En minä nyt viitsi tästä enempää vääntää, mutta digitaalisuus on nimenomaan businessmallin muutosta, ei vain jakelutavan. Tämän pitäisi kyllä olla itsestäänselvää, kun katsot vaikkapa miten mainonta ja kaupat ovat muuttuneet metan, googlen ja amazonin myötä. Paremminkin jakelutapa on vain yksi osa isompaa digimuutosta.
En nyt kyllä tajua että miten tuota voi noin erikoisesti yksinkertaistaa, yhdistää tai ilmaista. Digitaalisuus ei ole mitään muuta kuin sitä että se on digitaalista eli se ei ole siis fyysinen tuote. Ei yhtään mitään muuta.
Siitä ollaan yhä samaa mieltä että digitaalisuus jakelutapana on muuttanut ja mahdollistanut bisnesmalleja mutta kuten olen yrittänyt sanoa, ei se digitaalisuus itsessään sitä tee. Digitaalista sisältöähän (esim. shareware) on ollut jo kauan ennen nykyajan bisnesmalleja, joten miksi sitten vasta nyt? No siksi että kyse ei ole siitä että digitaalinen jakelu jotenkin itsestään loisi bisnesmalleja, vaan että se mahdollistaa ne.
En ymmärrä miten mikään mainonta liittyy digitaaliseen jakeluun tai yleensäkään asiaan.
Jos esim. digimainonta olisi jakelutavan muutos saisit vain puhelimeesi tai digilehteesi samat mainokset. Nythän mainostaminen on mullistunut profiloinnin ja AI:n myötä.
Tämä ei mielestäni ensinnäkään liity alkuperäiseen aiheeseen, eli pelien digitaaliseen jakeluun, enkä myöskään koe että pelkkä digitaalisuus olisi tuonut näitä mainitsemiasi muutoksia. Digitaalisia mainoksia on ollut myös iät ja ajat, joten sekin on tosiaan vain jakelutapa. Sen päälle on myöhemmin tullut profiloinnit ja muut.
Minusta tämä on aika selkeä juttu muutenkin: digitaalisuus (tai siis digitaalinen tuote) on aika yksinkertainen käsite, joka ei sisällä lähtökohtaisesti mitään muuta kuin sen että se on digitaalinen. Bisnesmalli, hinnoittelut ja varsinkin mainonta on ihan eri asioita, joita sitten hyödynnetään ja sovelletaan sen tuotteen myymiseen jne.
Mistä päästään taas peleihin. Digitalisoitumisen myötä pelifirmat saavat ihan eri tapaan uutta tietoa pelaajista, pelitavoista, peliajoista ym. dataa mitä hyödynnetään eri tavoin peleissä. Pelien striimipalveluita ei taas yksinkertaisesti pystyttäisi toteuttamaan fyysisenä.
Joo? Ei tämä silti mitenkään todista sitä että digitaalisuus itsessään tekisi tuota. Se on jakelutapa, joka mahdollistaa kaiken tuon.
Toisaalta olet myös väärässä, sillä pitkälti samat asiasta saa kerättyä jo konsolin kautta ja sitä myös tehdään. Itse asiassa sitä kauttahan se nimenomaan tehdään ja minäkin näen fyysisten pelaajana peliajat ja muut ihan kuten digipelaajatkin.
Samoin jo ihan kaupan kassalla kerätään fyysisistä tuotteista yhtä lailla infoa. Siellä on Plussa-sovelluksessa kaikki näkkileivät listattuna. Tuotteen jakelutapa ei siis ole edes merkittävä tässä kohtaa, vaan tuo kaikki mainitsemasi on vain erillinen asia, joka on tuohon yhtälöön liitetty.
Jakelutapaan siirtymisen pääsyitä on lienee välttää tuotanto- ja jakelukustannukset ja helppokäyttöisyys kuluttajalle. Selittänee miksi yli 90% kotikonsolien pelimyynnistäkin on jo digitaalista. Kotikonsolit on fyysisten levyjen vihoviimeinen linnake, kaikkialla muualla pelit ovat olleet jo pidempään vain digijakelussa.
Niin. Syynä on tiivistettynä voittojen maksimointi, eli kulujen minimointi ja hintojen tiukempi kontrollointi. Voittoa takovat yritykset tuohon on halunneet eikä käyttäjät (ainakaan alunperin). Käyttäjille on toki tarjottu porkkanaa kepin lisäksi että ollaan päästy tähän tilanteeseen.
Mutta en hetkeäkään pysty uskomaan että pelkkä digitaalisuus jossain kohtaa vaikuttaisi hintoihin alentavasti. Sitä alentaa ainoastaan jonkinlainen pakko tai kilpailu. Mikäli porukka vain maksaa mitä pyydetään, niin miksi ihmeessä digihinnat laskisi? Ja puhun yhä konsolien osalta koska tässä koko aiheessa ei ole järkeä pyöritellä muuta kautta. Ja miksikö? Pc:llä tuota valintaa ei edes ole ja siellä on kilpailua, samoin striimauspalveluissa on kilpailua. Täten koen että koko aiheessä kyse on, melkein nimensä mukaisesti,
konsolipelien ostamisesta fyysisestä tai digitaalisesti.
En oikeasti tiedä miksi tuota aiheen kysymystä pitäisi edes kysyä muilta kuin konsolipelaajilta kun tilanne on se, ettei missään muualla ole edes tuollaista valintaa olemassa.
Suora vaikutus hintoihin on hieman monimutkaisempaa. Mutta käytän edelleen perusteena esim. PC puolen bundletarjouksia striimipuolen ohella. Pelkän yksittäisen pelin myynnissä digipuolen edut hinnoittelussa eivät ole niin ilmeiset.
Digitaalisuuden vaikutushan on lähtökohtaisesti ja periaatteessa nolla. Kyse on täysin tuotteesta, kauppapaikasta ja bisnesmallista. Siinä otetaan huomioon kulut, myyntipaikka, jakelutapa, jne. Digitaalinen tuote on konsoleilla kallis siksi koska niiden myyntipaikalla on monopoli. Ei siksi että tuote on digitaalinen. Senhän sinä itsekin toki sanoit, joten miksi kuitenkin myös sanot että digitaalisuus itsessään aiheuttaa noita asioita kun nuo digitaalisuuteen liitettävät asiat on erillisiä asioita, jotka vain on siihen yhdistetty?