Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tässä taas oiva esimerkki digitaallisuuden "ihanuudesta". LittleBigPlanet 3 lisäosineen vedetään pois myynnistä. Peli on toki jo 10 vuotta vanha, joten esimerkkinä tämä ei ole pahimmasta päästä, mutta tulevaisuudenkuva, jossa fyysistä mediaa ei enää ole ja pelejä voidaan tosta vaan vetää pois sieltä ainoasta kauppapaikasta on aika kurja.

Tänään sain prisman myyjältä varmistuksen sille, että kyllä ne pelit on kokonaan poistumassa ja sen takia niitä on niin paljon alennuksessa.

Tänään sain prisman myyjältä varmistuksen sille, että kyllä ne pelit on kokonaan poistumassa ja sen takia niitä on niin paljon alennuksessa.
Aika monessa Citymarketissa peli- ja leffahyllyt ovat ammottaneet jo hetken tyhjyyttään. Ei sinällään ihme, että Prisma seuraa perässä, vaikka ovatkin näkyvämmin panostaneet pelaamiseen tuoteosastoillaan.

Tässä taas oiva esimerkki digitaallisuuden "ihanuudesta". LittleBigPlanet 3 lisäosineen vedetään pois myynnistä. Peli on toki jo 10 vuotta vanha, joten esimerkkinä tämä ei ole pahimmasta päästä, mutta tulevaisuudenkuva, jossa fyysistä mediaa ei enää ole ja pelejä voidaan tosta vaan vetää pois sieltä ainoasta kauppapaikasta on aika kurja.

Tämä on vain mun teoria, mutta LittleBigPlanetin koko idea ja suola on ihmisten tekemät omat kentät, noin vuosi tai alle sitten LBP servereistä vedettiin piuhat irti ja peli näin ollen menetti sen tärkeimmän merkityksensä, itse kuulun niihin jotka aikoinaan rakensi paljon omia kenttiä, pari jopa tekijöiden "leimalla" palkittuja. Yksinpelin ideana on kerätä materiaaleja ym herkkua millä sit rakentaa omia kenttiä. Se pieni LBP yhteisö joka vuosien mittaan jotenkin piti peliä elossa itse tekemillä kentillä ja syy miksi sitä vielä pieni määrä ihmisiä pelasi menetti merkityksensä. Toki ohan tämä myös ihan hauskaa yksinpelinä tai sohva cooppina.

Mutta ilmeisesti, edelleen mun oma veikkaus. Enää kukaan ei ostanut/boikotoi peliä sen verran paljon ettei sitä enää nähty syytä/järkeä pitää kaupassa.

Tämä on vain mun teoria, mutta LittleBigPlanetin koko idea ja suola on ihmisten tekemät omat kentät, noin vuosi tai alle sitten LBP servereistä vedettiin piuhat irti ja peli näin ollen menetti sen tärkeimmän merkityksensä, itse kuulun niihin jotka aikoinaan rakensi paljon omia kenttiä, pari jopa tekijöiden "leimalla" palkittuja. Yksinpelin ideana on kerätä materiaaleja ym herkkua millä sit rakentaa omia kenttiä. Se pieni LBP yhteisö joka vuosien mittaan jotenkin piti peliä elossa itse tekemillä kentillä ja syy miksi sitä vielä pieni määrä ihmisiä pelasi menetti merkityksensä. Toki ohan tämä myös ihan hauskaa yksinpelinä tai sohva cooppina.

Mutta ilmeisesti, edelleen mun oma veikkaus. Enää kukaan ei ostanut/boikotoi peliä sen verran paljon ettei sitä enää nähty syytä/järkeä pitää kaupassa.
Eikö nuo LBP servut hakkeroitu aika pahasti ja Sony sulki ne sen jälkeen? Ihan siis niin pahasti että hakkerit pääsivät kirjoittelemaan omia viestejään suoraan pelin aloitusvalikkoon? Ainakin jotain tällaista muistan lukeneeni.

Mutta joo, eihän tämäntyylinen peli yksinkertaisesti selviä ilman servujaan niin samapa sen myyminenkin on lopettaa.

Eikö nuo LBP servut hakkeroitu aika pahasti ja Sony sulki ne sen jälkeen? Ihan siis niin pahasti että hakkerit pääsivät kirjoittelemaan omia viestejään suoraan pelin aloitusvalikkoon? Ainakin jotain tällaista muistan lukeneeni.
Kyllä, tuo johti palvelimien sulkemiseen. Aikansa sitä yrittivät korjata, kunnes heittivät hanskat tiskiin ja pyyhkeen kehään.

Tuli kotkan prismassa käytyä plaraamassa pelejä niin eipä ne ihmealennuksessa olleet niin tarttunut mitään mukaan. Diginä saa samaan hintaan tai halvemmalla.

Muutenkin tulee järjestään kaikki ostettua jo diginä...

Tuli kotkan prismassa käytyä plaraamassa pelejä niin eipä ne ihmealennuksessa olleet niin tarttunut mitään mukaan. Diginä saa samaan hintaan tai halvemmalla.
Itsekin kävin Seinäjoen Prismassa tossa jokunen viikko sitten. Jotkut pelit olivat siellä kalliimpia, kuin sen hetken alennukset PS storessa.

Aika monessa Citymarketissa peli- ja leffahyllyt ovat ammottaneet jo hetken tyhjyyttään. Ei sinällään ihme, että Prisma seuraa perässä, vaikka ovatkin näkyvämmin panostaneet pelaamiseen tuoteosastoillaan.
Mä en kyllä tiedä katoaako välttämättä kaikista. Ei ne nimittäin vielä ihmealennuksissa ne pelit kuitenkaan ole ja hyllyt ei oo läheskään niin aneemisen näkösiä mitä citymarketeissa on jo hetken ollu.

Toki jos näin käy niin harmi sinänsä, hopeereunuksena voi miettiä sitä et alan liikkeet menestyy jatkossa sit varmaankin vähän paremmin kun jonnekkin ne prisman ja citymarketin asiakkaat menee sit. Toki ongelmana kai alunperin ollukkin se et ei ne pelit oikeen liiku, eikä niissä katettakaan oo niin vähän turha niitä valikoimissa pitää kun ne pitää tappiolla kuitenkin loppupeleissä myydä pois.

Toki jos näin käy niin harmi sinänsä, hopeereunuksena voi miettiä sitä et alan liikkeet menestyy jatkossa sit varmaankin vähän paremmin kun jonnekkin ne prisman ja citymarketin asiakkaat menee sit.
Tämähän se tietysti olisi se toivottu lopputulos, vaikka kyllä se on ollut esim. yksi syy mennä Prismaan tekemään viikon ruokaostokset Citymarketin sijaan. Pelihyllyjen plärääminen, vaikkei sieltä joka kerta mitään mukaan tarttuisikaan, on vähän kuin aarrejahdissa olisi.
Toki ongelmana kai alunperin ollukkin se et ei ne pelit oikeen liiku, eikä niissä katettakaan oo niin vähän turha niitä valikoimissa pitää kun ne pitää tappiolla kuitenkin loppupeleissä myydä pois.
Pelien hinnat ovat lähtöjään niin korkealla, että herkästi sitä odottaa alennuksia. Ja silloin se kai menee jo tappiolla myymiseksi. Toisaalta Prismalle pelihyllyt voisivat olla (ja ovat ehkä olleetkin) vähän kuin perheenisien ja lasten sisäänheittotuotteita. Kyllä iskän saa helpommin kauppaan lähtemään, jos tietää että siinä on edes pikkumahdollisuus peliostoksiin.

Ennen vanhaan sentään Prismassa oli välillä pelejä alennuksessa, sekä mielenkiintoisia alekoreja ja myös vanhojen pelien hintoja välillä laskettiin. Eipä ole enää nykykonsoleiden aikana sellaista näkynyt noissa kolmessa Prismassa missä itse käynyt, mutta toki varmaan poikkeuksia löytyy muualta päin Suomea.

Lisäksi en ole enää nähnyt ihmisiä peliosastolla ollenkaan viimeisen neljän vuoden aikana, jos olen ohi kulkenut tai itse käynyt siellä. Selkeä muutos aikaisempiin konsolisukupolviin, kun ei ole enää niitä pelihyllyjen plärääjiä. Joskus sentään näkyy elokuvaosastolla joku asiakas.

Toki hyvänä puolena on se, että on kaupan rauhallisin alue ja saa olla ihan yksin. Itse vaan olen digipelaaja niin ostokset rajoittuu yleensä PS-kortteihin ja peliaiheisiin kuppeihin. ;)

Ja melkein kaikki peliliikkeetkin lopettaaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Mikä on surullista, mutta ymmärrettävää.

Ennen vanhaan sentään Prismassa oli välillä pelejä alennuksessa, sekä mielenkiintoisia alekoreja ja myös vanhojen pelien hintoja välillä laskettiin. Eipä ole enää nykykonsoleiden aikana sellaista näkynyt noissa kolmessa Prismassa missä itse käynyt, mutta toki varmaan poikkeuksia löytyy muualta päin Suomea.

Lisäksi en ole enää nähnyt ihmisiä peliosastolla ollenkaan viimeisen neljän vuoden aikana, jos olen ohi kulkenut tai itse käynyt siellä. Selkeä muutos aikaisempiin konsolisukupolviin, kun ei ole enää niitä pelihyllyjen plärääjiä. Joskus sentään näkyy elokuvaosastolla joku asiakas.

Toki hyvänä puolena on se, että on kaupan rauhallisin alue ja saa olla ihan yksin. Itse vaan olen digipelaaja niin ostokset rajoittuu yleensä PS-kortteihin ja peliaiheisiin kuppeihin. ;)

Ja melkein kaikki peliliikkeetkin lopettaaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Mikä on surullista, mutta ymmärrettävää.
Kyllä siellä nyttenkin on pelejä alennuksessa ja joskus on ihan oikeita löytöjäkin. Tänä vuonna oon Prismoista esimerkiks ostanu Demon's Soulsin 20€ ja FF Origins Stranger of Paradisen 10€. Nähny myös Elden Ringin 20€ sekä Armored Core 6 Launch Editionia myytävän 20€, mutta nää jätin ostamatta kun joko pelattu tai omistan jo toisella alustalla. Muutakin mainitsemisen arvosta ollu, Callisto Protocolia 10€, Lost Judgment 10€ yms.

Mut se on kyllä totta et aina ne "alennukset" ei oo kovin hyviä kun monta vuotta vanhaa peliä yritetään kaupata 30€ hintalapulla edelleen. Joskus käy tuuri ja muutamassa HOK Elannon Prismassa on kyllä ihan erilliset alelaaritkin vielä olemassa, mut aika pitkälti nykyään ne on vaan hyllyssä ja punanen tarra hintalapussa erikseen. Tai kannessa.

Mun mielestä Prisma tai Cittari ei ole koskaan näyttäynyt minään hyvänä alelaarikeitaana. Poikkeuksia toki on, mutta kyllä ne parhaimmmat löydöt ova tulleet vastaan jossain muualla. Muutama sukupolvi sitten luottokauppoina olivat nämä Jerseyn saarilla olevat puljut, kuten play.com tai Thehut. Nykyään katse kohditsuu toriin ja huutonettiin. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa suht tuore Astro Bot. Sitä on tullut torissa vastaan jo 45 eurolla, joka on jo hyvä diili näinkin uudesta pelistä. Astro Bot on toki lyhyehkö yksinpeli, joten ihan ymmärrettävää, että sellaiset pelit tuleekin nopeasti käytettyinä kiertoon.

Ei täälläkään mitään mega tarjouksia ole tälläkään hetkellä, mutta sellaisia hintoja kuitenkin mitä olisin valmis maksamaan ellei backlog olisi muutenkin jo niin massiivinen.
Esim starfield 35e, avatar 40e, persona 3 reload taisi myös olla 40e, mutta se on ps4 versio.
Yhteensä varmaan 20+ peliä tarjoushinnoilla siinä ihan normi pelihyllyssä. Sitten on alelaari erikseen.

Piscatella tarkastellut jenkkimarkkinoita digi vs fyysinen-asetelman ja kuluvan vuoden osalta. Tärkeitä yksityiskohtia tässä ovat mm. se, että on vertailtu vain niitä pelejä joista on molemmat versiot olemassa ja esimerkiksi tilauspalveluita ei ole otettu huomioon. Alla ilmoitettu digitaalisen jakelun osuus.

Switch 53 %
PS5 78 %
XBS 91 %

Hattua pitää nostaa Switch-pelaajille, jotka ovat älynneet pitää kiinni jostain korvaamattomasta enemmän kuin muut.

Musta vähän tuntuu et tässä on luvut jokseenkin vinoutuneet ihan vaan siitä syystä et pleikkarista on olemassa levyasematon versio (siis sellanen johon sitä levyasemaa ei yksinkertasesti saa vaan kiinni, eli se eka malli) ja heikompi xbox series s ei sitä myöskään sisällä. Kun taas Switchin kaikissa versioissa se korttipaikka löytyy.

Toki myös Switchin peleissä jälleenmyyntiarvo pysyy kondiksessa kun ne saatanan Nintendon pelit pysyy siinä 60€ hinnassa aika väkevästi kymmeniä vuosia. Silläkin ihan varmasti oma vaikutuksensa.

Minusta tuossa ei ole mitään vinoumaa, koska päätös täysdigitaalisuudesta tehdään noissa esimerkkitapauksissa sillä hetkellä kun levyasematon konsoli kannetaan kaupasta.
Joo, onhan se toki noinkin mut tiiän omasta lähipiiristä useamman jotka osti digitaalisen PS5:en sillon 2020/2021 ihan vaan sen takia et se oli ainut vaihtoehto tarjolla just sillä hetkellä. Ei ne sitä kyllä harmitellukkaan jälkikäteen ole sen kummosemmin paitsi jos ite erikseen hieroo naamaan et mitä löytöjä on tehny alehyllyiltä samalla kun PS Storen tarjoukset on järjestään vähintään 30€ kalliimpia.

Musta vähän tuntuu et tässä on luvut jokseenkin vinoutuneet ihan vaan siitä syystä et pleikkarista on olemassa levyasematon versio (siis sellanen johon sitä levyasemaa ei yksinkertasesti saa vaan kiinni, eli se eka malli) ja heikompi xbox series s ei sitä myöskään sisällä. Kun taas Switchin kaikissa versioissa se korttipaikka löytyy.

Toki myös Switchin peleissä jälleenmyyntiarvo pysyy kondiksessa kun ne saatanan Nintendon pelit pysyy siinä 60€ hinnassa aika väkevästi kymmeniä vuosia. Silläkin ihan varmasti oma vaikutuksensa.
Eikä myöskään ole huomioitu vinoutumia esimerkiksi siinä, että jotkut kaupat yksinkertaisesti eivät enää myy fyysisiä kappaleita. Jos kuluttajalle ei tarjota valintaa, niin eihän se ihme ole jos he ostavat ensimmäisen mikä tulee vastaan.

En ole tuon kyseisen pelin osalta tarkastanut mutta muistan joskus lukeneeni että vaikka peli katoaisi kauppapaikalta, niin jossain tapauksissa sen voisi kuitenkin ladata itselleen takaisin oman kirjaston kautta? Vai olenko ihan unia nähnyt?

Eikä myöskään ole huomioitu vinoutumia esimerkiksi siinä, että jotkut kaupat yksinkertaisesti eivät enää myy fyysisiä kappaleita. Jos kuluttajalle ei tarjota valintaa, niin eihän se ihme ole jos he ostavat ensimmäisen mikä tulee vastaan.
Onko se vinoumaa jos kaupat ovat lopettaneet pelien myynnin kysynnän vähyyden takia? Ei mielestäni voi suoraan syyttää kauppoja tästä kun kuluttajakäyttäytyminen kuitenkin ohjaa jälleenmyyjien toimintatapoja aika paljon.

Onko se vinoumaa jos kaupat ovat lopettaneet pelien myynnin kysynnän vähyyden takia? Ei mielestäni voi suoraan syyttää kauppoja tästä kun kuluttajakäyttäytyminen kuitenkin ohjaa jälleenmyyjien toimintatapoja aika paljon.
Voi olla, sillä kuluttajakäyttäymistä kuitenkin ohjataan tarjonnalla. Jos vuosien ajan vähennetään tarjontaa, niin kuluttajien käytös muuttuu.

Mutta jos kuluttajalle annetaan vaihtoehtoja, jotka ovat laadukkaita ja helposti ostettavissa, he myös ostavat niitä. Esimerkiksi vaikka CD ja LP-myynti, erityisesti artistien kuten Taylor Swiftin kanssa. Fanit eivät enää tyydy vain suoratoistoon, vaan ostavat levyjä kuin viimeistä päivää ja metsästävät erikoispainoksia ympäri maailmaa. Lähde: https://www.billboard.com/music/cha...9-taylors-version-first-day-sales-1235457435/

Samoin briteissä on nähty, että kun HMV lisäsi fyysisen median tarjontaa ja panosti hinnoitteluun ja valikoimaan, niin ostajien määrät myös nousivat. Lähde: https://www.bbc.com/news/articles/c99wngrw4nxo

Mutta jos asiakkailta viedään pois kaikki paikat mistä pelejä/leffoja voi ostaa, niin se pakollakin vääristää markkinoita. Esimerkiksi nyt kun CDON sai viimeisenkin slaaginsa, eikä Amazonistakaan enää kannata tilata älyttömien verojen ja tullien vuoksi, niin kotimaiset markkinat ovat todella pahassa paikassa keinotekoisten vaikuttajien takia.

Ylös Bottom