Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Fyysinen pelimedia ei ymmärtääkseni pakota yhtiöitä kilpailemaan tai luomaan parempia tuotteita.
Se pakottaa yhtiöt hinnoittelemaan tuotteet kilpailukykyisesti. Kun fyysinen media oli ainoa paikka julkaista tuotteita, saimme enemmän rahalle vastinetta. Nyt kun konsoleilla on vain yksi markkinapaikka mistä pelejä voi ostaa, niin hinnat nousevat tasaisesti, tarjonta on heikompaa ja levitysyhtiöt tekevät kaikkensa vähentääkseen kuluttajan oikeuksia.

Tästä esimerkkinä kaliforniassa parhailaan läpäisty laki, joka varmasti tulee myös EU:n hoidettavaksi ensi vuonna. Sivuaa myös sitä, mitä @jpvir sanoi. Tämä sanoo, että digitaaliset kauppapaikat eivät enää saa käyttää sanoja kuten "osta omaksi" tai "omistaminen", sillä yksikään ei ole pystynyt näyttämään todeksi sen pitävän paikkaansa. Lähde Gamesindustryn uutiseen.

Ja ennen kuin joku tuo taas PC:n tähän, niin se on täysin eri asia kuin konsolit. PC:llä ostopaikkoja on lukuisia ja ne saatiin vasta usean oikeusjutun jälkeen. Steam käytti raskasta DRM:ää vuosia, kunnes se joutui poistamaan sen kilpailun yhteydessä. GOG on harvinaisen hieno paikka taiteen arkistoinnin ja säilyttämisen kannalta. Konsoleilla ei ole mitään tällaista ja yhtiöt ovat lähteneet laukalle sen kanssa.

Day one päivitykset koskevat niin levyjä kuin digiä, kun konsolin nettiyhteys nyt on vaan de facto tänä päivänä.
Jos olisit tsekannut tuon linkin, niin olisit nähnyt että Does It Play tarkistaa pelit ilman day one patcheja. 93% toimii täysin alusta loppuun. Tästäkin on paljon väärää tietoa liikkeellä, joka on selkeästi osa tätä kampanjaa saada ihmiset uskomaan digitaalisen tulevaisuuden olevan väistämättömyys tai jopa pakko.

Jos bluetooth-kuulokkeet kuulostavat yhtä hyviltä tai edes kohtuullisen hyviltä langallisiin nähden, on kuluttajan valinta aika selvä. Kaiuttimien osalta taistelu on jo pitkälti hävitty, koska dsp/atmos soundbarit jne. kuulostavat riittävän hyviltä vs. paljon tilaa vievät passiivikaiuttimet vahvistimen ja johtohelvetin kera. Helppous voittaa absoluuttisen paremmuuden. Siksi suoratoistopalvelut ovat syöneet fyysisen leffa- ja sarjatarjonnan elävältä. Itse sain myytyä 15 pääosin suojamuoveissa olevaa laatubluray-leffaa 15 eurolla yli 3kk myynnin jälkeen. Kovin kuuma markkina ei tunnu olevan.
Tässä on nyt taas eri juttuja, mutta lyhyesti: nuoret valitsevat fyysisen median ja johdolliset laitteet koska niiden laatu on parempaa ja luotettavampaa. Suoratoistojen valikoima on heikompi kuin fyysisen median, mutta siitä maksetaan enemmän silti. Onneksi suuret yhtiöt ovat alkaneet tajuta, että se ei myöskään tuota heille sellaista rahaa enää kuin he toivoisivat. Joten jopa Disney, joka väitti pitkään ettei toisi mitään Disney+ kamaa fyysiselle medialle, on käynnistänyt tuotannot uudestaan.

Pohjimmiltaan asia kuitenkin se yksi ja sama: digitaalinen tulevaisuus on kuluttajalle ja taiteelle huonompi valinta. Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla, sen parempi kaikille.
 
Se pakottaa yhtiöt hinnoittelemaan tuotteet kilpailukykyisesti. Kun fyysinen media oli ainoa paikka julkaista tuotteita, saimme enemmän rahalle vastinetta. Nyt kun konsoleilla on vain yksi markkinapaikka mistä pelejä voi ostaa, niin hinnat nousevat tasaisesti, tarjonta on heikompaa ja levitysyhtiöt tekevät kaikkensa vähentääkseen kuluttajan oikeuksia.
Digitaalinen kauppapaikka ei tarkoita, että tuotteet itsessään ovat huonompia tai parempia. Samaa bittiä se on niin levyllä kuin netin kauppapaikalla. Toki monopoliasemassa oleva digitaalinen kauppapaikka nostaa hintoja ja siten heikentää hintalaatusuhdetta, mutta se ei pakota luomaan parempia tuotteita niin kuin minä kyseisen termin ymmärrän. Eikä digitaalinen kauppapaikka ole tarjouksille immuuni, käytettyjen pelien myynnille on. Sellainen asia on tullut todettua, että fyysisten pelien hinnat ovat yhtä lailla nousseet kuten digipelien.

On vaikea uskoa, että tarjonta on digitaalisten alustojen myötä heikompaa? Yritä ostaa konsolipeliin pelkkä lisäosa levynä. Aika usein pitäisi ostaa peruspeli samalla uudestaan. Myös musiikin (ja ehkä myös leffojen?) suhteen väittäisin asian olevan toisin. Huonosti Anttilan aikoihin löytyi kaikkia haluamiani leffoja vs. nykypäivän suoratoisto.

Jos olisit tsekannut tuon linkin, niin olisit nähnyt että Does It Play tarkistaa pelit ilman day one patcheja. 93% toimii täysin alusta loppuun. Tästäkin on paljon väärää tietoa liikkeellä, joka on selkeästi osa tätä kampanjaa saada ihmiset uskomaan digitaalisen tulevaisuuden olevan väistämättömyys tai jopa pakko.
Viittauksellani ei ollut tekemistä linkkisi kanssa. Yritin sanoa, että nykyään pelit tuupataan ulos bugien kera ja niitä sitten poistellaan päivityksillä. Koskee niin fyysisiä kuin digiversioita. Onhan se niin, että jos olisi vain offline-konsolissa toimiva fyysinen peli, niin luulisi testauksen olevan huolellista ja bugien määrä vähäinen. Toisaalta silloin jää ilman peliin tehtyjä päivityksiä tai lisäosia vaille.

Itse uskon digitaalisen pelitulevaisuuden olevan väistämättömyys siksi, että kriittinen massa ihmisistä haluaa hankkia ja pelata pelinsä niin. Ei siksi, että olisi yleismaailmallinen "kampanja" tai jotkin tahot kabineteissa vetelisivät naruista siihen suuntaan. Jos ilman levyasemaa olevat pleikat jäisivät hyllyyn, niin Sony lopettaisi niiden valmistamisen. Kieltämättä tekivät ovelasti, kun tarjoavat erikseen levyasemaa. Tällä saadaan moni empijä ostamaan levyasematon versio, koska on optio hankkia asema myöhemmin. Itselläni on levyasemallinen versio.

Tässä on nyt taas eri juttuja, mutta lyhyesti: nuoret valitsevat fyysisen median ja johdolliset laitteet koska niiden laatu on parempaa ja luotettavampaa. Suoratoistojen valikoima on heikompi kuin fyysisen median, mutta siitä maksetaan enemmän silti. Onneksi suuret yhtiöt ovat alkaneet tajuta, että se ei myöskään tuota heille sellaista rahaa enää kuin he toivoisivat. Joten jopa Disney, joka väitti pitkään ettei toisi mitään Disney+ kamaa fyysiselle medialle, on käynnistänyt tuotannot uudestaan.

Pohjimmiltaan asia kuitenkin se yksi ja sama: digitaalinen tulevaisuus on kuluttajalle ja taiteelle huonompi valinta. Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla, sen parempi kaikille.
Olen eri mieltä, mutta se lienee ok. Digitaalisuus on räjäyttänyt niin pelaamisen, musiikin kuuntelun kuin leffojen katselun ajasta ja ennen kaikkea paikasta riippumattomaksi. Medioita käytetään enemmän kuin koskaan. Minusta se kertoo siitä, että näin ihmiset haluavat toimia.

Otaksun suoratoistosta maksettavan, koska sille koetaan saatavan vastinetta. Jos urheilulähetykset jätetään huomioimatta, maksan suoratoistopalveluista yli 400 euroa vuodessa. Tuossa rahassa on äänikirjat, spotify premium ja lukuisia leffa/sarja-palveluita. Saisin aivan varmasti huonommin vastinetta ostamalla noita palveluita erikseen fyysisinä tuotteina. Tuskin 1) ostaisin niin montaa tuotetta kuin olen käyttänyt suoratoistopalveluilla, 2) en tutustuisi niin moneen uuteen artikkeliin ja 3) en pystyisi käyttämään näitä tuotteita milloin ja missä haluaisin.

Fyysiset viihdemediat eivät ole mikään mörkö, joka pitäisi teilata. On ilman muuta hyvä, että tarjontaa ja vaihtoehtoja on. Silti uskon, että fyysiset mediat jäävät marginaaliin tulevaisuudessa, koska niihin ei voi liittää helppoutta ja joustavuutta. Voi olla, että myös konsolibisnes menee alaspäin ajan myötä eli pelaaminen siirtyy striimauspalveluihin eli vaikka suoraan televisioihin ohjaimen kera, mutta ilman konsolia.
 
Digitaalinen kauppapaikka ei tarkoita, että tuotteet itsessään ovat huonompia tai parempia... monopoliasemassa oleva digitaalinen kauppapaikka nostaa hintoja ja siten heikentää hintalaatusuhdetta... nykyään pelit tuupataan ulos bugien kera ja niitä sitten poistellaan päivityksillä... Onhan se niin, että jos olisi vain offline-konsolissa toimiva fyysinen peli, niin luulisi testauksen olevan huolellista ja bugien määrä vähäinen.
Sanot ettei digitaalinen tarkoita heikompia tuotteita, mutta myönnät kuitenkin että näinhän siinä kuitenkin käy. Digitaalinen mahdollistaa sen, että pelit julkaistaan keskeneräisinä ja sitten paikkaillaan vuosiakin myöhemmin. Pelaajista tehdään testaajia, jotka maksavat korkeamman hinnan tuotteesta, joka ei ole valmis ja jota he eivät omista. Sen pitäisi ketä tahansa kuluttajaa kauhistuttaa oikein urakalla.
Itse uskon digitaalisen pelitulevaisuuden olevan väistämättömyys siksi, että kriittinen massa ihmisistä haluaa hankkia ja pelata pelinsä niin. Ei siksi, että olisi yleismaailmallinen "kampanja" tai jotkin tahot kabineteissa vetelisivät naruista siihen suuntaan. Jos ilman levyasemaa olevat pleikat jäisivät hyllyyn, niin Sony lopettaisi niiden valmistamisen. Kieltämättä tekivät ovelasti, kun tarjoavat erikseen levyasemaa. Tällä saadaan moni empijä ostamaan levyasematon versio, koska on optio hankkia asema myöhemmin. Itselläni on levyasemallinen versio.
PlayStation 5:sen myydyin versio on ollut levyasemallinen laitos, jota on myyty alusta pitäen reilusti enemmän kuin pelkästään digitaalista. Silti Sony puskee nyt Pro mallia vain digitaalisena, johon voi ostaa erikseen levyasemallisen version. Xbox otti tietoisesti käyttöön heikomman blu-rayn, jotta voisi perustella ettei pelejä saa mahtumaan levylle ja on parempi vaan ostaa ne digitaalisena (heidän yksityisestä kaupasta ja heidän ehdoilla). Tämä oli vastauksena säädökselle, että pelien pitää olla aluevapaita, jolloin pelaajat voisivat ostaa ne mistä tahansa. Nyt kun Xbox ja PlayStation kontrolloivat omaa digitaalista kauppaansa, niin pelien digitaalisia hankintoja eri maista suljetaan jatkuvalla syötöllä. Steam otti tästä jo ison askeleen eteenpäin ja sulki kaikki eri maista hankitut julkaistu aluerajoitusten taakse.

Tämä on sama asia kuin puhelimien keinotekoinen heikentäminen. Apple näki, että he voivat pakottaa kuluttajat ostamaan langattomia kuulokkeita, jos he poistavat kuulokepaikan puhelimesta. Kun luotiin illuusio siitä, että mitään ei ole tehtävissä, niin tavallinen kuluttaja ei tajua miten pahasti heitä huijataan. Muut seurasivat perässä ja nyt maksetaan enemmän heikommista laitteista ja siihen vielä päälle erikseen heikommista kuulokkeista, jotka hajoavat helpommin ja tuottavat enemmän saastetta kuin edeltäjänsä.

Pelien suhteen tilanne on sama. Ennen pelaajat maksoivat valmiista tuotteesta, jonka he omistivat. He saattoivat tilata sen ulkomailta ja nauttia erikoispainoksesta, jos niin teki mieli. Nyt maksetaan enemmän digitaalisesta painoksesta, joka ei ole valmis ja jolla ei ole jälleenmyntiarvoa. Vuokrapalvelut luovat illuusion siitä, että saadaan enemmän kunhan vaan kuluttaa enemmän, mutta se tekee hallaa vain peleille. Useat kehittäjät ovat valittaneet tästä, että pelien vuokrauspalvelut kuten Game Pass on tehnyt vaikeampaa saada omia tuotteita näkyville. Se puolestaan johtaa pienten putiikkien kuten Limited Runin nousuun, joiden kasvu tulee voimistumaan entisestään kun AAA-tuotannot hajoavat omaan mahdottomuuteensa ja pienemmän budjetin tuotannot vahvistuvat entisestään.

Noihin muihin juttuihin en lähde mukaan, koska ne ovat esoteerisia keskusteluja taiteen arvosta ja kertakäyttökulttuurista, jotka eivät kuulu tähän ketjuun.
 
Digitaalinen mahdollistaa sen, että pelit julkaistaan keskeneräisinä ja sitten paikkaillaan vuosiakin myöhemmin.

Mielestäni siinä aika selkeästi sanottiin, että se netti on mahdollistaja sille, että peli on helppo päivittää vs jos olisi offline only konsoleita, joiden kohdalla tosiaan pitäisi paketista tulla paljon vahvemmin testattu tuote - koska sitä ei voisi päivittää netin yli.

Tähän myös itse voin kompata helposti. Silloin kun nettiä ei vielä ollut, niin peleissä oli vähemmän bugeja. Mikään digitaalisen kaupan syy se ei kuitenkaan ole, että nykyään niitä bugeja on. Pelit ovat luonnollisesti vähän myös monimutkaisempia kuin ennen nettiä, mutta onhan se tosiaan myös ihan normaalia näitä patcheja latailla. Myös siis silloinkin kun on ostanut sen pelinsä kotelon kanssa.

Apple näki, että he voivat pakottaa kuluttajat ostamaan langattomia kuulokkeita, jos he poistavat kuulokepaikan puhelimesta.

Nyt on kyllä melkoista. Itse en omista Applen puhelinta, mutta en myöskään mielelläni enää 2024 myöskään kanna mukana langallisia kuulokkeita, enkä myöskään käytä langallisia kuulokkeita töissä.

Onko tämä langalliset vs langattomat kuulokkeet siis ihan oikea taisto internetin syvässä päässä vai vain sinun oma kuvitelma?
 
Mielestäni siinä aika selkeästi sanottiin, että se netti on mahdollistaja sille, että peli on helppo päivittää vs jos olisi offline only konsoleita, joiden kohdalla tosiaan pitäisi paketista tulla paljon vahvemmin testattu tuote - koska sitä ei voisi päivittää netin yli.

Tähän myös itse voin kompata helposti. Silloin kun nettiä ei vielä ollut, niin peleissä oli vähemmän bugeja. Mikään digitaalisen kaupan syy se ei kuitenkaan ole, että nykyään niitä bugeja on. Pelit ovat luonnollisesti vähän myös monimutkaisempia kuin ennen nettiä, mutta onhan se tosiaan myös ihan normaalia näitä patcheja latailla. Myös siis silloinkin kun on ostanut sen pelinsä kotelon kanssa.



Nyt on kyllä melkoista. Itse en omista Applen puhelinta, mutta en myöskään mielelläni enää 2024 myöskään kanna mukana langallisia kuulokkeita, enkä myöskään käytä langallisia kuulokkeita töissä.

Onko tämä langalliset vs langattomat kuulokkeet siis ihan oikea taisto internetin syvässä päässä vai vain sinun oma kuvitelma?
Käydään keskustelua sitten kun tämä hyökkäävä asenne on kuopattu.
 
On vaikea uskoa, että tarjonta on digitaalisten alustojen myötä heikompaa? Yritä ostaa konsolipeliin pelkkä lisäosa levynä. Aika usein pitäisi ostaa peruspeli samalla uudestaan. Myös musiikin (ja ehkä myös leffojen?) suhteen väittäisin asian olevan toisin. Huonosti Anttilan aikoihin löytyi kaikkia haluamiani leffoja vs. nykypäivän suoratoisto.

En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta näin leffafriikkinä täytyy olla vankasti eri mieltä. Suoratoiston valikoimahan on nimittäin oikeasti elokuvapuolella varsin kehno, ainakaan jollei lähde esim. Netflixin eri maiden versioiden VPN-kikkailuun (mikä ei TV:ssä toimi). Ellet sitten tarkoittanut elokuvien digitaalisia kauppa- tai vuokrapaikkoja kuten Apple, josta voi toki yhtä lailla "ostaa" tai vuokrata melkein samaa mitä saisi levylläkin.

Kulttileffoja bluray:nä tai 4K:lla tulee ainakin itse ostettua todella paljon, jopa enemmän kuin pelejä; etenkin näiltä asiaan vihkiytyneiltä brittiläisiltä laatumerkeiltä kuten Arrow Video. Julkaisevat nykyään myös todella hienoja paketteja uusilla kansitaiteilla, julisteilla yms. oheistilpehöörillä.
 
Käydään keskustelua sitten kun tämä hyökkäävä asenne on kuopattu.

Tehdään näin :D

Noin yleisesti ei kannata ihan kaikessa nähdä sen suurempia salaliittoja. Esimerkiksi nyt ne langattomat kuulokkeet ovat nousseet suosioon ihan vaan olemalla kuluttajalle sopiva tuote, eikä siksi, että joku pahuuden salaliitto olisi ne pakottanut meille.
 
Tehdään näin :D

Noin yleisesti ei kannata ihan kaikessa nähdä sen suurempia salaliittoja. Esimerkiksi nyt ne langattomat kuulokkeet ovat nousseet suosioon ihan vaan olemalla kuluttajalle sopiva tuote, eikä siksi, että joku pahuuden salaliitto olisi ne pakottanut meille.
Kuten sanottu, jos meinaat tuolla tavalla käyttäytyä ja puhua, niin turha odottaa mitään keskustelua aiheesta.
 
Sanot ettei digitaalinen tarkoita heikompia tuotteita, mutta myönnät kuitenkin että näinhän siinä kuitenkin käy. Digitaalinen mahdollistaa sen, että pelit julkaistaan keskeneräisinä ja sitten paikkaillaan vuosiakin myöhemmin. Pelaajista tehdään testaajia, jotka maksavat korkeamman hinnan tuotteesta, joka ei ole valmis ja jota he eivät omista. Sen pitäisi ketä tahansa kuluttajaa kauhistuttaa oikein urakalla.
Nyt taisit ymmärtää väärin. Oleellista on erottaa fyysinen tuote, jota käytetään offline ja fyysinen tai digitaalinen tuote, jota käytetään nettiyhteydellä olevassa laitteessa. Nimittäin fyysisen levyn omistajat nauttivat patcheista aivan samaan tapaan kuin digiversion ostavat. Jos nykypäivän tuote on buginen, on se sitä niin levyllä kuin diginä.

Jos pitäisi valita, että:
1) ostanko offline-pelikonsolin, jonka pelit olisi huolella testattu (ei päivitysmahdollisuutta)
tai
2) nettiyhteydessä olevan konsolin patcheineen, päivityksineen, lisäosineen ja kotisohvalta käytettävine pelikauppoineen

Valinta on minulle selvä. Näen nettiyhteydellisessä pelikonsolissa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

PlayStation 5:sen myydyin versio on ollut levyasemallinen laitos, jota on myyty alusta pitäen reilusti enemmän kuin pelkästään digitaalista. Silti Sony puskee nyt Pro mallia vain digitaalisena, johon voi ostaa erikseen levyasemallisen version.
...
Nyt kun Xbox ja PlayStation kontrolloivat omaa digitaalista kauppaansa, niin pelien digitaalisia hankintoja eri maista suljetaan jatkuvalla syötöllä.
Ymmärtääkseni pelimyynnistä digitaalisten pelien osuus on merkittävä eli vaikka levyasemallista myydään enemmän, niin digi maistuu. Siitä olen samaa mieltä, että konsolikaupat pitää vapauttaa.

Tämä on sama asia kuin puhelimien keinotekoinen heikentäminen. Apple näki, että he voivat pakottaa kuluttajat ostamaan langattomia kuulokkeita, jos he poistavat kuulokepaikan puhelimesta. Kun luotiin illuusio siitä, että mitään ei ole tehtävissä, niin tavallinen kuluttaja ei tajua miten pahasti heitä huijataan. Muut seurasivat perässä ja nyt maksetaan enemmän heikommista laitteista ja siihen vielä päälle erikseen heikommista kuulokkeista, jotka hajoavat helpommin ja tuottavat enemmän saastetta kuin edeltäjänsä.
Mielestäni suuntaus on ollut hyvä. Minulta on mennyt kaksi kuulokeliitäntää rikki, koska puhelimessa ne joutuvat rasitukselle. Langattomat kuulokkeet ovat tänä päivänä oikein hyvälaatuisia ja paaaaljon käytännöllisempiä kuin liittää kuulokkeet analogisesti luuriin. Minusta perustelusi ei ole muutenkaan kestävä. En näe, että kuulokkeet ovat heikompia kuin ennenkään ellei osta halpaa sontaa (jota on tarjottu sitten c-kasettien).

Pelien suhteen tilanne on sama. Ennen pelaajat maksoivat valmiista tuotteesta, jonka he omistivat. He saattoivat tilata sen ulkomailta ja nauttia erikoispainoksesta, jos niin teki mieli. Nyt maksetaan enemmän digitaalisesta painoksesta, joka ei ole valmis ja jolla ei ole jälleenmyntiarvoa. Vuokrapalvelut luovat illuusion siitä, että saadaan enemmän kunhan vaan kuluttaa enemmän, mutta se tekee hallaa vain peleille. Useat kehittäjät ovat valittaneet tästä, että pelien vuokrauspalvelut kuten Game Pass on tehnyt vaikeampaa saada omia tuotteita näkyville. Se puolestaan johtaa pienten putiikkien kuten Limited Runin nousuun, joiden kasvu tulee voimistumaan entisestään kun AAA-tuotannot hajoavat omaan mahdottomuuteensa ja pienemmän budjetin tuotannot vahvistuvat entisestään.
Tästä olen samaa mieltä pl. mainintasi ei-valmiista digitaalisesta painoksesta, koska se koskee fyysistä levyä myös. Jälleenmyyntiarvo on toki nolla.
Paras olisi, kun Xboxin ja Pleikan digitaaliset kauppapaikat avattaisiin pakolla. Sen jälkeen niin pelikehittäjät, myyjät kuin kuluttajat voisivat entistä helpommin päättää, mitä julkaisumuotoa tukevat.

En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta näin leffafriikkinä täytyy olla vankasti eri mieltä. Suoratoiston valikoimahan on nimittäin oikeasti elokuvapuolella varsin kehno, ainakaan jollei lähde esim. Netflixin eri maiden versioiden VPN-kikkailuun (mikä ei TV:ssä toimi). Ellet sitten tarkoittanut elokuvien digitaalisia kauppa- tai vuokrapaikkoja kuten Apple, josta voi toki yhtä lailla "ostaa" tai vuokrata melkein samaa mitä saisi levylläkin.
Kiitos selvennyksestä! Tarkoitin suoratoistopalveluita. Uusimmassa Mikrobitissä taisi olla vertailu näistä suoratoistopalveluista. Tarjonnan osalta heikoimmalla oli vaatimattomat 168 nimikettä (Britbox) ja laajimmalla 6548 (Netflix). Toki paljon laajasti leffoja hamuava joutuu käyttämään isoa määrää palveluita, jotta tarpeet tulee täytettyä.
 
En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta näin leffafriikkinä täytyy olla vankasti eri mieltä. Suoratoiston valikoimahan on nimittäin oikeasti elokuvapuolella varsin kehno, ainakaan jollei lähde esim. Netflixin eri maiden versioiden VPN-kikkailuun
Olin juuri tulossa kirjoittamaan jotain tähän suuntaan. Jos mietin pelkästään viimeisen kuukauden aikana tekemiäni hankintoja elokuvahyllyyn, niin edes useamman suoratoistopalvelun pitäminen yhtä aikaa ei olisi taannut pääsyä edes puoleen tuosta listasta. Puhumattakaan tietysti kansitaiteesta ja muusta lisätilpehööristä.

Vaikkei tämä elokuvapuoli nyt ihan suoraan käänny esimerkiksi peliharrastukseen, niin jotain yhteneväisyyksiä sillä on ketjun aiheeseen. Oma leffaharrastukseni olisi todella köyhä, jos katsoisin pelkästään palveluntarjoajien kuratoimien listojen tuotoksia. Ehkä tämä liittyykin enemmän tilauspalveluihin kuin yleisemmin digi/fyysinen-vääntöön.
---
Mitä tulee taas peleihin, niin ainakin omasta mielestäni digitaalisen jakelun myötä on normalisoitu esimerkiksi ensimmäisen päivän päivitykset. Digissä sinänsä on yhdentekevää, että miten monta latauspakettia koneelle laitetaan tulemaan, mutta tämä ajattelu on laajentunut myös fyysiseen jakeluun. Vaikka jostain tulee yleisempää, ei se tarkoita sitä että se olisi normaalia ja hyväksyttävää.

Mutta koska kauppias voi näin tehdä niin pitkään kuin normikuluttaja/suuri massa ei välitä asioista tuon taivaallista, kuluttajan asema huononee jatkuvasti enemmän. Tänään lataukset levyversion päälle koska kaikilla netti, seuraavaksi levyasemat pois koska kaikilla netti, sitten pilvipelaaminen koska kaikilla netti, sitten pilvipelaaminen kuukausimaksullisesta pelivalikoimasta koska kaikilla netti. Lopulta ollaankin jo niin naimisissa myyjän kanssa, ettei voi kuin kaihoisasti muistella, miten asiat voisivat olla.
 
Paras olisi, kun Xboxin ja Pleikan digitaaliset kauppapaikat avattaisiin pakolla. Sen jälkeen niin pelikehittäjät, myyjät kuin kuluttajat voisivat entistä helpommin päättää, mitä julkaisumuotoa tukevat.

Tämä olisi kyllä alalle mielenkiintoinen suunta, kun se fyysinen konsoli ei enää olisikaan kaupallisesti niin kiinnostava tuote, jos sitä aidattua ja suojeltua kauppapaikkaa ei enää saisi yksinoikeudella pyörittää. Tähän suuntaan puhelimilla ollaan tosiaan menossa, enkä ihmettele, jos konsolit seuraa perässä jollain tasolla. Matka sinne on kuitenkin todella pitkä, tai siltä se juuri nyt ainakin tuntuu.

En näe, että kuulokkeet ovat heikompia kuin ennenkään ellei osta halpaa sontaa (jota on tarjottu sitten c-kasettien).

Tämä langalliset vs langattomat kuulokkeet on kyllä erikoinen sivujuonne ollut tähän keskusteluun. En ollut koskaan ennen tätä keskustelua kuullutkaan, että joku olisi tässäkin löytänyt jonkun viekkaan juonen taustalta.

Ehkä se joillekin ihmisille on vaan helpompi nähdä salaliittoja joka puolella kuin uskoa, että heidän oma näkemys ei ole ainoa oikea näkemys - tai edes kovin yleinen näkemys.
 
Ei tuoda nyt tuota kuulokekeskustelua tänne, vaikka onkin aika lailla kiistatonta, että nimenomaan langattomat nappikuulokkeet (joiden trendin Apple AirPodeillaan käytännössä aloitti) ovat tietyllä tavalla ajateltuna kertakäyttökamaa. Kun niistä akku jossain vaiheessa menee sellaiseen kuntoon, ettei kuulokkeita enää voi käyttää kuin esim. alle tunnin kerrallaan, on ne melko lailla hyödyttömät. Ja tuollaisten kuulokkeiden fyysinen rakenne on sellainen, että akun vaihtaminen on joko erittäin vaikeaa tai lähes mahdotonta, jolloin moni kuluttaja ostaa suosiolla vaan uudet.

Sen sijaan monia sangallisia BT-kuulokkeita voi käyttää myös analogisella piuhalla senkin jälkeen, kun akun kunto on hyytynyt käyttökelvottomaksi.
 
Kun niistä akku jossain vaiheessa menee sellaiseen kuntoon, ettei kuulokkeita enää voi käyttää kuin esim. alle tunnin kerrallaan, on ne melko lailla hyödyttömät.

Tätä odotellessa tosiaan joudun ymmärtämään, että kaikenlaista internetissä murehditaankin. Olisi hauskaa, jos myös langallisia ohjaimia joku suosii samasta syystä.
 
Aika paljon tulee suosittua piuhallisia ohjaimia ja muista niitä, joissa akut ovat vaihdettavissa. Kertakäyttöohjaimista on huonoja kokemuksia esim. ps4:llä. Nyt toki taas mennään yhä kauemmaksi varsinaisesta aiheesta. Jakolinjoja on ties kuinka paljon. Minulle esim. pelilevyn vaihtaminen on niin kova urakka, että suosin digipelejä, mutta monessa muussa asiassa on taas niin, että mielummin käytän johtoja tai muita vanhanaikaisempia ratkaisuja, koska ne toimivat paremmin. Uskoisin, että tunteellisen sitoutumisen sijaan on järkevämpää valita asioita käyttötarkoituksen ja toimivuuden perusteella. Toki myös kuluttajan oikeuksien perusteella ja miten vaan milloinkin. Aika paljon menetetään yleisesti harrastuksen ja kulttuurin tasolla, jos pelejä ei voi keräillä ja myydä, mutta itse en siinä henkilökohtaisesti juuri mitään menetä. Pelihamsterointi pelilevyjä tai moduleja tjsp. keräillen alkaa olla mennyttä aikaa. Ei sen arvoa voi silti kiistää, vaikka se ei juuri minulle ole enää arvokasta.
 
Aika paljon tulee suosittua piuhallisia ohjaimia ja muista niitä, joissa akut ovat vaihdettavissa.

Xbox Series ohjainten vaihdettavat akut on tosiaan myös omasta mielestäni ihan hyvä asia, mutta langalliset ohjaimet ei kyllä enää tunnu olevan tätä päivää. PS5-ohjaimia saa vähän väliä olla pitämässä narun päässä latauksessa ja kyllä se omaan makuun vanhanaikaiselta vaan tuntuu, mutta eipä minun toki kaikkea tarvitse ymmärtää.

Toki ymmärrän huolen siitä, jos kiinteä akku menettää tehon nopeasti. Omat Jabran 75t napit ovat kuitenkin pitäneet hyvin latauksensa, kotelon kanssa se lähemmäs 30h nuo edelleen jaksaa pauhata kolmen vuoden todella aktiivisen käytön jälkeen. PS5-ohjaimet taas tyhjenee todella nopeasti, joten kun tätä tältä kantilta ajattelee, niin itsekin ehkä ymmärrän huolen paremmin.

Jakolinjoja on ties kuinka paljon.

No tämä toki on aivan totta.

Eikä siis minulla mitään fyysistä mediaa vastaan ole. Se selviää, jos kuluttajat niin haluaa. Niin yksinkertaista se on.
 
Jottei lähde rönsyilemään yhtään enempää:

 
Jos pitäisi valita, että:
1) ostanko offline-pelikonsolin, jonka pelit olisi huolella testattu (ei päivitysmahdollisuutta)
tai
2) nettiyhteydessä olevan konsolin patcheineen, päivityksineen, lisäosineen ja kotisohvalta käytettävine pelikauppoineen

Valinta on minulle selvä. Näen nettiyhteydellisessä pelikonsolissa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.
Mielestäni jonkinlainen asento on jo saavutettu jos ei näe kuin nuo vaihtoehdot. Miksei voisi olla huolella testatut pelit, jotka toimii offlinessä ja joihin saa myös ostettua lisäsisältöä? Ei siitä kovin kauaa ole kun se oli arkipäivää, sillä vielä PS3/X360-aikana ei ollut samalla tapaa pakollisia latauksia tai julkaisupäivän korjauksia että pääsee pelaamaan. Lisäsisältöä sai silti.

On siis aika kapeakatseista miettiä asiaa vain noiden rajattujen vaihtoehtojen kautta. Varsinkin kun tuo kolmas vaihtoehto on tosiaan ollut käytännössä olemassakin. Ilmeisesti kuitenkin nykymalli on niin juurrutettu ettei tuota edes enää muisteta ja pidetään jonain fantasiana tai jotain.

Mielestäni suuntaus on ollut hyvä. Minulta on mennyt kaksi kuulokeliitäntää rikki, koska puhelimessa ne joutuvat rasitukselle. Langattomat kuulokkeet ovat tänä päivänä oikein hyvälaatuisia ja paaaaljon käytännöllisempiä kuin liittää kuulokkeet analogisesti luuriin. Minusta perustelusi ei ole muutenkaan kestävä. En näe, että kuulokkeet ovat heikompia kuin ennenkään ellei osta halpaa sontaa (jota on tarjottu sitten c-kasettien).
Minulla ei ole mennyt mistään laitteesta ikinä kuulokeliitäntöjä rikki ja siihen lasken ihan kaikki elämäni aikana käyttämät laitteet. Väittäisin siis että vika on ollut nyt laitteessa/laitteissa tai käyttäjässä eikä siitä että kyse on langallisesta laitteesta ja sen liittimestä. Kaiken saa kyllä rikottua jos on rikkoakseen.

Tätä odotellessa tosiaan joudun ymmärtämään, että kaikenlaista internetissä murehditaankin. Olisi hauskaa, jos myös langallisia ohjaimia joku suosii samasta syystä.
Ei ole pakko olla langaton että saa ohjaimen, jossa ei ole integroitua akkua ja täten ei huolta siitä että akku "mätänee" sisälle. Et varmaan Xboxilla ole koskaan pelannut?
 
Mielestäni jonkinlainen asento on jo saavutettu jos ei näe kuin nuo vaihtoehdot. Miksei voisi olla huolella testatut pelit, jotka toimii offlinessä ja joihin saa myös ostettua lisäsisältöä? Ei siitä kovin kauaa ole kun se oli arkipäivää, sillä vielä PS3/X360-aikana ei ollut samalla tapaa pakollisia latauksia tai julkaisupäivän korjauksia että pääsee pelaamaan. Lisäsisältöä sai silti.

On siis aika kapeakatseista miettiä asiaa vain noiden rajattujen vaihtoehtojen kautta. Varsinkin kun tuo kolmas vaihtoehto on tosiaan ollut käytännössä olemassakin. Ilmeisesti kuitenkin nykymalli on niin juurrutettu ettei tuota edes enää muisteta ja pidetään jonain fantasiana tai jotain.
Kun luet tekstini uudestaan, ymmärtänet, että esitin nuo kaksi esimerkkiä ääripäinä. En siis väistämättöminä ja ainoina lopputulemina.

Tottakai arvostan peliä, joka julkaisussa toimii eikä sisällä bugeja. Esimerkiksi viimeksi pelaamani Astro Bot on sellainen. Olen omistanut kuusi erilaista playstation-konsolia, joten day one ilman pakollisia päivityksiä on jokseekin tuttua.

Minulla ei ole mennyt mistään laitteesta ikinä kuulokeliitäntöjä rikki ja siihen lasken ihan kaikki elämäni aikana käyttämät laitteet. Väittäisin siis että vika on ollut nyt laitteessa/laitteissa tai käyttäjässä eikä siitä että kyse on langallisesta laitteesta ja sen liittimestä. Kaiken saa kyllä rikottua jos on rikkoakseen.
Kaikin mokomin voit väittää. Minulta ei ole mennyt muista laitteista rikki kuulokeliitäntää tällä vuosituhannella, mutta kahdesta työpuhelimesta kyllä. Kun puhelinta käyttää työkseen paljon ja kuulokkeet ovat niissä kiinni, niin näin on päässyt käymään. Kummallakin kerralla kyseessä puhelimen liitäntä. Toki vähissä nuo langallisten vehkeiden rikkoutumiset ovat olleet. Jos satut muistamaan c-kasettinauhurit tai kannettavat cd-soittimet, niin niissä liittimiä meni rikki ja kuulokkeita piti hieroa oikeaan asentoon stereoääntä kuullakseen. Kyseessä oli kasari- ja ysärivehkeet.

Tämäkin ihmeen spinoff lähti siitä, että kritisoitiin (varsinkin teknojättien) teknologista kehitystä negatiivisina juttuina, jotka vievät turmioon. Itse näen niin, että halpakrääsä ja massakuluttaminen vie sinne, ei teknologinen kehitys. Laatua ostamalla pärjää pitkään eikä aiheuta jätettä. Jabra Elite 75t kuulokkeet ovat kestäneet työkäyttöä nyt n. neljä vuotta ja akun kesto edelleen oivallinen. Samaan aikaan porukka ostaa innoissaan halvalla Sonyn Pulse Elite kuulokkeita, joiden rakenteesta näkee heti, että sanka ei tule kestämään aikaa.

Saan varmaan vastalauseiden myrskyn aikaan, kun totean digipelien aiheuttavan ainakin vähemmän muovijätettä, kun fyysinen olomuoto jää pois. Mitenköhän digipelin hiilijalanjälki vertautuu fyysiseen peliin, kun huomioidaan konesalit, valmistaminen ja toimitusketjut logistiikkoineen? Netistä etsimällä tulokset ovat ristiriitaisia. Ja hei, tämä ei ole syytös fyysisten pelien omistajien suuntaan, onhan niitä itsellänikin.
 
Saan varmaan vastalauseiden myrskyn aikaan, kun totean digipelien aiheuttavan ainakin vähemmän muovijätettä, kun fyysinen olomuoto jää pois. Mitenköhän digipelin hiilijalanjälki vertautuu fyysiseen peliin, kun huomioidaan konesalit, valmistaminen ja toimitusketjut logistiikkoineen? Netistä etsimällä tulokset ovat ristiriitaisia. Ja hei, tämä ei ole syytös fyysisten pelien omistajien suuntaan, onhan niitä itsellänikin.
Tätä tuli itsekin googlailtua samoin vaihtelevin lopputuloksin. Onhan tässä kieltämättä monenlaisia skenaarioita pohdittavaksi ja muuttujaa huomioitavana. Jos nyt esimerkkinä mietin vaikkapa PS3-aikakauden peliä, joka voisi olla vaikkapa vuodelta 2007:

- fyysinen levy painetaan kerran, jonka jälkeen se päätyy kuluttajalle vaihtelevin logistiikkamenetelmin. Levyn voi laittaa koneeseen päivittäin tai vaikka 10. vuoden välein. Sähkönkulutus rajoittuu paikalliseen laitteeseen.
- digiversio odottaa konesalin uumenissa 24/7. Konesali hyrrää koko ajan siltä varuilta, että haluan ladata pelin päivittäin tai vaikka 10. vuoden välein. Konesalin sähkönkulutus on hieman suurempi latausten aikana, pilvipelaaminen vaatisi jo jatkuvaa yhteyttä kertalatauksen sijaan. Sähkönkulutusta tulee paikallisesta laitteesta sekä konesalista.
- asia ei luonnollisesti ole ihan näin selkeää, koska konesalista löytynee useampi nimike esimerkin lisäksi eikä myöskään pelejä toimiteta yksittäiskappaleena henkilökohtaisella rekka- ja lentokonerahtina. Loppukäyttäjiäkin voi olla useita tuotteen elinkaaren aikana.

Omasta mielestä levyversio voisi olla jopa ekologisempi vaihtoehto näistä, koska oikein säilytettynä levy pysyy käyttökelpoisena ainakin kymmeniä vuosia. Juuri tällä viikolla löysin 20 vuotta vanhoja kämäisiä itse poltettuja DVD-levyjä, jotka toimivat aivan yhtä hyvin kuin 20 vuotta sitten, vaikka noiden pitäisi olla painettuja levyjä huonompia laadultaan. Digiversiona nuokin olisivat vain lisänneet tarvetta jossakin konesalissa, vaikka en sisältöjä aktiivisesti tarvinnutkaan. Yksi tämän hetken huolenaiheita on nimenomaisesti konesalien jatkuvasti kasvava sähköntarve, joka tosin juontaa juurensa ennemmin tekoälyn tarpeista kuin videopeleistä. Mutta pisarasta meri jne...

Ja jos nyt vielä oikein kriittisesti tätä asiaa tarkastelee, niin eihän tämän harrastuksen pientäkään hiilijalanjälkeä voi perustella mitenkään. Tämä on lähinnä viihdettä, mikä ei ole tarpeen ihmislajin tai varsinkaan maapallon selviämisen kannalta. Nyt kun vuoden lopussa jokainen ilmoittaa omia peliaikojaan suosikkikonsolinsa tilastosivuista, voi tuntimäärät kääntää vaikkapa opintopisteiksi, joiden aikana kestävää kehitystä olisi voinut edistää omalta osaltaan. Toki se on taas oma keskustelunsa, että millaista elämästä tulee, kun kaikki muu paitsi täysin välttämätön karsitaan pois.
 
Saan varmaan vastalauseiden myrskyn aikaan, kun totean digipelien aiheuttavan ainakin vähemmän muovijätettä, kun fyysinen olomuoto jää pois. Mitenköhän digipelin hiilijalanjälki vertautuu fyysiseen peliin, kun huomioidaan konesalit, valmistaminen ja toimitusketjut logistiikkoineen? Netistä etsimällä tulokset ovat ristiriitaisia. Ja hei, tämä ei ole syytös fyysisten pelien omistajien suuntaan, onhan niitä itsellänikin.

En oo mikään ympäristöministeri, mutta miten fyysiset pelit luo muovijätettä? Kun en minä ainakaa heitä mun pelikansia luontoon tai mereen vaan ne on mulla hyllyssä nätisti tai menevät vaihtoon jossa ne on sitten pelikaupoissa pois sieltä luonnosta ja meristä. :p
 
Ylös Bottom