Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulle ehkä tärkein ero tabletin ja e-lukulaitteen välillä on heijastukset. Tabletilla on siedettävää lukea mustalla pohjalla harmaata tekstiä, mutta heijastukset häiritsevät pahasti. Valkoisella pohjalla olevaa mustaa tekstiä on tosi rasittavaa lukea pitempään tabletilta. Kännykällä heijastukset eivät ole niin häiritseviä hyvissä valo-olosuhteissa. E-ink laitteella voi lukea ilman laitteen omaa lisävaloa kirkkaus nollilla normaalisti valaistussa huoneistossa tai ulkona. Käsittääkseni e-ink tekniikalla ei ole edes mahdollista toteuttaa samanlaista taustavaloa kuin mitä on muissa näytöissä, vaan valo, jos sitä tarvitsee, tulee paneelin ulkopuolelta, ei sen takaa. Ulkona aurinkoisena päivänä ei kännykkää tai tablettia voi käyttää laittamatta kirkkautta hyvin korkealle. E-ink laitteet päivittävät itseään kun jotain tapahtuu ruudulla, tavallinen näyttö räpsyttää kymmeniä tai satoja kertoja sekunnissa. Eron huomaa parhaiten itse käyttämällä. Jos ei huomaa eroa e-inkin ja tavallisen näytön välillä, tuskin lukulaitteesta on mitään erityistä hyötyä.

Lukulaitteissa hinta ei korreloi täysin laadun kanssa. E-inkin hyödyt saa halvimman pään laitteista yhtä lailla kuin kalliimmista. Ostin itse asiassa paljon kalliimman värejä toistavan e-ink laitteen nyt ennen kuin hankin Kobo Claran, mutta jouduin palauttamaan sen, koska se ei ollut lukukäytössä hyvä. Jos haluaa testata, saako lukulaitteesta hyötyä, voi olla järkevää ostaa alkuunsa pieni ja edullinen laite. Suuret e-ink-näytöt ovat todella kalliita laitteiksi, joilla on hyvin rajoittuneet käyttötarkoitukset, eikä niistä saatava hyöty vastaa sitä hinnan nousua mielestäni, jos ei vaikka koodaa ammatikseen ja kärsi jatkuvista silmävaivoista. Jos on silmissä jotain ongelmia, kuten hajataittoa tai ikänäköä, e-ink-laitteista saatava hyöty pitäisi olla parempi kuin jos on täydellinen näkö. Itse luen aika usein ilman silmälaseja lukulaitteella ja kännykällä, vaikka muuten on näön kanssa kaikenlaista ongelmaa.
 
Ylös Bottom