Jos Switchillä 2:llakin pelit vie mukamas 50-100 gigaa, niin siinä on optimointi tai laiskuus vikana eikä mikään "näitä ei vain voi tehdä pienempänä"-selitys.
Tosin eipä näiden sanominen mitään auta, vaatimus vain isonee. Vasta katsoin jonkin videon, jossa mutuiltiin että pelienkin vaatimukset isonee vaikka ulkoisesti ero ei ole iso vaikkapa PS4-ajan peleihin, joista osa näytti jopa paremmalta tai tarjosi vaikka enemmän interaktiota maailman kanssa. Oli myös että lisätään tavallaan näkymättömiä polygoneja, joiden avulla saadaan vaatimuksia ylös ja täten tonnien hintaisia näyttiksiä taas perusteltua ja myytyä.
En tiedä miten paljon tuolla on totuuspohjaa mutta eikös ne näyttisvalmistajat studioita tue, joten kuulostaa ihan mahdolliselta minun korviini. Jos jätetään säteenseuranta pois, niin eihän peleissä ole oikeasti isoa kehitystä enää tapahtunut vuosiin.
Samaisella videolla muuten vihjattiin että ongelma pelien "downgradessa" on nimenomaan pc:n vika. Siis tuo, että pitää myydä kalliita näyttiksiä, joten tehdään sellaista kamaa, joka vaatii tehokasta rautaa mutta ei varsinaisesti näytä ruudulta siltä.
Itselle Switch 2 tulee olemaan merkittävä laite juuri sen vuoksi, että siellä ei mennä aina vain tehokkaamman raudan tai "hienomman" ulkoasun perässä vaan tehdään pelit raudan ehdoilla. Saman syyn vuoksi toivoisin että pelien kootkin pysyisivät muistikorteille sopivina ja täten olisivat oikeasti siellä kortilla. Ainakin Nintendon omat tulevat tuota varmasti jatkossakin noudattamaan.
En mä jaksa uskoa et tekijät mitään turhia polygoneja tai muuta näkymätöntä tauhkaa laittaa mukaan tehdäkseen pelistä raskaamman. Näyttisvalmistajat joo tukee studioita, mut siinä on pääsääntösesti takana se et saadaan just ne omat teknologiat siihen peliin ja samalla jostain kumman syystä jää kilpailijan vastaavat pois. Nähty monta kertaa, tullaan näkemään uudemmankin kerran. nVidia myös aika kovaa panostaa tuohon RT suorituskykyyn ja muuhun AI tauhkaan ihan puhtaan rasteroinnin sijasta, ja varmaan ihan syystäkin kun uusin teknologia on sitä et yhdestä framesta taiotaan kolme lisää tekoälyn avulla ja FPS best case scenariossa about kolminkertaistetaan. Totuus jää kuitenkin pikkasen kauemmaks, mutta käytännössä noin.
PC:llä tapahtu aika iso muutos pelien optimoinnin suhteen siinä vaiheessa kun DX11 vaihtui DX12. En nyt ihan suorilta muista millon tää varsinaisesti oli, koska DX12 julkaistiin jo 2015, mutta sen käyttö oli enempivähempi jotain betatestaukseen verrattavaa ainakin muutaman vuoden ajan. Väittäsin et just ennen sukupolven vaihdosta tais kääntyä siihen et oli enemmän DX12 kun DX11 käytössä. Juttu tossa kuitenkin on se, että DX11 kanssa optimointi ei ollut niin justiinsa koska näytönohjainvalmistajat ajureilla teki oikeastaan valtaosan työstä. Tarkemmin jos noiden eroa haluaa selittää niin DX11 on high-level API, jonka tarkat funktionaalisuudet on jokseenkin kehittäjien saavuttamattomissa. DX12 on taas low-level API joka on sit paljon yksityiskohtasempi ja antaa kehittäjille paljon enemmän valtaa useamman asian, kuten optimoinnin suhteen. Arvata saattaa et miten kävi kun valtaosa taakasta optimoinnin suhteen vieritettiin kehittäjien niskaan sen sijasta et nVidia tai AMD hoiti leijonanosuuden?
Meni vähän OT:n puolelle mut tossa nyt pikasesti selitettynä miks pelit tuntuu pyörivän huonosti ja graafisesti ei tunnuta edistyvän. Yks juttu myös on et grafiikkojen osalta on jo aikoja sitten saavutettu se piste missä tehdään isoja harppauksia. PS2 -> PS3 tyylistä harppausta ei esimerkiks tulla enää ikinä näkemään, vaan ne graafiset harppaukset tulee jatkossa olemaan paikotellen aika pieniä ja huomaamattomia, samalla kuitenkin vaatien huomattavasti enemmän laskentatehoa. ns. low hanging fruitia ei enää oo pitkään aikaan ollut olemassakaan, vaan kaikki edistymiset ja parannukset tulee aika kovalla hinnalla.
Mut mitä tuohon Switch 2:een tulee niin joo, varmasti Nintendon omat pelit tulee täysin kortilla. Switchilläkin ne on pienikokosia ja Nintendolla on käytännössä ollu aina enemmän tyyli mielessä kun se graafinen loisto. Pärjätty sillä mitä on ja yleensä saatu pyörimäänkin nätisti. Siitä mulla ei oo suurempia murheita, mut ne 3rd party pelit voi sit ollakkin eri asia. Switchin jatkajalle voidaan toki vähän pienentää tekstuurien laatua ja jos oikeasti halutaan lähteä pelleilemään niin onhan sekin mahdollista että pelikortilla on väkevästi kompressoitu peli joka sitten kopioidaan ja puretaan sieltä kortilta joko sisäselle muistille tai muistikortille. Vähän epäilen tota kuitenkin, koska tuossa ei kauheasti säästäis tilaa, mut on se teoriassa myös mahollista. Kovin paljoa sitä kokoa ei saada puskettua alemmaks isompien poikien versioihin verrattuna (PC, PS5, XSX), koska sen pitää myös näyttää ihan siedettävältä myös isolta ruudulta pelatessa, eikä tälleen herran vuonna 2025 enää mikään 1080p paskareso vetele vaan Nintendonkin on pakko vähintäänkin mahdollistaa se 4k output, vaikka pelit renderöidäänkin ihan eri resolla ja ylösskaalataan vielä DLSS:llä.
Mutta siis varmasti tullaan trimmaamaan sitä läskiä pois Switch 2 versioista niin paljon kun mahollista. En vaan tiedä riittääkö se sit kuitenkaan kun raja tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin. CP2077 lisäreineen vie esimerkiks PC:llä 85gb tilaa kun äsken katoin ja konsoleilla vissiin abouttiarallaa saman verran. Jos optimistisia ollaan niin tuosta trimmataan ehkä 30gb pois ja päästään 50gb nurkille, hyvällä tuurilla. Mä kuitenkin nimittäin ihmettelen jos CDPR ei yrittäis tuota Switch 2:lle julkasta.