Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esimerkiksi PS5:lle saa Sonyn omatkin pelit fyysisenä hyvin nopeasti alle 30€ kaupoista ja jotain PS4-pelejä saa alle happy hour tuopin hintaan, mutta digipelit ovat törkeän ylihintaisia kautta linjan.

Tästä taas käytännön esimerkki: Ostin Astro Botin noin 50 eurolla ja sain sen platinoitua viime viikolla, joten oli aika laittaa peli myynttiin. Työkaveri ostikin sen 40 eurolla, joten pelin läpipeluu tuli maksamaan vain 10 euroa. Peli muuten maksaa edelleen diginä sen 69,95€, joten säästö oli merkittävä.
 
Ymmärsin kyllä, että sinun mielestä, mutta kysyin tätä ihan konseptitasolla, että miten fyysisen tuotteen kaupasta ostaminen on digiin ajamista. Siis niin kauan kuin on mahdollisuus ostaa fyysinen tuote, niin miten se ajaa digiä kohti?
Jos ihan tarkasti tuohon kysymykseen vastaan niin eihän fyysisen ostaminen enää aja mihinkään. Mutta tieto siitä, että fyysinen media ei sisällä juuri mitään, voi ajaa siihen että kokee tuollaisen "fyysisen version" arvottamaksi. Siinä kohtaa peli jää ostamatta tai se ostetaan diginä alelaarista reilulla alennuksella.

En väitä että suurin osa näin tekisi, varsinkaan tuossa kysymysasettelusi muodossa eli ostotilanteessa, mutta jos näistä tietää ja on kiinnostunut tai edes vertailee mikä on itselle se sopivin, niin tuokin on asia, joka voi päätökseen vaikuttaa.

Ihan eri asia että minkä verran. Tiedän kyllä olevani vähemmistössä jo pelkästään fyysisen suosimisen osalta, saati sen, että googlailen minkä verran kamaa levyillä on ja annan sen vaikuttaa ostopäätöksiini.

Mutta mielestäni olen kuitenkin jo selittänyt miten se voi ajaa digiin. Nimenomaan "voi", eikä välttämättä tai edes todennäköisesti suurinta osaa aja, mutta mahdollisuus silti on ja olen itse siitä esimerkki.

Kuten tietysti oli alkujaankin tiedossa, niin paljonhan tässä on kyse siitä mistä itse tykkää ja mikä sopii omaan tilanteeseen. Ja miten näitä eri syitä pelin ostamiseen painottaa. Meillä selvästikään ei ole ihan sama painotus, vaikka molemmat suositaankin fyysistä.
Täällä hyvin jo sanottiinkin väliin että ehkä sitten suosinkin tavallaan maksimaalista omistamista ja säilymistä. Eli sitä että saisi tuotteen oikeasti itselleni ja sellaisessa kunnossa, että siitä mahdollisimman vähän olisi jossain datayhteyksien päässä.

Tämä keskusteluhan avaa ihan uusia oivalluksia itsessänikin. Vähemmän digipelien osto häiritsikin silloin kun ne vielä paremmin mahtuivat konsolin kovalevylle talteen. Joskin jo silloin koin levyt parhaimpina datavarastoina. Olkoonkin että voi olla etteivät levyt lopulta ikäänny kauhean hyvin. Tästä päästäänkin taas siihen että kyse on pitkälti myös ihan periaatteesta, kuten jo olen varmasti maininnutkin.

Peli kuin peli on puhdasta digiä, kunnes siitä tulee fyysinen versio. Jos siis ylipäätään tulee. Joten, kun sanoit että jättäisit pelaamatta, jos vain digi olisi vaihtoehto, niin en olettanut että silloin tarkoitat vain sellaisia pelejä, joissa voit valita.
Joo, minulla meni varmaan keskustelussa jotain sekaisin tässä kohtaa. Jos on vain digi tarjolla niin jää käytännössä odottamaan alelaaria ja joissain vähemmän kiinnostavissa tapauksissa sitten voi unohtua lopulta kokonaan että joskus on kiinnostanut koko teos. Jos taas on jokin Alan Wake II:n tapainen, oikeasti kiinnostava peli, niin pelkän digivaihtoehdon kohdalla odottaisin vuosiakin kunnon alennusta.

Digiversiot ei vain ole minulle ns. rahan arvoisia oletushinnoiltaan. Varsinkaan konsolien omien kauppojen hinnoilla.

Toki pelitulva vaikuttaa ja siihen päälle jakelutavan preferointi, mutta se on tavallaan aika harmi jos joku pienen studion indiehelmi jää kokematta vain siksi ettei siitä ole fyysistä versiota. Tässä kohtaa puhun ihan yleisellä tasolla, en sinun valinnoista.
Tässä on huvittavaa se, että aika monista pikkupeleistä nimenomaan tulee fyysisiä versioita. Minulla on Plucky Squiresta ennakkotilaus esimerkiksi tehtynä kun se fyysisenä on tulossa. Tosin en ole varma mitä levyllä tarkalleen on mutta on sekin parempi kuin puhdas digi, kuten ollaan molemmat kai tässä vähän sanottu koko ajan. Mieluummin siis raakilelevykin kuin pelkkä lataus. Ja maksan mielelläni sen (olikohan) 40 euroa sen sijaan että saisin sen diginä vaikka 20 eurolla. Periaate- ja arvokysymys, sillä minulle se wanhanaikainen julkaisu on aina arvokkaampi kuin digi.

En epäile hetkeäkään etteikö vähemmän dataa levyllä vaikuttaisi osan pelaajista ostokäyttäytymiseen, mutta siltikin se on fyysinen tuote, vaikka koko peli ei olisi levyllä. Kyseenalaistin vain siis sitä, että miten se ajaa digin pariin, jos on mahdollista ostaa fyysinen tuote kaupasta.
Tämän olen mielestäni selittänyt ainakin tässä tuoreimmassa viestissäni niin hyvin kuin vain osaan. En ollut käsittääkseni edes ainoa, jolla oli vastaava näkemys.

Kuvitellaan, että ostan nyt vaikka Life of Strange: Double Exposuren ja Stalker 2:n Xboxin levyversiot kaupasta. Lähdetään nyt ensiksi siitä, että olenko kuluttajana ylipäätään tarkistanut onko pelit kokonaan levyllä, mutta jos olen, niin jätänkö Stalkerin kauppaan ja ostan vain Life of Strangen? Jos en osta Stalkeria siksi, että se vaatii X määrän pelidataa ladattavaksi verkon läpi, niin ajaako tämä minut ostamaan digiversion pelistä? Ja jos ajaa, niin miksi? Miksi se olisi parempi versio kuin tämä fyysinen, jossa osa datasta ladataan verkosta?
Ei tähän ole olemassa mitään kyllä/ei-vastausta, jolla voitaisiin sanoa asian joko tekevän tai olevan tekemättä jotain. Itsekin jo listaat tässä useita asiaan vaikuttavia muuttujia. Se voi ajaa osan siihen ettei ostakaan "fyysistä" versiota, jolloin peli jää ostamatta tai sen saattaa napata mega-alennuksesta diginä. Tai sitten se voi olla ajamatta. Suurinta osaa ei kiinnosta mutta joitain se voi ajaa digin pariin, kuten on selitetty.

Samaa mieltä, laiskuutta, rahan säästöä tai jotain vastaavaa se on ettei viitsitä laittaa koko peliä levylle, jos se muuten on teknisesti mahdollista.
Kiire tekemään rahaa eli pitää saada levyt äkkiä valmiiksi ja jakeluun että niitä voi myydä. Tämä on minun käsitykseni asiasta. Sama syy kuin miksi pelit on myös digijulkaisuna paskaa ennen kuin tulee ekat korjaukset, eli kiire julkaista jotain mitä voi myydä. Millään muulla alalla ei ole yhtä paskaa käytäntöä että myydään rikkinäistä tuotetta, joka korjaillaan sitten pikku hiljaa kun sitä on jo myyty. Pelaajat on kuitenkin tähän saatu tottumaan, joten se on yksi syistä miksi raakileet ok niin monille myös levyillä. Kiire tehdä rahaa + kiire päästä pelaamaan.

Ja yksi syy tietysti myös se että pelit vaatii nykyään paljon joka tapauksessa korjaamista mutta aika naiivi saa olla jos ajattelee että tuo olisi lopulta merkittävin tekijä tässä kuviossa. Nintendo myös on todisteena vaikka Breath of the Wildilla siitä, että pelit voi julkaista monimutkaisuudestaan huolimatta erittäin toimivana pakettina, jos vain on tahtoa. Tai sitten voisi harjoittaa järkevästi ennakkojulkaisua eli tehdä korjailla peli sen aikana ja julkaista fyysinen vasta kun peli on oikeasti kunnossa. Sekin olisi loistava käytäntö jos sitä harjoitettaisiin järkevällä tavalla. Käytännössä nykyään kaikki pelit on samaa eli julkaistaan vajaina/rikkinäisiä ja korjataan sitten ajan myötä.

Mulla on nyt viimeisen kahden vuoden aikana hajonnut niin psx:n kun ps2:senkin levyasema ja nyt myös ps3 (ei lue enää kaikkia ps2 pelejä) ja ps4 levyasema (lukee pelilevyt vain pystyasennossa) oikuttelee.

Olen ratkaissut ongelman siten että psx:n ostin käytetyn toimivan tori.fi:stä, ps2:ssa siirryin (kiitos freemcbootin ja verkkoadapterin) lataamaan pelit pc:ltä verkon yli ja ps3:lla ja ps4:lla olen nykyisin pelaillut lähinnä digipelejä.

En väitä että ps3 tai ps4 tapauksessa digipelit ovat lopullinen vaihtoehto koska store voi joskus kadota ja kovalevy hajota, mutta ainakin nyt tuntuu että herkemmin mulla tulee vikoja noihin fyysisiin levyasemiin. Tätä kokemusta vasten digi tuntuu tarjoavan pidempiaikaisen retroelämyksen, jos peleihin tykkää palata vielä vuosienkin päästä.
Tässäkin päästään sitten enemmän siihen omistajuuteen, joka on sen fyysisen merkittävin ero digiin. Se on myös yksi isoimmista syistä miksi suosin fyysistä: parhaassa tapauksessa peli on oikeasti minulla siinä kotelossa ja se toimii kun sen laittaa levyasemaan.

Mikään fyysinen ei tietysti ole ikuinen mutta paras ratkaisu tähän olisi sitten varmaan GOG:n tapainen palvelu, josta pelin tiedostot saa itselleen vapaasti käyttöön, jolloin niistä voi tehdä lisäkopioita. Ongelma ratkaistu.

Tämän kaiken keskustelun lopputuloksena siis voin todeta että se oma perimmäinen syyni fyysisen suosimiseen onkin siis omistajuus ja pelin säilyvyys. Säilyvyys nimenomaan omassa hallussani, eikä jossain pilvessä tms.

Suurella osalle pelaajista riittää varmasti pelien kertaläpäisy, vuokraaminen tai se että niitä voi pelata parin sukupolven ajan. Se toteutuu helposti digilläkin nykyään mutta jos yhtään haluaa kokoelmaa kerätä ja ostamiaan tuotteita omistaa, niin ei nykyinen digi, eikä edes fyysinen, ole mikään ikuisuuksia kestävä ratkaisu. Mutta ainakin minulla on jossain pölyisellä vintillä sitten suvulle tutkittavaksi wanhojen pelin koteloita vaikka niitä pelejä ei kukaan enää voisi (tai haluaisi) pelatakaan.

Jonkinlainen pelien säilömisprojekti voisi olla kyllä kohdallaan, siinä missä elokuvien ja musiikinkin. Onko edes noista jälkimmäisistä mitään kattavia arkistoja olemassa vai onko oikeudet heti rajoittamassa asiaa? Onhan niitäkin juttuja ollut elokuvista, jotka on hävinneet kokonaan kun on kelat hukassa, hävitetty tai kuvattu päälle jotain muuta. Ehkä ikävä ei tulisi jotain tusinapelejä mutta monien klassikoiden soisi pysyvän tallessa siinä missä muidenkin taiteenalojen merkkiteosten.
 
Kun tuossa nyt taas mainitaan useasti tätä harhaluuloa, että pelit eivät olisi levyillä, niin ainakin PlayStationin ja Switchin tapauksessa asia ei näin ole. Erinomainen DoesItPlay-järjestö tarkkailee tätä jatkuvasti ja luvut näyttävät fyysisten julkaisujen olevan oikein hyvällä mallilla. Vain Xbox laahaa perässä, mutta heidän kuluttajavihamielinen suhtautuminen asiaan on jo käynyt selväksi vuosikausia sitten.

Esimerkiksi testatut PlayStation 5 -julkaisut, jotka toimivat suoraan levyltä on huima 93%: https://www.doesitplay.org/list?page=1&platform=PS5

Loput ovat games as a service -tyyppisiä julkaisuja.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että meillä on talossa toinen konsoleista, PS5, usein ilman verkkoa ihan pelien testausta varten. Hommaan valtaosan peleistä fyysisenä, jos vain voin. On todella harvinaista kohdata sellainen, joka ei toimisi alusta loppuun ilman verkkoyhteyksiä ja lataamisia. Yleensä Japanilaiset pelit ovat esimerkillisiä tällä saralla.

Fyysinen media on kuluttajalle tärkeä osa kokonaisuutta, sillä se pakottaa yhtiöt kilpailemaan ja luomaan parempia tuotteita. Mikäli kaikki siirtyy digitaaliseksi, niin voi olla varma siitä, että tulevaisuudesta tulee ankea kaikille.

Onneksi nuori sukupolvi tuntuu siirtyvän jatkuvasti lähemmäs vanhempia julkaisutapoja. Bluetooth-kuulokkeet hylätään langallisia varten, vinyylien myynti on noussut huimasti ja käytettyjen elokuvien myynnit ovat taas lähteneet nousuun.
 
Onneksi nuori sukupolvi tuntuu siirtyvän jatkuvasti lähemmäs vanhempia julkaisutapoja. Bluetooth-kuulokkeet hylätään langallisia varten, vinyylien myynti on noussut huimasti ja käytettyjen elokuvien myynnit ovat taas lähteneet nousuun.

Näin viikoittain vinyyleitä ostavana ja satojen vinyylien kokoelman omistavana setämiehenä on pakko mainita, että vinyylin myynti on ollut nousevaa jo monta vuotta, eikä nousu ole mikään nykyisen sukupolven erikoisuus. Ja siksi nykyään musiikkia vinyylinä saa, että me kuluttajat on niin haluttu. Kyllä myyjä aina löytyy, jos ostajia on.

Esimerkiksi UK:ssa viime vuosi oli kuudestoista nousuvuosi putkeen vinyylien myynnissä:


Mutta jos tosiaan tämän foorumin aiheesta keskustelisi hetken, eli niistä fyysisistä peleistä, niin on tosiaan mielenkiintoista nähdä, että tuleeko kuluttajilta joku vastareaktio lähivuosina vai jatkuuko digimyynnin nousu nähdyllä tahdilla.

PS. Enkä tiennytkään, että on olemassa jo joku langattomat vs langalliset kuulokkeet sotakin, mutta Internet ei tosiaan enää yllätä millään.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama tuttu hommasi pukinkonttiin pleikan marraskuun tarjouksista. Kaikki laittoivat levyasemallisen, koska:
- muksut vaihtelevat pelejä kavereiden kanssa
- julkkaripelit halvempia fyysisinä
- käytetyt pelit voi myydä

Uskallan väittää, että fyysinen pelimedia kuihtuisi olemattomiin, jos yllä mainitut taloudelliset vaikutukset olisivat taklattu digin osalta. Lisäksi kuoliniskua viritellään kuukausi- ja vuosimaksupalveluilla. Ainoastaan keräilijät pitäisivät fyysistä mediaa yllä.

Fyysisen median on kuluttajalle tärkeä osa kokonaisuutta, sillä se pakottaa yhtiöt kilpailemaan ja luomaan parempia tuotteita. Mikäli kaikki siirtyy digitaaliseksi, niin voi olla varma siitä, että tulevaisuudesta tulee ankea kaikille.

Onneksi nuori sukupolvi tuntuu siirtyvän jatkuvasti lähemmäs vanhempia julkaisutapoja. Bluetooth-kuulokkeet hylätään langallisia varten, vinyylien myynti on noussut huimasti ja käytettyjen elokuvien myynnit ovat taas lähteneet nousuun.
Kertoisitko tarkemmin näistä näkemyksistä? Minusta voittava teknologia on aina ollut se, joka tarjoaa hintaansa nähden parhaimman kokemuksen ja täyttää asetetun tarpeen. Fyysinen pelimedia ei ymmärtääkseni pakota yhtiöitä kilpailemaan tai luomaan parempia tuotteita. Day one päivitykset koskevat niin levyjä kuin digiä, kun konsolin nettiyhteys nyt on vaan de facto tänä päivänä.

Jos bluetooth-kuulokkeet kuulostavat yhtä hyviltä tai edes kohtuullisen hyviltä langallisiin nähden, on kuluttajan valinta aika selvä. Kaiuttimien osalta taistelu on jo pitkälti hävitty, koska dsp/atmos soundbarit jne. kuulostavat riittävän hyviltä vs. paljon tilaa vievät passiivikaiuttimet vahvistimen ja johtohelvetin kera. Helppous voittaa absoluuttisen paremmuuden. Siksi suoratoistopalvelut ovat syöneet fyysisen leffa- ja sarjatarjonnan elävältä. Itse sain myytyä 15 pääosin suojamuoveissa olevaa laatubluray-leffaa 15 eurolla yli 3kk myynnin jälkeen. Kovin kuuma markkina ei tunnu olevan.
 
Eikös toi levyversio ole nykyään ainoa tapa ostaa käyttöoikeus kyseiseen peliin sillä vehkeellä mihin se sopii? Digiversion käyttöoikeus on vaan lainassa voidaan poistaa sun käytöstä milloinvaan, eli et omista mitään.
 
Eikös toi levyversio ole nykyään ainoa tapa ostaa käyttöoikeus kyseiseen peliin sillä vehkeellä mihin se sopii? Digiversion käyttöoikeus on vaan lainassa voidaan poistaa sun käytöstä milloinvaan, eli et omista mitään.
Näinhän se on, vaikka toki jossain harvinaisissa tapauksissa myös levyversion "käyttöoikeus" peliin voidaan poistaa. Tuoreimpana esimerkkinä Sonyn heroshooter Concord.
 
Eikös toi levyversio ole nykyään ainoa tapa ostaa käyttöoikeus kyseiseen peliin sillä vehkeellä mihin se sopii? Digiversion käyttöoikeus on vaan lainassa voidaan poistaa sun käytöstä milloinvaan, eli et omista mitään.

Boldaamastani kohdasta saatiin tuore esimerkki männä viikolla, kun Humble Store vahingossa laittoi Indiana Jones and the Great Circlen ilmaiseksi jakoon. Porukka tietysti ennätti saamaan Steam avaimia tililleen ja lisäämään sen kirjastoonsa, ja osa ennätti pelatakin useamman tunnin. Kaikki nuo avaimet kuitenkin deaktivoitiin, ja jo kirjastoihin lisätyt kappaleet poistettiin pelaajien tileiltä.

Tässä tapauksessa oli tietysti mielestäni aivan oikein että näin toimittiin, kun kyseessä oli selvästi inhimillinen virhe kaupan puolelta. Mutta samalla se osoitti karulla tavalla sen, että se digikirjasto ei todellakaan ole sama asia kuin olohuoneen nurkassa kyhnöttävä pelivitriini. Jos Humble Storen kesähessu olisi sen sijaan kipannut roskalavalle epähuomiossa laatikollisen Indy-pelin levyversioita, ja joku olisi ne sieltä laillisesti dyykannut, niin sieltä vitriinistä ei Gabe Newellin pitkät sormet olisi niitä koskaan tavoittaneet.
 
Eikös toi levyversio ole nykyään ainoa tapa ostaa käyttöoikeus kyseiseen peliin sillä vehkeellä mihin se sopii? Digiversion käyttöoikeus on vaan lainassa voidaan poistaa sun käytöstä milloinvaan, eli et omista mitään.
Luulisin, että tämä on häviävän pieni riski tai ongelma ylivoimaisesti suurimmalle osalle pelaajia ja massan ehdoilla ala menee eteenpäin.
 
Näin viikoittain vinyyleitä ostavana ja satojen vinyylien kokoelman omistavana setämiehenä on pakko mainita, että vinyylin myynti on ollut nousevaa jo monta vuotta, eikä nousu ole mikään nykyisen sukupolven erikoisuus. Ja siksi nykyään musiikkia vinyylinä saa, että me kuluttajat on niin haluttu. Kyllä myyjä aina löytyy, jos ostajia on.
Vinyylillä on monia sellaisia asioita, joita ei fyysiseltä levyltä saa. Hifistely kun saa ostella kallista äänirasiaa ja soitinta, kansitaide ja muu estetiikka. Siinä on myös oma sointinsa, mitä monet pitävät pehmeämpänä. Lähin vertailukohta fyysiselle levylle olisi cd ja kaikki tiedämme miten sille on käynyt.

Olen samaa mieltä siitä, että luultavasti tarjontaa on, kunhan on tarpeeksi ostajiakin. Toisaalta ei digi mikään mörkö ole, konsoleita lukuunottamatta kaikki muut ovat siirtyneet jo digijakeluun.
 
Fyysinen pelimedia ei ymmärtääkseni pakota yhtiöitä kilpailemaan tai luomaan parempia tuotteita.
Se pakottaa yhtiöt hinnoittelemaan tuotteet kilpailukykyisesti. Kun fyysinen media oli ainoa paikka julkaista tuotteita, saimme enemmän rahalle vastinetta. Nyt kun konsoleilla on vain yksi markkinapaikka mistä pelejä voi ostaa, niin hinnat nousevat tasaisesti, tarjonta on heikompaa ja levitysyhtiöt tekevät kaikkensa vähentääkseen kuluttajan oikeuksia.

Tästä esimerkkinä kaliforniassa parhailaan läpäisty laki, joka varmasti tulee myös EU:n hoidettavaksi ensi vuonna. Sivuaa myös sitä, mitä @jpvir sanoi. Tämä sanoo, että digitaaliset kauppapaikat eivät enää saa käyttää sanoja kuten "osta omaksi" tai "omistaminen", sillä yksikään ei ole pystynyt näyttämään todeksi sen pitävän paikkaansa. Lähde Gamesindustryn uutiseen.

Ja ennen kuin joku tuo taas PC:n tähän, niin se on täysin eri asia kuin konsolit. PC:llä ostopaikkoja on lukuisia ja ne saatiin vasta usean oikeusjutun jälkeen. Steam käytti raskasta DRM:ää vuosia, kunnes se joutui poistamaan sen kilpailun yhteydessä. GOG on harvinaisen hieno paikka taiteen arkistoinnin ja säilyttämisen kannalta. Konsoleilla ei ole mitään tällaista ja yhtiöt ovat lähteneet laukalle sen kanssa.

Day one päivitykset koskevat niin levyjä kuin digiä, kun konsolin nettiyhteys nyt on vaan de facto tänä päivänä.
Jos olisit tsekannut tuon linkin, niin olisit nähnyt että Does It Play tarkistaa pelit ilman day one patcheja. 93% toimii täysin alusta loppuun. Tästäkin on paljon väärää tietoa liikkeellä, joka on selkeästi osa tätä kampanjaa saada ihmiset uskomaan digitaalisen tulevaisuuden olevan väistämättömyys tai jopa pakko.

Jos bluetooth-kuulokkeet kuulostavat yhtä hyviltä tai edes kohtuullisen hyviltä langallisiin nähden, on kuluttajan valinta aika selvä. Kaiuttimien osalta taistelu on jo pitkälti hävitty, koska dsp/atmos soundbarit jne. kuulostavat riittävän hyviltä vs. paljon tilaa vievät passiivikaiuttimet vahvistimen ja johtohelvetin kera. Helppous voittaa absoluuttisen paremmuuden. Siksi suoratoistopalvelut ovat syöneet fyysisen leffa- ja sarjatarjonnan elävältä. Itse sain myytyä 15 pääosin suojamuoveissa olevaa laatubluray-leffaa 15 eurolla yli 3kk myynnin jälkeen. Kovin kuuma markkina ei tunnu olevan.
Tässä on nyt taas eri juttuja, mutta lyhyesti: nuoret valitsevat fyysisen median ja johdolliset laitteet koska niiden laatu on parempaa ja luotettavampaa. Suoratoistojen valikoima on heikompi kuin fyysisen median, mutta siitä maksetaan enemmän silti. Onneksi suuret yhtiöt ovat alkaneet tajuta, että se ei myöskään tuota heille sellaista rahaa enää kuin he toivoisivat. Joten jopa Disney, joka väitti pitkään ettei toisi mitään Disney+ kamaa fyysiselle medialle, on käynnistänyt tuotannot uudestaan.

Pohjimmiltaan asia kuitenkin se yksi ja sama: digitaalinen tulevaisuus on kuluttajalle ja taiteelle huonompi valinta. Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla, sen parempi kaikille.
 
Se pakottaa yhtiöt hinnoittelemaan tuotteet kilpailukykyisesti. Kun fyysinen media oli ainoa paikka julkaista tuotteita, saimme enemmän rahalle vastinetta. Nyt kun konsoleilla on vain yksi markkinapaikka mistä pelejä voi ostaa, niin hinnat nousevat tasaisesti, tarjonta on heikompaa ja levitysyhtiöt tekevät kaikkensa vähentääkseen kuluttajan oikeuksia.
Digitaalinen kauppapaikka ei tarkoita, että tuotteet itsessään ovat huonompia tai parempia. Samaa bittiä se on niin levyllä kuin netin kauppapaikalla. Toki monopoliasemassa oleva digitaalinen kauppapaikka nostaa hintoja ja siten heikentää hintalaatusuhdetta, mutta se ei pakota luomaan parempia tuotteita niin kuin minä kyseisen termin ymmärrän. Eikä digitaalinen kauppapaikka ole tarjouksille immuuni, käytettyjen pelien myynnille on. Sellainen asia on tullut todettua, että fyysisten pelien hinnat ovat yhtä lailla nousseet kuten digipelien.

On vaikea uskoa, että tarjonta on digitaalisten alustojen myötä heikompaa? Yritä ostaa konsolipeliin pelkkä lisäosa levynä. Aika usein pitäisi ostaa peruspeli samalla uudestaan. Myös musiikin (ja ehkä myös leffojen?) suhteen väittäisin asian olevan toisin. Huonosti Anttilan aikoihin löytyi kaikkia haluamiani leffoja vs. nykypäivän suoratoisto.

Jos olisit tsekannut tuon linkin, niin olisit nähnyt että Does It Play tarkistaa pelit ilman day one patcheja. 93% toimii täysin alusta loppuun. Tästäkin on paljon väärää tietoa liikkeellä, joka on selkeästi osa tätä kampanjaa saada ihmiset uskomaan digitaalisen tulevaisuuden olevan väistämättömyys tai jopa pakko.
Viittauksellani ei ollut tekemistä linkkisi kanssa. Yritin sanoa, että nykyään pelit tuupataan ulos bugien kera ja niitä sitten poistellaan päivityksillä. Koskee niin fyysisiä kuin digiversioita. Onhan se niin, että jos olisi vain offline-konsolissa toimiva fyysinen peli, niin luulisi testauksen olevan huolellista ja bugien määrä vähäinen. Toisaalta silloin jää ilman peliin tehtyjä päivityksiä tai lisäosia vaille.

Itse uskon digitaalisen pelitulevaisuuden olevan väistämättömyys siksi, että kriittinen massa ihmisistä haluaa hankkia ja pelata pelinsä niin. Ei siksi, että olisi yleismaailmallinen "kampanja" tai jotkin tahot kabineteissa vetelisivät naruista siihen suuntaan. Jos ilman levyasemaa olevat pleikat jäisivät hyllyyn, niin Sony lopettaisi niiden valmistamisen. Kieltämättä tekivät ovelasti, kun tarjoavat erikseen levyasemaa. Tällä saadaan moni empijä ostamaan levyasematon versio, koska on optio hankkia asema myöhemmin. Itselläni on levyasemallinen versio.

Tässä on nyt taas eri juttuja, mutta lyhyesti: nuoret valitsevat fyysisen median ja johdolliset laitteet koska niiden laatu on parempaa ja luotettavampaa. Suoratoistojen valikoima on heikompi kuin fyysisen median, mutta siitä maksetaan enemmän silti. Onneksi suuret yhtiöt ovat alkaneet tajuta, että se ei myöskään tuota heille sellaista rahaa enää kuin he toivoisivat. Joten jopa Disney, joka väitti pitkään ettei toisi mitään Disney+ kamaa fyysiselle medialle, on käynnistänyt tuotannot uudestaan.

Pohjimmiltaan asia kuitenkin se yksi ja sama: digitaalinen tulevaisuus on kuluttajalle ja taiteelle huonompi valinta. Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla, sen parempi kaikille.
Olen eri mieltä, mutta se lienee ok. Digitaalisuus on räjäyttänyt niin pelaamisen, musiikin kuuntelun kuin leffojen katselun ajasta ja ennen kaikkea paikasta riippumattomaksi. Medioita käytetään enemmän kuin koskaan. Minusta se kertoo siitä, että näin ihmiset haluavat toimia.

Otaksun suoratoistosta maksettavan, koska sille koetaan saatavan vastinetta. Jos urheilulähetykset jätetään huomioimatta, maksan suoratoistopalveluista yli 400 euroa vuodessa. Tuossa rahassa on äänikirjat, spotify premium ja lukuisia leffa/sarja-palveluita. Saisin aivan varmasti huonommin vastinetta ostamalla noita palveluita erikseen fyysisinä tuotteina. Tuskin 1) ostaisin niin montaa tuotetta kuin olen käyttänyt suoratoistopalveluilla, 2) en tutustuisi niin moneen uuteen artikkeliin ja 3) en pystyisi käyttämään näitä tuotteita milloin ja missä haluaisin.

Fyysiset viihdemediat eivät ole mikään mörkö, joka pitäisi teilata. On ilman muuta hyvä, että tarjontaa ja vaihtoehtoja on. Silti uskon, että fyysiset mediat jäävät marginaaliin tulevaisuudessa, koska niihin ei voi liittää helppoutta ja joustavuutta. Voi olla, että myös konsolibisnes menee alaspäin ajan myötä eli pelaaminen siirtyy striimauspalveluihin eli vaikka suoraan televisioihin ohjaimen kera, mutta ilman konsolia.
 
Digitaalinen kauppapaikka ei tarkoita, että tuotteet itsessään ovat huonompia tai parempia... monopoliasemassa oleva digitaalinen kauppapaikka nostaa hintoja ja siten heikentää hintalaatusuhdetta... nykyään pelit tuupataan ulos bugien kera ja niitä sitten poistellaan päivityksillä... Onhan se niin, että jos olisi vain offline-konsolissa toimiva fyysinen peli, niin luulisi testauksen olevan huolellista ja bugien määrä vähäinen.
Sanot ettei digitaalinen tarkoita heikompia tuotteita, mutta myönnät kuitenkin että näinhän siinä kuitenkin käy. Digitaalinen mahdollistaa sen, että pelit julkaistaan keskeneräisinä ja sitten paikkaillaan vuosiakin myöhemmin. Pelaajista tehdään testaajia, jotka maksavat korkeamman hinnan tuotteesta, joka ei ole valmis ja jota he eivät omista. Sen pitäisi ketä tahansa kuluttajaa kauhistuttaa oikein urakalla.
Itse uskon digitaalisen pelitulevaisuuden olevan väistämättömyys siksi, että kriittinen massa ihmisistä haluaa hankkia ja pelata pelinsä niin. Ei siksi, että olisi yleismaailmallinen "kampanja" tai jotkin tahot kabineteissa vetelisivät naruista siihen suuntaan. Jos ilman levyasemaa olevat pleikat jäisivät hyllyyn, niin Sony lopettaisi niiden valmistamisen. Kieltämättä tekivät ovelasti, kun tarjoavat erikseen levyasemaa. Tällä saadaan moni empijä ostamaan levyasematon versio, koska on optio hankkia asema myöhemmin. Itselläni on levyasemallinen versio.
PlayStation 5:sen myydyin versio on ollut levyasemallinen laitos, jota on myyty alusta pitäen reilusti enemmän kuin pelkästään digitaalista. Silti Sony puskee nyt Pro mallia vain digitaalisena, johon voi ostaa erikseen levyasemallisen version. Xbox otti tietoisesti käyttöön heikomman blu-rayn, jotta voisi perustella ettei pelejä saa mahtumaan levylle ja on parempi vaan ostaa ne digitaalisena (heidän yksityisestä kaupasta ja heidän ehdoilla). Tämä oli vastauksena säädökselle, että pelien pitää olla aluevapaita, jolloin pelaajat voisivat ostaa ne mistä tahansa. Nyt kun Xbox ja PlayStation kontrolloivat omaa digitaalista kauppaansa, niin pelien digitaalisia hankintoja eri maista suljetaan jatkuvalla syötöllä. Steam otti tästä jo ison askeleen eteenpäin ja sulki kaikki eri maista hankitut julkaistu aluerajoitusten taakse.

Tämä on sama asia kuin puhelimien keinotekoinen heikentäminen. Apple näki, että he voivat pakottaa kuluttajat ostamaan langattomia kuulokkeita, jos he poistavat kuulokepaikan puhelimesta. Kun luotiin illuusio siitä, että mitään ei ole tehtävissä, niin tavallinen kuluttaja ei tajua miten pahasti heitä huijataan. Muut seurasivat perässä ja nyt maksetaan enemmän heikommista laitteista ja siihen vielä päälle erikseen heikommista kuulokkeista, jotka hajoavat helpommin ja tuottavat enemmän saastetta kuin edeltäjänsä.

Pelien suhteen tilanne on sama. Ennen pelaajat maksoivat valmiista tuotteesta, jonka he omistivat. He saattoivat tilata sen ulkomailta ja nauttia erikoispainoksesta, jos niin teki mieli. Nyt maksetaan enemmän digitaalisesta painoksesta, joka ei ole valmis ja jolla ei ole jälleenmyntiarvoa. Vuokrapalvelut luovat illuusion siitä, että saadaan enemmän kunhan vaan kuluttaa enemmän, mutta se tekee hallaa vain peleille. Useat kehittäjät ovat valittaneet tästä, että pelien vuokrauspalvelut kuten Game Pass on tehnyt vaikeampaa saada omia tuotteita näkyville. Se puolestaan johtaa pienten putiikkien kuten Limited Runin nousuun, joiden kasvu tulee voimistumaan entisestään kun AAA-tuotannot hajoavat omaan mahdottomuuteensa ja pienemmän budjetin tuotannot vahvistuvat entisestään.

Noihin muihin juttuihin en lähde mukaan, koska ne ovat esoteerisia keskusteluja taiteen arvosta ja kertakäyttökulttuurista, jotka eivät kuulu tähän ketjuun.
 
Digitaalinen mahdollistaa sen, että pelit julkaistaan keskeneräisinä ja sitten paikkaillaan vuosiakin myöhemmin.

Mielestäni siinä aika selkeästi sanottiin, että se netti on mahdollistaja sille, että peli on helppo päivittää vs jos olisi offline only konsoleita, joiden kohdalla tosiaan pitäisi paketista tulla paljon vahvemmin testattu tuote - koska sitä ei voisi päivittää netin yli.

Tähän myös itse voin kompata helposti. Silloin kun nettiä ei vielä ollut, niin peleissä oli vähemmän bugeja. Mikään digitaalisen kaupan syy se ei kuitenkaan ole, että nykyään niitä bugeja on. Pelit ovat luonnollisesti vähän myös monimutkaisempia kuin ennen nettiä, mutta onhan se tosiaan myös ihan normaalia näitä patcheja latailla. Myös siis silloinkin kun on ostanut sen pelinsä kotelon kanssa.

Apple näki, että he voivat pakottaa kuluttajat ostamaan langattomia kuulokkeita, jos he poistavat kuulokepaikan puhelimesta.

Nyt on kyllä melkoista. Itse en omista Applen puhelinta, mutta en myöskään mielelläni enää 2024 myöskään kanna mukana langallisia kuulokkeita, enkä myöskään käytä langallisia kuulokkeita töissä.

Onko tämä langalliset vs langattomat kuulokkeet siis ihan oikea taisto internetin syvässä päässä vai vain sinun oma kuvitelma?
 
Mielestäni siinä aika selkeästi sanottiin, että se netti on mahdollistaja sille, että peli on helppo päivittää vs jos olisi offline only konsoleita, joiden kohdalla tosiaan pitäisi paketista tulla paljon vahvemmin testattu tuote - koska sitä ei voisi päivittää netin yli.

Tähän myös itse voin kompata helposti. Silloin kun nettiä ei vielä ollut, niin peleissä oli vähemmän bugeja. Mikään digitaalisen kaupan syy se ei kuitenkaan ole, että nykyään niitä bugeja on. Pelit ovat luonnollisesti vähän myös monimutkaisempia kuin ennen nettiä, mutta onhan se tosiaan myös ihan normaalia näitä patcheja latailla. Myös siis silloinkin kun on ostanut sen pelinsä kotelon kanssa.



Nyt on kyllä melkoista. Itse en omista Applen puhelinta, mutta en myöskään mielelläni enää 2024 myöskään kanna mukana langallisia kuulokkeita, enkä myöskään käytä langallisia kuulokkeita töissä.

Onko tämä langalliset vs langattomat kuulokkeet siis ihan oikea taisto internetin syvässä päässä vai vain sinun oma kuvitelma?
Käydään keskustelua sitten kun tämä hyökkäävä asenne on kuopattu.
 
On vaikea uskoa, että tarjonta on digitaalisten alustojen myötä heikompaa? Yritä ostaa konsolipeliin pelkkä lisäosa levynä. Aika usein pitäisi ostaa peruspeli samalla uudestaan. Myös musiikin (ja ehkä myös leffojen?) suhteen väittäisin asian olevan toisin. Huonosti Anttilan aikoihin löytyi kaikkia haluamiani leffoja vs. nykypäivän suoratoisto.

En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta näin leffafriikkinä täytyy olla vankasti eri mieltä. Suoratoiston valikoimahan on nimittäin oikeasti elokuvapuolella varsin kehno, ainakaan jollei lähde esim. Netflixin eri maiden versioiden VPN-kikkailuun (mikä ei TV:ssä toimi). Ellet sitten tarkoittanut elokuvien digitaalisia kauppa- tai vuokrapaikkoja kuten Apple, josta voi toki yhtä lailla "ostaa" tai vuokrata melkein samaa mitä saisi levylläkin.

Kulttileffoja bluray:nä tai 4K:lla tulee ainakin itse ostettua todella paljon, jopa enemmän kuin pelejä; etenkin näiltä asiaan vihkiytyneiltä brittiläisiltä laatumerkeiltä kuten Arrow Video. Julkaisevat nykyään myös todella hienoja paketteja uusilla kansitaiteilla, julisteilla yms. oheistilpehöörillä.
 
Käydään keskustelua sitten kun tämä hyökkäävä asenne on kuopattu.

Tehdään näin :D

Noin yleisesti ei kannata ihan kaikessa nähdä sen suurempia salaliittoja. Esimerkiksi nyt ne langattomat kuulokkeet ovat nousseet suosioon ihan vaan olemalla kuluttajalle sopiva tuote, eikä siksi, että joku pahuuden salaliitto olisi ne pakottanut meille.
 
Tehdään näin :D

Noin yleisesti ei kannata ihan kaikessa nähdä sen suurempia salaliittoja. Esimerkiksi nyt ne langattomat kuulokkeet ovat nousseet suosioon ihan vaan olemalla kuluttajalle sopiva tuote, eikä siksi, että joku pahuuden salaliitto olisi ne pakottanut meille.
Kuten sanottu, jos meinaat tuolla tavalla käyttäytyä ja puhua, niin turha odottaa mitään keskustelua aiheesta.
 
Sanot ettei digitaalinen tarkoita heikompia tuotteita, mutta myönnät kuitenkin että näinhän siinä kuitenkin käy. Digitaalinen mahdollistaa sen, että pelit julkaistaan keskeneräisinä ja sitten paikkaillaan vuosiakin myöhemmin. Pelaajista tehdään testaajia, jotka maksavat korkeamman hinnan tuotteesta, joka ei ole valmis ja jota he eivät omista. Sen pitäisi ketä tahansa kuluttajaa kauhistuttaa oikein urakalla.
Nyt taisit ymmärtää väärin. Oleellista on erottaa fyysinen tuote, jota käytetään offline ja fyysinen tai digitaalinen tuote, jota käytetään nettiyhteydellä olevassa laitteessa. Nimittäin fyysisen levyn omistajat nauttivat patcheista aivan samaan tapaan kuin digiversion ostavat. Jos nykypäivän tuote on buginen, on se sitä niin levyllä kuin diginä.

Jos pitäisi valita, että:
1) ostanko offline-pelikonsolin, jonka pelit olisi huolella testattu (ei päivitysmahdollisuutta)
tai
2) nettiyhteydessä olevan konsolin patcheineen, päivityksineen, lisäosineen ja kotisohvalta käytettävine pelikauppoineen

Valinta on minulle selvä. Näen nettiyhteydellisessä pelikonsolissa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

PlayStation 5:sen myydyin versio on ollut levyasemallinen laitos, jota on myyty alusta pitäen reilusti enemmän kuin pelkästään digitaalista. Silti Sony puskee nyt Pro mallia vain digitaalisena, johon voi ostaa erikseen levyasemallisen version.
...
Nyt kun Xbox ja PlayStation kontrolloivat omaa digitaalista kauppaansa, niin pelien digitaalisia hankintoja eri maista suljetaan jatkuvalla syötöllä.
Ymmärtääkseni pelimyynnistä digitaalisten pelien osuus on merkittävä eli vaikka levyasemallista myydään enemmän, niin digi maistuu. Siitä olen samaa mieltä, että konsolikaupat pitää vapauttaa.

Tämä on sama asia kuin puhelimien keinotekoinen heikentäminen. Apple näki, että he voivat pakottaa kuluttajat ostamaan langattomia kuulokkeita, jos he poistavat kuulokepaikan puhelimesta. Kun luotiin illuusio siitä, että mitään ei ole tehtävissä, niin tavallinen kuluttaja ei tajua miten pahasti heitä huijataan. Muut seurasivat perässä ja nyt maksetaan enemmän heikommista laitteista ja siihen vielä päälle erikseen heikommista kuulokkeista, jotka hajoavat helpommin ja tuottavat enemmän saastetta kuin edeltäjänsä.
Mielestäni suuntaus on ollut hyvä. Minulta on mennyt kaksi kuulokeliitäntää rikki, koska puhelimessa ne joutuvat rasitukselle. Langattomat kuulokkeet ovat tänä päivänä oikein hyvälaatuisia ja paaaaljon käytännöllisempiä kuin liittää kuulokkeet analogisesti luuriin. Minusta perustelusi ei ole muutenkaan kestävä. En näe, että kuulokkeet ovat heikompia kuin ennenkään ellei osta halpaa sontaa (jota on tarjottu sitten c-kasettien).

Pelien suhteen tilanne on sama. Ennen pelaajat maksoivat valmiista tuotteesta, jonka he omistivat. He saattoivat tilata sen ulkomailta ja nauttia erikoispainoksesta, jos niin teki mieli. Nyt maksetaan enemmän digitaalisesta painoksesta, joka ei ole valmis ja jolla ei ole jälleenmyntiarvoa. Vuokrapalvelut luovat illuusion siitä, että saadaan enemmän kunhan vaan kuluttaa enemmän, mutta se tekee hallaa vain peleille. Useat kehittäjät ovat valittaneet tästä, että pelien vuokrauspalvelut kuten Game Pass on tehnyt vaikeampaa saada omia tuotteita näkyville. Se puolestaan johtaa pienten putiikkien kuten Limited Runin nousuun, joiden kasvu tulee voimistumaan entisestään kun AAA-tuotannot hajoavat omaan mahdottomuuteensa ja pienemmän budjetin tuotannot vahvistuvat entisestään.
Tästä olen samaa mieltä pl. mainintasi ei-valmiista digitaalisesta painoksesta, koska se koskee fyysistä levyä myös. Jälleenmyyntiarvo on toki nolla.
Paras olisi, kun Xboxin ja Pleikan digitaaliset kauppapaikat avattaisiin pakolla. Sen jälkeen niin pelikehittäjät, myyjät kuin kuluttajat voisivat entistä helpommin päättää, mitä julkaisumuotoa tukevat.

En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta näin leffafriikkinä täytyy olla vankasti eri mieltä. Suoratoiston valikoimahan on nimittäin oikeasti elokuvapuolella varsin kehno, ainakaan jollei lähde esim. Netflixin eri maiden versioiden VPN-kikkailuun (mikä ei TV:ssä toimi). Ellet sitten tarkoittanut elokuvien digitaalisia kauppa- tai vuokrapaikkoja kuten Apple, josta voi toki yhtä lailla "ostaa" tai vuokrata melkein samaa mitä saisi levylläkin.
Kiitos selvennyksestä! Tarkoitin suoratoistopalveluita. Uusimmassa Mikrobitissä taisi olla vertailu näistä suoratoistopalveluista. Tarjonnan osalta heikoimmalla oli vaatimattomat 168 nimikettä (Britbox) ja laajimmalla 6548 (Netflix). Toki paljon laajasti leffoja hamuava joutuu käyttämään isoa määrää palveluita, jotta tarpeet tulee täytettyä.
 
Paras olisi, kun Xboxin ja Pleikan digitaaliset kauppapaikat avattaisiin pakolla. Sen jälkeen niin pelikehittäjät, myyjät kuin kuluttajat voisivat entistä helpommin päättää, mitä julkaisumuotoa tukevat.

Tämä olisi kyllä alalle mielenkiintoinen suunta, kun se fyysinen konsoli ei enää olisikaan kaupallisesti niin kiinnostava tuote, jos sitä aidattua ja suojeltua kauppapaikkaa ei enää saisi yksinoikeudella pyörittää. Tähän suuntaan puhelimilla ollaan tosiaan menossa, enkä ihmettele, jos konsolit seuraa perässä jollain tasolla. Matka sinne on kuitenkin todella pitkä, tai siltä se juuri nyt ainakin tuntuu.

En näe, että kuulokkeet ovat heikompia kuin ennenkään ellei osta halpaa sontaa (jota on tarjottu sitten c-kasettien).

Tämä langalliset vs langattomat kuulokkeet on kyllä erikoinen sivujuonne ollut tähän keskusteluun. En ollut koskaan ennen tätä keskustelua kuullutkaan, että joku olisi tässäkin löytänyt jonkun viekkaan juonen taustalta.

Ehkä se joillekin ihmisille on vaan helpompi nähdä salaliittoja joka puolella kuin uskoa, että heidän oma näkemys ei ole ainoa oikea näkemys - tai edes kovin yleinen näkemys.
 
Ylös Bottom