Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Vähän tässä digi vs fyysinen-väännössä aiheuttaa hankaluutta myös se, että mielestäni usein on kyse aika merkittävästikin eri tuotteesta. Jos siis vertaillaan ihan oikeaa fyysistä julkaisua, jossa ei ole kytköksiä palveluntarjoajan palvelimeen ym. Streamauspalvelut puolestaan menevät vielä kauemmaksi, kun käyttöoikeus häviää heti kun lopetat maksamasta. Fyysisellä medialla "kilpailevia kauppapaikkoja" on käytännössä rajaton määrä aina kirpputoreista ja verkkokaupoista serkun kaimaan, jolloin sopiva hintataso voi löytyä hyvinkin laajalta rintamalta. Digikaupassa olet jumissa juuri siellä tai vaihtoehtoisesti otat riskin jonkun puolalaisen kuorma-auton lavalta tippuneen koodin kanssa.

Digikauppapaikat ja erityisesti streamauspalvelut ovat tietenkin palveluntarjoajien märkä päiväuni. Niissä kuluttaja on täysin sen tarjonnan armoilla sekä vuokraus/ostohetkellä että sen jälkeen. Musiikkilisenssi päättyi suosikkipelistäsi? Eipä hätää, otetaan ne pois sun digiversiosta. Fyysiseen versioon kajoaminen jälkikäteen vaatisi kuitenkin sen pari gorillaa ovelle. En ymmärrä, että miksi niin moni pelaaja on niin halukas ampumaan koko harrastusta polveen ilmeisesti pelkän käyttömukavuuden tms. vuoksi.

Streamaus/kausimaksullisten palveluiden ongelmana on lisäksi se, että maksamalla kuukausimaksua tuet myös kaikkea sitä skeidaa, johon et normaalisti sijoittaisi senttiäkään. Mieluummin sitä laittaa euronsa suoraan siihen tuotteeseen, joka ne syystä tai toisesta ansaitsee.
 
Eli olemme tismalleen samaa mieltä tästä asiasta. Kilpaillussa ympäristössä digitalisuus laskee hintoja, mutta yksinoikeusstoret ovat pääblokkeri miksi digitaalisuus ei laske hintoja konsoleilla. Toki digitaaliset striimipalvelut voi nähdä myös hintaa laskevana.

Yksinoikeusstoren maailmassa on oikeastaan hinnoittelulle yhdentekevää, onko kyseessä fyysinen tai digipeli. Fyysisille peleille on kyllä käytettyjen markkinat, joten loogisempaa olisi, että digipeli myytäisiin halvemmalla. Ilmeisesti lasketaan sen varaan, että digipeli on helpompi (ei tarvi vaihtaa levyä kun vaihtaa peliä) ja/tai ostaa vaan muutaman pelin, jolloin satasta halvempi puhtaan digikonsolin hinta tuntuu perustellulta.
Samaa mieltä. Digitaalisuus ei itsessään laske tai nosta hintoja, vaan kilpailun vähyys. Konsolien omat kauppapaikat ovat aivan äärimmäisen tärkeä tulonlähde alustojen omistajille, joten olisi hullua jos tuosta luopuisivat. Ja niin kauan kuin on vain yksi kauppapaikka josta ostaa pelit diginä, niin oikeaa hintakilpailua ei synny. Ei edes silloin vaikka pelien latauskoodeja voi ostaa muualta.

Kuukausimaksulliset palvelut sumentavat tätä rajaa aika paljonkin. Tällaiset palvelut ovat elokuvien ja musiikin maailmassa näyttäneet sen, että suurelle massalle omistaminen ei ole niin tärkeää kuin viihteestä nauttiminen. Itseasiassa ovat näyttäneet sitä jo pelienkin maailmassa, vaikka eivät niin vallalla olekaan kuin edellä mainituissa.

Pelaajamassa on myös osoittanut sen, että vaikka digipelien hinnat ovat kalliimpia, niin niiden pariin silti kallistutaan - jopa 80 prosenttisesti. Näin ollen alustajan omistajilla tai oikeastaan yhdelläkään julkaisijalla ei ole mitään motiivia laskea digipeliensä ohjevähittäishintoja. Menevät kaupaksi nytkin paremmin tai vähintään yhtä hyvin kuin fyysiset versiot (pois lukien ehkä Nintendo).
 
Vähän tässä digi vs fyysinen-väännössä aiheuttaa hankaluutta myös se, että mielestäni usein on kyse aika merkittävästikin eri tuotteesta. Jos siis vertaillaan ihan oikeaa fyysistä julkaisua, jossa ei ole kytköksiä palveluntarjoajan palvelimeen ym. Streamauspalvelut puolestaan menevät vielä kauemmaksi, kun käyttöoikeus häviää heti kun lopetat maksamasta. Fyysisellä medialla "kilpailevia kauppapaikkoja" on käytännössä rajaton määrä aina kirpputoreista ja verkkokaupoista serkun kaimaan, jolloin sopiva hintataso voi löytyä hyvinkin laajalta rintamalta. Digikaupassa olet jumissa juuri siellä tai vaihtoehtoisesti otat riskin jonkun puolalaisen kuorma-auton lavalta tippuneen koodin kanssa.

Digikauppapaikat ja erityisesti streamauspalvelut ovat tietenkin palveluntarjoajien märkä päiväuni. Niissä kuluttaja on täysin sen tarjonnan armoilla sekä vuokraus/ostohetkellä että sen jälkeen. Musiikkilisenssi päättyi suosikkipelistäsi? Eipä hätää, otetaan ne pois sun digiversiosta. Fyysiseen versioon kajoaminen jälkikäteen vaatisi kuitenkin sen pari gorillaa ovelle. En ymmärrä, että miksi niin moni pelaaja on niin halukas ampumaan koko harrastusta polveen ilmeisesti pelkän käyttömukavuuden tms. vuoksi.

Streamaus/kausimaksullisten palveluiden ongelmana on lisäksi se, että maksamalla kuukausimaksua tuet myös kaikkea sitä skeidaa, johon et normaalisti sijoittaisi senttiäkään. Mieluummin sitä laittaa euronsa suoraan siihen tuotteeseen, joka ne syystä tai toisesta ansaitsee.
Ihan suoraan käytettyjä ei voi verrata, koska kaikkea sisältöä ei saa fyysisenä (dlc:t erityisesti) ja moni pelaaja haluaa pelinsä heti kun se on saaatavilla.

Itse asiassa käytetyille peleille on tavallaan oma verrokkinsa digipuolella, kutsutaan sitä vaikka steam-aleksi. Eli pelaajat odottelevat digin halpenemista ennen ostoa. Itsekkin kuulun tähän kategoriaan koska backlog on valtava, eikä minulla ole kiirettä saada peliä heti, toki joitakin poikkeuksia joskus on, mutta noin pääsääntöisesti. Harvemminhan ne käytetytkään ovat day 2 puoleen hintaan.

Tämä alkaa olla jopa jonkinmoinen ongelma, koska Steam-pelaajat tietävät saavansa pelin jonkun ajan kuluttua huokeammalla, ja moni on valmis odottomaan.
 
Juu, käytettyjä ei tarvitse verrata, koska myös julkaisupäivänä/uutena fyysinen versio on useimmiten digiversiota halvempi. Käytettyä digiversiota ei tietysti ole olemassakaan, niin siinä jää tavallaan yksi väylä kokonaan uupumaan. Tarjoukset ovat varmaan vähän tapauskohtaisia, että milloin digi on halvempi ja milloin fyysinen.

Näistä tarjouksista tai pelien edullisuudesta tulee vähän sellainen erikoinen dilemma mieleen, minkä ei ehkä lähtökohtaisesti tarvitse olla kuluttajan päänvaiva. Kun porukka odottaa pelin saapumista tarjoukseen tai vaikkapa tilauspalveluun, yhä vain harvempi kuluttaja ostaa pelinsä täyteen hintaan. Pelien arvo siis tavallaan laskee samaan aikaan kun niiden kustannukset kasvavat. Vaikka valtaosan peleistä ostan itsekin ihan loogisista syistä tarjouksesta, yritän tukea valikoituja nimikkeitä vähän korkeampaan hintaan.

Lisäsisältöjen osalta varmasti noin, että kaikkea ei saa fyysisenä. Henkilökohtaisesti tämä ei ole ongelma, koska se peruspeli on aina se tärkein itselle. Ja jopa digikaupassa tilanne on se, että joku lisäsisältö on kytketty johonkin pelin sisäiseen kauppaan tms. mikä ei toimi enää.
 
Eli olemme tismalleen samaa mieltä tästä asiasta. Kilpaillussa ympäristössä digitalisuus laskee hintoja, mutta yksinoikeusstoret ovat pääblokkeri miksi digitaalisuus ei laske hintoja konsoleilla. Toki digitaaliset striimipalvelut voi nähdä myös hintaa laskevana.
No jossain määrin samaa mieltä ollaan mutta ei todellakaan tuosta boldaamastani kohdasta. Se, mikä tuossa lauseessa on mielestäni väärin, on se että ei hintoja digitaalisuus laske, vaan kilpailu. On ihan sama mikä se tuote on, sillä jos on kilpailua, on se myös omiaan laskemaan hintoja.

Digitaalisuus siis ei sinänsä tee kilpailulle mitään. Se on vain tapa jakaa tuotteita. Kilpailu laskee hintoja, riippumatta mikä tai millainen tuote on.

Siitä päästään kysymykseen että laskeeko fyysinen sitten hintoja? Vastaus sama kuin yllä eli ei itsessään laske eikä nosta mutta koska fyysisellä ei ole samalla tapaa yhtä kauppaa monopolia pitämässä, on sillä sen kautta kilpailua. Samoin koska fyysisten myyntiä käytettynä ei ole estetty, tulee myös siitä vielä entistä enemmän kilpailua hintaan.

Tuon kautta siis vetäisin kuitenkin lopputuloksen että käytännössä fyysinen laskee hintoja, siinä missä digitaalinen pitää niitä korkealla tai jopa nostaa niitä.

Yksinoikeusstoren maailmassa on oikeastaan hinnoittelulle yhdentekevää, onko kyseessä fyysinen tai digipeli. Fyysisille peleille on kyllä käytettyjen markkinat, joten loogisempaa olisi, että digipeli myytäisiin halvemmalla. Ilmeisesti lasketaan sen varaan, että digipeli on helpompi (ei tarvi vaihtaa levyä kun vaihtaa peliä) ja/tai ostaa vaan muutaman pelin, jolloin satasta halvempi puhtaan digikonsolin hinta tuntuu perustellulta.
Tässä kohtaa ollaankin jo enemmän samaa mieltä mutta en pysty näkemään sellaista tilannetta jossa fyysisen pelin jälleenmyynti olisi mahdotonta, jolloin fyysisen kohdalla hintaan vaikuttaisi vähintään käytettyjen myynti.

Toki kaikenlaista koodikikkailua on fyysisissäkin ollut mutta ei ne minusta ole enää oikeita fyysisiä kun ne on sidottu johonkin koodiin tai vastaavaan. Fyysinen peli on sitä että kun sen ostaa, käytettynä tai ei, niin sen saa asennettua ja pelattua vaikka sata eri ihmistä vuorollaan.
 
Digitaalisuus siis ei sinänsä tee kilpailulle mitään. Se on vain tapa jakaa tuotteita. Kilpailu laskee hintoja, riippumatta mikä tai millainen tuote on.
Digitaalisuus ei ole vain tuotteen jakelutapa, digitaalisuuden myötä on muuttunut businessmalli ts. siirtyminen tuotteen myymisestä kaupassa palvelun myyntiin kotiin. Tämä on ollut suuri voittaja. Pelialallakin lähes jokaisella storella on jo oma pelipalvelu: gamepass, psn, apple arcade jne. Vielä vahvemmin tämä näkyy kirjoissa, musiikissa ja elokuvissa.

Parhaan kuvan digitaalisuuden vaikutuksesta peleihin näet täysin kilpaillussa ympäristössä, PC puolella kun fyysisiä pelejä ei käytännössä enää löydä, niitä ei yksinkertaisesti kannata valmistaa, kun käyttäjät ovat siirtyneet kauttaaltaan digiin.

Suurin vaikutus hintaan kuluttajille on siirtymisessä palvelumalliin, mutta yksittäisissäkin tuotteissa valmistuskustannusten halpeneminen näkyy useimmiten hinnoissa. Esim. PC puolen bundlemyyntejä tuskin näkyisi koskaan sellaisissa tarjouksissa fyysisinä peleinä.

Yksinoikeusstoret on sitten oma lukunsa. Sielläkin silti digi tuo niin paljon etuja, että käytännössä hallitsee markkinoita, ja fyysinen on kuolemassa poies.
 
Viimeksi muokattu:
Digitaalisuus ei ole vain tuotteen jakelutapa, digitaalisuuden myötä on muuttunut businessmalli ts. siirtyminen tuotteen myymisestä kaupassa palvelun myyntiin kotiin. Tämä on ollut suuri voittaja. Pelialallakin lähes jokaisella storella on jo oma pelipalvelu: gamepass, psn, apple arcade jne. Vielä vahvemmin tämä näkyy kirjoissa, musiikissa ja elokuvissa.
Kyllä digitaalisuus yhä on mielestäni (ja kai jopa faktuaalisestikin) vain tapa jaella tuotetta. Se että sen päälle on helppo laittaa tietynlaisia bisnesmalleja hinnoitteluineen, on asia erikseen, siinä missä fyysiseen jakelutapaan on liitetty käytettyjen myynti ja muut omat jekkunsa.

Mikään ei estäisi digitaalisen tuotteen myyntiä fyysisen bisnesmallilla esimerkiksi jopa niin että pelatun digipelin lisenssin voisi myydä "käytettynä" eteenpäin. Digitaalisuus ei siis itsessään pakota tietynlaiseen bisnesmalliin vaikka bisnesmalli sen kautta olisikin muuttunut.

Toki, kuten jo kirjoitin aiemmin, käytännön tasolla juttu menee pitkälti kuten me molemmat ollaan kai tässä jo sanottukin. Digillä on omat käytännön tavat ja fyysisellä omansa. Mutta pelkkä jakelutapa ei pakota tai ole tietynlainen bisnesmalli. Se sovitetaan siihen päälle.

Parhaan kuvan digitaalisuuden vaikutuksesta peleihin näet täysin kilpaillussa ympäristössä, PC puolella kun fyysisiä pelejä ei käytännössä enää löydä, niitä ei yksinkertaisesti kannata valmistaa, kun käyttäjät ovat siirtyneet kauttaaltaan digiin.
Käyttäjät ovat siirtyneet vai pakotettu siirtymään? Tuo on tärkeä kysymys sen kannalta jos väitetään että digitaalisuus itsessään aiheutti tuon eikä se että siihen ajettiin Steamin ja vastaavien kautta. Fyysisessä oli ja on käyttäjien vaikea pysyä jos ne yksipuolisesti jätetään tekemättä tai tehdään miten sattuu, kuten koodina tai pelkkänä asennustiedostona/linkkinä. Täten siis digitaalisuus ei ole tähän tilanteeseen itsessään asioita ajanut vaan digitaalisuutta ajavat tahot.

Digitaalisuus ei itse pysty tietenkään mitään tekemään, joten yhä näen että pohjimmiltaan se on vain jakelumalli muiden joukossa. Jakelumalli, jolla on niin paljon firmoille etuja että se on käytännössä pakotettu pc-puolella ja sitä ollaan pakottamassa myös kaikkialle muualle.

Mutta kuten sanoin, ei digitaalisuuden olisi mikään pakko toimia juuri sillä tavoin kuin se nyt on valittu toimivan. Valitut tavat nyt vain sattuvat olemaan bisnestä tekevien yritysten etujen mukaisia. Siinä missä taas kuluttaja taas voi löytää helpommin itseään hyödyttäviä asioita fyysisestä.

Suurin vaikutus hintaan kuluttajille on siirtymisessä palvelumalliin, mutta yksittäisissäkin tuotteissa valmistuskustannusten halpeneminen näkyy useimmiten hinnoissa. Esim. PC puolen bundlemyyntejä tuskin näkyisi koskaan sellaisissa tarjouksissa fyysisinä peleinä.
Meinaatko palvelumallilla siis Game Passia ja vastaavia? En vertailisi kauhean suoraan näitä koska nykyäänkin voi joko tilata Netflixiä tai ostaa elokuvia omaksi diginä tai fyysisenä. Diginä "ostamista" en taas edes koe omistamiseksi tuotteen ollessa sidottu johonkin palveluun, joten käytännössä hintojen halpeneminen palvelumallin kautta on saavutettu sillä että tuotetta ei enää myydä, vaan sitä tai sen käyttöaikaa vuokrataan.

Yksinoikeusstoret on sitten oma lukunsa. Sielläkin silti digi tuo niin paljon etuja, että käytännössä hallitsee markkinoita, ja fyysinen on kuolemassa poies.
Kyllä ja kyllä. Isoin syy hintojen korkealla pysymisessä on yleensäkin monopoli, oli se sitten digiä tai fyysistä.

Digitaalisuus on kuitenkin sellainen jakelutapa, että siihen on helppo liittää sellaisia bisnesmalleja, joita ei fyysisen kanssa voi tehdä tai ole ainakaan saatu toteutettua. Digitaalisuus mahdollistaa siis sellaiset bisnesmallit, joita fyysiseen jakelutapaan ei ole voitu sitoa, joten sen kautta digitaalisuus ylläpitää tai nostaa hintoja sen sijaan että ne laskisivat vaikka fyysinen jakelutapa pudotettaisiinkin pois.

Ja tämä siis yhä konsolipuolella. Striimauspalveluissa ja pc:llä on kilpailua, joten se selittää sen miksi jopa digitaalisen jakelutavan piirissä ei ole samanlaisia överihintoja.

PS. Sori jos tässä on vähän toistoa. Yritin jäsennellä kyllä mutta tässä sairaana tuntuu että ei ajatus oikein kulje senkään vertaa kuin terveenä :D
 
Toki, kuten jo kirjoitin aiemmin, käytännön tasolla juttu menee pitkälti kuten me molemmat ollaan kai tässä jo sanottukin. Digillä on omat käytännön tavat ja fyysisellä omansa. Mutta pelkkä jakelutapa ei pakota tai ole tietynlainen bisnesmalli. Se sovitetaan siihen päälle.

Digitaalisuus ei itse pysty tietenkään mitään tekemään, joten yhä näen että pohjimmiltaan se on vain jakelumalli muiden joukossa. Jakelumalli, jolla on niin paljon firmoille etuja että se on käytännössä pakotettu pc-puolella ja sitä ollaan pakottamassa myös kaikkialle muualle.
En minä nyt viitsi tästä enempää vääntää, mutta digitaalisuus on nimenomaan businessmallin muutosta, ei vain jakelutavan. Tämän pitäisi kyllä olla itsestäänselvää, kun katsot vaikkapa miten mainonta ja kaupat ovat muuttuneet metan, googlen ja amazonin myötä. Paremminkin jakelutapa on vain yksi osa isompaa digimuutosta.

Jos esim. digimainonta olisi jakelutavan muutos saisit vain puhelimeesi tai digilehteesi samat mainokset. Nythän mainostaminen on mullistunut profiloinnin ja AI:n myötä.

Mistä päästään taas peleihin. Digitalisoitumisen myötä pelifirmat saavat ihan eri tapaan uutta tietoa pelaajista, pelitavoista, peliajoista ym. dataa mitä hyödynnetään eri tavoin peleissä. Pelien striimipalveluita ei taas yksinkertaisesti pystyttäisi toteuttamaan fyysisenä.

Jakelutapaan siirtymisen pääsyitä on lienee välttää tuotanto- ja jakelukustannukset ja helppokäyttöisyys kuluttajalle. Selittänee miksi yli 90% kotikonsolien pelimyynnistäkin on jo digitaalista. Kotikonsolit on fyysisten levyjen vihoviimeinen linnake, kaikkialla muualla pelit ovat olleet jo pidempään vain digijakelussa.

Suora vaikutus hintoihin on hieman monimutkaisempaa. Mutta käytän edelleen perusteena esim. PC puolen bundletarjouksia striimipuolen ohella. Pelkän yksittäisen pelin myynnissä digipuolen edut hinnoittelussa eivät ole niin ilmeiset.
 
Viimeksi muokattu:
En minä nyt viitsi tästä enempää vääntää, mutta digitaalisuus on nimenomaan businessmallin muutosta, ei vain jakelutavan. Tämän pitäisi kyllä olla itsestäänselvää, kun katsot vaikkapa miten mainonta ja kaupat ovat muuttuneet metan, googlen ja amazonin myötä. Paremminkin jakelutapa on vain yksi osa isompaa digimuutosta.
En nyt kyllä tajua että miten tuota voi noin erikoisesti yksinkertaistaa, yhdistää tai ilmaista. Digitaalisuus ei ole mitään muuta kuin sitä että se on digitaalista eli se ei ole siis fyysinen tuote. Ei yhtään mitään muuta.

Siitä ollaan yhä samaa mieltä että digitaalisuus jakelutapana on muuttanut ja mahdollistanut bisnesmalleja mutta kuten olen yrittänyt sanoa, ei se digitaalisuus itsessään sitä tee. Digitaalista sisältöähän (esim. shareware) on ollut jo kauan ennen nykyajan bisnesmalleja, joten miksi sitten vasta nyt? No siksi että kyse ei ole siitä että digitaalinen jakelu jotenkin itsestään loisi bisnesmalleja, vaan että se mahdollistaa ne.

En ymmärrä miten mikään mainonta liittyy digitaaliseen jakeluun tai yleensäkään asiaan.

Jos esim. digimainonta olisi jakelutavan muutos saisit vain puhelimeesi tai digilehteesi samat mainokset. Nythän mainostaminen on mullistunut profiloinnin ja AI:n myötä.
Tämä ei mielestäni ensinnäkään liity alkuperäiseen aiheeseen, eli pelien digitaaliseen jakeluun, enkä myöskään koe että pelkkä digitaalisuus olisi tuonut näitä mainitsemiasi muutoksia. Digitaalisia mainoksia on ollut myös iät ja ajat, joten sekin on tosiaan vain jakelutapa. Sen päälle on myöhemmin tullut profiloinnit ja muut.

Minusta tämä on aika selkeä juttu muutenkin: digitaalisuus (tai siis digitaalinen tuote) on aika yksinkertainen käsite, joka ei sisällä lähtökohtaisesti mitään muuta kuin sen että se on digitaalinen. Bisnesmalli, hinnoittelut ja varsinkin mainonta on ihan eri asioita, joita sitten hyödynnetään ja sovelletaan sen tuotteen myymiseen jne.

Mistä päästään taas peleihin. Digitalisoitumisen myötä pelifirmat saavat ihan eri tapaan uutta tietoa pelaajista, pelitavoista, peliajoista ym. dataa mitä hyödynnetään eri tavoin peleissä. Pelien striimipalveluita ei taas yksinkertaisesti pystyttäisi toteuttamaan fyysisenä.
Joo? Ei tämä silti mitenkään todista sitä että digitaalisuus itsessään tekisi tuota. Se on jakelutapa, joka mahdollistaa kaiken tuon.

Toisaalta olet myös väärässä, sillä pitkälti samat asiasta saa kerättyä jo konsolin kautta ja sitä myös tehdään. Itse asiassa sitä kauttahan se nimenomaan tehdään ja minäkin näen fyysisten pelaajana peliajat ja muut ihan kuten digipelaajatkin.

Samoin jo ihan kaupan kassalla kerätään fyysisistä tuotteista yhtä lailla infoa. Siellä on Plussa-sovelluksessa kaikki näkkileivät listattuna. Tuotteen jakelutapa ei siis ole edes merkittävä tässä kohtaa, vaan tuo kaikki mainitsemasi on vain erillinen asia, joka on tuohon yhtälöön liitetty.

Jakelutapaan siirtymisen pääsyitä on lienee välttää tuotanto- ja jakelukustannukset ja helppokäyttöisyys kuluttajalle. Selittänee miksi yli 90% kotikonsolien pelimyynnistäkin on jo digitaalista. Kotikonsolit on fyysisten levyjen vihoviimeinen linnake, kaikkialla muualla pelit ovat olleet jo pidempään vain digijakelussa.
Niin. Syynä on tiivistettynä voittojen maksimointi, eli kulujen minimointi ja hintojen tiukempi kontrollointi. Voittoa takovat yritykset tuohon on halunneet eikä käyttäjät (ainakaan alunperin). Käyttäjille on toki tarjottu porkkanaa kepin lisäksi että ollaan päästy tähän tilanteeseen.

Mutta en hetkeäkään pysty uskomaan että pelkkä digitaalisuus jossain kohtaa vaikuttaisi hintoihin alentavasti. Sitä alentaa ainoastaan jonkinlainen pakko tai kilpailu. Mikäli porukka vain maksaa mitä pyydetään, niin miksi ihmeessä digihinnat laskisi? Ja puhun yhä konsolien osalta koska tässä koko aiheessa ei ole järkeä pyöritellä muuta kautta. Ja miksikö? Pc:llä tuota valintaa ei edes ole ja siellä on kilpailua, samoin striimauspalveluissa on kilpailua. Täten koen että koko aiheessä kyse on, melkein nimensä mukaisesti, konsolipelien ostamisesta fyysisestä tai digitaalisesti.

En oikeasti tiedä miksi tuota aiheen kysymystä pitäisi edes kysyä muilta kuin konsolipelaajilta kun tilanne on se, ettei missään muualla ole edes tuollaista valintaa olemassa.

Suora vaikutus hintoihin on hieman monimutkaisempaa. Mutta käytän edelleen perusteena esim. PC puolen bundletarjouksia striimipuolen ohella. Pelkän yksittäisen pelin myynnissä digipuolen edut hinnoittelussa eivät ole niin ilmeiset.
Digitaalisuuden vaikutushan on lähtökohtaisesti ja periaatteessa nolla. Kyse on täysin tuotteesta, kauppapaikasta ja bisnesmallista. Siinä otetaan huomioon kulut, myyntipaikka, jakelutapa, jne. Digitaalinen tuote on konsoleilla kallis siksi koska niiden myyntipaikalla on monopoli. Ei siksi että tuote on digitaalinen. Senhän sinä itsekin toki sanoit, joten miksi kuitenkin myös sanot että digitaalisuus itsessään aiheuttaa noita asioita kun nuo digitaalisuuteen liitettävät asiat on erillisiä asioita, jotka vain on siihen yhdistetty?
 
Tässä pitäisi sen verta paljon käydä käsitteistöä ja tutkimuksia läpi että taidan vain suosiolla luovuttaa, jos asia ei tullut edellisistä viesteistä jo selville.

Ehkäpä ne yksinoikeusstoret pikku hiljaa murenevat, jollei valmistajien niin lainsäätäjien toimesta, nythän esmes Apple on joutunut avaamaan alustaansa muille kaupoille, olkoonkin että Apple on sen toistaiseksi tehnyt niin että koko malli on mahdollisimman epähaluttava.
 
Ylös Bottom