Dragonfly
KonsoliFIN Alumni
Jäin pohtimaan ylläolevia prosentteja ja peilaamaan sitä omaan ostokäyttäytymiseen. Ostan aika harvoin pelejä diginä, vaikka pelaan selvästi eniten laitteella, jolle datan mukaan ostetaan lähes kaikki pelit diginä.
@shamaniac aikaisemmassa viestissään mainitsi kuinka hän on siirtynyt ostamaan pelit pleikkarille, koska Xboxin levyillä on vähemmän oikeaa pelidataa. Tämä ei varsinaisesti ole omaan fyysisen median ostokäyttäytymiseen vaikuttanut, sillä pelilevy on silti jälleenmyytävä asia, jolla on arvoa. Onko tällainen pelidatan pihtaaminen Microsoftilta tarkoituksellista digin suuntaan ajamista? Ja jos on, niin ei se ainakaan minun kohdalla toimi. Miksi tehdä fyysistä versiota ollenkaan, jos halutaan ajaa kaikki pelkkään digiin? Ostan silti aina fyysisen version jo pelkästään jälleenmyyntiarvon takia, vaikkei levyllä olisi mitään muuta kuin lisenssiavain. Miksi siis tehdä fyysistä ollenkaan, jos Microsoft haluaisi minun kaltaisen kuluttajan ostavan pelit diginä?
Jos jatkan tuosta @shamaniac :in viestistä vaihtaa tai suosia alustaa, jolle pelit ostaa tästä syystä, niin onko tämä kaikille vaihtoehto? Ei pelkästään siksi, että onko ylipäätään kaikkien konsolivalmistajien laitteet ostettuna, jotta voi valita mille milloinkin pelin ostaa, mutta onko myös muita syitä ostaa peli tietylle alustalle? Päällimmäisenä tulee mieleen sellaisia syitä kuin pelikaverit, achievementit/trophyt, ohjain, kannettavuus, pelin hinta, suorituskyky ja maksullisen moninpelin tilaus. Kun näitä syitä pohdin, niin tulen lopputulemaan, että en kuitenkaan ostaisi peliä "väärälle" alustalle ainakaan pelkästään siksi, että toisella levyllä on enemmän dataa.
Jos tämän vie vielä pidemmälle, niin missä vaiheessa nämä muut syyt kampittavat fyysisen version ja digi meneekin edelle? Ostaisinko pelin siis mieluummin diginä muiden painavien syiden vuoksi laitteelle, jolle siitä ei ole fyysistä versiota saatavilla, kuin että ostaisin sen toiselle laitteelle fyysisenä, jolloin ainoa syy olisi pelin fyysisyys ja suurin osa muista syistä olisi kallistanut oston laitteelle, jolle sen saa vain diginä. Montaa kertaa en ole tämä kysymyksen ääressä ollut, mutta muutaman kerran muistan tehneeni valinnan fyysisen hyväksi. Lähimenneisyydestä muistuu ainakin pelit Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse ja Fatal Frame: Maiden of Black Water, joista molemmista on vain digiversiot saatavilla Xboxilla, joten ostin Switch versiot fyysisenä. Toisaalta, jos näiden pelien Xbox -versiot tulisivat vaikkapa nyt alennukseen sopivan edulliseen hintaan, niin saattaisin tarttua tarjoukseen. Ihan mielelläni pelaisin molemmat uudelleen läpi keräten achievementteja siinä samalla. Toisaalta olen myös viime aikoina tehnyt valinnan digin puolesta kahdestikin. Ostin Ghost of Tsushiman PC:lle, vaikka taloudesta löytyy nyt PS5, jolle pelin voisi ostaa fyysisenä. Halusin kuitenkin pelata itselleni sopivammalla ohjaimella ja itseasiassa on osoittautunut, että tämä on yksi hienoimmista peleistä ultrawide ruudulta katsottuna, kun on niin "elokuvamainen", joten se oli kiva plussa. Saman valinnan tein myös Death Strandingin osalta, kun siitä julkaistiin Xbox -versio. Siinä syyt tietysti achievementit, ohjain ja Xbox + PC tuki.
Sitten tietysti Game Passin kaltaiset tilauspalvelut sumentavat digin ja fyysisen asetelmaa ainakin omassa pelaamisessa paljonkin. Ulospäin näyttäytyy, että pelaan paljon pelejä nimenomaan diginä, mutta en niitä kuitenkaan niin paljon osta. Maksoin viimeksi heinäkuussa vuoden ja kolmen kuukauden Game Pass -jäsenyydestä muistaakseni noin 120 euroa (en muista tarkkaa summaa, mutta mielessä pyörii luku 117€). Tällä hinnalla kun pelaa uuden Call of Dutyn, Indiana Jonesin, Stalker 2:n, Avowedin ja paljon muuta, sekä samalla on moninpelaaminenkin maksettu, niin hankala on olla pelaamatta pelejä diginä.
Jos nyt tätä ajatuksenvirtaa yrittäisi jotenkin summata yhteen, niin ilmeisesti en pysty ihan niin suoraan vastaamaan ketjun aiheen kysymykseen. Aikaisemmin olen ehkä kuvitellut pystyväni. Ja kyllä, fyysinen menee digin ohi, mutta muut syyt näyttävät myös vaikuttavan omaan ostokäyttäytymiseen.
@shamaniac aikaisemmassa viestissään mainitsi kuinka hän on siirtynyt ostamaan pelit pleikkarille, koska Xboxin levyillä on vähemmän oikeaa pelidataa. Tämä ei varsinaisesti ole omaan fyysisen median ostokäyttäytymiseen vaikuttanut, sillä pelilevy on silti jälleenmyytävä asia, jolla on arvoa. Onko tällainen pelidatan pihtaaminen Microsoftilta tarkoituksellista digin suuntaan ajamista? Ja jos on, niin ei se ainakaan minun kohdalla toimi. Miksi tehdä fyysistä versiota ollenkaan, jos halutaan ajaa kaikki pelkkään digiin? Ostan silti aina fyysisen version jo pelkästään jälleenmyyntiarvon takia, vaikkei levyllä olisi mitään muuta kuin lisenssiavain. Miksi siis tehdä fyysistä ollenkaan, jos Microsoft haluaisi minun kaltaisen kuluttajan ostavan pelit diginä?
Jos jatkan tuosta @shamaniac :in viestistä vaihtaa tai suosia alustaa, jolle pelit ostaa tästä syystä, niin onko tämä kaikille vaihtoehto? Ei pelkästään siksi, että onko ylipäätään kaikkien konsolivalmistajien laitteet ostettuna, jotta voi valita mille milloinkin pelin ostaa, mutta onko myös muita syitä ostaa peli tietylle alustalle? Päällimmäisenä tulee mieleen sellaisia syitä kuin pelikaverit, achievementit/trophyt, ohjain, kannettavuus, pelin hinta, suorituskyky ja maksullisen moninpelin tilaus. Kun näitä syitä pohdin, niin tulen lopputulemaan, että en kuitenkaan ostaisi peliä "väärälle" alustalle ainakaan pelkästään siksi, että toisella levyllä on enemmän dataa.
Jos tämän vie vielä pidemmälle, niin missä vaiheessa nämä muut syyt kampittavat fyysisen version ja digi meneekin edelle? Ostaisinko pelin siis mieluummin diginä muiden painavien syiden vuoksi laitteelle, jolle siitä ei ole fyysistä versiota saatavilla, kuin että ostaisin sen toiselle laitteelle fyysisenä, jolloin ainoa syy olisi pelin fyysisyys ja suurin osa muista syistä olisi kallistanut oston laitteelle, jolle sen saa vain diginä. Montaa kertaa en ole tämä kysymyksen ääressä ollut, mutta muutaman kerran muistan tehneeni valinnan fyysisen hyväksi. Lähimenneisyydestä muistuu ainakin pelit Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse ja Fatal Frame: Maiden of Black Water, joista molemmista on vain digiversiot saatavilla Xboxilla, joten ostin Switch versiot fyysisenä. Toisaalta, jos näiden pelien Xbox -versiot tulisivat vaikkapa nyt alennukseen sopivan edulliseen hintaan, niin saattaisin tarttua tarjoukseen. Ihan mielelläni pelaisin molemmat uudelleen läpi keräten achievementteja siinä samalla. Toisaalta olen myös viime aikoina tehnyt valinnan digin puolesta kahdestikin. Ostin Ghost of Tsushiman PC:lle, vaikka taloudesta löytyy nyt PS5, jolle pelin voisi ostaa fyysisenä. Halusin kuitenkin pelata itselleni sopivammalla ohjaimella ja itseasiassa on osoittautunut, että tämä on yksi hienoimmista peleistä ultrawide ruudulta katsottuna, kun on niin "elokuvamainen", joten se oli kiva plussa. Saman valinnan tein myös Death Strandingin osalta, kun siitä julkaistiin Xbox -versio. Siinä syyt tietysti achievementit, ohjain ja Xbox + PC tuki.
Sitten tietysti Game Passin kaltaiset tilauspalvelut sumentavat digin ja fyysisen asetelmaa ainakin omassa pelaamisessa paljonkin. Ulospäin näyttäytyy, että pelaan paljon pelejä nimenomaan diginä, mutta en niitä kuitenkaan niin paljon osta. Maksoin viimeksi heinäkuussa vuoden ja kolmen kuukauden Game Pass -jäsenyydestä muistaakseni noin 120 euroa (en muista tarkkaa summaa, mutta mielessä pyörii luku 117€). Tällä hinnalla kun pelaa uuden Call of Dutyn, Indiana Jonesin, Stalker 2:n, Avowedin ja paljon muuta, sekä samalla on moninpelaaminenkin maksettu, niin hankala on olla pelaamatta pelejä diginä.
Jos nyt tätä ajatuksenvirtaa yrittäisi jotenkin summata yhteen, niin ilmeisesti en pysty ihan niin suoraan vastaamaan ketjun aiheen kysymykseen. Aikaisemmin olen ehkä kuvitellut pystyväni. Ja kyllä, fyysinen menee digin ohi, mutta muut syyt näyttävät myös vaikuttavan omaan ostokäyttäytymiseen.