on jo? Eka oli se perus missä luki Xbox One ylhäällä, sitten otettiin se One pois ja jätettiin pelkkä Xbox, alempana luki sit onko One ja Series X tuettuna vai vaan jompikumpi, onko smart deliverya yms. Sit tuli tämä.

yw9yg9sui8571.jpg

Joka oli itseasiassa parannus kun nyt on vähän helpompi kattoa et minkä vehkeen peli siellä levyllä nyt sit onkaan. Lisäks tykkään et on enemmän tilaa ite kansitaiteelle. Tähän olis kannattanut jopa jäädäkin. Mut toi ylempi sit taas menee epäselvemmäks ja typerämmäks kun konsolien nimet on menny toiseen laitaan ja toisessa laidassa pieni logo. Onko selkämys muuttunut taas, nää nimittäin näyttää ihan hirveeltä jos yrittää pistää hyllyyn riviin.

Unohtamatta seuraavia ilmestyksiä

D_NQ_NP_787136-MLC49084718606_022022-O.webp

gQmtxjK.png

Ei saatana... Onneks ei tuu Xboxille keräiltyä fyysisiä pelejä juurikaan, ainakaan 360 uudemmalle raudalle. Mulla meinas jo PS3 aikoina mennä kuppi nurin siihen et miten järjestelee pelit hyllyyn kun on sitä vanhempaa Spiderman 3 logolla olevaa kantta ja sit sitä uudempaa. Tän kanssa varmaan psykiatrinen osasto kutsuis. Voisivat pysyä yhdessä designissa edes sen puol sukupolvea, eikä tehdä jotain neljää eri versiota saman sukupolven aikana. Vaikka Sonylla onkin laiskaa kansien kanssa (käytetään PS4 kansia PS5 kansina, pelkästään kansipaperin väri ja logo muuttunut), niin niistä sentään tietää heti yhellä vilkasulla et mikä on homman nimi kun samalle sukupolvelle ei oo kymmentä eri designia.

Tuo missä valkoisella pohjalla oli tuettu konsoli kirjoitettuna on selvästi paras. Sitä edellinen on vähän kuin Xbox One -aikakautta vielä, vaikka toki senkin olisi voinut muuttaa heti sukupolven alussa. Se muutos oli siis ihan hyvä ja perusteltu, mutta tämä uusi muutos sen sijaan ihan turha, eikä edes näytä niin hyvältä.

En minä näistä tosin sen kummemmin jaksa stressata, vaikka Xboxille selkeästi eniten (fyysisiä) pelejä ostankin. Esimerkiksi Kenan kohdalla olen lähinnä innoissani, että Xbox versio ylipäätään saatiin, ja vielä fyysisenä. Menee heti ostoon.

Pyrin siihen, että seuraavassa konsolipolvessa hankin kaikki pelini digitaalisina. Nyt on vielä Switchin pelejä fyysisenä, mutta ei ainuttakaan fyysistä Playstation 5:llä tai Xbox Series X:llä.
Itsekin pyrin tuohon samaan. Nyt on muutama peli fyysisenä PS4:lle ja PS5:lle. Vähän harmittaa, kun ei tule enää pelattua niitä ja eikä niiden myyntiarvo ole päätä huimaa. Ei jaksa myöskään nähdä sitä vaivaa että myy ja postittaa ne.

Jatkossa suosin siis digejä pelkästään. Toki selkeästi alesta ostan. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Pyrin siihen, että seuraavassa konsolipolvessa hankin kaikki pelini digitaalisina. Nyt on vielä Switchin pelejä fyysisenä, mutta ei ainuttakaan fyysistä Playstation 5:llä tai Xbox Series X:llä.
Meillä sama homma: Switchille pelit fyysisenä ja PS5:lle digitaalisena. En kyllä osaa sanoa, miksi juuri näin. Jos haluan uuden Switch-pelin jatkossakin, ostan sen fyysisenä.

Pari peliä on Switchille myös digitaalisena, koska Nintendon eShopissa pelialennus oli sen verran hurja, että fyysisenä peliä ei saisi ikinä niin halvalla.

Switchille tullut Muumi-peli jäi nyt kaivelemaan, koska pelin julkaisu tuli aluksi vain digitaalisena ja nyt vasta kuukausia myöhemmin paljastettiin myös fyysisen julkaisun olevan tulossa.

Meillä sama homma: Switchille pelit fyysisenä ja PS5:lle digitaalisena. En kyllä osaa sanoa, miksi juuri näin. Jos haluan uuden Switch-pelin jatkossakin, ostan sen fyysisenä.
Ainakin Switchin fyysisisssä on se loistava etu, että ei tarvitse kuin laittaa moduuli vehkeeseen niin peli on valmis pelattavaksi. Digipelin joutuu ensin lataamaan ja muilla konsoleilla asentamaan levyltä (+ nykyaikana isot päivitykset ja muut päälle).

Switchin pelit toimii siis ihan kuten wanhoihin kunnon aikoihin, kun pelikokoelmasta pystyi vain ottamaan pelin, lyömään sen koneeseen ja pelaamaan saman tien ilman mitään odotteluja.

Jos nyt jostain syystä omat fyysisten ostot loppuis niin Switch olisi varmaan viimeinen missä niin kävisi. Pelit vie tilaa fyysisestikin niin vähän että niitä on helpompi tilankin suhteen keräillä. Tämän kautta tajuan myös miksi joskus myydään Switch-pelejä ilman koteloa: porukka ilmeisesti heittää ne pois tilaa viemästä?

Switchin pelit toimii siis ihan kuten wanhoihin kunnon aikoihin, kun pelikokoelmasta pystyi vain ottamaan pelin, lyömään sen koneeseen ja pelaamaan saman tien ilman mitään odotteluja.
Muutama poikkeuskin löytyy, joissa edes siinä fyysisessä "pelikortissa" ei ole koko peliä, vaan loput pelin datasta täytyy ladata netistä. Ainakin It Takes Two ja NBA 2K19/2K20 ovat tuollaisia tapauksia.

Lähde: Nintendo Switch Cartridge Revisions

Muutama poikkeuskin löytyy, joissa edes siinä fyysisessä "pelikortissa" ei ole koko peliä, vaan loput pelin datasta täytyy ladata netistä. Ainakin It Takes Two ja NBA 2K19/2K20 ovat tuollaisia tapauksia.

Lähde: Nintendo Switch Cartridge Revisions
Joo, näinhän se on. Samaa on ollut toki varmaan jokaisella nykyalustalla että enemmän tai vähemmän se fyysinen media on tyhjä. Tarkkaa saa siis olla jos haluaa nimenomaan sen pelinkin sinne. Switchin kohdalla voi olla kuitenkin aika varma että Nintendon omat pelit on kortilla ja ne on nämä tietyt firmat jotka yrittää vetää kaikki kotiin päin, jolloin säästetään ihan kaikessa.

Aiheeseen liittyen muuten:

Outer Wildsin fyysisen levyn PS5-versiosta ilmeisesti on jäänyt se lisäri pois vaikka kyse nimenomaan on Archeologist Editionista, johon se kuuluu.

Tuossa pitäisi sitten olla kuittia ostoksesta että saa fyysiseen versioon kuuluneen lisärin digitaalisena. Monellako edes sattuu olemaan kuitti tallessa peliostoista? Itse säästän omani vain siksi että kirjaan ostot exceliin ja teen ne aina kerralla mutta silloin kun en sitä tehnyt niin heitin ekaan roskikseen mikä vastaan tuli. Siinäpä sitten mahtava tilanne kun kuitti puuttuu ja peli on muuta kuin luvattu.

Tuossa kannattaisi napsaista suoraan koko lisäri ilmaiseksi kaikille tai jotain. Onhan tuo muutenkin jo niin vanha peli että jos ei vielä ole saanut pelattua niin miksi nyt yhtäkkiä lähtisi Archeologistia ostamaan, varsinkaan kun se ainoa pointti, eli fyysisenä hyllyyn saaminen, on tämän kämmin vuoksi pois yhtälöstä.

Tämän kautta tajuan myös miksi joskus myydään Switch-pelejä ilman koteloa: porukka ilmeisesti heittää ne pois tilaa viemästä?
Mun arvaus on että Switcheja säilytetään sen verran paljon koteloissa ja niihin mahtuu se 4-6 korttia säilytykseen ja ajan myötä ne alkuperäiset kotelot vaan hukkuu.

Yhdellä mun kaverille kävi silleen, että sillä hävisi Turtles collectionin kotelo ja sitä ei vaan perkele löydy mistään vaikka oon joka hyllyn kolunnut moneenn kertaan, siis tän kaverin luona

Joo, näinhän se on. Samaa on ollut toki varmaan jokaisella nykyalustalla että enemmän tai vähemmän se fyysinen media on tyhjä. Tarkkaa saa siis olla jos haluaa nimenomaan sen pelinkin sinne. Switchin kohdalla voi olla kuitenkin aika varma että Nintendon omat pelit on kortilla ja ne on nämä tietyt firmat jotka yrittää vetää kaikki kotiin päin, jolloin säästetään ihan kaikessa.

Aiheeseen liittyen muuten:

Outer Wildsin fyysisen levyn PS5-versiosta ilmeisesti on jäänyt se lisäri pois vaikka kyse nimenomaan on Archeologist Editionista, johon se kuuluu.

Tuossa pitäisi sitten olla kuittia ostoksesta että saa fyysiseen versioon kuuluneen lisärin digitaalisena. Monellako edes sattuu olemaan kuitti tallessa peliostoista? Itse säästän omani vain siksi että kirjaan ostot exceliin ja teen ne aina kerralla mutta silloin kun en sitä tehnyt niin heitin ekaan roskikseen mikä vastaan tuli. Siinäpä sitten mahtava tilanne kun kuitti puuttuu ja peli on muuta kuin luvattu.

Tuossa kannattaisi napsaista suoraan koko lisäri ilmaiseksi kaikille tai jotain. Onhan tuo muutenkin jo niin vanha peli että jos ei vielä ole saanut pelattua niin miksi nyt yhtäkkiä lähtisi Archeologistia ostamaan, varsinkaan kun se ainoa pointti, eli fyysisenä hyllyyn saaminen, on tämän kämmin vuoksi pois yhtälöstä.
Nintendon tapauksessa sen lisäks et se koko peli on kortilla, niin se kortilla oleva versio on hyvin usein myös aika bugiton tapaus. Cyberpunk 2077 löytyy kokonaisena levyltä joo, mut mitäpä sillä 1.00 versiolla tekee kun se peli saatiin korjattua vasta 1.5 versiossa edes etäisesti kuntoon? Sama pätee moneen muuhunkin peliin, niin mun mielestä se et koko peli ei oo levyllä on usein vähän se ja sama, koska ne vaatii pitkälti sen Day 1 patchin vähintään kuitenkin.

Nolo moka kyllä toi Outer Wilds homma. En kelpuuttais ite ratkasuks sitä et tulee latauskoodilla lisäri, vaan kyllä sen levyllä pitäis olla jos alkuperäsesti sellasta ajatusta ollaan kaupattu. Artikkelissakin mainitaan et kyllähän toi latauskoodi vähän tuhoaa koko fyysisen pelin tarkotuksen, vaikkakin kyse onkin vaan lisäristä. Moni varmaan kuitenkin ostanut ajatuksella et on viimesin versio pelistä lisäreineen levyllä sit ainakin.

... muilla konsoleilla asentamaan levyltä (+ nykyaikana isot päivitykset ja muut päälle).
Nyt vasta taisin hoksata! Eli nykyiset PS4- ja PS5-pelilevyt ovat siis vain pelien asennuslevyjä. Koko peli ladataan konsolin muistille näiltä asennuslevyiltä.

Ja eli vielä, fyysisen pelin ostamisella ei siis säästä konsolin sisäistä kovalevytilaa ollenkaan.

Hyvä tajuta asia tässä vaiheessa. :D

Nyt vasta taisin hoksata! Eli nykyiset PS4- ja PS5-pelilevyt ovat siis vain pelien asennuslevyjä. Koko peli ladataan konsolin muistille näiltä asennuslevyiltä.

Ja eli vielä, fyysisen pelin ostamisella ei siis säästä konsolin sisäistä kovalevytilaa ollenkaan.

Hyvä tajuta asia tässä vaiheessa. :D

Niin ja siis entistä harvemmin siinä levyllä on edes kokonainen pelattava versio, vaan lisäksi imetään netin kautta dataa gigatolkulla. Heti kättelyssä tulee day one patchi, jolla korjataan pahimmat bugit jne.

Diginä kaikki. Pelit, leffat, sarjat ja musiikki.
PS5:sta on itsellä digiversio, eikä PC-läppäristä/MacBookista kummastakaan edes löydy levyasemaa. Itse asiassa en ole tiennyt, että PC-pelejä edes enää myydään fyysisinä.
Niin hölmöltä kuin ehkä kuulostaakin, niin pelilevyjen vaihto on itselle ihan pelaamisen estävä kynnyskysymys. Muutenkin kun tuntuu välillä kovin vaikealta löytää aikaa ja inspiraatiota pelaamiseen, niin ala sitten siinä vielä kaivaa jotain pölyisiä levyjä laatikon pohjalta. Usein vielä käy niin, että aloittaa jotain peliä ja minuutin päästä toteaakin, että ei tätä nyt jaksa, kokeillaan jotain muuta. Tässä kohtaa jos pitäisi taas levyä vaihtaa, jäisi kyllä koko pelihetki itseltä kesken:cool: No, tämä on tätä kun on rajoitetusti vapaa-aikaa ja kaiken pitää sitten olla mahdollisimman helppoa. Halvemmaksi tietty tulisi jos ostaisi pelit levyinä, mutta ostan niin vähän pelejä, etten koe tätä ongelmaksi.
Oikeastaan ainoa media, missä suosin fyysistä, on kirjat. Siis silloin harvoin kun pystyn keskittymään lukemiseen. Monta kertaa kyllä ollut mielessä Kindlen hankinta, mutta E-kirjojen valikoima on kuitenkin aika rajoitettu tietyiltä osin. Sama ongelma nykyään elokuvien osalta, todella paljon on leffoja, mitä ei löydy mistään suoratoistosta tai vuokrauspalveluista, ja perinteisiä videovuokraamoita ei enää ole. Ainoa tapa on sitten koittaa jostain nettikaupasta tilata fyysinen levy.

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut monta vuotta Storytelin lukulaite ja juuri hommasin Kobo Clara 2e:n. Silmät eivät tykkää, jos tuijottaa liikaa näyttöä ja tarvin usein montaa kirjaa samaan aikaan. Suosittelen kyllä sellaisen lukulaitteen hankkimista, jolla voi lukea kopiosuojaamattomia kirjoja epub formaatissa.

E-kirjalukulaite on kyllä ihan paras jos lukee diginä kirjoja. Silmille paljon parempi kuin ”normaali”näyttö.
Itsellä oli aiemmin joku halppis Bookeen merkkinen laite noin kymmenen vuotta ja nykyään oon päivittänyt sen Kindleen, joka on ollut aivan loistava. Hyvin onnistuu Kindlen oman kirjaston lisäksi myös kopiosuojaamattomien (mulla lähinnä Elisa-kirja (rip) ja Suomalainen.com kautta hankittujen) ePub kirjojen lukeminen send to Kindle toiminnon ansiosta.

Kirjoissa, leffoissa, sarjoissa yms. oon siirtynyt digin käyttäjäksi jo aikoja sitten. Pelit kuitenkin haluan yhä fyysisinä enkä usko tämän osalta asian muuttuvan ennenkuin on pakko. Fyysisillä peleillä (varsinkin Nintendon) on kuitenkin jälleenmyyntiarvoa ja niitä voi myös esim. lainailla kavereiden kesken vapaasti toisin kuin digiä. Ja onhan ne kivoja katsella hyllyssä.

Itselleni ehdoton ykkönen on digi. Useammastakin syystä. Vaivattomuus on ehkä se tärkein syy, mutta itseasiassa verkossa moninpelattavat pelit ostan sitten kuitenkin diginä nimenomaan siitä syystä, että meidän taloudessa pelataan moninpelejä yhdessä eri huoneista, jolloin on tärkeää, että peliä voidaan pelata multiplayerinä tai co-oppina ostamatta peliä kahteen kertaan. Share-kuvioilla tämä onnistuu sekä boxilla että pleikkarilla. Ainoastaan Switchin yksinoikeuspelit, boxin tai pleikkarin yksinpelattavat pelit tai pelkästään samalta sohvalta pelattavat moninpelit voin edes harkita ostavani fyysisinä. Silloinkin ne pitää saada aivan erityisen halpaan hintaan. Muutoin ei enää kiinnostaa ottaa kotiin enää yhtään enempää hyllytilaa vievää muoviroinaa. Yhden käden sormilla voi helposti laskea ne pelit, jotka vuosittain ostan fyysisinä. Diginä tuleekin sitten ostettua kymmeniä pelejä vuodessa - pääasiassa boxille ja pleikkarille, ja toki yleensä varsin kovista aleista. Todella harvoin ostan enää mitään julkkarihintaan, joten ei ole diginäkään pelaaminen kovin kalliiksi tullut
Mulla on ollut monta vuotta Storytelin lukulaite ja juuri hommasin Kobo Clara 2e:n. Silmät eivät tykkää, jos tuijottaa liikaa näyttöä ja tarvin usein montaa kirjaa samaan aikaan. Suosittelen kyllä sellaisen lukulaitteen hankkimista, jolla voi lukea kopiosuojaamattomia kirjoja epub formaatissa.
Mikäs noissa lukulaitteissa muuten on suurin ero kunnon tablettiin nähden? Itse olen jo pitkään lukenut sellaisesta kohtuullisen kokoisesta iPadista. Omaan käyttööni sekin ollut lukemisessa ihan hyvä.

Itselleni ehdoton ykkönen on digi. Useammastakin syystä. Vaivattomuus on ehkä se tärkein syy, mutta itseasiassa verkossa moninpelattavat pelit ostan sitten kuitenkin diginä nimenomaan siitä syystä, että meidän taloudessa pelataan moninpelejä yhdessä eri huoneista, jolloin on tärkeää, että peliä voidaan pelata multiplayerinä tai co-oppina ostamatta peliä kahteen kertaan. Share-kuvioilla tämä onnistuu sekä boxilla että pleikkarilla. Ainoastaan Switchin yksinoikeuspelit, boxin tai pleikkarin yksinpelattavat pelit tai pelkästään samalta sohvalta pelattavat moninpelit voin edes harkita ostavani fyysisinä. Silloinkin ne pitää saada aivan erityisen halpaan hintaan. Muutoin ei enää kiinnostaa ottaa kotiin enää yhtään enempää hyllytilaa vievää muoviroinaa. Yhden käden sormilla voi helposti laskea ne pelit, jotka vuosittain ostan fyysisinä. Diginä tuleekin sitten ostettua kymmeniä pelejä vuodessa - pääasiassa boxille ja pleikkarille, ja toki yleensä varsin kovista aleista. Todella harvoin ostan enää mitään julkkarihintaan, joten ei ole diginäkään pelaaminen kovin kalliiksi tullut

Mikäs noissa lukulaitteissa muuten on suurin ero kunnon tablettiin nähden? Itse olen jo pitkään lukenut sellaisesta kohtuullisen kokoisesta iPadista. Omaan käyttööni sekin ollut lukemisessa ihan hyvä.
Eiköhän niissä ole vain se ettei rasita silmiä niin paljon ja apinoi näyttö oikeaa paperia mistä lukisi.... Kyllähän tosta kindlestä on paljon mukavampi lukea tekstiä kuin tabletista.

Ja täälläkin mennään digillä...ps5 all digital ja series x optisella löytyy mutta harvassa on sillekään olleet pelit joita viitsii levyllä ostaa. Se levyjen vaihto on vain perseestä.

Näyttö on noissa lukulaitteissa huomattavasti miellyttävämpi silmille, esim Kindlen Paperwhite simuloi oikein mainiosti oikean kirjan lukemista. Ovat myös huomattavasti kevyempiä Ipadiin verraten. Tosin eipä vaikka se Karamazovin veljekset mikään kevyt ole kannatella analogisenakaan :D

Itse olen myös lukenut paljon Ipadilla, ja se on sellaisiin lyhyempiin sessioihin ihan hyvä, mutta jos paljon lukee e-kirjoja niin suosittelen kyllä ihan oikeaa lukulaitetta sitä varten.

Yksi mihin Ipad onkin sitten huomattavasti parempi on digisarjakuvat.

Isoinpana plussana on, että lukulaitteiden e-ink näyttö on silmille tosi paljon miellyttävämpi kuin normaalit näytöt. Ihan kuin paperikirjaa lukisi tai oikeastaan sitäkin parempi, koska voi kuitenkin säätää fonttia mieluisaksi ja pimeässä lukemiseen on taustavalo. Kun päivän tuijottelee normaaleja näyttöjä, niin on ihana edes kirjoja lukiessa antaa silmille vähän lepotaukoa tästä näytöntuijotuksesta. Myös suorassa auringonpaisteessa lukeminen onnistuu eikä näyttöön tule mitään ärsyttäviä heijastuksia sieltä täältä.

Muita pienempiä plussia:
  • On paljon kevyempi kuin normaali tablet eli jaksaa yhdelläkin kädellä kannatella paremmin ja pidempään.
  • Akunkesto on mieletön, kun akkua kuluu vain sivua kääntäessä (tai taustavaloa käyttäessä).
  • On täysin ”häiriövapaa” kun ruudulle ei pomppaile mitään ilmoituksia saapuneista viesteistä tms.

Minulle ehkä tärkein ero tabletin ja e-lukulaitteen välillä on heijastukset. Tabletilla on siedettävää lukea mustalla pohjalla harmaata tekstiä, mutta heijastukset häiritsevät pahasti. Valkoisella pohjalla olevaa mustaa tekstiä on tosi rasittavaa lukea pitempään tabletilta. Kännykällä heijastukset eivät ole niin häiritseviä hyvissä valo-olosuhteissa. E-ink laitteella voi lukea ilman laitteen omaa lisävaloa kirkkaus nollilla normaalisti valaistussa huoneistossa tai ulkona. Käsittääkseni e-ink tekniikalla ei ole edes mahdollista toteuttaa samanlaista taustavaloa kuin mitä on muissa näytöissä, vaan valo, jos sitä tarvitsee, tulee paneelin ulkopuolelta, ei sen takaa. Ulkona aurinkoisena päivänä ei kännykkää tai tablettia voi käyttää laittamatta kirkkautta hyvin korkealle. E-ink laitteet päivittävät itseään kun jotain tapahtuu ruudulla, tavallinen näyttö räpsyttää kymmeniä tai satoja kertoja sekunnissa. Eron huomaa parhaiten itse käyttämällä. Jos ei huomaa eroa e-inkin ja tavallisen näytön välillä, tuskin lukulaitteesta on mitään erityistä hyötyä.

Lukulaitteissa hinta ei korreloi täysin laadun kanssa. E-inkin hyödyt saa halvimman pään laitteista yhtä lailla kuin kalliimmista. Ostin itse asiassa paljon kalliimman värejä toistavan e-ink laitteen nyt ennen kuin hankin Kobo Claran, mutta jouduin palauttamaan sen, koska se ei ollut lukukäytössä hyvä. Jos haluaa testata, saako lukulaitteesta hyötyä, voi olla järkevää ostaa alkuunsa pieni ja edullinen laite. Suuret e-ink-näytöt ovat todella kalliita laitteiksi, joilla on hyvin rajoittuneet käyttötarkoitukset, eikä niistä saatava hyöty vastaa sitä hinnan nousua mielestäni, jos ei vaikka koodaa ammatikseen ja kärsi jatkuvista silmävaivoista. Jos on silmissä jotain ongelmia, kuten hajataittoa tai ikänäköä, e-ink-laitteista saatava hyöty pitäisi olla parempi kuin jos on täydellinen näkö. Itse luen aika usein ilman silmälaseja lukulaitteella ja kännykällä, vaikka muuten on näön kanssa kaikenlaista ongelmaa.

Ylös Bottom