Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jopa 82 % myydyistä PS5-konsoleista sisältää levyaseman. Se on aika paljon, kun muistetaan otsikot muuten digi vs fyysinen-väännöissä pelien osalta. Kuluttajat ovat siis edelleen valmiita ostamaan fyysisiä levyjä, jos heille niitä vielä tarjotaan.
...
On kieltämätyä paljon. Mitenköhän tuo 82% jakaantuu? Olisiko syyt:
1) Halvemmat uudet pelit kuin storessa
2) Käytetyn pelin myynti/osto
3) Pelien keräily
4) Luottamus vain fyysiseen mediaan

Minulla on levyasema kohtien 1 ja 2 vuoksi.
 
Älkääs nyt. Pikku trollin heitin kun oli tylsää ja nimenomaan tuosta yksinpelistä kun ajattelin että tämä saa täällä älämölyä aikaan. On sen verran yksinpeli orientoitunutta käyttäjäkuntaa täällä. Vaikka moninpelithan tätä pelimaailmaa kuitenkin pyörittää niin taloudellisesti kuin pelaajamääriltäänkin.
Vielä kun ymmärtäisi nämä huomiot liittyvät digi vs. fyysinen -aiheeseen.

On kieltämätyä paljon. Mitenköhän tuo 82% jakaantuu? Olisiko syyt:
1) Halvemmat uudet pelit kuin storessa
2) Käytetyn pelin myynti/osto
3) Pelien keräily
4) Luottamus vain fyysiseen mediaan

Minulla on levyasema kohtien 1 ja 2 vuoksi.
Veikkaisin että 1 ja 2 on isoimmat. Monille voi kuitenkin merkitä paljon myös 3 ja 4, erityisesti kun jälkimmäisestä on esimerkkejä miten sisältö muuttuu myöhemmin tai muuta kivaa.

Omalla kohdalla nämä kaikki merkitsee ja tässä järjestyksessä: 3 -> haluan pelaamani pelit pelikokoelmaksi hyllyyn enkä bitteinä ja kuvakkeina johonkin digikirjastoon. 1 -> miksi maksaisin enemmän siitä että en saa edes pelikokoelmaan mitään näkyville? 2 & 4 on aika samalla viivalla koska en myy kuin tuplakappaleita jos ostan esim. goty-version tai muuten paremman teoksen. Tosin minulla on kyllä TLOU jo sekä PS3:lla että PS4:lla ja ehkä jossain kohtaa myös PS5:lla, joten näitäkään "tuplakappaleita" en välttämättä myy. Enemmän myyntiin meneekin pelit, joista tulee "complete/goty"-versio samalla alustalle, niin että ero on lähinnä sisällön määrässä, jolloin sen perusversion voi myydä pois. Ellei siinä ole jotain perusversiota hienompaa julkaisua, jolloin sekin jää säilöön. Digiin en luota yhtä paljon kuin fyysiseen mutta toisaalta nykyään levyillä on niin raakileita peleistä että ei siihen pelkkään levyversioonkaan voi luottaa. Ehkä noissa "complete/goty"-versioissa jos on kaikki korjaukset ja sisältö suoraan levyllä.
 
On kieltämätyä paljon. Mitenköhän tuo 82% jakaantuu? Olisiko syyt:
1) Halvemmat uudet pelit kuin storessa
2) Käytetyn pelin myynti/osto
3) Pelien keräily
4) Luottamus vain fyysiseen mediaan

Minulla on levyasema kohtien 1 ja 2 vuoksi.
Tuosta nyt puuttuu ainakin itseni osalta JOS ostaisin
5) ps4 levypelien vuoksi haluaa ilmaisen/halvemman upgraden.

Myönnän etten kuulu 82% mutta eiköhän siellä joku kaltaiseni ole.
 
Älkääs nyt. Pikku trollin heitin kun oli tylsää ja nimenomaan tuosta yksinpelistä kun ajattelin että tämä saa täällä älämölyä aikaan. On sen verran yksinpeli orientoitunutta käyttäjäkuntaa täällä. Vaikka moninpelithan tätä pelimaailmaa kuitenkin pyörittää niin taloudellisesti kuin pelaajamääriltäänkin.

Se onkin aina ollut niin rakentavaa keskustelua heittämällä "emmää tosissani, kunhan vaan trollaisin" -kortin esiin, kun oma väittämä ei kestä vettä. :D
 
Laitoinpa eilen pitkästä aikaa tulille pelin Fuser (DJ-peli Harmonixilta) ja huomasin, että siitähän on suljettu verkko-ominaisuudet jo pari vuotta sitten. Ja koko peli poistettu myynnistä, samoin kaikki lisäkappaleet. Ja poistinkin pelin asennuksen heti, koska nyt tuo peli on mielestäni täysin turhake. Ja tämä on se mikä itseäni ärsyttää; ostat pelin, erikoisversion (oli sitten digitaalinen tai fyysinen) ja siihen päälle lisäosia (itse en ostellut kappaleita, mutta laskin kerran, että jos olisi ostanut kaikki, olisi useamman satasen maksanut) ja parin vuoden päästä julkaisusta peli on raakile. Tietysti voi vielä pelailla yksin, mutta mitään et sillä saavuta. Nyt sinulla on useamman sadan eurosta tyhjää hankittuna.
 
Tämä nyt on hieman offtopic mutta monesti tässä keskustelu lähtee lentoon ja mopon sijasta rekka lähtee käsistä, tyyliin "maailmankaikkeus ja universumi ovat niin isoja että millään ei loppujenlopuksi ole merkitystä, olemme vain pölyä maailmankaikkeudessa". Mutta yksi esimerkki fyysisestä, elokuva Goodfellas (mafiaveljet) jonka olen nähnyt kymmeniä kertoja, en tiedä muistaako kukaan mutta elokuvassa yhessä kohtauksessa tulee ruutuun "likaviiru" eli kameran linssiin jäänyt pölyhiukkanen tai pieni karva jonka takia noin sekunnin verran kuvassa näky lika.

Kyseisestä virheestä elokuvassa on jollain tapaa tullut "harvinaisuus". Se näkyy goodfellas vhs, dvd, ja bluraylla. Mutta kas kumma, netflixissä kyseinen virhe on korjattu ja mulle se ei ole "parannettu" versio vaan päinvastoin.

Peleissä vastaavia ei nyt tietenkään ole, varsinkaan nykyajan peleissä kun ne korjataan oli se sitten fyysinen tai ei muistaakseni aikaa vielä ennen pätsejä on joihinkin peleihin tehty muutoksia, muistaakseni hitman 2 jolloin se alkuperäinen ensimmäinen erä oli se ei sensuroitu tjsp. Peleissä mulla on sitten monia muita syitä, kuten yllämainitut 1-5 kohdat ja ehkä henkkoht lisää, ne ei oo vaan kertakäyttökamaa ja myyntiin vaikka monesti ne pelit pelataankin vain kerran, olen kuitenkin monesti palannut vuosienkin jälkeen vanhojen pelien pariin. Tiedän mikään ei ole ikuista ja mitään ei saa mukaan kun täältä lähetään ja koko elämällä ei ole mitään merkitystä, mutta niin kauan kun elän on kaiken arjen ja kurjuuden keskellä kiva pieni harrastus pelaamisen lisäksi keräily ja kyllä ihan vaan hyllyjen ihastelu mitä ei digi tarjoa.
 
Näin niiku kärjistetty esimerkki mikä tuli jo silent hill 2 remake ketjussa mainittu, kerta kun digitaalisuus on jo valloittanut markkinat ylivoimaisesti niin miksi jokainen pelikauppa suomessa vpdeestä poweriin (en tiie muualla maailmassa) myy silent hill 2 remake fyysisiä kappaleita 0. Luulis että jäis ylimääräisiä varastoon kun 80% ostaa kuitenkin digitaalisena tjsp. :D
 
Saattaa olla että muistan väärin mut Gamafaqs foorumeilla joku olisi valitellut että ei meinannu jenkeissä saada fyysistä kopiota julkkaripäivänäkään tietyistä paikoista. Tähän voi toki olla syynä että niitä on printattu maltillisempi määrä. Silent Hill fanikunta on ainakin vanhojen pelien hintojen perusteella profiloitunut olevansa fyysiselle medialle kallellaan, joten voihan olla että fyysisen kysyntä on vain yllättänyt.

On muutenki mielenkiintoista nähdä jos fyysisten pelien printtimäärä pienenee että aiheuttaa se laajemmalti jonkinlaisen Muumimuki-syndrooman, alkaa keräilymielessä kummasti kiinnostamaan kun määrä vähenee.

Fyysisen median yksi ehdoton hyvä puoli: Julkkaripäivän jännitys ja postilaatikon maaninen tuijottelu.
 
A
Silent Hill 2:n kohdalla kyse voi myös olla siitä, että konsoliversio on yllättäen ollut ainakin Euroopassa huomattavasti suositumpi kuin PC-versio. Onko konsoliversio ollut suositumpi jostain muusta syystä kuin levyversion vuoksi vai onko näinkin selvä ero juuri sen ansiota? Vaikea sanoa. Painosmäärä ei joka tapauksessa ole ollut kovin suuri, mutta ei se sitä ole ollut monen aikaisemmankaan Silent Hillin kohdalla.

Toisaalta kuten linkitetyssä artikkelissa pohditaan, tämä julkaisu heittää hiekkaa niihin rattaisiin, joista huudellaan konsolipelien myynnin kärsivän kriittisen paljon PC-versioiden puuttuessa. Yleensähän tämä jako voi olla täysin päinvastainen, mutta tällä kertaa meni näin päin.
Mahdollisesti myös PC-puolella on niin totuttu steam-alennuksesta ostoon, että yksinpelin ostajilla ei vain ole vielä kiirettä.
 
Silent hill 2 remaken kohalla nyt varmasti vaikuttaa moni asia, uutta silent hilliä on unelmoitu, vanhat silent hillit maksaa satasia, remaken suosio yllätti, liian vähän levyjä prinattuna julkasuksi, en tiie miksi, ehkä ajattelivat että kokeillaan nyt miten menestyy. Silent Hill kakkosta pidetään yhtenä parhaana survival horror pelinä kautta aikojen jne, kysyntä on kova jopa vuosien jälkeen.

Alkuperäistä pelanneena muistan vieläkin ne kuumottavat hetket ja peli joka oikeesti pelotti, sai odottaa dead spacea joka pääsi edes melkein samoihin fiiliksiin. Sitten kun joskus saan pelin käsiini, on alkuperäisestä kulunut jo päälle 20 vuotta, joten tämän remaken kohalla en oikeesti muista enää yhtää mitään, ehkä joitakin kohokohtia kuten se alun peiliin möllötys joka on varmasti jokaisel muistis, sekä tyyliin se eka puzzle ja jotkut käytävät, tämä on kuitenkin jo niin erilainen että ei se alkuperäinen enää ole sama peli vaikka se onkin sama peli.

Kauppojen 0kpl muumimuki fomo syndrooma varmasti johtuu myös osittain siitä että ihmisillä on pelko että riittääkö nyt fyysisiä jokaiselle vaikka uskon että kyseessä oli joku alku pienempi erä ja nyt suosion myötä alkaa hyllyt täyttyy.

Ei kyllä ihan hetkeen tuu mieleen varsinkin näin moderni aikana että uusi julkasu jossa varastot ovat tyhjiä... Kaikkialta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä ihan hetkeen tuu mieleen varsinkin näin moderni aikana että uusi julkasu jossa varastot ovat tyhjiä... Kaikkialta.
Ei nyt sentään kaikkialta. Tässä pari kauppaa, josta peliä löytyy:


Prismoista Helsingin Kaaresta ja Kirkkunummelta löytyy:

Coolshopilla ei hyllyssä, mutta näyttää että varastoon saapumispäivä olisi tänään.
 
No noita paria kauppaa en ees älynnyt katsoa, ne mistä ite katoin, vpd, konsolinet, PKP, gigantti, verkkokauppa, coolshop, kärkkäinen, power, oma paikallinen prisma, pari ei niin tunnettua pienempää pelikauppaa jne, 0kpl. Ainoa oli cdon mutta hinta 82euroa ja postikulut nii ei kiitos. Ohan näitä varmaa just jäänyt lojumaan kappale tai pari johonkin mut vois melkein sanoa että loppunut kaikkialta mikä on aika harvinaista uudelle pelille nykypäivänä.

Laitoin tilauksen vpdeestä kun näyttäis tulevan 5.11 varastoon.
 
Spyro-kokoelma on kummallinen tapaus siinä mielessä, että alkuperäinen fyysinen levy piti sisällään vain ensimmäisen pelin ja loput piti ladata. Kokoelmasta on kuitenkin ilmeisesti olemassa uudempi painos, jossa levyllä on koko trilogia. Paketointia ei kuitenkaan muuten ole jaksettu päivittää tätä ilmaisemaan, mikä on jokseenkin hämärää: https://www.doesitplay.org/game/Spyro: Reignited Trilogy/xone/Xbox Series X?region=ESRB&version=Standard (Reprint)

Muuten tämähän on ollut jo pitkään alelaarien vakiokamaa, omakin muoveissa oleva kappale kantaa komeaa 5e:n hintalappua.
Joo, nää on näitä nykypäivän ihanuuksia kun joskus fyysistä versiota päivitetään vaivihkaa ja ne uudemmat versiot on vähemmän yllättäen yleensä parempia kun ite medialla on tuoreempi buildi pelistä. Nintendo on tota kova tekemään ja siinäkään ei taida paljoa pystyä sanomaan ilman et ite korttia kattoo.

Toki hyvä että tätäkin tehdään, ei sen puoleen. Ois vaan sinänsä kiva jos sitä vois päällisinpäin usein arvioida mikä painos kyseessä ja eroista kerrottaisiin selkeämmin. Tässäkin tapauksessa jos fyysistä ostaa niin todennäköisesti haluaa sellasen mallin jossa öh, kaikki pelit on levyllä ja pelattavissa ilman päivitystä. Se kun ois vähän itelle ainakin se fyysisen idea pidemmällä tähtäimellä et levyllä olis sellanen versio pelistä joka on pelaamiskunnossa ilman päivityksiä. Toteutuu nykyään vaihtelevasti.

Harmi ettei Spyro tai Crashin trilogiat oo koskaan saanu 60fps päivityksiä konsoleilla ja sulavampi kokemus on edelleen vaan PCn yksinoikeus. Samasta syystä noi konsoliversiot on itelle ns turhia vaikka aikoinaan Crashit tulikin PS4 versiona platinoitua. Mut sillon oli muutenkin kaikki konsolipelit 30fps.
 
Itse ostan kaikki fyysisenä Xboxilla edelleen.. Siinä vastaus. Sonyn yksin oikeudet toki tulee hyllyyn edelleen fyysisenä.. Microsoft teki tämän kanssa oikein, tämä tulee myös PS5. Sony ei ikinä antaisi pelejään Microsoftille.
Vastaan tämän aiheen alle niin tulee vähemmän valituksia:

Minäkin ostin Xboxille paljonkin pelejä ja kun Xbox oli ykköskonsoli, niin sille myös kaikki multiplattarit. Jossain kohtaa sitten huomasin että MS:n peleissä on levyllä hyvin vähän mitään, joten siirryin pleikkarin puolelle pelini ostamaan. Onhan sitä samaa jokaisella alustalla mutta sen mitä asiaa tutkin niin MS:llä tuo tuntuu olevan oikein valittu linja.

Jos voin valita että ostanko pelin levyversion joko sellaisena että siinä on 200 megaa tavaraa tai vaikka 30-50 gigaa, niin valinta ei ainakaan minulle ole mitenkään vaikea. Samoin jos on tiedossa että jostain pelistä on levyllä vain tuollainen jämä, niin jo sen takia jää teos odottelemaan alennuksia.

Ymmärrän kyllä sen että pelit on nykyään todella monimutkaisia ja ne vaativat korjauksia mutta samalla meininki on mennyt nimenomaan siihen että fyysistä ei enää edes haluta tehdä niin että se olisi mahdollisimman hyvä. Tehdään vain lähinnä lisenssiavain levyn muodossa.

Tietysti minkä tahansa verran dataa sisältävä levy omaa fyysisen pelimedia edut, kuten jälleenmyyntiarvon, mutta en minä ainakaan aio maksaa huonosta tuotteesta täyttä hintaa.
 
Minäkin ostin Xboxille paljonkin pelejä ja kun Xbox oli ykköskonsoli, niin sille myös kaikki multiplattarit. Jossain kohtaa sitten huomasin että MS:n peleissä on levyllä hyvin vähän mitään, joten siirryin pleikkarin puolelle pelini ostamaan. Onhan sitä samaa jokaisella alustalla mutta sen mitä asiaa tutkin niin MS:llä tuo tuntuu olevan oikein valittu linja.
Ei nyt toimi ihan jokaiseen skenaarioon, mutta tässä on taustalla myös tekniset eroavaisuudet eri laitteiden välillä. PS5 tukee BD-levyjä aina 100 GB saakka, kun Xboxilla jäädään puoleen tuosta. Ilmeisesti noita isompia levyjä leffojen osalta kuitenkin osaa myös Xbox lukea, joten en tiedä mikä juttu tuossa on. Ihan niin paljoa en näistä eri levyistä ymmärrä, että miksi tuo on noin.

Joka tapauksessa ei ole enää kovin harvinaista, että pelit vievät tallennustilasta yli 50 GB. Useamman pelilevyn julkaisut kuluvassa sukupolvessa taitavat rajoittua yhden käden sormilla laskettaviin nimikkeisiin. Toisessa ääripäässä 2 GB peli painetaan BD-66-levylle.

Mutta tämä tosiaan vain teknisestä näkökulmasta, muut syyt levyjakelusta pois ohjaamiseen ovat varsin selviä.
 
Ei nyt toimi ihan jokaiseen skenaarioon, mutta tässä on taustalla myös tekniset eroavaisuudet eri laitteiden välillä. PS5 tukee BD-levyjä aina 100 GB saakka, kun Xboxilla jäädään puoleen tuosta. Ilmeisesti noita isompia levyjä leffojen osalta kuitenkin osaa myös Xbox lukea, joten en tiedä mikä juttu tuossa on. Ihan niin paljoa en näistä eri levyistä ymmärrä, että miksi tuo on noin.

Joka tapauksessa ei ole enää kovin harvinaista, että pelit vievät tallennustilasta yli 50 GB. Useamman pelilevyn julkaisut kuluvassa sukupolvessa taitavat rajoittua yhden käden sormilla laskettaviin nimikkeisiin. Toisessa ääripäässä 2 GB peli painetaan BD-66-levylle.

Mutta tämä tosiaan vain teknisestä näkökulmasta, muut syyt levyjakelusta pois ohjaamiseen ovat varsin selviä.

Ihan 100% varma en tästä ole, mutta oletan tämän PS/Xbox eroavaisuuden juontuvan Xboxin linjauksesta myydä yhtenäisiä pelilevyjä Series X:lle ja Xbox Onelle tämän sukupolven alussa. Koska sen sama pelin täytyy toimia sekä Onella, että Series koneella, täytyy käyttää levyä joka toimii molemmissa.

Esimerkkinä Flight Simulator olisi mahtunut yhdelle levylle Series laitteelle, mutta Onen takia piti tehdä versio jossa on useampi levy. Pleikkarilla taas oli selkeästi omat pakkaukset PS4 ja PS5 peleille, ja näin ollen ei syntynyt problematiikkaa levyjen suhteen.

Miksi tällainen linjaus sitten on alun alkaen pitänyt Xboxin edes tehdä, on sitten toinen juttu, ja siihen en vastausta tiedä.
 
Xboxien maailmassa ei siis riitä että on Series S jarruttamassa vaan on myös One roikkumassa Series-laitteiden jaloissa. Onpa kiva.

Toki se on kuluttajaystävällistä (eli ihan oikeastikin ihan kiva) että peli toimii sekä vanhemmalla että uudemmalla laitteella mutta olisi kai tuon voinut muutenkin toteuttaa? Onko todella niin ettei One pystyisi edes lisenssinä käyttämään isompia levyjä, jolloin levyillä voisi olla Series-versio pelistä?

No, sentään edes perustellumpi syy kuin puhdas ohjaaminen digiin ja Game Passiin mutta eipä tuo lopputulosta mihinkään muuta: levyllä on silti pääsääntöisesti vähemmän oleellista dataa kuin pleikkarien puolella.
 
Xboxien maailmassa ei siis riitä että on Series S jarruttamassa vaan on myös One roikkumassa Series-laitteiden jaloissa. Onpa kiva.

Toki se on kuluttajaystävällistä (eli ihan oikeastikin ihan kiva) että peli toimii sekä vanhemmalla että uudemmalla laitteella mutta olisi kai tuon voinut muutenkin toteuttaa? Onko todella niin ettei One pystyisi edes lisenssinä käyttämään isompia levyjä, jolloin levyillä voisi olla Series-versio pelistä?

No, sentään edes perustellumpi syy kuin puhdas ohjaaminen digiin ja Game Passiin mutta eipä tuo lopputulosta mihinkään muuta: levyllä on silti pääsääntöisesti vähemmän oleellista dataa kuin pleikkarien puolella.

Nimenomaan se alkuperäinen One (kuten myöskään PS4) ei tue UHD Blu Raytä, joten kyllä, ei se silloin auta vaikka sillä olisi edes se lisenssi kun ei se sitä levyä tunnista. One X sen sijaan tukee myös UHD levyjä, joten ongelma on tässä tapauksessa nimenomaan se orkkis One.
 
Nimenomaan se alkuperäinen One (kuten myöskään PS4) ei tue UHD Blu Raytä, joten kyllä, ei se silloin auta vaikka sillä olisi edes se lisenssi kun ei se sitä levyä tunnista. One X sen sijaan tukee myös UHD levyjä, joten ongelma on tässä tapauksessa nimenomaan se orkkis One.
Tämä vaikuttaa järkevältä selitykseltä sinänsä järjettömään linjaukseen. Toki onhan tässä vielä se kysymysmerkki, että miksi pelkästään Series X-pelit eivät voisi olla kokonaan levyllä/levyillä? Onhan kuitenkin paljon sellaisia nimikkeitä, joita alkuperäinen Xbone ei pyöritä.
 
Ylös Bottom