Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Jos ylläpito katsoo tarpeelliseksi poistaa näitä tekstejä, sopii se minulle oikein hyvin. Omalta osaltani olen keskustelun jo päättänyt.
 
Ostaisin kaikki digitaalisena, jos ps storessa vasta julkaistu peli ei olisi sitä kymppiä kalliimpi kuin levy versio. Tarjous pelit ja normihintaiset uudet pelit yleensä diginä. Tänä vuonna nousee tuoreena ostettujen pelien määrä sinne viidentoista paremmalle puolelle, niin tossa säästää jo muutaman pelin hinnan kun kattoo mistä ostaa.
 
Ostaisin kaikki digitaalisena, jos ps storessa vasta julkaistu peli ei olisi sitä kymppiä kalliimpi kuin levy versio. Tarjous pelit ja normihintaiset uudet pelit yleensä diginä.

Samoilla linjoilla. GR:Wildlands Digital Deluxe oli sen 35€ Storessa tuossa muutama(?) viikko takaperin ni sen sitten nappasin sieltä, mutta kyllä esim. tuo CoD:WWII Storessa se 70€ ni pelkkää voittoa kaikin puolin käydä vaikka pyörällä hakemassa se tuolta VPDstä 10€ halvemmalla.
 
Uusin CoD WWII. PS Storessa 69,95e.
Kaupoissa:
Expert 59e: https://www.expert.fi/product/p-588494/
Konsolinet 59,80e: https://www.konsolinet.fi/product/20555/call-of-duty-wwii-ps4
Elisa Kauppa 59,90e tai 4,95/kk 12kk sopimus: https://elisa.fi/kauppa/#!/tuote/PS4-peli-Call-of-Duty-WW2?deviceVariant=Call of Duty WWII&paymentOption=12
Power 57,90e: https://www.power.fi/product/p-588494/
Discshop 59,95e: https://www.discshop.fi/pelit/playstation_4/call_of_duty_wwii_ennakkovaraajan_etu/P117750

Tällainen hinnoittelumalli ei juuri houkuttele ostamaan digitaalisena. Jos tilanne olisi toisin päin, siis niin että Storessa tai Liven kauppapaikalla peli maksaisi 49,95e, niin luultavasti ostaisin sen sieltä.
 
Kustantaja päättää hinnan. Sonyn yksinoikeudet ovat olleet järjestään 59,95 € myös Storessa.

Esimerkkinä käy äskettäin ilmestynyt Gran Turismo Sport.

Kun hintaero viedään näiden väliltä esimerkin mukaisesti, mikä vielä puolustaa fyysistä versiota? Jälleenmyyntiarvo, mutta kuinka kauan? Microsoft on tuomassa suositusta Cupheadista "fyysistä versiota", joka käytännössä on tyhjä pelikotelo latauskoodilla varustettuna.

DNqri_xUIAACSXt.jpg:large


Lähde: https://twitter.com/destructoid/status/926241295625895936
 
Uusin CoD WWII. PS Storessa 69,95e.
Kaupoissa:
Expert 59e: https://www.expert.fi/product/p-588494/
Konsolinet 59,80e: https://www.konsolinet.fi/product/20555/call-of-duty-wwii-ps4
Elisa Kauppa 59,90e tai 4,95/kk 12kk sopimus: https://elisa.fi/kauppa/#!/tuote/PS4-peli-Call-of-Duty-WW2?deviceVariant=Call of Duty WWII&paymentOption=12
Power 57,90e: https://www.power.fi/product/p-588494/
Discshop 59,95e: https://www.discshop.fi/pelit/playstation_4/call_of_duty_wwii_ennakkovaraajan_etu/P117750

Tällainen hinnoittelumalli ei juuri houkuttele ostamaan digitaalisena. Jos tilanne olisi toisin päin, siis niin että Storessa tai Liven kauppapaikalla peli maksaisi 49,95e, niin luultavasti ostaisin sen sieltä.

Ja fyysisen voi sitten vuoden päästä myydä pois alta, kun ostaa sen seuraavan CoDin. GameStopin hyvityksiä olen sen verran seurannut vuosien saatossa, että voin sanoa tuon hyvityksen olevan vuoden päästä vähintään 15-20 euroa ja ehkä vähän ylikin, jos GS tarjoaa jonkun "ennakkovaraa uusi CoD ja tuo peli vaihdossa, niin saat vaihtopelistä 25-50 % extraa". Tuollainen 50 % extra oli juuri viikko sitten Assassin's Creed: Originsin kohdalla tarjouksena. Eli ostaa pelin jostain noista liikkeistä fyysisenä hintaan 60 euroa(pyöristän) ja vuoden päästä vaihtoon seuraavan CoDin tieltä ja saa vielä takaisin 15-20 euroa. Näin tämänpäiväinen CoD jää maksamaan fyysisenä 40-45 euroa tai digitaalisena 70 euroa. Hemmentinmoinen säästö, kun vaan viitsii nostaa perseen sohvalta ja heittää keikan kaupan kautta, jos asuu sellaisessa kaupungissa, joista tuollainen pulju löytyy. Tai tietysti tilaa nettikaupan kautta...

Kyllä se fyysisten osto vaan on niin paljon kannattavampaa ja fiksumpaa! ;)
 
No tästä nyt voidaan jaaritella loppuelämän, mutta nämä digipelien ikipuolustajat eivät ymmärrä että niitä jotka niitä fyysisiä versioita haluaa on todella paljon. Fakta on kuitenkin se että fyysinen kopio tulee piteemmän päälle halvemmaks ja kannattavammaksi, digipelin ostamalla sulle kirjaimellisesti ei jää käteen yhtään mitään, maksat siis vaan lisenssistä että sulla on oikeus käyttää sitä. Se on tasan 0€ arvoinen ostaessa ja niin myös 10 vuoden päästä, jos sulla on 100 peliä fyysisenä saat niistä edes pennejä takaisin. Jos sulla on 100 digitaalista, ne katoaa lopullisesti johonki bittiavaruuteen.

Tommosissa kotelo joka sisältää latauskoodin "fyysiset" versiot on kyl ihan yhtä tyhjän kanssa.

Digitaalinen on ihan ok, en vastusta sitä. Ostan jos on erittäin kova tarjous, tai peli mitä tiedän pelaavani vuosia. Silti mielummin hankin sen fyysisenä jos suinkin mahdollista. Ohan noi digipelit helppoja, mutta ite olen sen verran vanhanaikainen että se pelin hakeminen kaupasta on osa sitä viehätystä mitä ei digipeleissä ole tai tule koskaan olemaan.
 
...mutta ite olen sen verran vanhanaikainen että se pelin hakeminen kaupasta on osa sitä viehätystä mitä ei digipeleissä ole tai tule koskaan olemaan.

Tässä on yksi sellainen pointti, jota itse en ole huomannut nostaa esiin, vaikka omalla kohdalla tuo on myös "merkittävä" tekijä. Se julkaisupäivän reissu pelikauppaan on sellainen mukava traditio. Se on sellainen odotuksen loppuhuipentuma, johon päättyy monessa tapauksessa kuukausien tai jopa joskus vuosien odotus. Se on mukava tunne, kun sen odottamansa pelin saa paketissa käsiin, varsinkin kun GameStop on viime aikoina tarjonnut melkein kaikista ennakkovaraamistani peleistä jonkinlaisen erikoisversion samalla hinnalla, minkä se tavallinen muovipakettiversio olisi maksanut viereisessä Prismassa. On siinä vaan jotain kivan kutkuttavaa, kun saa tuollaisen ihan fyysisen tuotteen käsiinsä ja kotona sitten ennen pelin asentamista saa avata ihan oikean paketin ja katsoa, mitä kaikkea siellä sisällä on. Noissa erikoispaketeissa kun aina on jotain muutakin kuin se parin sivun paperilappu.
 
Ostan nykyään melkein aina pelit fyysisenä, sillä fyysiset pelit pystyy myydä eteenpäin ja tarvittaessa lainata kaverille. Lisäksi fyysiset pelit latautuvat nopeammin, kun meillä on käytössä "rimpulanetti" joka ei yksinkertaisesti jaksa aina ladata pelejä. Sama homma elokuvissa - ostan nekin aina fyysisenä, sillä ne on helppo myydä eteenpäin ja laatu on parempaa kuin esimerkiksi suoratoistopalveluissa.

Lisäksi digitaaliset pelit on kalliimpia kuin fyysiset, enkä tiedä minkä takia asia on näin. Usein digitaaliset pelit ovat yli 10 euroa kalliimpia kuin fyysiset, jonka takia myös suosin fyysistä.
Toisaalta taas jos ei löydä sitä tiettyä fyysistä peliä kaupoista, niin sitten tietää 100% varmuudella, että sen voi ostaa digitaalisena ja pelata heti. Joskus vain täytyy ostaa digitaalisena.
 
Mä ostan pleikalle kaiken diginä, en niitä ikinä myy. Nyt boxille ostin kaiken diginä, kun sai halvalla cdkeys.comista.

Sit mul on ollut ajatuksena myös se, että jos ostan uuden koneen ja luulen itseni tuntien myyvän sen parin kk jälkeen pois, niin ostan pelit fyysisenä. Kuten olen tehnyt Xbox 360:n kohdalla aikanaan. Nintendo DS ja 3DS useamman kerran. Nyt omistuksessa pari 3DS laitetta ja pelkkiä fyysisiä, vaikka ei olekaan fiilistä et pois myisin.

Ennakkoon ajattelin Switchillä käyvän samoin, joten ostin sille kaiken fyysisenä. Sen kanssa oon nyt huomannut, että käsikonsolina kun pelaa aina, niin pelikorttien vaihto ei ole kummoinen homma, kun kaikki pelit yhdessä boxissa. Eli mennään nyt sen kanssa fyysisillä jatkossakin, kun jo on aloitettu ja isoveljillä diginä.
 
Pieni esimerkki miksi fyysinen kannattaa, Call Of Tutti WW2 mukana tuli 2 viikkoa ilmasta plussaa. Pieni juttu mutta kuitenkin, sen lisäksi peli halvempi mitä storessa.
 
Pieni esimerkki miksi fyysinen kannattaa, Call Of Tutti WW2 mukana tuli 2 viikkoa ilmasta plussaa. Pieni juttu mutta kuitenkin, sen lisäksi peli halvempi mitä storessa.
Näinhän tämä on, varsinkin ellei ole kiire.

Juuri pistin Xonelle Mafia III:n ja Batmanin AK:n tilaukseen - säästöä Xbox storeen verrattuna ei tullut "kuin" 50 euroa ja rapiat kun tilasi käytettynä game.co.uk:sta.

/facepalm
 
Kustantaja päättää hinnan. Sonyn yksinoikeudet ovat olleet järjestään 59,95 € myös Storessa.

Esimerkkinä käy äskettäin ilmestynyt Gran Turismo Sport.

Kun hintaero viedään näiden väliltä esimerkin mukaisesti, mikä vielä puolustaa fyysistä versiota? Jälleenmyyntiarvo, mutta kuinka kauan? Microsoft on tuomassa suositusta Cupheadista "fyysistä versiota", joka käytännössä on tyhjä pelikotelo latauskoodilla varustettuna.
Toisaalta julkkarina on välillä tarjouksia, esim. Gigantin 54,90 uutuuksista tai esim juuri tuo Gran Turismo Sport; itse maksoin siitä alle 25 euroa (Veikon Kone).

Eli ei se Sonyn "määräämä" 60 euroa aina pitä kutiansa...

Tuo koodihommeli jolla MS yrittää viedä konsolit PC-pelien suuntaan joilla ei ole ollut jälleenmyyntiarvoa pian 10 vuoteen on kyllä täysin per-C:stä. Sitten kun kaikki koodit ovat MS:n "hallussa" on helpompi pitää hintaa yllä kun ei esim. tarvitse myydä vanhaa varastoa pois halvalla.
 
Amerikan pelimyyntien kehitys fyysinen versio versus digiversio. Mukana PC- ja videopelit.

Digital-vs-Physical.png


Lähde: https://www.statista.com/statistics/190225/digital-and-physical-game-sales-in-the-us-since-2009/

Totuus voi olla hiukan erilainen... kun otokseen otetaan tuossa tämmöiset "Digital format sales include subscriptions, digital full games, digital add-on content, mobile apps and social network gaming." niin voi näyttää tuolta mutta ei todellakaan ole vain normaali pelien myynti "konsoli ja pc".
 
PC nyt on Steamin ja vastaavien kautta muutenkin niin eri maailma, että sen voisi jättää käytännössä kokonaan pois laskuista ainakin konsolifoorumilla. Mielenkiintoisia olisivat prosenttiluvut puhtaasti konsoleiden peleistä ja niiden kohdalla pelkästään peruspeleistä, eli kaikki DLC-materiaali yms. tulisi jättää tilastojen ulkopuolelle.
 
PC nyt on Steamin ja vastaavien kautta muutenkin niin eri maailma, että sen voisi jättää käytännössä kokonaan pois laskuista ainakin konsolifoorumilla. Mielenkiintoisia olisivat prosenttiluvut puhtaasti konsoleiden peleistä ja niiden kohdalla pelkästään peruspeleistä, eli kaikki DLC-materiaali yms. tulisi jättää tilastojen ulkopuolelle.

Juuri näin, DLC:t harvoin on muuta kuin digiä. Mobiili ja sosiaalisen median pelejä ei edes ole fyysisenä, joten miksi edes vertailla. Digimyyntiä kasvattaa toki vuosien vieriminen ihan luonnostaan, pelejä tulee enemmän ja sitä myöden alennuspelejäkin tulee diginä paljon esim. ps4 tapauksessa. En vastusta digiä sinänsä vaan niiden hintaa pääsääntöisesti. Fyysisenä peleillä on minulle se oikeasuuntaisempi kulutushinta, 20-30€ per uusi peli.
 
Ylös Bottom