Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

En nyt tiedä tarkoititko nimenomaisesti näitä vuonna 1983 haudattuja ja 2014 ylös kaivettuja Atari-moduuleja vai ylipäänsä E.T. -peliä 2600:lle, mutta kyllä noita julkaisuja näyttää eBayssa olevan tälläkin hetkellä myynnissä lähtien muutamasta eurosta kappale. Ovat niin yleisiä pelejä, ettei niiden arvo ole aivan yhtä älytön kuin monien harvinaisempien julkaisujen kohdalla.

Se on kyllä totta, että retropelien hinnat ovat nousseet kovastikin viimeisen 10-15 vuoden aikana. Pelin laatu itsessään ei retropuolella yleensä ole hintaa määriteltäessä ratkaisevin tekijä, vaan enemmän vaikuttaa pelin painosmäärä sekä julkaisualustan harvinaisuus/yleisyys. Tästä syystä esimerkiksi Atari Jaguarin pelit ovat aivan järjettömissä hinnoissa tänä päivänä, vaikka aikanaan ne annettiin lähes ilmaiseksi pois. Nykyään Jaguar-pelit ovat usein kalliimpia kuin uutuusjulkaisut kaupan hyllyltä. Sama pätee myös itse laitteisiin. Esimerkiksi Sega Mega Drive on niin yleinen konsoli, että sen voi löytää edelleen helposti muutamalla kympillä, mutta sen vähemmän menestyneistä CD- ja 32X -lisäosista pyydetään ja jopa maksetaankin tänä päivänä moninkertaisesti peruskonsolia enemmän.

Vaikea ennustaa, tuleeko samaa käymään nykykonsoleille ja -peleille. Voisiko esimerkiksi PSVR1:n ostaa nyt edullisesti varastoon, ja myydä vuosien tai kymmenien vuosien päästä kalliimmalla pois. Saman kehityksen jatkuessa kyllä, mutta ei sitä voi varmaksi sanoa. Tapahtui näin tai ei, niin juuri nyt on loistava aika ostella edullisesti kahden tai kolmen viime konsolisukupolven pelejä. PS4- ja XOne -pelit käytettyinä tai alennusmyynneistä ostettuna tarjoavat juuri tällä hetkellä äärimmäisen hyvän hinta-laatu-määräsuhteen, joka kannattaa käyttää hyödyksi mikäli pelejä tykkää keräillä ja pelata. 2000-vuosikymmenen alustoillakin alkaa olla havaittavissa jo pientä hinnannousua, vaikkakin uskon kyllä että näistä ainakin PS2 tulee pysymään suhteellisen edullisena keräilyalustana yleisyytensä takia vielä pitkään.

Juu se yksityiskohta unohtui että nimenomaan niitä haudattuja/ylös kaivaneita kaupitellaan isoon hintaan kun saivat kai sen ansioista jonkin verran suuremman maineen.
 
Viimeksi muokattu:
Hyväkuntoisia ovat ja kaikki sisältö pitäisi olla tallella mutta jos ei tuon enempää saa niin saavat lojua kaapin pohjalla jatkossakin. :)

Ellei kyseessä ole sit jotkut äärimmäisen harvinaiset tapaukset, ei niistä vanhojen pelien myynneistä kyllä semmosiin rahoihin pääse käsiksi että tekisi luksus matkan hawajille lentäen ykkösluokassa, mutta kyllä niistä kuten vaikka hyväkuntoisista silent hill peleistä voi saada sen verran että tekee reissun vaikka suomenlinnaan. Voithan sä vielä niitä pantata ja kattoo mikä on meininki sitten eläkepäivillä :D

Ebay nyt ei ole mikään hintaseuranta, siel nyt tyypit voi laittaa hinnaks 1-20.000 dollaria.
 
Ebay nyt ei ole mikään hintaseuranta, siel nyt tyypit voi laittaa hinnaks 1-20.000 dollaria.

Toki ne ääripäät täytyy jättää hintoja katsellessa huomiotta. Saa sieltäkin kuvan hintatasosta, kun näkee vähän vaivaa ja selvittää, että mitä hintaluokkaa suurin osa pyynnöistä on.
 
Ellei kyseessä ole sit jotkut äärimmäisen harvinaiset tapaukset, ei niistä vanhojen pelien myynneistä kyllä semmosiin rahoihin pääse käsiksi että tekisi luksus matkan hawajille lentäen ykkösluokassa, mutta kyllä niistä kuten vaikka hyväkuntoisista silent hill peleistä voi saada sen verran että tekee reissun vaikka suomenlinnaan. Voithan sä vielä niitä pantata ja kattoo mikä on meininki sitten eläkepäivillä :D

Ebay nyt ei ole mikään hintaseuranta, siel nyt tyypit voi laittaa hinnaks 1-20.000 dollaria.
No joo, mä katoin yks päivä Ebaysta niin joku pyysi siellä FF7:sta 5000 dollaria...:rolleyes: Siksi tulinkin täältä kysymään että mikäs homma tämä on? Joka tapauksessa ei mulla ole tarvetta myydä pelejäni. Ellei nyt joku sitten ala tosiaan tarjoamaan tonneja mutta ei taida ihan heti tapahtua sellaista.:)
 
No joo, mä katoin yks päivä Ebaysta niin joku pyysi siellä FF7:sta 5000 dollaria...:rolleyes: Siksi tulinkin täältä kysymään että mikäs homma tämä on? Joka tapauksessa ei mulla ole tarvetta myydä pelejäni. Ellei nyt joku sitten ala tosiaan tarjoamaan tonneja mutta ei taida ihan heti tapahtua sellaista.:)

Ainahan sitä voi pyytää, eri asia, löytyykö ostajia. Ja siis jonkin pelin ensimmäisen painoksen avaamattomasta ja täysin virheettömästä kappaleesta saattaa joku keräilijä jotain tuollaista maksaakin. Välillähän sitä saa lukea uutisia, kun jotain on myyty maailmalla käsittämättömään hintaan.
 
Ainahan sitä voi pyytää, eri asia, löytyykö ostajia. Ja siis jonkin pelin ensimmäisen painoksen avaamattomasta ja täysin virheettömästä kappaleesta saattaa joku keräilijä jotain tuollaista maksaakin. Välillähän sitä saa lukea uutisia, kun jotain on myyty maailmalla käsittämättömään hintaan.
Juuh. Vaikuttaa sen verran arpapeliltä tuo hinnoittelu etten jaksa nähdä vaivaa. Ehkä sitten joskus kun noille hinnoille löytyy sellaiset "viralliset" arviot josta kukin voi katsoa mitä kannattaa pyytää. Kuten esim. vanhojen vinyyli-levyjen kohdalla.
Tämä tosiaan menee nyt niin paljon off-topikiksi että olisi varmaan parempi tehdä oma topikki jos haluaa näistä keskustella.
 
Paras peliaiheinen uutinen hetkeen kuultiin viime yönä, kun Remedy ilmoitti Alan Wake 2:n saavan fyysisen version. Peli on ollut ehkä suurin yksittäinen kiistakapulanimike digi vs fyysinen-väännöissä (ainakin tällä foorumilla) ehkä Baldur's Gate 3:n kanssa. Niin siinä vain taas kävi, ettei kannattanut pyllistää tälläkään kertaa vaan pysyä kannassaan. Olipa näillä valinnoilla nyt todellisuudessa konkreettinen tai edes kosmeettinen vaikutus asian etenemiseen, niin tämä antaa erinomaisen signaalin siitä, että pelaajan kannattaa pitää kiinni periaatteistaan. Alan Wake 2-uutisen myötä voi nyt tukea samalla kertaa kotimaista että fyysistä julkaisua. Erinomaista, Remedy! (Sillä oletuksella tietty, että tuo halvempi versio on jotain muuta kuin Limited Run Gamesin käsialaa)
 
TÄTÄ on odotettu ja se kannatti eikä antautua digin ostoon. Menee ennakkotilaukseen kuten olen sanonut.

Joku varmaan voisi ajatella että "on se vaikeaa ja mahtaa harmittaa kun vasta nyt saa" mutta en sinänsä ole odottanut pelin pariin pääsemistä vaan sitä että ylipäänsä tulee fyysinen versio. Pelejä taas on niin hitosti että masentaa katsoa sitä pinkkaa. No, AW2 hyppää toki sen jonon kärkeen heti kun sen saan kotiutettua mutta ei sekään kuitenkaan meneillään olevan pelin ohi.

Täytyykin katsella julkaisupäivää ja sitten sen suhteen suunnitella pelaamisiaan. Mitään FF Rebirthiä ei varmaan kannata samoihin aikoihin aloittaa.

Olisi se Phantom Libertykin vielä ostamatta ja jos se olisi PS5:lla levyllä mukana niin olisin senkin jo ostanut. Se onkin oikeastaan toinen peli, joka olisi kenties mennyt jo aiemmin pelaukseen jos sen olisi saanut muutoin kuin diginä. Tosin nykyään omiin pelaamisiin vaikuttaa myös pelin kesto ja asennuskoko.

Mutta onpahan parhaita uutisia hetkeen. "Oikeus" toteutui :D
 
Joku varmaan voisi ajatella että "on se vaikeaa ja mahtaa harmittaa kun vasta nyt saa" mutta en sinänsä ole odottanut pelin pariin pääsemistä vaan sitä että ylipäänsä tulee fyysinen versio. Pelejä taas on niin hitosti että masentaa katsoa sitä pinkkaa. No, AW2 hyppää toki sen jonon kärkeen heti kun sen saan kotiutettua mutta ei sekään kuitenkaan meneillään olevan pelin ohi.
Siinäpä hyvin kiteytetty. Pelejä on jonossa jo entuudestaan niin paljon, että julkaisupäivät ikään kuin menettävät merkityksensä. Tämän pelin osalta on tosiaan odotettu fyysistä versiota kuin kuuta nousevaa, koska hyviä asioita tästä on kuultu ja ensimmäinen osa on erinomainen. En usko kuitenkaan sitä, että tämä(kään) on sellainen jeesuspeli, että tämä vuoksi olisi kannattanut luovuttaa itseään digijääräksi. Tämän julkistuksen myötä tuli ihan erilaista intoa pelata ensimmäinen Alan Wake vielä läpi ja antaa toisaalta Control-pelille vielä uusi mahdollisuus.
 
Ei tämä kyllä millään tavalla todistanut minkään boikotin toimivuutta tai kannassaan pysymisen hyötyä. Eiköhän tässä ollut kyse siitä, että jotain limited run spessu hässäkkää suunniteltiin jo alusta asti myöhemmin julkaistavaksi, niinku joku sanoikin jo joskus aiemmin täällä. Mutta mukavahan se on mehustella ja itseään selkään taputella kuinka nyt boikotti kannatti. :D

Katsotaanko sitten uudestaan, kun fyysisen lipputtajat juoksevat kilvan kauppaan tekemään pelistä yllättäen jättimenestyksen arvostelujen lisäksi myös myyntien osalta. Oma veikkaus, on että ei merkittävästi viisari värähdä tuon osalta, vaikka monen mielestä peli myisi vissinä kymmeniä miljoonia enemmän jos siitä tarjottaisiin fyysinen julkaisu.
 
Ei tämä kyllä millään tavalla todistanut minkään boikotin toimivuutta tai kannassaan pysymisen hyötyä. Eiköhän tässä ollut kyse siitä, että jotain limited run spessu hässäkkää suunniteltiin jo alusta asti myöhemmin julkaistavaksi, niinku joku sanoikin jo joskus aiemmin täällä. Mutta mukavahan se on mehustella ja itseään selkään taputella kuinka nyt boikotti kannatti. :D

Katsotaanko sitten uudestaan, kun fyysisen lipputtajat juoksevat kilvan kauppaan tekemään pelistä yllättäen jättimenestyksen arvostelujen lisäksi myös myyntien osalta. Oma veikkaus, on että ei merkittävästi viisari värähdä tuon osalta, vaikka monen mielestä peli myisi vissinä kymmeniä miljoonia enemmän jos siitä tarjottaisiin fyysinen julkaisu.
Itse sinä tuon mehustelun keksit. Minä olen vain tyytyväinen että saan fyysisenä. En usko että tässä mikään boikotti vaikutti mutta ehkä vähän edes ne ihmisten toiveet ja valitukset. Asiakkaitahan nekin kuitenkin on.
 
Itse sinä tuon mehustelun keksit. Minä olen vain tyytyväinen että saan fyysisenä. En usko että tässä mikään boikotti vaikutti mutta ehkä vähän edes ne ihmisten toiveet ja valitukset. Asiakkaitahan nekin kuitenkin on.
Joo ihan otse keksin… :rolleyes:

Ei siinä, hienohan se on, että fyysinen tulee. Kuten sanoin, pääsee viimeisetkin änkyrätkin upean pelin pariin.
 
Niin kyllä itse olen sitä mieltä että jos joku peli aikuisten oikeasti kiinnostaa niin kyllä nuo periaatteet lentää aikalailla roskiin ja peli hankintaan missä muodossa tahansa. Väliin tuntuu että tuo pelien hyllyyn saaminen koristeeksi on tärkeämpi joillakin henkilöillä kuin itse pelin pelaaminen. No ei tuo evoluutio ole kaikkia vielä tavoittanut siis tarkoitin metsästäjä keräilijästä.
 
Niin kyllä itse olen sitä mieltä että jos joku peli aikuisten oikeasti kiinnostaa niin kyllä nuo periaatteet lentää aikalailla roskiin ja peli hankintaan missä muodossa tahansa. Väliin tuntuu että tuo pelien hyllyyn saaminen koristeeksi on tärkeämpi joillakin henkilöillä kuin itse pelin pelaaminen. No ei tuo evoluutio ole kaikkia vielä tavoittanut siis tarkoitin metsästäjä keräilijästä.
Suosin fyysistä, mutta ei se missään nimessä ole tärkempää kuin pelin pelaaminen. Digissä vaan ei saa yhtä paljon rahalle vastinetta, joten sen pitää näkyä hinnassa. Alan Wake 2:n kanssa oli siinä mielessä hyvä, että peliä sai heti julkaisussa alle 40 euron, joten digiin pystyi tarttumaan.
 
Onkohan tämä kenties ainoa foorumi universumissa, jossa nähdään jotenkin negatiivisena se, että jonkun tuotteen saa ostettua vielä fyysisenä omaksi? Eikä sen pelin todellakaan tarvitse pölyttyä siellä hyllyssä kun sen voi myydä tarvittaessa vaikka eteenpäin.

Toki tämän Alan Wake 2:n fyysisen julkaisun osalta pitää vielä kuitenkin malttaa, kun ei tiedetä tarkemmin että onko kyseessä 1) ihan oikea fyysinen julkaisu (esim. ei mitään koodia kotelossa) 2) kunnon julkaisu eikä pelkkä Limited Run Gamesin rahastus.

En usko että tässä mikään boikotti vaikutti mutta ehkä vähän edes ne ihmisten toiveet ja valitukset. Asiakkaitahan nekin kuitenkin on.
Tämäpä juuri. Jos kaikki olisivat vain tyytyneet hiljaa digiversioon, niin tuskinpa Remedyllä olisi mitään intressiä ollut julkaista fyysistä versiota.
 
Suosin fyysistä, mutta ei se missään nimessä ole tärkempää kuin pelin pelaaminen. Digissä vaan ei saa yhtä paljon rahalle vastinetta, joten sen pitää näkyä hinnassa. Alan Wake 2:n kanssa oli siinä mielessä hyvä, että peliä sai heti julkaisussa alle 40 euron, joten digiin pystyi tarttumaan.
Juuri näin on täälläkin. Alan Wake 2 taisi olla Islannin kaupassa sen 32e heti julkaisussa, niin sieltä sen ostin. Täyteen hintaan ei olisi tullut hankittua. Fyysinen tulee syksyllä myös ostettua hyllyyn.
 
Ylös Bottom