FleeingNevada
Toimitus
Se pakottaa yhtiöt hinnoittelemaan tuotteet kilpailukykyisesti. Kun fyysinen media oli ainoa paikka julkaista tuotteita, saimme enemmän rahalle vastinetta. Nyt kun konsoleilla on vain yksi markkinapaikka mistä pelejä voi ostaa, niin hinnat nousevat tasaisesti, tarjonta on heikompaa ja levitysyhtiöt tekevät kaikkensa vähentääkseen kuluttajan oikeuksia.Fyysinen pelimedia ei ymmärtääkseni pakota yhtiöitä kilpailemaan tai luomaan parempia tuotteita.
Tästä esimerkkinä kaliforniassa parhailaan läpäisty laki, joka varmasti tulee myös EU:n hoidettavaksi ensi vuonna. Sivuaa myös sitä, mitä @jpvir sanoi. Tämä sanoo, että digitaaliset kauppapaikat eivät enää saa käyttää sanoja kuten "osta omaksi" tai "omistaminen", sillä yksikään ei ole pystynyt näyttämään todeksi sen pitävän paikkaansa. Lähde Gamesindustryn uutiseen.
Ja ennen kuin joku tuo taas PC:n tähän, niin se on täysin eri asia kuin konsolit. PC:llä ostopaikkoja on lukuisia ja ne saatiin vasta usean oikeusjutun jälkeen. Steam käytti raskasta DRM:ää vuosia, kunnes se joutui poistamaan sen kilpailun yhteydessä. GOG on harvinaisen hieno paikka taiteen arkistoinnin ja säilyttämisen kannalta. Konsoleilla ei ole mitään tällaista ja yhtiöt ovat lähteneet laukalle sen kanssa.
Jos olisit tsekannut tuon linkin, niin olisit nähnyt että Does It Play tarkistaa pelit ilman day one patcheja. 93% toimii täysin alusta loppuun. Tästäkin on paljon väärää tietoa liikkeellä, joka on selkeästi osa tätä kampanjaa saada ihmiset uskomaan digitaalisen tulevaisuuden olevan väistämättömyys tai jopa pakko.Day one päivitykset koskevat niin levyjä kuin digiä, kun konsolin nettiyhteys nyt on vaan de facto tänä päivänä.
Tässä on nyt taas eri juttuja, mutta lyhyesti: nuoret valitsevat fyysisen median ja johdolliset laitteet koska niiden laatu on parempaa ja luotettavampaa. Suoratoistojen valikoima on heikompi kuin fyysisen median, mutta siitä maksetaan enemmän silti. Onneksi suuret yhtiöt ovat alkaneet tajuta, että se ei myöskään tuota heille sellaista rahaa enää kuin he toivoisivat. Joten jopa Disney, joka väitti pitkään ettei toisi mitään Disney+ kamaa fyysiselle medialle, on käynnistänyt tuotannot uudestaan.Jos bluetooth-kuulokkeet kuulostavat yhtä hyviltä tai edes kohtuullisen hyviltä langallisiin nähden, on kuluttajan valinta aika selvä. Kaiuttimien osalta taistelu on jo pitkälti hävitty, koska dsp/atmos soundbarit jne. kuulostavat riittävän hyviltä vs. paljon tilaa vievät passiivikaiuttimet vahvistimen ja johtohelvetin kera. Helppous voittaa absoluuttisen paremmuuden. Siksi suoratoistopalvelut ovat syöneet fyysisen leffa- ja sarjatarjonnan elävältä. Itse sain myytyä 15 pääosin suojamuoveissa olevaa laatubluray-leffaa 15 eurolla yli 3kk myynnin jälkeen. Kovin kuuma markkina ei tunnu olevan.
Pohjimmiltaan asia kuitenkin se yksi ja sama: digitaalinen tulevaisuus on kuluttajalle ja taiteelle huonompi valinta. Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla, sen parempi kaikille.