Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mistähän tuo turha muovi hyllyssä-keskustelu edes juontaa juurensa? Se turha muovi kuitenkin pitää sisällään sen pelin muodossa, joka ei välitä vaikkapa musiikkilisenssien umpeutumisesta. Alan Wake on tästä itse asiassa ihan hyvä esimerkki, alkuperäinen versio kun vedettiin aiemmin digijakelusta juuri tuosta syystä. Toki se palautettiin myöhemmin takaisin, mutta ainahan tuo arpapeliä on. Kuinka moni julkaisija viitsii uusia lisenssejä johonkin vanhaan peliin varsinkaan jatkossa, kun kaikesta pitää muutenkin nipistää?

Olipa änkyrää tai ei, niin ostokäyttäytyminen lienee se kuluttajan tapa vaikuttaa asioihin. Vähän epäselvää toki on, että millainen somekampanja vaaditaan muutokseen vs. oletettu rahaliikenne. Jos kuitenkin vain toteaa, että maailma muuttuu ja turha on tehdä mitään, koita pysyä perässä boomer, niin silloin ainakaan on turha odottaa mitään muuta.
Tiedä miten muut mutta minä en koskaan hyllyyn laittamisen jälkeen enää koske niihin joten omalla kohtaa nämä ovat kirjaimellisesti roskaa hyllyssä kun en tee niillä enää mitään
 
Tiedä miten muut mutta minä en koskaan hyllyyn laittamisen jälkeen enää koske niihin joten omalla kohtaa nämä ovat kirjaimellisesti roskaa hyllyssä kun en tee niillä enää mitään
Samanlaista täällä. En ole ostanut ainuttakaan fyysistä peliä näille current gen konsoleille (PS5/SerX). Alan Wake 2 teen kyllä poikkeuksen, koska peli on poikkeuksellisen hyvä ja koska Suomi Finland. Mutta muoveihinhan tuo jää tietysti kun on kerran digiversiokin siitä niin mitä sitä availemaan. Jos sattuu olemaan tilat lompakossa kohdillaan niin mikä jottei tuo pakettikin missä on kaikenlaista tilpehööriä
 
Digissä vaan ei saa yhtä paljon rahalle vastinetta, joten sen pitää näkyä hinnassa.
Ostaisin kaikki diginä, jos se olisi missään korrelaatiossa fyysisen kappaleen hintaan ja jälleenmyyntiarvoon.

Tiedä miten muut mutta minä en koskaan hyllyyn laittamisen jälkeen enää koske niihin joten omalla kohtaa nämä ovat kirjaimellisesti roskaa hyllyssä kun en tee niillä enää mitään
Itse olen huomannut tämän leffojen, kirjojen ja monen muun asian kanssa. Keräilijä on minusta ajan myötä poistunut ja siksi realisoin nopeasti käytetyn hyödykkeen, jolla on vielä arvoa toiselle, mutta vähän tai ei ollenkaan itselle. Toisaalta ymmärrän keräilijöitä, kun itsekin sitä aikanaan tein.

Ja onhan se mukavaa että fyysisellä säilyy kuitenkin aina jonkinlainen arvo,, digistä et saa mitään takaisin.
Tosin se arvo laskee kuin lehmän häntä, kunnes pitkän ajan päästä taas kohoaa.


Itse toivoisin digipuolella aktiivisempaa yksittäisten AAA-pelien määräaikaista myyntiä. Jos isot julkaisut olisivat heti julkkarissa vuokrattavissa vaikka 25-35€/2kk diginä, niin siirtyisin yksinpelien osalta välittömästi tällaista palvelua käyttämään. Nyt vaihtoehtona on 70-80€ digi tai 60-70€ fyysinen, josta saa nopeasti myytynä noin 40-50€ ja tulee vaiva myymisen kanssa. Digiyksinpeli on minulle arvoton läpipeluun jälkeen. AAA-luokan pelin putoaminen tuonne ~30€ luokkaan kestää usein 1-2v ja pahimmillaan jää sitten ostamatta. Heti julkkarissa mahdollistetulla vuokrauksella saisi minusta aika varman asiakkaan.
 
On se vaan nurinkurista, että muovia ostamalla pääsee halvemmalla kuin aineettoman koodin lataamisella.
Tämähän se on surkuhupaisinta tässä ja meitä "jääriä" varmasti entistä tiukemmin pitää kiinni fyysisessä kun digistä saa vähemmän mutta pitää maksaa enemmän. Siinä ei paljon "deluxe"-lisänimi auta jos se on joku täysin yhdentekevä kultahaarniska tai kamaa, jonka saa joka tapauksessa pelissä myöhemmin.

Itse "heräsin" tähän tyhmyyteen muistaakseni Dark Souls II:n kanssa kun siinä sai jonkin aseen ennakkotilausetuna mutta sama ase löytyy pelistä muutenkin. Tuli tunne että en halua saada jotain etua, varsinkaan souls-pelissä, ja oli myös eka kerta kun jätin lunastamatta etukoodin. Sen jälkeen ei ole tullut lunastettua kuin oikeasti jonkinlaista pelisisältöä antavaa kamaa. Tai no, jossain Assassin's Creedeissä olen surutta ottanut kaiken ekstran kun ne on niin paisutettuja että siinä kaikki vähäkin ajan säästö on plussaa.

Mutta niin. Jokainen varmaan muistaa kun digiä hehkutettiin sillä että pelien hinnat laskee. Totuus on ollut juuri päinvastainen ja saa olla aika naiivi että uskoisi muuta tapahtuvan fyysisen väistyessäkään. Olisi vielä vähemmän syitä pitää hintoja edes nykytasolla jos porukka on kerta saatu jo digin pariin. Aina voi heittää jotain "kultahaarniskaa" myös täkyksi "deluxe"-lisänimen ohessa ja osakkeenomistajat kiittää.

Oheishuomiona: en käytä myöskään Spotifyä. Joskus testasin ilmaisjakson ja ei innostanut. Tosin Spotifyssä ei innosta sekään miten paska tulonjako siinä tuntuu olevan artistien suhteen. En halua tukea jotain megatähteä omilla muiden bändien kuunteluillani jos voin ostaa sen oikeasti kuuntelemani bändin levyn tms.

Toisaalta kyllä tajuan idean siinä että ei täältä mitään mukaansa saa. Mutta samalla ajatuksella voi myös ajatella että sen ajan kun täällä on, voi elää kuten itse haluaa tai mikä tuntuu itselle parhaalta.
 
Mutta niin. Jokainen varmaan muistaa kun digiä hehkutettiin sillä että pelien hinnat laskee. Totuus on ollut juuri päinvastainen ja saa olla aika naiivi että uskoisi muuta tapahtuvan fyysisen väistyessäkään. Olisi vielä vähemmän syitä pitää hintoja edes nykytasolla jos porukka on kerta saatu jo digin pariin. Aina voi heittää jotain "kultahaarniskaa" myös täkyksi "deluxe"-lisänimen ohessa ja osakkeenomistajat kiittää.
Yksinoikeus-storet ovat tähän syypäänä, ei digi. PC puolella digihinnat ovat edullisemmat, koska kilpailevia storejakin on useita.
 
Yksinoikeus-storet ovat tähän syypäänä, ei digi. PC puolella digihinnat ovat edullisemmat, koska kilpailevia storejakin on useita.
Ja jokukos meinaa että konsoleille olisi kauhean todennäköistä tulla vastaavaa?

Myönnän etten kauheasti mieti pc-juttuja näissä koska en siellä pelaa, joten nämä minun ajatukset on lähtökohtaisesti konsolipelaamisen kannalta ajateltuja. Siellähän nuo hintojen nousutkin on lähtöisin tai ainakin sen kuvan olen saanut asiasta, erityisesti Sonyn kautta.

Joten yhä kauhean vaikea nähdä että digiin siirryttyä yhtäkkiä hinnat muka laskisi vain siksi ettei fyysisiä pelejä enää ole.

Toisaalta laskiko pelien hinnat edes pc:llä silloin kun siirtyminen digiin tapahtui? En siis oikeasti tiedä tai muista. Itsekin pelasin silloin vielä jonkin verran pc:llä jopa.
 
Ja jokukos meinaa että konsoleille olisi kauhean todennäköistä tulla vastaavaa?

Myönnän etten kauheasti mieti pc-juttuja näissä koska en siellä pelaa, joten nämä minun ajatukset on lähtökohtaisesti konsolipelaamisen kannalta ajateltuja. Siellähän nuo hintojen nousutkin on lähtöisin tai ainakin sen kuvan olen saanut asiasta, erityisesti Sonyn kautta.

Joten yhä kauhean vaikea nähdä että digiin siirryttyä yhtäkkiä hinnat muka laskisi vain siksi ettei fyysisiä pelejä enää ole.

Toisaalta laskiko pelien hinnat edes pc:llä silloin kun siirtyminen digiin tapahtui? En siis oikeasti tiedä tai muista. Itsekin pelasin silloin vielä jonkin verran pc:llä jopa.
Yksinoikeus myyntiin vaan mahdollistaa sen että hinnat voidaan pitää lähes missä vain kunnes ostajat havahtuvat siihen, että edullinen rauta ei ollutkaan niin edullista kun tuli hankittua kymmeniä pelejä konsoliin. Turha siinä on digiä osoittaa sormella.

Itse asiassa kotikonsolithan ovat viimeinen linnake fyysisissä peleissä ja sielläkin digi valtaa alaa koko ajan. On vain ajan kysymys kunnes täysin digitaalinen konsolisukupolvi tulee.

Parhaiten digin mahdollistama hinnanlasku näkyy striimipalveluissa, yksittäisissä ostoksissa ero on hieman pienempi. Ihan sama sitten onko kyseessä pelit, elokuvat, musiikki tai kirjat.
 
Yksinoikeus myyntiin vaan mahdollistaa sen että hinnat voidaan pitää lähes missä vain kunnes ostajat havahtuvat siihen, että edullinen rauta ei ollutkaan niin edullista kun tuli hankittua kymmeniä pelejä konsoliin. Turha siinä on digiä osoittaa sormella.
Ei se mitenkään turhaa osoittelua ole sillä fyysinen mahdollistaa ihan eri tavalla hintakilpailun ja hinnan kompensoinnin esimerkiksi käytetyn myynnillä.

En siis väitä ettetkö olisi oikeassa mitä sanot muuten mutta väärässä mielestäni olet siinä etteikö nimenomaan digitaalisuus olisi yksi keino, jolla tuotakin hintatasoa pystytään pitämään niin korkealla. Täysin digiin siirryttäessä oma veikkaukseni on että hinnan laskemiselle on entistä vähemmän syitä, joten kun se viimeinenkin hintojen kurissapitäjä poistuu niin hinnat korkeintaan pysyvät samana tai todennäköisesti nousevat vain lisää. Hintojen laskuun en ainakaan ole uskomassa, en ennen kuin itse sellaisen ihmeen näen että voittoa tekevä taho vain hyvästä tahdosta vähentää voittojensa määrää.

Itse asiassa kotikonsolithan ovat viimeinen linnake fyysisissä peleissä ja sielläkin digi valtaa alaa koko ajan. On vain ajan kysymys kunnes täysin digitaalinen konsolisukupolvi tulee.
Niinhän ne ovat ja jos sekin menee kokonaan digiin niin ei siinä mitään haaveiltuja ja lupailtuja hinnanlaskuja ole tulossa. Hinnat korkeintaan nousee, kuten tähänkin mennessä.

Parhaiten digin mahdollistama hinnanlasku näkyy striimipalveluissa, yksittäisissä ostoksissa ero on hieman pienempi. Ihan sama sitten onko kyseessä pelit, elokuvat, musiikki tai kirjat.
Huono vertaus koska näissä on niin paljon kilpailua eikä kyse ole konsolien tapaisista suljetuista alustoista. Näiden on pakko kilpailla. Ei konsoleille ole tulossa vastaavaa että olisi useampi digipelikauppa, joista valita halvin pelin myyjä.
 
Huono vertaus koska näissä on niin paljon kilpailua eikä kyse ole konsolien tapaisista suljetuista alustoista. Näiden on pakko kilpailla. Ei konsoleille ole tulossa vastaavaa että olisi useampi digipelikauppa, joista valita halvin pelin myyjä.
Eli olemme tismalleen samaa mieltä tästä asiasta. Kilpaillussa ympäristössä digitalisuus laskee hintoja, mutta yksinoikeusstoret ovat pääblokkeri miksi digitaalisuus ei laske hintoja konsoleilla. Toki digitaaliset striimipalvelut voi nähdä myös hintaa laskevana.

Yksinoikeusstoren maailmassa on oikeastaan hinnoittelulle yhdentekevää, onko kyseessä fyysinen tai digipeli. Fyysisille peleille on kyllä käytettyjen markkinat, joten loogisempaa olisi, että digipeli myytäisiin halvemmalla. Ilmeisesti lasketaan sen varaan, että digipeli on helpompi (ei tarvi vaihtaa levyä kun vaihtaa peliä) ja/tai ostaa vaan muutaman pelin, jolloin satasta halvempi puhtaan digikonsolin hinta tuntuu perustellulta.
 
Eli olemme tismalleen samaa mieltä tästä asiasta. Kilpaillussa ympäristössä digitalisuus laskee hintoja, mutta yksinoikeusstoret ovat pääblokkeri miksi digitaalisuus ei laske hintoja konsoleilla. Toki digitaaliset striimipalvelut voi nähdä myös hintaa laskevana.

Yksinoikeusstoren maailmassa on oikeastaan hinnoittelulle yhdentekevää, onko kyseessä fyysinen tai digipeli. Fyysisille peleille on kyllä käytettyjen markkinat, joten loogisempaa olisi, että digipeli myytäisiin halvemmalla. Ilmeisesti lasketaan sen varaan, että digipeli on helpompi (ei tarvi vaihtaa levyä kun vaihtaa peliä) ja/tai ostaa vaan muutaman pelin, jolloin satasta halvempi puhtaan digikonsolin hinta tuntuu perustellulta.
Samaa mieltä. Digitaalisuus ei itsessään laske tai nosta hintoja, vaan kilpailun vähyys. Konsolien omat kauppapaikat ovat aivan äärimmäisen tärkeä tulonlähde alustojen omistajille, joten olisi hullua jos tuosta luopuisivat. Ja niin kauan kuin on vain yksi kauppapaikka josta ostaa pelit diginä, niin oikeaa hintakilpailua ei synny. Ei edes silloin vaikka pelien latauskoodeja voi ostaa muualta.

Kuukausimaksulliset palvelut sumentavat tätä rajaa aika paljonkin. Tällaiset palvelut ovat elokuvien ja musiikin maailmassa näyttäneet sen, että suurelle massalle omistaminen ei ole niin tärkeää kuin viihteestä nauttiminen. Itseasiassa ovat näyttäneet sitä jo pelienkin maailmassa, vaikka eivät niin vallalla olekaan kuin edellä mainituissa.

Pelaajamassa on myös osoittanut sen, että vaikka digipelien hinnat ovat kalliimpia, niin niiden pariin silti kallistutaan - jopa 80 prosenttisesti. Näin ollen alustajan omistajilla tai oikeastaan yhdelläkään julkaisijalla ei ole mitään motiivia laskea digipeliensä ohjevähittäishintoja. Menevät kaupaksi nytkin paremmin tai vähintään yhtä hyvin kuin fyysiset versiot (pois lukien ehkä Nintendo).
 
Vähän tässä digi vs fyysinen-väännössä aiheuttaa hankaluutta myös se, että mielestäni usein on kyse aika merkittävästikin eri tuotteesta. Jos siis vertaillaan ihan oikeaa fyysistä julkaisua, jossa ei ole kytköksiä palveluntarjoajan palvelimeen ym. Streamauspalvelut puolestaan menevät vielä kauemmaksi, kun käyttöoikeus häviää heti kun lopetat maksamasta. Fyysisellä medialla "kilpailevia kauppapaikkoja" on käytännössä rajaton määrä aina kirpputoreista ja verkkokaupoista serkun kaimaan, jolloin sopiva hintataso voi löytyä hyvinkin laajalta rintamalta. Digikaupassa olet jumissa juuri siellä tai vaihtoehtoisesti otat riskin jonkun puolalaisen kuorma-auton lavalta tippuneen koodin kanssa.

Digikauppapaikat ja erityisesti streamauspalvelut ovat tietenkin palveluntarjoajien märkä päiväuni. Niissä kuluttaja on täysin sen tarjonnan armoilla sekä vuokraus/ostohetkellä että sen jälkeen. Musiikkilisenssi päättyi suosikkipelistäsi? Eipä hätää, otetaan ne pois sun digiversiosta. Fyysiseen versioon kajoaminen jälkikäteen vaatisi kuitenkin sen pari gorillaa ovelle. En ymmärrä, että miksi niin moni pelaaja on niin halukas ampumaan koko harrastusta polveen ilmeisesti pelkän käyttömukavuuden tms. vuoksi.

Streamaus/kausimaksullisten palveluiden ongelmana on lisäksi se, että maksamalla kuukausimaksua tuet myös kaikkea sitä skeidaa, johon et normaalisti sijoittaisi senttiäkään. Mieluummin sitä laittaa euronsa suoraan siihen tuotteeseen, joka ne syystä tai toisesta ansaitsee.
Ihan suoraan käytettyjä ei voi verrata, koska kaikkea sisältöä ei saa fyysisenä (dlc:t erityisesti) ja moni pelaaja haluaa pelinsä heti kun se on saaatavilla.

Itse asiassa käytetyille peleille on tavallaan oma verrokkinsa digipuolella, kutsutaan sitä vaikka steam-aleksi. Eli pelaajat odottelevat digin halpenemista ennen ostoa. Itsekkin kuulun tähän kategoriaan koska backlog on valtava, eikä minulla ole kiirettä saada peliä heti, toki joitakin poikkeuksia joskus on, mutta noin pääsääntöisesti. Harvemminhan ne käytetytkään ovat day 2 puoleen hintaan.

Tämä alkaa olla jopa jonkinmoinen ongelma, koska Steam-pelaajat tietävät saavansa pelin jonkun ajan kuluttua huokeammalla, ja moni on valmis odottomaan.
 
Eli olemme tismalleen samaa mieltä tästä asiasta. Kilpaillussa ympäristössä digitalisuus laskee hintoja, mutta yksinoikeusstoret ovat pääblokkeri miksi digitaalisuus ei laske hintoja konsoleilla. Toki digitaaliset striimipalvelut voi nähdä myös hintaa laskevana.
No jossain määrin samaa mieltä ollaan mutta ei todellakaan tuosta boldaamastani kohdasta. Se, mikä tuossa lauseessa on mielestäni väärin, on se että ei hintoja digitaalisuus laske, vaan kilpailu. On ihan sama mikä se tuote on, sillä jos on kilpailua, on se myös omiaan laskemaan hintoja.

Digitaalisuus siis ei sinänsä tee kilpailulle mitään. Se on vain tapa jakaa tuotteita. Kilpailu laskee hintoja, riippumatta mikä tai millainen tuote on.

Siitä päästään kysymykseen että laskeeko fyysinen sitten hintoja? Vastaus sama kuin yllä eli ei itsessään laske eikä nosta mutta koska fyysisellä ei ole samalla tapaa yhtä kauppaa monopolia pitämässä, on sillä sen kautta kilpailua. Samoin koska fyysisten myyntiä käytettynä ei ole estetty, tulee myös siitä vielä entistä enemmän kilpailua hintaan.

Tuon kautta siis vetäisin kuitenkin lopputuloksen että käytännössä fyysinen laskee hintoja, siinä missä digitaalinen pitää niitä korkealla tai jopa nostaa niitä.

Yksinoikeusstoren maailmassa on oikeastaan hinnoittelulle yhdentekevää, onko kyseessä fyysinen tai digipeli. Fyysisille peleille on kyllä käytettyjen markkinat, joten loogisempaa olisi, että digipeli myytäisiin halvemmalla. Ilmeisesti lasketaan sen varaan, että digipeli on helpompi (ei tarvi vaihtaa levyä kun vaihtaa peliä) ja/tai ostaa vaan muutaman pelin, jolloin satasta halvempi puhtaan digikonsolin hinta tuntuu perustellulta.
Tässä kohtaa ollaankin jo enemmän samaa mieltä mutta en pysty näkemään sellaista tilannetta jossa fyysisen pelin jälleenmyynti olisi mahdotonta, jolloin fyysisen kohdalla hintaan vaikuttaisi vähintään käytettyjen myynti.

Toki kaikenlaista koodikikkailua on fyysisissäkin ollut mutta ei ne minusta ole enää oikeita fyysisiä kun ne on sidottu johonkin koodiin tai vastaavaan. Fyysinen peli on sitä että kun sen ostaa, käytettynä tai ei, niin sen saa asennettua ja pelattua vaikka sata eri ihmistä vuorollaan.
 
Digitaalisuus siis ei sinänsä tee kilpailulle mitään. Se on vain tapa jakaa tuotteita. Kilpailu laskee hintoja, riippumatta mikä tai millainen tuote on.
Digitaalisuus ei ole vain tuotteen jakelutapa, digitaalisuuden myötä on muuttunut businessmalli ts. siirtyminen tuotteen myymisestä kaupassa palvelun myyntiin kotiin. Tämä on ollut suuri voittaja. Pelialallakin lähes jokaisella storella on jo oma pelipalvelu: gamepass, psn, apple arcade jne. Vielä vahvemmin tämä näkyy kirjoissa, musiikissa ja elokuvissa.

Parhaan kuvan digitaalisuuden vaikutuksesta peleihin näet täysin kilpaillussa ympäristössä, PC puolella kun fyysisiä pelejä ei käytännössä enää löydä, niitä ei yksinkertaisesti kannata valmistaa, kun käyttäjät ovat siirtyneet kauttaaltaan digiin.

Suurin vaikutus hintaan kuluttajille on siirtymisessä palvelumalliin, mutta yksittäisissäkin tuotteissa valmistuskustannusten halpeneminen näkyy useimmiten hinnoissa. Esim. PC puolen bundlemyyntejä tuskin näkyisi koskaan sellaisissa tarjouksissa fyysisinä peleinä.

Yksinoikeusstoret on sitten oma lukunsa. Sielläkin silti digi tuo niin paljon etuja, että käytännössä hallitsee markkinoita, ja fyysinen on kuolemassa poies.
 
Viimeksi muokattu:
Digitaalisuus ei ole vain tuotteen jakelutapa, digitaalisuuden myötä on muuttunut businessmalli ts. siirtyminen tuotteen myymisestä kaupassa palvelun myyntiin kotiin. Tämä on ollut suuri voittaja. Pelialallakin lähes jokaisella storella on jo oma pelipalvelu: gamepass, psn, apple arcade jne. Vielä vahvemmin tämä näkyy kirjoissa, musiikissa ja elokuvissa.
Kyllä digitaalisuus yhä on mielestäni (ja kai jopa faktuaalisestikin) vain tapa jaella tuotetta. Se että sen päälle on helppo laittaa tietynlaisia bisnesmalleja hinnoitteluineen, on asia erikseen, siinä missä fyysiseen jakelutapaan on liitetty käytettyjen myynti ja muut omat jekkunsa.

Mikään ei estäisi digitaalisen tuotteen myyntiä fyysisen bisnesmallilla esimerkiksi jopa niin että pelatun digipelin lisenssin voisi myydä "käytettynä" eteenpäin. Digitaalisuus ei siis itsessään pakota tietynlaiseen bisnesmalliin vaikka bisnesmalli sen kautta olisikin muuttunut.

Toki, kuten jo kirjoitin aiemmin, käytännön tasolla juttu menee pitkälti kuten me molemmat ollaan kai tässä jo sanottukin. Digillä on omat käytännön tavat ja fyysisellä omansa. Mutta pelkkä jakelutapa ei pakota tai ole tietynlainen bisnesmalli. Se sovitetaan siihen päälle.

Parhaan kuvan digitaalisuuden vaikutuksesta peleihin näet täysin kilpaillussa ympäristössä, PC puolella kun fyysisiä pelejä ei käytännössä enää löydä, niitä ei yksinkertaisesti kannata valmistaa, kun käyttäjät ovat siirtyneet kauttaaltaan digiin.
Käyttäjät ovat siirtyneet vai pakotettu siirtymään? Tuo on tärkeä kysymys sen kannalta jos väitetään että digitaalisuus itsessään aiheutti tuon eikä se että siihen ajettiin Steamin ja vastaavien kautta. Fyysisessä oli ja on käyttäjien vaikea pysyä jos ne yksipuolisesti jätetään tekemättä tai tehdään miten sattuu, kuten koodina tai pelkkänä asennustiedostona/linkkinä. Täten siis digitaalisuus ei ole tähän tilanteeseen itsessään asioita ajanut vaan digitaalisuutta ajavat tahot.

Digitaalisuus ei itse pysty tietenkään mitään tekemään, joten yhä näen että pohjimmiltaan se on vain jakelumalli muiden joukossa. Jakelumalli, jolla on niin paljon firmoille etuja että se on käytännössä pakotettu pc-puolella ja sitä ollaan pakottamassa myös kaikkialle muualle.

Mutta kuten sanoin, ei digitaalisuuden olisi mikään pakko toimia juuri sillä tavoin kuin se nyt on valittu toimivan. Valitut tavat nyt vain sattuvat olemaan bisnestä tekevien yritysten etujen mukaisia. Siinä missä taas kuluttaja taas voi löytää helpommin itseään hyödyttäviä asioita fyysisestä.

Suurin vaikutus hintaan kuluttajille on siirtymisessä palvelumalliin, mutta yksittäisissäkin tuotteissa valmistuskustannusten halpeneminen näkyy useimmiten hinnoissa. Esim. PC puolen bundlemyyntejä tuskin näkyisi koskaan sellaisissa tarjouksissa fyysisinä peleinä.
Meinaatko palvelumallilla siis Game Passia ja vastaavia? En vertailisi kauhean suoraan näitä koska nykyäänkin voi joko tilata Netflixiä tai ostaa elokuvia omaksi diginä tai fyysisenä. Diginä "ostamista" en taas edes koe omistamiseksi tuotteen ollessa sidottu johonkin palveluun, joten käytännössä hintojen halpeneminen palvelumallin kautta on saavutettu sillä että tuotetta ei enää myydä, vaan sitä tai sen käyttöaikaa vuokrataan.

Yksinoikeusstoret on sitten oma lukunsa. Sielläkin silti digi tuo niin paljon etuja, että käytännössä hallitsee markkinoita, ja fyysinen on kuolemassa poies.
Kyllä ja kyllä. Isoin syy hintojen korkealla pysymisessä on yleensäkin monopoli, oli se sitten digiä tai fyysistä.

Digitaalisuus on kuitenkin sellainen jakelutapa, että siihen on helppo liittää sellaisia bisnesmalleja, joita ei fyysisen kanssa voi tehdä tai ole ainakaan saatu toteutettua. Digitaalisuus mahdollistaa siis sellaiset bisnesmallit, joita fyysiseen jakelutapaan ei ole voitu sitoa, joten sen kautta digitaalisuus ylläpitää tai nostaa hintoja sen sijaan että ne laskisivat vaikka fyysinen jakelutapa pudotettaisiinkin pois.

Ja tämä siis yhä konsolipuolella. Striimauspalveluissa ja pc:llä on kilpailua, joten se selittää sen miksi jopa digitaalisen jakelutavan piirissä ei ole samanlaisia överihintoja.

PS. Sori jos tässä on vähän toistoa. Yritin jäsennellä kyllä mutta tässä sairaana tuntuu että ei ajatus oikein kulje senkään vertaa kuin terveenä :D
 
Toki, kuten jo kirjoitin aiemmin, käytännön tasolla juttu menee pitkälti kuten me molemmat ollaan kai tässä jo sanottukin. Digillä on omat käytännön tavat ja fyysisellä omansa. Mutta pelkkä jakelutapa ei pakota tai ole tietynlainen bisnesmalli. Se sovitetaan siihen päälle.

Digitaalisuus ei itse pysty tietenkään mitään tekemään, joten yhä näen että pohjimmiltaan se on vain jakelumalli muiden joukossa. Jakelumalli, jolla on niin paljon firmoille etuja että se on käytännössä pakotettu pc-puolella ja sitä ollaan pakottamassa myös kaikkialle muualle.
En minä nyt viitsi tästä enempää vääntää, mutta digitaalisuus on nimenomaan businessmallin muutosta, ei vain jakelutavan. Tämän pitäisi kyllä olla itsestäänselvää, kun katsot vaikkapa miten mainonta ja kaupat ovat muuttuneet metan, googlen ja amazonin myötä. Paremminkin jakelutapa on vain yksi osa isompaa digimuutosta.

Jos esim. digimainonta olisi jakelutavan muutos saisit vain puhelimeesi tai digilehteesi samat mainokset. Nythän mainostaminen on mullistunut profiloinnin ja AI:n myötä.

Mistä päästään taas peleihin. Digitalisoitumisen myötä pelifirmat saavat ihan eri tapaan uutta tietoa pelaajista, pelitavoista, peliajoista ym. dataa mitä hyödynnetään eri tavoin peleissä. Pelien striimipalveluita ei taas yksinkertaisesti pystyttäisi toteuttamaan fyysisenä.

Jakelutapaan siirtymisen pääsyitä on lienee välttää tuotanto- ja jakelukustannukset ja helppokäyttöisyys kuluttajalle. Selittänee miksi yli 90% kotikonsolien pelimyynnistäkin on jo digitaalista. Kotikonsolit on fyysisten levyjen vihoviimeinen linnake, kaikkialla muualla pelit ovat olleet jo pidempään vain digijakelussa.

Suora vaikutus hintoihin on hieman monimutkaisempaa. Mutta käytän edelleen perusteena esim. PC puolen bundletarjouksia striimipuolen ohella. Pelkän yksittäisen pelin myynnissä digipuolen edut hinnoittelussa eivät ole niin ilmeiset.
 
Viimeksi muokattu:
En minä nyt viitsi tästä enempää vääntää, mutta digitaalisuus on nimenomaan businessmallin muutosta, ei vain jakelutavan. Tämän pitäisi kyllä olla itsestäänselvää, kun katsot vaikkapa miten mainonta ja kaupat ovat muuttuneet metan, googlen ja amazonin myötä. Paremminkin jakelutapa on vain yksi osa isompaa digimuutosta.
En nyt kyllä tajua että miten tuota voi noin erikoisesti yksinkertaistaa, yhdistää tai ilmaista. Digitaalisuus ei ole mitään muuta kuin sitä että se on digitaalista eli se ei ole siis fyysinen tuote. Ei yhtään mitään muuta.

Siitä ollaan yhä samaa mieltä että digitaalisuus jakelutapana on muuttanut ja mahdollistanut bisnesmalleja mutta kuten olen yrittänyt sanoa, ei se digitaalisuus itsessään sitä tee. Digitaalista sisältöähän (esim. shareware) on ollut jo kauan ennen nykyajan bisnesmalleja, joten miksi sitten vasta nyt? No siksi että kyse ei ole siitä että digitaalinen jakelu jotenkin itsestään loisi bisnesmalleja, vaan että se mahdollistaa ne.

En ymmärrä miten mikään mainonta liittyy digitaaliseen jakeluun tai yleensäkään asiaan.

Jos esim. digimainonta olisi jakelutavan muutos saisit vain puhelimeesi tai digilehteesi samat mainokset. Nythän mainostaminen on mullistunut profiloinnin ja AI:n myötä.
Tämä ei mielestäni ensinnäkään liity alkuperäiseen aiheeseen, eli pelien digitaaliseen jakeluun, enkä myöskään koe että pelkkä digitaalisuus olisi tuonut näitä mainitsemiasi muutoksia. Digitaalisia mainoksia on ollut myös iät ja ajat, joten sekin on tosiaan vain jakelutapa. Sen päälle on myöhemmin tullut profiloinnit ja muut.

Minusta tämä on aika selkeä juttu muutenkin: digitaalisuus (tai siis digitaalinen tuote) on aika yksinkertainen käsite, joka ei sisällä lähtökohtaisesti mitään muuta kuin sen että se on digitaalinen. Bisnesmalli, hinnoittelut ja varsinkin mainonta on ihan eri asioita, joita sitten hyödynnetään ja sovelletaan sen tuotteen myymiseen jne.

Mistä päästään taas peleihin. Digitalisoitumisen myötä pelifirmat saavat ihan eri tapaan uutta tietoa pelaajista, pelitavoista, peliajoista ym. dataa mitä hyödynnetään eri tavoin peleissä. Pelien striimipalveluita ei taas yksinkertaisesti pystyttäisi toteuttamaan fyysisenä.
Joo? Ei tämä silti mitenkään todista sitä että digitaalisuus itsessään tekisi tuota. Se on jakelutapa, joka mahdollistaa kaiken tuon.

Toisaalta olet myös väärässä, sillä pitkälti samat asiasta saa kerättyä jo konsolin kautta ja sitä myös tehdään. Itse asiassa sitä kauttahan se nimenomaan tehdään ja minäkin näen fyysisten pelaajana peliajat ja muut ihan kuten digipelaajatkin.

Samoin jo ihan kaupan kassalla kerätään fyysisistä tuotteista yhtä lailla infoa. Siellä on Plussa-sovelluksessa kaikki näkkileivät listattuna. Tuotteen jakelutapa ei siis ole edes merkittävä tässä kohtaa, vaan tuo kaikki mainitsemasi on vain erillinen asia, joka on tuohon yhtälöön liitetty.

Jakelutapaan siirtymisen pääsyitä on lienee välttää tuotanto- ja jakelukustannukset ja helppokäyttöisyys kuluttajalle. Selittänee miksi yli 90% kotikonsolien pelimyynnistäkin on jo digitaalista. Kotikonsolit on fyysisten levyjen vihoviimeinen linnake, kaikkialla muualla pelit ovat olleet jo pidempään vain digijakelussa.
Niin. Syynä on tiivistettynä voittojen maksimointi, eli kulujen minimointi ja hintojen tiukempi kontrollointi. Voittoa takovat yritykset tuohon on halunneet eikä käyttäjät (ainakaan alunperin). Käyttäjille on toki tarjottu porkkanaa kepin lisäksi että ollaan päästy tähän tilanteeseen.

Mutta en hetkeäkään pysty uskomaan että pelkkä digitaalisuus jossain kohtaa vaikuttaisi hintoihin alentavasti. Sitä alentaa ainoastaan jonkinlainen pakko tai kilpailu. Mikäli porukka vain maksaa mitä pyydetään, niin miksi ihmeessä digihinnat laskisi? Ja puhun yhä konsolien osalta koska tässä koko aiheessa ei ole järkeä pyöritellä muuta kautta. Ja miksikö? Pc:llä tuota valintaa ei edes ole ja siellä on kilpailua, samoin striimauspalveluissa on kilpailua. Täten koen että koko aiheessä kyse on, melkein nimensä mukaisesti, konsolipelien ostamisesta fyysisestä tai digitaalisesti.

En oikeasti tiedä miksi tuota aiheen kysymystä pitäisi edes kysyä muilta kuin konsolipelaajilta kun tilanne on se, ettei missään muualla ole edes tuollaista valintaa olemassa.

Suora vaikutus hintoihin on hieman monimutkaisempaa. Mutta käytän edelleen perusteena esim. PC puolen bundletarjouksia striimipuolen ohella. Pelkän yksittäisen pelin myynnissä digipuolen edut hinnoittelussa eivät ole niin ilmeiset.
Digitaalisuuden vaikutushan on lähtökohtaisesti ja periaatteessa nolla. Kyse on täysin tuotteesta, kauppapaikasta ja bisnesmallista. Siinä otetaan huomioon kulut, myyntipaikka, jakelutapa, jne. Digitaalinen tuote on konsoleilla kallis siksi koska niiden myyntipaikalla on monopoli. Ei siksi että tuote on digitaalinen. Senhän sinä itsekin toki sanoit, joten miksi kuitenkin myös sanot että digitaalisuus itsessään aiheuttaa noita asioita kun nuo digitaalisuuteen liitettävät asiat on erillisiä asioita, jotka vain on siihen yhdistetty?
 
Tässä pitäisi sen verta paljon käydä käsitteistöä ja tutkimuksia läpi että taidan vain suosiolla luovuttaa, jos asia ei tullut edellisistä viesteistä jo selville.

Ehkäpä ne yksinoikeusstoret pikku hiljaa murenevat, jollei valmistajien niin lainsäätäjien toimesta, nythän esmes Apple on joutunut avaamaan alustaansa muille kaupoille, olkoonkin että Apple on sen toistaiseksi tehnyt niin että koko malli on mahdollisimman epähaluttava.
 
Ylös Bottom