Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tuoda nyt tuota kuulokekeskustelua tänne, vaikka onkin aika lailla kiistatonta, että nimenomaan langattomat nappikuulokkeet (joiden trendin Apple AirPodeillaan käytännössä aloitti) ovat tietyllä tavalla ajateltuna kertakäyttökamaa. Kun niistä akku jossain vaiheessa menee sellaiseen kuntoon, ettei kuulokkeita enää voi käyttää kuin esim. alle tunnin kerrallaan, on ne melko lailla hyödyttömät. Ja tuollaisten kuulokkeiden fyysinen rakenne on sellainen, että akun vaihtaminen on joko erittäin vaikeaa tai lähes mahdotonta, jolloin moni kuluttaja ostaa suosiolla vaan uudet.

Sen sijaan monia sangallisia BT-kuulokkeita voi käyttää myös analogisella piuhalla senkin jälkeen, kun akun kunto on hyytynyt käyttökelvottomaksi.

Kun niistä akku jossain vaiheessa menee sellaiseen kuntoon, ettei kuulokkeita enää voi käyttää kuin esim. alle tunnin kerrallaan, on ne melko lailla hyödyttömät.

Tätä odotellessa tosiaan joudun ymmärtämään, että kaikenlaista internetissä murehditaankin. Olisi hauskaa, jos myös langallisia ohjaimia joku suosii samasta syystä.

Aika paljon tulee suosittua piuhallisia ohjaimia ja muista niitä, joissa akut ovat vaihdettavissa. Kertakäyttöohjaimista on huonoja kokemuksia esim. ps4:llä. Nyt toki taas mennään yhä kauemmaksi varsinaisesta aiheesta. Jakolinjoja on ties kuinka paljon. Minulle esim. pelilevyn vaihtaminen on niin kova urakka, että suosin digipelejä, mutta monessa muussa asiassa on taas niin, että mielummin käytän johtoja tai muita vanhanaikaisempia ratkaisuja, koska ne toimivat paremmin. Uskoisin, että tunteellisen sitoutumisen sijaan on järkevämpää valita asioita käyttötarkoituksen ja toimivuuden perusteella. Toki myös kuluttajan oikeuksien perusteella ja miten vaan milloinkin. Aika paljon menetetään yleisesti harrastuksen ja kulttuurin tasolla, jos pelejä ei voi keräillä ja myydä, mutta itse en siinä henkilökohtaisesti juuri mitään menetä. Pelihamsterointi pelilevyjä tai moduleja tjsp. keräillen alkaa olla mennyttä aikaa. Ei sen arvoa voi silti kiistää, vaikka se ei juuri minulle ole enää arvokasta.

Aika paljon tulee suosittua piuhallisia ohjaimia ja muista niitä, joissa akut ovat vaihdettavissa.

Xbox Series ohjainten vaihdettavat akut on tosiaan myös omasta mielestäni ihan hyvä asia, mutta langalliset ohjaimet ei kyllä enää tunnu olevan tätä päivää. PS5-ohjaimia saa vähän väliä olla pitämässä narun päässä latauksessa ja kyllä se omaan makuun vanhanaikaiselta vaan tuntuu, mutta eipä minun toki kaikkea tarvitse ymmärtää.

Toki ymmärrän huolen siitä, jos kiinteä akku menettää tehon nopeasti. Omat Jabran 75t napit ovat kuitenkin pitäneet hyvin latauksensa, kotelon kanssa se lähemmäs 30h nuo edelleen jaksaa pauhata kolmen vuoden todella aktiivisen käytön jälkeen. PS5-ohjaimet taas tyhjenee todella nopeasti, joten kun tätä tältä kantilta ajattelee, niin itsekin ehkä ymmärrän huolen paremmin.

Jakolinjoja on ties kuinka paljon.

No tämä toki on aivan totta.

Eikä siis minulla mitään fyysistä mediaa vastaan ole. Se selviää, jos kuluttajat niin haluaa. Niin yksinkertaista se on.

Jottei lähde rönsyilemään yhtään enempää:

Jos pitäisi valita, että:
1) ostanko offline-pelikonsolin, jonka pelit olisi huolella testattu (ei päivitysmahdollisuutta)
tai
2) nettiyhteydessä olevan konsolin patcheineen, päivityksineen, lisäosineen ja kotisohvalta käytettävine pelikauppoineen

Valinta on minulle selvä. Näen nettiyhteydellisessä pelikonsolissa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.
Mielestäni jonkinlainen asento on jo saavutettu jos ei näe kuin nuo vaihtoehdot. Miksei voisi olla huolella testatut pelit, jotka toimii offlinessä ja joihin saa myös ostettua lisäsisältöä? Ei siitä kovin kauaa ole kun se oli arkipäivää, sillä vielä PS3/X360-aikana ei ollut samalla tapaa pakollisia latauksia tai julkaisupäivän korjauksia että pääsee pelaamaan. Lisäsisältöä sai silti.

On siis aika kapeakatseista miettiä asiaa vain noiden rajattujen vaihtoehtojen kautta. Varsinkin kun tuo kolmas vaihtoehto on tosiaan ollut käytännössä olemassakin. Ilmeisesti kuitenkin nykymalli on niin juurrutettu ettei tuota edes enää muisteta ja pidetään jonain fantasiana tai jotain.

Mielestäni suuntaus on ollut hyvä. Minulta on mennyt kaksi kuulokeliitäntää rikki, koska puhelimessa ne joutuvat rasitukselle. Langattomat kuulokkeet ovat tänä päivänä oikein hyvälaatuisia ja paaaaljon käytännöllisempiä kuin liittää kuulokkeet analogisesti luuriin. Minusta perustelusi ei ole muutenkaan kestävä. En näe, että kuulokkeet ovat heikompia kuin ennenkään ellei osta halpaa sontaa (jota on tarjottu sitten c-kasettien).
Minulla ei ole mennyt mistään laitteesta ikinä kuulokeliitäntöjä rikki ja siihen lasken ihan kaikki elämäni aikana käyttämät laitteet. Väittäisin siis että vika on ollut nyt laitteessa/laitteissa tai käyttäjässä eikä siitä että kyse on langallisesta laitteesta ja sen liittimestä. Kaiken saa kyllä rikottua jos on rikkoakseen.

Tätä odotellessa tosiaan joudun ymmärtämään, että kaikenlaista internetissä murehditaankin. Olisi hauskaa, jos myös langallisia ohjaimia joku suosii samasta syystä.
Ei ole pakko olla langaton että saa ohjaimen, jossa ei ole integroitua akkua ja täten ei huolta siitä että akku "mätänee" sisälle. Et varmaan Xboxilla ole koskaan pelannut?

Mielestäni jonkinlainen asento on jo saavutettu jos ei näe kuin nuo vaihtoehdot. Miksei voisi olla huolella testatut pelit, jotka toimii offlinessä ja joihin saa myös ostettua lisäsisältöä? Ei siitä kovin kauaa ole kun se oli arkipäivää, sillä vielä PS3/X360-aikana ei ollut samalla tapaa pakollisia latauksia tai julkaisupäivän korjauksia että pääsee pelaamaan. Lisäsisältöä sai silti.

On siis aika kapeakatseista miettiä asiaa vain noiden rajattujen vaihtoehtojen kautta. Varsinkin kun tuo kolmas vaihtoehto on tosiaan ollut käytännössä olemassakin. Ilmeisesti kuitenkin nykymalli on niin juurrutettu ettei tuota edes enää muisteta ja pidetään jonain fantasiana tai jotain.
Kun luet tekstini uudestaan, ymmärtänet, että esitin nuo kaksi esimerkkiä ääripäinä. En siis väistämättöminä ja ainoina lopputulemina.

Tottakai arvostan peliä, joka julkaisussa toimii eikä sisällä bugeja. Esimerkiksi viimeksi pelaamani Astro Bot on sellainen. Olen omistanut kuusi erilaista playstation-konsolia, joten day one ilman pakollisia päivityksiä on jokseekin tuttua.

Minulla ei ole mennyt mistään laitteesta ikinä kuulokeliitäntöjä rikki ja siihen lasken ihan kaikki elämäni aikana käyttämät laitteet. Väittäisin siis että vika on ollut nyt laitteessa/laitteissa tai käyttäjässä eikä siitä että kyse on langallisesta laitteesta ja sen liittimestä. Kaiken saa kyllä rikottua jos on rikkoakseen.
Kaikin mokomin voit väittää. Minulta ei ole mennyt muista laitteista rikki kuulokeliitäntää tällä vuosituhannella, mutta kahdesta työpuhelimesta kyllä. Kun puhelinta käyttää työkseen paljon ja kuulokkeet ovat niissä kiinni, niin näin on päässyt käymään. Kummallakin kerralla kyseessä puhelimen liitäntä. Toki vähissä nuo langallisten vehkeiden rikkoutumiset ovat olleet. Jos satut muistamaan c-kasettinauhurit tai kannettavat cd-soittimet, niin niissä liittimiä meni rikki ja kuulokkeita piti hieroa oikeaan asentoon stereoääntä kuullakseen. Kyseessä oli kasari- ja ysärivehkeet.

Tämäkin ihmeen spinoff lähti siitä, että kritisoitiin (varsinkin teknojättien) teknologista kehitystä negatiivisina juttuina, jotka vievät turmioon. Itse näen niin, että halpakrääsä ja massakuluttaminen vie sinne, ei teknologinen kehitys. Laatua ostamalla pärjää pitkään eikä aiheuta jätettä. Jabra Elite 75t kuulokkeet ovat kestäneet työkäyttöä nyt n. neljä vuotta ja akun kesto edelleen oivallinen. Samaan aikaan porukka ostaa innoissaan halvalla Sonyn Pulse Elite kuulokkeita, joiden rakenteesta näkee heti, että sanka ei tule kestämään aikaa.

Saan varmaan vastalauseiden myrskyn aikaan, kun totean digipelien aiheuttavan ainakin vähemmän muovijätettä, kun fyysinen olomuoto jää pois. Mitenköhän digipelin hiilijalanjälki vertautuu fyysiseen peliin, kun huomioidaan konesalit, valmistaminen ja toimitusketjut logistiikkoineen? Netistä etsimällä tulokset ovat ristiriitaisia. Ja hei, tämä ei ole syytös fyysisten pelien omistajien suuntaan, onhan niitä itsellänikin.

Saan varmaan vastalauseiden myrskyn aikaan, kun totean digipelien aiheuttavan ainakin vähemmän muovijätettä, kun fyysinen olomuoto jää pois. Mitenköhän digipelin hiilijalanjälki vertautuu fyysiseen peliin, kun huomioidaan konesalit, valmistaminen ja toimitusketjut logistiikkoineen? Netistä etsimällä tulokset ovat ristiriitaisia. Ja hei, tämä ei ole syytös fyysisten pelien omistajien suuntaan, onhan niitä itsellänikin.

En oo mikään ympäristöministeri, mutta miten fyysiset pelit luo muovijätettä? Kun en minä ainakaa heitä mun pelikansia luontoon tai mereen vaan ne on mulla hyllyssä nätisti tai menevät vaihtoon jossa ne on sitten pelikaupoissa pois sieltä luonnosta ja meristä. :p

En oo mikään ympäristöministeri, mutta miten fyysiset pelit luo muovijätettä? Kun en minä ainakaa heitä mun pelikansia luontoon tai mereen vaan ne on mulla hyllyssä nätisti tai menevät vaihtoon jossa ne on sitten pelikaupoissa pois sieltä luonnosta ja meristä.
Uskoisin että joka ikinen maailmassa tehty fyysinen peli päätyy lopulta jonnekin kaatopaikalle. Ei näitä mukanaan kait voi viedä tuonne tuonpuoleiseenkaan ;)

Muovin tärkeimmän raaka-aineen, öljyn, vaihtoehtoinen käyttötarkoitus on polttaminen. Silloinhan muovisen pelikotelon osto on ekoteko. Se sitoo öljyä samalla tavalla kuin puun kasvattaminen sitoo hiiltä? Mitä olen missannut?

En oo mikään ympäristöministeri, mutta miten fyysiset pelit luo muovijätettä? Kun en minä ainakaa heitä mun pelikansia luontoon tai mereen vaan ne on mulla hyllyssä nätisti tai menevät vaihtoon jossa ne on sitten pelikaupoissa pois sieltä luonnosta ja meristä. :p
En ole minäkään ympäristöministeri ;).

Lähinnä kai asia on ajateltava niin, että fyysisen pelin myötä on käytettävä muovia valmistukseen ja silloin sitä syntyy maailmaan lisää. Samoin valmistus syö resursseja ja energiaa. Toisaalta fyysistä peliä voi kierrättää, kun digipeli tarvitsee koko ajan serverikapaa + energiaa ja jokainen pelaaja joutuu sitä ja kaistaa käyttämään erikseen, joka nostaa kapasiteettimitoitusta.

Muovin tärkeimmän raaka-aineen, öljyn, vaihtoehtoinen käyttötarkoitus on polttaminen. Silloinhan muovisen pelikotelon osto on ekoteko. Se sitoo öljyä samalla tavalla kuin puun kasvattaminen sitoo hiiltä? Mitä olen missannut?
Ei oikein osunut nyt. Ekoteko on öljyn käyttämättä jättäminen kokonaan. Teoriasi mukaan maailma kannattaisi hukuttaa muovikrääsään. Näin tosin on tapahtumassa.

Eikös muovi ole öljyn jalostamisen sivutuote, joten sen käyttäminen lienee silti parempi kuin vain kipata se johonkin? Varma en tästä ole mutta tässä ymmärryksessä olen.

Kun luet tekstini uudestaan, ymmärtänet, että esitin nuo kaksi esimerkkiä ääripäinä. En siis väistämättöminä ja ainoina lopputulemina.

Tottakai arvostan peliä, joka julkaisussa toimii eikä sisällä bugeja. Esimerkiksi viimeksi pelaamani Astro Bot on sellainen. Olen omistanut kuusi erilaista playstation-konsolia, joten day one ilman pakollisia päivityksiä on jokseekin tuttua.
Vaihtoehtojen rajaaminen tuolla tavalla johdattelee silti tiettyyn, haluttuun lopputulokseen. Ei ole mitään syytä miksi vaihtoehtojen pitäisi olla vain/juuri nuo, erityisesti kun vaihtoehto A on nykyaikana täysin mahdoton ajatus. Minun esittämäni vaihtoehto taas olisi mahdollinen ja paljon järkevämpi vertailukohde, joka olisi täysin mahdollista nykyaikana ja jota Nintendo myös pitkälti toteuttaa.

Selvästi tuohon oli siis haluttu huonontaa fyysistä julkaisumallia pakottamalla laite joksikin ihmeen offline-laitteeksi ilman lisäosien jne. lataamista - ihan kuin kokonaisten pelien tekeminen levylle vaatisi offline-konsolia. Lisäsisältö on siis tässä "vertailussa" laitettu digitaalisen julkaisun yksinoikeudeksi, vaikka DLC on nimenomaan lähtenyt fyysisen sisällön laajentamisesta.

Ja kyllä, DLC itsessään on digiä, mutta kokonaisen pelin laittaminen levylle ei vaadi offline-laitetta tai estä lisäsisällön lataamista.

Kaikin mokomin voit väittää. Minulta ei ole mennyt muista laitteista rikki kuulokeliitäntää tällä vuosituhannella, mutta kahdesta työpuhelimesta kyllä. Kun puhelinta käyttää työkseen paljon ja kuulokkeet ovat niissä kiinni, niin näin on päässyt käymään. Kummallakin kerralla kyseessä puhelimen liitäntä. Toki vähissä nuo langallisten vehkeiden rikkoutumiset ovat olleet. Jos satut muistamaan c-kasettinauhurit tai kannettavat cd-soittimet, niin niissä liittimiä meni rikki ja kuulokkeita piti hieroa oikeaan asentoon stereoääntä kuullakseen. Kyseessä oli kasari- ja ysärivehkeet.
Muistan toki mutten muista että niitäkään olisi rikki mennyt. On kuitenkin melko epäoleellista keskustella sinun tai minun laitteiden rikkoutumisesta koska otanta on melkoisen pieni. Väittäisin kuitenkin itse että liittimien rikkoutuminen lienee aika marginaalinen syy siirtymiselle langattomiin laitteisiin.

Enemmän minua on henk.koht. ärsyttänyt bt-kuulokkeiden yhdistäminen eri laitteisiin kun kuulokkeissa on muisti vain kahdelle, mikä tuntuu sekin olevan luksusta keskivertomäärään verrattuna. Enkä minä bt-kuulokkeita vastaan ole (180 euron vehje löytyy) mutta esimerkiksi pelini pelaan kuulokepiuha kiinni ohjaimessa. Samoin työmatkoilla käytän langallisia nappeja. Tuo bt-kuulokekin - totta kai - toimii myös piuhalla, joten siitä ei akun lahoamisen jälkeenkään tule täysin turha kapine. Sama etu on Xboxin ohjaimissa, joissa voi käyttää monia eri virtalähteitä eikä akkua ole pultattu sen sisälle piiloon.

Tämäkin ihmeen spinoff lähti siitä, että kritisoitiin (varsinkin teknojättien) teknologista kehitystä negatiivisina juttuina, jotka vievät turmioon. Itse näen niin, että halpakrääsä ja massakuluttaminen vie sinne, ei teknologinen kehitys. Laatua ostamalla pärjää pitkään eikä aiheuta jätettä. Jabra Elite 75t kuulokkeet ovat kestäneet työkäyttöä nyt n. neljä vuotta ja akun kesto edelleen oivallinen. Samaan aikaan porukka ostaa innoissaan halvalla Sonyn Pulse Elite kuulokkeita, joiden rakenteesta näkee heti, että sanka ei tule kestämään aikaa.
Voi tätä pyöritellä miten haluaa mutta kyllä ne langalliset kestää kauemmin kuin yksikään langattoman akku. Siitä jo mainittiinkin. Samoin langattomien hinta on ihan eri kuin vastaavan tasoisten langallisten, mikä johtaa sekin näihin mainittuihin tuloksiin, eli ostetaan halpaa -> syntyy jätettä. Halvoillakin langallisilla pärjää mutta halvat langattomat - ainakin vielä - on ilmeisesti aika pian kierrätyksessä.

Ei syy toki teknisen kehityksen ole mutta on perinteisissä systeemeissä etunsa siinä missä fyysisellä medialla digiin nähden.

Digitaaliseksi on minullakin alkanut kääntyä lähes kaikki peli ostokset. Switch on ainut, jolla suosin fyysistä.

Minulla on lahonnut PS3:sta ja PS4:stä molemmista levyaseman lukupää omia aikojaan, niin mitäpä minä niillä fyysisillä kiekoillakaan teen. Digipelit toimii edelleen näilläkin konsoleilla.

Switchistä puheenollen, nyt kun Switchin jatkaja on vuotanut jokasesta aukosta ja reiästä ulos ennen aikojaan ja julkistus on nurkan takana, mahdollisesti julkaisukin kerran laitetta jo tehtaalta pusketaan ulos hillitöntä kyytiä, niin itellä heräs sellanen ajatus et mitenköhän ne fyysiset pelit sit. Tai siis konsolissahan on varmistettu olevan korttipaikka ja Switchin fyysiset toimii suoraan, niin uskon että samalla formaatilla jatketaan, mut mietteenä enemmänkin oli et jatkuuko nykynen trendi.

Eli se että 3rd party pelit useimmiten säästää valmistuskuluissa maksimit ja pistää itse kortille jonkun muutaman gigan pelistä ja loput ladataan netistä. Eli fyysisen kanssa sulla ei oo pelattavaa peliä siinä kortilla ollenkaan, vaan se vaatii loppujen lataamista netistä. Ja todennäkösesti SD-korttia. Monella kehittäjällä on varmaan mielessä useampikin peli jonka haluaa tuolle Switchin jatkajalle julkaista, mitkä ei nykysellä konsolilla toimi mitenkäänpäin. Pelien koot kuitenkin lähteny käpälästä pahemmin kun viime sukupolvessa sit kuitenkin, ja useammat pelit jotka itellä tulee mieleen jotka mahdollisesti Switch 2-versiota ovat saamassa on sit kooltansa jotain 50-100gb väliltä tai peräti siitä enemmänkin. Switchillä isoin korttikoko on 32gb muistaakseni ja sitäkään ei kovin monessa pelissä käytetä koska noh, ylemmät syyt. Laitetaan 16gb tai peräti 8gb kortti ja lataavat sit loput netistä.

Nintendon omat pelit on yleensä semi pienikokosia ja niitten kanssa en usko tulevan ongelmia, ne varmasti on kortilta suoraan pelattavissa. Mut 3rd partyn tarjonta sinänsä mietityttää et miten sen kanssa päädytään, omissa kirjoissa kun ne on fyysisenä vähän tyhjän kanssa jos kortilla ei ole pelattavaa peliä ja loput ladataan kuitenkin netistä. Ei sillä et noita kauheasti tulis varmaan ostettuakkaan, eiköhän paremmat versiot oo edelleenkin muilla alustoilla, mut tulipahan vaan mieleen.

Jos Switchillä 2:llakin pelit vie mukamas 50-100 gigaa, niin siinä on optimointi tai laiskuus vikana eikä mikään "näitä ei vain voi tehdä pienempänä"-selitys.

Tosin eipä näiden sanominen mitään auta, vaatimus vain isonee. Vasta katsoin jonkin videon, jossa mutuiltiin että pelienkin vaatimukset isonee vaikka ulkoisesti ero ei ole iso vaikkapa PS4-ajan peleihin, joista osa näytti jopa paremmalta tai tarjosi vaikka enemmän interaktiota maailman kanssa. Oli myös että lisätään tavallaan näkymättömiä polygoneja, joiden avulla saadaan vaatimuksia ylös ja täten tonnien hintaisia näyttiksiä taas perusteltua ja myytyä.

En tiedä miten paljon tuolla on totuuspohjaa mutta eikös ne näyttisvalmistajat studioita tue, joten kuulostaa ihan mahdolliselta minun korviini. Jos jätetään säteenseuranta pois, niin eihän peleissä ole oikeasti isoa kehitystä enää tapahtunut vuosiin.

Samaisella videolla muuten vihjattiin että ongelma pelien "downgradessa" on nimenomaan pc:n vika. Siis tuo, että pitää myydä kalliita näyttiksiä, joten tehdään sellaista kamaa, joka vaatii tehokasta rautaa mutta ei varsinaisesti näytä ruudulta siltä.

Itselle Switch 2 tulee olemaan merkittävä laite juuri sen vuoksi, että siellä ei mennä aina vain tehokkaamman raudan tai "hienomman" ulkoasun perässä vaan tehdään pelit raudan ehdoilla. Saman syyn vuoksi toivoisin että pelien kootkin pysyisivät muistikorteille sopivina ja täten olisivat oikeasti siellä kortilla. Ainakin Nintendon omat tulevat tuota varmasti jatkossakin noudattamaan.

Jos Switchillä 2:llakin pelit vie mukamas 50-100 gigaa, niin siinä on optimointi tai laiskuus vikana eikä mikään "näitä ei vain voi tehdä pienempänä"-selitys.

Tosin eipä näiden sanominen mitään auta, vaatimus vain isonee. Vasta katsoin jonkin videon, jossa mutuiltiin että pelienkin vaatimukset isonee vaikka ulkoisesti ero ei ole iso vaikkapa PS4-ajan peleihin, joista osa näytti jopa paremmalta tai tarjosi vaikka enemmän interaktiota maailman kanssa. Oli myös että lisätään tavallaan näkymättömiä polygoneja, joiden avulla saadaan vaatimuksia ylös ja täten tonnien hintaisia näyttiksiä taas perusteltua ja myytyä.

En tiedä miten paljon tuolla on totuuspohjaa mutta eikös ne näyttisvalmistajat studioita tue, joten kuulostaa ihan mahdolliselta minun korviini. Jos jätetään säteenseuranta pois, niin eihän peleissä ole oikeasti isoa kehitystä enää tapahtunut vuosiin.

Samaisella videolla muuten vihjattiin että ongelma pelien "downgradessa" on nimenomaan pc:n vika. Siis tuo, että pitää myydä kalliita näyttiksiä, joten tehdään sellaista kamaa, joka vaatii tehokasta rautaa mutta ei varsinaisesti näytä ruudulta siltä.

Itselle Switch 2 tulee olemaan merkittävä laite juuri sen vuoksi, että siellä ei mennä aina vain tehokkaamman raudan tai "hienomman" ulkoasun perässä vaan tehdään pelit raudan ehdoilla. Saman syyn vuoksi toivoisin että pelien kootkin pysyisivät muistikorteille sopivina ja täten olisivat oikeasti siellä kortilla. Ainakin Nintendon omat tulevat tuota varmasti jatkossakin noudattamaan.
En mä jaksa uskoa et tekijät mitään turhia polygoneja tai muuta näkymätöntä tauhkaa laittaa mukaan tehdäkseen pelistä raskaamman. Näyttisvalmistajat joo tukee studioita, mut siinä on pääsääntösesti takana se et saadaan just ne omat teknologiat siihen peliin ja samalla jostain kumman syystä jää kilpailijan vastaavat pois. Nähty monta kertaa, tullaan näkemään uudemmankin kerran. nVidia myös aika kovaa panostaa tuohon RT suorituskykyyn ja muuhun AI tauhkaan ihan puhtaan rasteroinnin sijasta, ja varmaan ihan syystäkin kun uusin teknologia on sitä et yhdestä framesta taiotaan kolme lisää tekoälyn avulla ja FPS best case scenariossa about kolminkertaistetaan. Totuus jää kuitenkin pikkasen kauemmaks, mutta käytännössä noin.

PC:llä tapahtu aika iso muutos pelien optimoinnin suhteen siinä vaiheessa kun DX11 vaihtui DX12. En nyt ihan suorilta muista millon tää varsinaisesti oli, koska DX12 julkaistiin jo 2015, mutta sen käyttö oli enempivähempi jotain betatestaukseen verrattavaa ainakin muutaman vuoden ajan. Väittäsin et just ennen sukupolven vaihdosta tais kääntyä siihen et oli enemmän DX12 kun DX11 käytössä. Juttu tossa kuitenkin on se, että DX11 kanssa optimointi ei ollut niin justiinsa koska näytönohjainvalmistajat ajureilla teki oikeastaan valtaosan työstä. Tarkemmin jos noiden eroa haluaa selittää niin DX11 on high-level API, jonka tarkat funktionaalisuudet on jokseenkin kehittäjien saavuttamattomissa. DX12 on taas low-level API joka on sit paljon yksityiskohtasempi ja antaa kehittäjille paljon enemmän valtaa useamman asian, kuten optimoinnin suhteen. Arvata saattaa et miten kävi kun valtaosa taakasta optimoinnin suhteen vieritettiin kehittäjien niskaan sen sijasta et nVidia tai AMD hoiti leijonanosuuden?

Meni vähän OT:n puolelle mut tossa nyt pikasesti selitettynä miks pelit tuntuu pyörivän huonosti ja graafisesti ei tunnuta edistyvän. Yks juttu myös on et grafiikkojen osalta on jo aikoja sitten saavutettu se piste missä tehdään isoja harppauksia. PS2 -> PS3 tyylistä harppausta ei esimerkiks tulla enää ikinä näkemään, vaan ne graafiset harppaukset tulee jatkossa olemaan paikotellen aika pieniä ja huomaamattomia, samalla kuitenkin vaatien huomattavasti enemmän laskentatehoa. ns. low hanging fruitia ei enää oo pitkään aikaan ollut olemassakaan, vaan kaikki edistymiset ja parannukset tulee aika kovalla hinnalla.

Mut mitä tuohon Switch 2:een tulee niin joo, varmasti Nintendon omat pelit tulee täysin kortilla. Switchilläkin ne on pienikokosia ja Nintendolla on käytännössä ollu aina enemmän tyyli mielessä kun se graafinen loisto. Pärjätty sillä mitä on ja yleensä saatu pyörimäänkin nätisti. Siitä mulla ei oo suurempia murheita, mut ne 3rd party pelit voi sit ollakkin eri asia. Switchin jatkajalle voidaan toki vähän pienentää tekstuurien laatua ja jos oikeasti halutaan lähteä pelleilemään niin onhan sekin mahdollista että pelikortilla on väkevästi kompressoitu peli joka sitten kopioidaan ja puretaan sieltä kortilta joko sisäselle muistille tai muistikortille. Vähän epäilen tota kuitenkin, koska tuossa ei kauheasti säästäis tilaa, mut on se teoriassa myös mahollista. Kovin paljoa sitä kokoa ei saada puskettua alemmaks isompien poikien versioihin verrattuna (PC, PS5, XSX), koska sen pitää myös näyttää ihan siedettävältä myös isolta ruudulta pelatessa, eikä tälleen herran vuonna 2025 enää mikään 1080p paskareso vetele vaan Nintendonkin on pakko vähintäänkin mahdollistaa se 4k output, vaikka pelit renderöidäänkin ihan eri resolla ja ylösskaalataan vielä DLSS:llä.

Mutta siis varmasti tullaan trimmaamaan sitä läskiä pois Switch 2 versioista niin paljon kun mahollista. En vaan tiedä riittääkö se sit kuitenkaan kun raja tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin. CP2077 lisäreineen vie esimerkiks PC:llä 85gb tilaa kun äsken katoin ja konsoleilla vissiin abouttiarallaa saman verran. Jos optimistisia ollaan niin tuosta trimmataan ehkä 30gb pois ja päästään 50gb nurkille, hyvällä tuurilla. Mä kuitenkin nimittäin ihmettelen jos CDPR ei yrittäis tuota Switch 2:lle julkasta.

Ylös Bottom