Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Mulla toistaseks tullut kaikki spessuversiot mintti kuntoisina, en tiie vaikuttaako ku tilaa suomen nettikaupoist? Ku ei pyöri siel maailmalla, tosin jostain maailmaltaha ne suomeenki tulee. Aina niiden kans saa kyl vähän jännittää tuleeko ihan lehtikaalina perille. Muistan ne kauhukuvat TLOU Part 1 spessuversiot maailmalla kun tyypit sai ne siinä kunnossa perille ku ois auton perässä vedetty.
 
Fyysinen on arjen halpoja mutta mielyttäviä kiksejä kun odotat julkasupäiväks postia kun lapsi lelua, tai käyt hakee kauppareissun yhteydes liikkeestä kotelon.
Myös se selailu on ihan oma juhlansa. Varsinkin jos sattuu kauppaan, missä pääsee ihastelemaan vanhempien pelien upeita kansitaiteita. Siinä on jotain ihan erilaista päästä hypistelemään erikoisversioita ja kirjaimmellisesti punnitsemaan, mikä peleistä lähtee mukaan.
 
Myös se selailu on ihan oma juhlansa. Varsinkin jos sattuu kauppaan, missä pääsee ihastelemaan vanhempien pelien upeita kansitaiteita. Siinä on jotain ihan erilaista päästä hypistelemään erikoisversioita ja kirjaimmellisesti punnitsemaan, mikä peleistä lähtee mukaan.

Vuosikausia sitten, vielä pienemmällä paikkakunnalla Suomessa asuessa kun paikallisesta löysi vain sen änärin ja uusimman gta:n, tämä oli juuuri se paras hetki. Käyskennellä ulkopaikkakuntalaisessa peliliikkeessä, ja hypistella koteloita, joista lopulta pari valikoitui mukaan. Sama fiilis löytyy levykauppaan mennessä. Ymmärrän kyllä digin helppouden viehätyksen, mutta ei siinä koskaan ole itselleni sitä samaa taikaa kuin fyysisessä.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ole vuosiin enää hankkinut levyversoita, kun en näe niille oikeastaan mitään etua tai arvoa muuta kuin keräilijöille ja ovat nykyaikana oikeastaan vain turhaa roskaa. Tietty se käytettyjen pelien kauppa siinä ohessa on poistunut, mutta se on ihan ok kun hiukan odottamalla peli kuin peli löytyy kuitenkin alesta.
 
Hanurini painaa vuosi vuodelta enemmän ja konsoli on ainakin 4m päässä sohvalta. Digin paras ja minulle tärkein ominaisuus, kun ei tarvitse levykelkkaa kuluttaa. Toisena sitten muovin määrän vähentäminen.

Saisipa digipelejä vuokrattua konsolille alemmalla hinnalla. Esim. AC Mirage 1kk 14,90€.
 
Mulla toistaseks tullut kaikki spessuversiot mintti kuntoisina, en tiie vaikuttaako ku tilaa suomen nettikaupoist? Ku ei pyöri siel maailmalla, tosin jostain maailmaltaha ne suomeenki tulee. Aina niiden kans saa kyl vähän jännittää tuleeko ihan lehtikaalina perille. Muistan ne kauhukuvat TLOU Part 1 spessuversiot maailmalla kun tyypit sai ne siinä kunnossa perille ku ois auton perässä vedetty.
Ihan suomalaisista kaupoista ne murjotut on tilattu. Gigantista oli ainakin yksi ja toinen joko Konsolinetistä tai VPD:stä.

Ulkomailta tilailen lähinnä perusversioita ja muuta sellaista, jonka olettaa kestävän toimituksen.

Ja ainakin Gigantin kama tulee joka tapauksessa pitkälti Suomen ulkopuolelta.

Hanurini painaa vuosi vuodelta enemmän ja konsoli on ainakin 4m päässä sohvalta. Digin paras ja minulle tärkein ominaisuus, kun ei tarvitse levykelkkaa kuluttaa. Toisena sitten muovin määrän vähentäminen.
Liekö oma hanuri sitten pysynyt niin kevyenä juuri sen vuoksi että pari kertaa kuukaudessa pitää vaihtaa toinen peli asemaan :D

Ei tuosta ainakaan omalla pelityylillä kauheasti lisäliikuntaa saa mutta tietysti jos pelaa jatkuvasti eri pelejä niin ymmärrän minkä edun digistä saa. Minä vaihdan peliä sitten kun se aiempi on pelattu niin pitkälle että kyllästyttää tai on kaikki trophyt/achievementit kerätty.

Toki Game Passin pelejä pelailen ohessa ja onhan se kiva ettei niitä varten tarvitse mitään kamaa vaihtaa konsoliin. Olkoonkin että monet niistä parhaista haluaisin silti fyysisinä kokoelmiini.

Saisipa digipelejä vuokrattua konsolille alemmalla hinnalla. Esim. AC Mirage 1kk 14,90€.
Game Passit ja verrokit pääsee jo aika lähelle mutta eipä sieltä tosiaan kaikkea saa.

Jos muuten joku vuokraushommeli joskus tulee niin sitä vähemmän ne julkaisijat niitä (digi)pelejään haluaa kirjastolainaukseen antaa.
 
Täs ei oo nyt tarkoitus leimata tai mitää semmosta, mutta kyllä se hanuri saa aika painava olla tyyliin 300kg mitä näkee jenkkien laihdutusohjelmissa jossa valas makaa sängyllä ja sitä syötetään ja sit ulos viedes pitää käyttää nosturia. Ei se levyn vaihtaminen ole nyt mikään kun peltotöissä olis, tietenkin jos pelaa 5min välein eri pelejä 10min kerrallaa nii ehkä se digi on sit ratkaiseva vaihtoehto. Ittel kun se kiekko pysyy siel konees viikkoja tai jopa kuukausia tai ehkä välis käy ulkona ku käy vaikka ajaa GT7 time trialeita ym.

:p
 
Täs ei oo nyt tarkoitus leimata tai mitää semmosta, mutta kyllä se hanuri saa aika painava olla tyyliin 300kg mitä näkee jenkkien laihdutusohjelmissa jossa valas makaa sängyllä ja sitä syötetään ja sit ulos viedes pitää käyttää nosturia. Ei se levyn vaihtaminen ole nyt mikään kun peltotöissä olis, tietenkin jos pelaa 5min välein eri pelejä 10min kerrallaa nii ehkä se digi on sit ratkaiseva vaihtoehto. Ittel kun se kiekko pysyy siel konees viikkoja tai jopa kuukausia tai ehkä välis käy ulkona ku käy vaikka ajaa GT7 time trialeita ym.

:p
Ei onneksi ole ahteri sitä luokkaa. Laiskuus se lisää virtuaalipainoa. Sekin on totta, että levyn vaihto on jonkin verran peltotöitä helpompaa. Lähinnä ensimmäisen maailman ongelmasta on osaltani kyse.

Korniahan tämä valitukseni levyn vaihtamisesta on, kun toisaalta tulee kyykättyä yli oman painon verran harteilla pitkiäkin sarjoja salihommissa.
 
Juu kyl mä sen verran kekkasin et tää on enemmänki "first world problem". Kyl sitä itekki salil kyykkää mut sit ku istuu sohvalla pelaamas tai mitä tahansa, pitää olla homma niin laiskaa kun vaa mahollista.
 
Kyl mul on vaffa tunne mitä Jlunen jo sanoiki et ku saadaa sieltä kakun päältä pelkästään diginä kaikki suurimmat massit mikäli tää ny on myyntimenestys, sit ku myynnit hiljenee nii boostataan sitä fyysisellä julkasulla joskus.
 
Kyllähän fyysinen levy myy edelleen ihan pirun hyvin, ei niitä levyjä ihan muuten vain paineta.

2021 lopulla oli tilanne että 51% peleistä ostettiin playstationilla fyysisenä ja veikkaan että luku on isompi jos yhtälöstä poistetaan digitarjoukset ja katsotaan vain täysihintaisia pelejä.

 
Alan Wake 2:n digijulkaisu sai taas miettimään näitä ikuisuusteemoja, varsinkin kun tekijöiden perustelut fyysisen julkaisun tiputtamiselle tuntuvat koko ajan epäloogisemmalta. Kuluvan vuoden loppuun toinen massiivinen julkaisu, joka jää ainakin ilman paikallista levyjulkaisua. Baldur's Gate 3 on toinen peli, joka menee vielä samaan kategoriaan myöhäisen japanijulkaisunsa kanssa.

Itsestäni tuntuu jopa hieman venytetyltä ilmaisulta puhua ostamisesta, kun puhutaan digitaalisista tuotteista niiden yleisimmässä muodossaan. Eli käytännössä jonkinlaisen drm-ratkaisun sisältävistä tuotteista. PC-puolella muutamia poikkeuksia löytyy, tunnetuimpana niistä varmaankin gog.com. Jos ja kun tässä saivarrellaan, niin täsmällisemmältä ilmaukselta kuulostaisi käyttöoikeuksien vuokraus. Kuitenkin se mitä tuossa tapahtuu on se, että maksat summan x, jonka jälkeen tuote toimii palveluntarjoajan ehdoilla ajan y.

Ymmärrän kyllä puheet siitä, että myös fyysisten pelien osalta puhutaan käyttöoikeuksista eikä niinkään aidosta vapaudesta käyttää tuotetta haluamallaan tavalla, mutta käytännössähän erot digitaaliseen jakeluun tulevat juuri siinä. Fyysinen, verkkoyhteyttä kaipaamaton julkaisu on kuin aikakapseli tietyltä aikakaudelta. Kymmeniäkin vuosia vanhat pelit toimivat täsmälleen siinä muodossaan kuin julkaisunkin aikoihin. Ei tarvitse pelätä sitä, että umpeutuuko jokin artistin tai tuotemerkin lisensointisopimus, jonka seurauksena pelin musiikkivalikoima muuttuisi. Ei tarvitse myöskään pelätä aikansa totuusministeriön virkamiesten vaikutusta pelin sisältöön jälkikäteen. Levy tai moduuli on käytännössä aidosti sinun, eikä sitä vie sinulta kukaan tahtomattasi ilman että syyllistyy rikokseen. Halutessasi voit käyttää levyä vaikka kahvikupin alusena.

On mukava nähdä, että PS5:n omistajille on ainakin pari vuotta sitten kelvanneet fyysiset julkaisut erinomaisesti. Surullista puolestaan on todeta ensimmäisen päivän korjaustiedostojen yleistyminen ja puolityhjien levyjen myyminen kuluttajille fyysisinä julkaisuina. Tätä ei paljoa helpota se tieto, ettei Sony ollut ensimmäisenä polkemassa kuluttajia kohti digital only-maailmaa. Jokainen konsolivalmistaja odottaa ja pyrkii samaan suupieliään lipoen. Palveluntarjoajille tilanne olisi unelmien täyttymys, kun kuluttaja ei voisi enää ostaa peliään kirpputorilta, vaan ainoa paikka pelien hankintaan olisi konsolien oma, kilpailua vailla olevan digitaalinen kauppapaikka.

Tässä häviävän taistelun pölypilvessä on onneksi hopeinen reunus. Siinä vaiheessa kun fyysinen pelimedia kuolee ja samalla FOMO uusia pelejä kohtaan, käännyn pelihyllyni puoleen ja teen vihdoinkin aikamatkan menneisyyteen, parempiin aikoihin.
 
Alan Wake 2 on puhdas tarinavetoinen yksinpeli, jonka 'käyttöikä' lienee suurimmalle osalle pelaajista yksi läpipeluu, maksimissaan kaksi. Veikkaanpa, että yksi syy pelkälle digijulkaisulle on eteenpäin myynnin tai lainaamisen kitkeminen. Digiversiota kun ei voi käytännön tasolla oikein lainata kaverille, tai myydä foorumilla tai huutokaupassa eteenpäin. Näin jokainen, joka pelin haluaa itse pelaten kokea, joutuu sen ostamaan julkaisijan määrittelemään hintaan. Julkaisun lähellä täyteen hintaan ja myöhemminkin alennushinta menee suoraan julkaisijalle ja tekijöille.

Tietysti on ihan oikein, että tekijät saavat työstään palkan ja pelin tekemiseen sijoittaneet sijoituksistaan tuottoa/voittoa, mutta kyllähän tuollainen menettely silti asiakasta kohtaan on vähän niin ja näin. Potentiaalisella ostajalla on normaalia vähemmän mahdollisuuksia hintakilpailuttaa ostostaan ja jälleenmyyntiarvo on puhdas nolla.

Tekijät ja julkaisija todennäköisesti haluavat tehdä mahdollisimman vaikeaksi sen skenaarion, että yhdellä kopiolla pelistä voisi nauttia useampikin eri pelaaja. Sen toki ymmärtää tekijöiden vinkkelistä, he haluavat tietysti pelistään mahdollisimman hyvän tuoton, mutta ostajana ja asiakkaana tuollaista menettelytapaa on hankala tukea.
 
Alan Wake 2 on puhdas tarinavetoinen yksinpeli, jonka 'käyttöikä' lienee suurimmalle osalle pelaajista yksi läpipeluu, maksimissaan kaksi. Veikkaanpa, että yksi syy pelkälle digijulkaisulle on eteenpäin myynnin tai lainaamisen kitkeminen. Digiversiota kun ei voi käytännön tasolla oikein lainata kaverille, tai myydä foorumilla tai huutokaupassa eteenpäin. Näin jokainen, joka pelin haluaa itse pelaten kokea, joutuu sen ostamaan julkaisijan määrittelemään hintaan. Julkaisun lähellä täyteen hintaan ja myöhemminkin alennushinta menee suoraan julkaisijalle ja tekijöille.

Tietysti on ihan oikein, että tekijät saavat työstään palkan ja pelin tekemiseen sijoittaneet sijoituksistaan tuottoa/voittoa, mutta kyllähän tuollainen menettely silti asiakasta kohtaan on vähän niin ja näin. Potentiaalisella ostajalla on normaalia vähemmän mahdollisuuksia hintakilpailuttaa ostostaan ja jälleenmyyntiarvo on puhdas nolla.

Tekijät ja julkaisija todennäköisesti haluavat tehdä mahdollisimman vaikeaksi sen skenaarion, että yhdellä kopiolla pelistä voisi nauttia useampikin eri pelaaja. Sen toki ymmärtää tekijöiden vinkkelistä, he haluavat tietysti pelistään mahdollisimman hyvän tuoton, mutta ostajana ja asiakkaana tuollaista menettelytapaa on hankala tukea.
En usko tuohon eteenpäin myymiseen kitkemiseen hetkeäkään, kyse on niin pienestä markinaalista jos verrataan siihen mitä levyn myynti tuottaisi. Ehkä Epic otti tässä varman päälle ja piti pelin digitaalisena jotta kulut saatiin painettua alemmas ja kyseessä on muutenkin PC puolen tekijät niin digitaalinen on siinäkin mielessä ehkä luonteva heille.
 
Ehkä Epiciä ei vain kiinnosta tavoitella marginaaleja, kuten pelinkeräilijöitä.
Vaikea uskoa että ovat edes miettineet pelinkeräilijöitä miltään kantilta. Siellä on vain mietitty miten tienata helpoiten ja varmimmin rahaa.

Tosin ainakin omalta osaltani voin sanoa että nyt ei tule kuin hiluja kun fyysisestä olisin hankkinut ennakkotilattuna jonkun erikoisversion. Enkä olisi todellakaan laittanut eteenpäin ikinä. En myy edes perusversioita peleistäni. Ainoastaan tuplakappaleet, joita voi tulla kun/jos päivittää pelin gotyksi tai seuraavan sukupolven versioksi. Tosin minulla on Last of Us sekä PS3- että PS4-versiona tallessa eli en minä yleensä myy myöskään sen tyylisiä "tuplakappaleita". Samoin löytyy PS2-originaali ja PS4-remake Shadow of the Colossuksesta.

Mutta niin, kai ne sitten siellä ajattelevat että niitä pelien - ja varsinkin yksinpelin - halvalla ja käytettynä ostajia on niin paljon että pitää niiden vuoksi pitäytyä pelkässä digissä.
 
En usko tuohon eteenpäin myymiseen kitkemiseen hetkeäkään, kyse on niin pienestä markinaalista jos verrataan siihen mitä levyn myynti tuottaisi. Ehkä Epic otti tässä varman päälle ja piti pelin digitaalisena jotta kulut saatiin painettua alemmas ja kyseessä on muutenkin PC puolen tekijät niin digitaalinen on siinäkin mielessä ehkä luonteva heille.
Fyysisen levyn marginaali on silti tarpeeksi merkittävä, että peliyhtiö saa siitä hyvän voiton. Epic on vuosia puhunut siitä, että haluavat eroon fyysisestä mediasta juurikin myynnin vuoksi. Yhtiöiden tavoite on jatkuva kasvu, eikä sellainen onnistu jos pelaajat ostavat käytettyjä tai lainaavat kaverilta. Tämä nähtiin studioiden ahneudessa, kun halusivat tappaa DVD ja Blu-Ray markkinat, vaikka ne olivat todistetusti valtaisa osa elokuvien tuotosta.
 
Ihan kiva nähdä Alan Waken myynneissä että tuottaako tuo digitaalinen uhkapeli mitään hedelmää, kuinka monta potentiaalista ostajaa jää rannalle fyysisen kopion puutteen takia. Se on kuitenkin fakta että ei ne muut julkaisijat huvikseen niitä levyjä paina myyntiin.

Tämä Alan Wake 2 on nyt tavallaan vähän syyttä eturintamassa puskemassa kuluttajien asioita alaspäin, mikä on mielestäni sääli.

Jopa Alan Wake remasterista löytyy fyysinen kopio, sitten itse 2 osasta ei.
 
Tämä Alan Wake 2 on nyt tavallaan vähän syyttä eturintamassa puskemassa kuluttajien asioita alaspäin, mikä on mielestäni sääli.

Tämäpä juuri. Asian irvokkuutta jokseenkin lisää se, että kaikkea muuta tauhkaa kyllä kaupataan pelin nimellä. Termospulloja ja vaatteita on tarjolla, muttei vahingossakaan sitä mitä ihmiset oikeasti haluaisivat: Peliä levyllä.
 
Ylös Bottom