Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Palworld

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli latailtua ja kokeiltua ja koukkuun jäin. Ilmiselvästi kehityksessä oleva peli, sen huomaa, mutta silti toiminut ihan hyvin ilman suurimpia bugeja Xbox One X:llä.

Ja nuo palsit ovat omasta mielestäni ehkä hiukan liiankin röyhkeästi pokemon-kopioita. Voin sanoa, että alkuun tuli jopa sellainen fiilis kehtaako tätä pelata lainkaan, mutta kyllä se siitä. Hauska peli yksinpelinä, varmasti kivempaa kavereiden kanssa. Ja mukavaa kun nuo palsit auttavat pitämään sitä tukikohtaa pystyssä, eli voi määrätä eri tehtäviä, auttavat rakentamisessa jne. Kyllä jatkoon menee. :D
 
Tuli latailtua ja kokeiltua ja koukkuun jäin. Ilmiselvästi kehityksessä oleva peli, sen huomaa, mutta silti toiminut ihan hyvin ilman suurimpia bugeja Xbox One X:llä.

Ja nuo palsit ovat omasta mielestäni ehkä hiukan liiankin röyhkeästi pokemon-kopioita. Voin sanoa, että alkuun tuli jopa sellainen fiilis kehtaako tätä pelata lainkaan, mutta kyllä se siitä. Hauska peli yksinpelinä, varmasti kivempaa kavereiden kanssa. Ja mukavaa kun nuo palsit auttavat pitämään sitä tukikohtaa pystyssä, eli voi määrätä eri tehtäviä, auttavat rakentamisessa jne. Kyllä jatkoon menee. :D
Tuli myös tämä ladattua ja aamupuolella kokeiltua. Ei kyllä todellakaan alkanut lupaavasti, kun hahmoni herättyä ja noustua ylös pelimaailmassa ja lähdettyäni kävellen tutkimaan ympäristöä, peli kaatui dashboardille n. 10 sekunnin kuluessa. :D No, uudelleen pelin käynnistämällä pääsin toki jatkamaan paremmalla onnella.

Kyllähän tämä aika julkealta Pokemon-kloonilta vaikutti, ja alku tuntui varsin työläältä, joten en nyt ihan varsinaisesti innostunut. Silti jäi sellainen tunne, että pitää vielä palata pelin pariin ja ainakin katsoa pidemmälle miltä alkaa tuntumaan. En siis vielä tätä ole dumaamassa, vaikken nyt varsinaisesti ainakaan heti tästä innostunutkaan. Ehkä tänään vielä illemmalla kokeilen lisää?
 
Viimeksi muokattu:
Hieman katsonut nyt videoita ja striimejä. Pakko sanoa, että peli vaikuttaa kyllä yllättävänkin mielenkiintoiselta. Juuri nuo Valheim/survival ominaisuudet kiinnostavat erityisesti. Onko tässä muuten mitään tarinaa tai tehtäviä?
 
3 miljoonaa. Vaikuttaa sen verran menestyksekkäältä ettei tätä ainakaan heti hylätä. Katsotaan sitten kun 1.0 saapuu lähteekö mukaan leikkiin. Nyt on äärimmäisen huono hetki alkaa pelata jotain tällaista.

 
Latasin pelin eilen ja nyt Xboxin pelikello näyttää kuutta ja puolta tuntia. Aika meni kuin siivillä. Pelin konsepti on hämmentävän nerokas. Siinä on tavallaan kaikki ne Pokemon pelistä tutut elementit: kerää ja kouluta Pal otuksia, seikkaile avoimessa maailmassa, taistele vihollisia vastaan (ihmisiä ja Paleja) sekä tietysti kohtaa eliittikouluttajia Pokemon saleissa, eikun siis Pal torneissa.

Nerokkuus piilee siinä että samalla kehität myös omaa tukikohtaa. Eri Pal otukset tarjoavat erilaista apua tukikohdassa riippuen esim. minkä tyypin otuksia ne ovat. Tulityypin otusta tarvitaan pitämään tulta yllä kun taotaan rautaa, jota taas tarvitaan vaikkapa naulojen valmistukseen. Vesityypin Pal kastelee pensasmarjaviljelmät. Sarvikuonon ja pahkasian näköinen maatyypin Pal louhii sinulle lisää kiveä.

Kaikki mitä tukikohdassa puuhaat on kokoajan kohti jotain päämäärää. Oli se tukikohdan tason nosto, joka mahdollistaa useamman Pal otuksen laittamisen tukikohtaan töihin tai oli se oman hahmo levelin nosto, joka avaa uutta rakennettavaa tukikohtaan. Villien Pal otusten tappaminen antaa tiettyjä raaka-aineita ihan niin kuin puun kaataminen antaa lisää puu resurssia. Toisin sanoen seikkailu maailmassa Paleja pyydystäen ja niitä vastaan taistellen ei kerää hahmollesi ja Pal otuksillesi pelkästään kokemuspisteitä, vaan myös resursseja tukikohtaa varten.

Palworld tuntuu todella onnistuneelta Pokemon pelin ja Valheimin kaltaisen Survival pelin yhdistelmältä. Myöskin tämä Preview versio tuntuu tosi täysipainotteiselta peliltä. Kerran kaatui Xboxin dashboardille, mutta muuten toiminut hyvin. Isoin kritiikki kohdistuu graafiseen ulosantiin. Palworld on aika rujon näköinen, mutta ei se kyllä menoa haitannut. En ihmettele yhtään että tätä on myyty useampi miljoona tai että Steam arvostelut ovat suurimmaksi osaksi positiivisia. Alkuvuoden iso yllättäjä.

Jatketaan vielä sen verran että Palworld on rikkonut miljoonan yhtä aikaisen pelaajan rajan Steamissa. Ja on koko Steamin pelatuin peli tällä hetkellä. Jos haluaa laittaa tämän jonkin sortin perspektiiviin, niin viime vuoden isot Steam hitit Baldur's Gate 3 ja Hogwarts Legacy keräsivät parhaimmillaan vajaa 900k pelaajaa yhtä aikaa ruudun ääreen. BG3 ja Hogwarts Legacy olivat sijoilla 7 ja 8 kun puhutaan kautta aikain Steamin yhtä aikaisten pelaajien lukemista.
Screenshot_2024-01-21-09-59-43-44_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mietin vain, että kuinka monimutkaisiksi tukikohdat tulevat. Monissa peleissähän tukikohdista tulee lopulta niin monimutkaisia, että jos pitää pelistä taukoa, pian unohtaa, mitä varten mikäkin osanen on sinne rakennettu. Tässä ilmeisesti kuitenkin pelaajahahmon orjuuttamat oliot tekevät työn pelaajan puolesta ja muistamista ei ole niin paljon? Sehän se pidemmän päälle ratkaisee, että onko peli lopulta vain pitkän taskilistasta suorittamista, vai onko muuta tekemistä, jossa on riittävästi vaihtelua.
 
Tuli nyt myös täällä peli testiin: läppäri tulille ja gamepass eurolla kuukaudeksi käyttöön, Xbox-ohjain kiinni ja hdmillä pelit 55 tuuman töllöön. En pc-pelaamista oo ikinä tykänny toteuttaa, mut tälleen sai pelin helposti viritettyä konsolimukavuudelle.

Yhdyn kyllä muiden kommentteihin positiivisesta yllätyksestä. Peli tuntuu onnistuneesti yhdistelevän muista peleistä hyviä ideoita, välillä hyvinkin röyhkeästi. Esimerkiksi rakentelu ja teknologian opettelu on kuin yks yhteen Arkista kopioitu jne.

Paikoin paistaa Early Access läpi, esim äänimaailma on vähän onttoa, mutta mielenkiintoista nähdä mihin peli tästä kehittyy. Oman basen rakentelu ja Pokemon-tyylisten elukoiden nappaaminen on kyllä kaks lempi genreä uitettuna yhteen. Kelpaa.
 
tosiaan tuo PAL:n orjuuttaminen/töihin laittaminen on yksi nerokkaampia systeemejä mitä olen tämän tyylissä peleissä nähnyt, ihan älyttömän hieno systeemi. se on myös pelin isoin koukku itselleni, koska jokaisella PAL:illa on omat Random Traittinsä, esim jollakin voi olla vaikka mining speed 25% tai work speed 25%, tämä sitten tarkoittaa sitä että itse saatan metsästää yhtä tiettyä niin kauan kun saan haluamini Traitit sille. Tosiaan periaatteessa kaiken Resource managementin voi Delegoida noille PAL:ille, laitetaan oma esimerkki miten itsellä asiat menee tuolla Basessa.

Ryhmä 1 Miners/woodcutters: hakkaa puuta Minee stonea ja orea.
Ryhmä 2 resource collectors: Kerää nämä Oret ja muut ja varastoi ne
Ryhmä 3 Farmers: tähän ryhmään kuuluu viljelijät he pitävät huolta siitä että kokki saa tarvittavat raakaaineet. ja että myllyyn on sitten viljaa.
Ryhmä 4: huolehtii sitten ruokapuolesta eli yksi PAL:ista on paikallinen kokki, hän valmistaa sekä minulle että PAL:ille ruuat
Ryhmä 5: sitten craftailee minulle valmiiksi Ingotteja,
Ryhmä 6: on sitten workspeed lisäapu että he sitten auttavat minua kun alan itse craftailemaan ja rakentemaan itse kun palaan baseen takaisin
 
Mietin vain, että kuinka monimutkaisiksi tukikohdat tulevat. Monissa peleissähän tukikohdista tulee lopulta niin monimutkaisia, että jos pitää pelistä taukoa, pian unohtaa, mitä varten mikäkin osanen on sinne rakennettu.
On tässä tietysti se riski, mutta aika hyvin jokainen työpöytä tai muu näyttää mitä sillä voi valmistaa. Ehkä isompi muistaminen tai löytäminen on siinä mitä raaka-aineita mikäkin Pal tiputtaa kuolessaan. Eli kun haluat rakentaa jonkun uuden jutun tukikohtaan ja se kertoo että tarvitset nämä ja nämä raaka-aineet, niin siinä voi olla vähän muisteltavaa, että mistä ne kaikki saa.
Tässä ilmeisesti kuitenkin pelaajahahmon orjuuttamat oliot tekevät työn pelaajan puolesta ja muistamista ei ole niin paljon?
Tavallaan kyllä. Voit laittaa tukikohtaasi x määrän Pal otuksia töihin, joilla on omat erityispiirteensä. Eli tekevät siellä tukikohdassa tiettyjä asioita. Esim. jos siellä ei ole yhtään sellaista otusta joka osaa kaataa puita, niin silloin puuvarannot eivät kasva itsekseen, vaan pelaajan pitää itse lähteä hakkuupuuhiin.
Sehän se pidemmän päälle ratkaisee, että onko peli lopulta vain pitkän taskilistasta suorittamista, vai onko muuta tekemistä, jossa on riittävästi vaihtelua.
Tukikohdan pyörittäminen, maailmassa seikkailu, Pal otusten pyydystäminen ja kehittäminen, ja eliittikouluttajien voittaminen. On siellä myös tasosuosituksilla varustettuja luolastoja, kauppiaita ja tukikohtia.

Tosin ei tuossa tunnu ihan senkään vertaa olevan tarinaa kuin perinteisessä Pokemon pelissä. On ne tietyt eliittikouluttajat, jotka käydä voittamassa, mutta en tiedä onko sen jälkeen muuta kuin "Pokedexin" täyttäminen ja tukikohdan rakennus.
 
Aamulla pistin viestiä 3 miljoonasta. Nyt 4 miljoonasta. Kova on tahti.


En nyt edellenkään peliä sinänsä dumaa. Mutta on silti pakko todeta, että kummallinen on monen ihmisen luonto, kun mennään sellaisiin ryhmähuumajuttuihin niin lujaa. En nyt ainakaan huippupeliä tuossa Palworldissa näe millään, vaikka varmaankin tulee vielä ainakin jonkin verran tuota jossain vaiheessa jatkettua.

Vähän oikeastaan huvittavaa, että tuollainen täysin toisesta menestysfranchisesta kloonattu, varsin karun ulkonäön ja keskinkertaisten kontrollien peli saa tuollaisen suosion. Ei tuossa oikein sinänsä järkeä ole. Tuohon samaan kuvioon muotikin perustuu, eikä siinäkään sinänsä mitään järkeä tai pointtia ole.
 
Täälläkin tuli testailtua ja koukuttavahan tuo on. Tämä on kuin pokemonit steroideilla ja basebuildingilla, iso plussa joka houkuttaa minun kaltaista pelaajaa!

Olisi kyllä mahtavaa pistää KonsoliFinin oma servu pystyyn kunhan ovat saaneet päivitettyä peliä virallisempaan muotoon!
 
Joo, pelihän voi olla ihan hyvä, mutta kyllä tämä käsittämätön raketointi haisee sellaiselta "en ole ikinä erityisesti Coldplaytä (se yks biisi radiossa on kyl hyvä) (tai insert mikä hyvänsä stadionille menevä yhtye/artisti) kuunnellut, mutta kun ne nyt tulee stadionille ja kaikki hypettää niin onhan sinne pakko päästä mukaan, maksaa vaikka kolme tonnia lipuista pankkilainalla, ottaa kuvat instaan että on siellä tosiaan oltu mukana JEEEE ja muuten Coldplayhän on paras yhtye koskaan"-setiltä.

Sori kohtuullinen offtopic.
 
Ei FOMO todellakaan koske vain Palwordia, vaan oikeastaan kaikkia hypetettyjä pelejä. Game Passin ansiosta tässä on vieläpä hyvinkin edullinen tapa hyppää itse kokeilemaan, että miten se hypetetty peli toimii, joten isompaa vahinkoa ei tosiaan pääse tapahtumaan, jos ei sitten pelistä pidäkään.
 
Ei FOMO todellakaan koske vain Palwordia, vaan oikeastaan kaikkia hypetettyjä pelejä. Game Passin ansiosta tässä on vieläpä hyvinkin edullinen tapa hyppää itse kokeilemaan, että miten se hypetetty peli toimii, joten isompaa vahinkoa ei tosiaan pääse tapahtumaan, jos ei sitten pelistä pidäkään.
Tämä olisi itseltäni takuu varmasti jäänyt kokematta ilman Game Passia.

Hyllyltä löytyisi useampi Pokemon ja Mario peli Switchille mutta en ole koskenutkaan niihin koska tiedän että ei vaan iske (Mariot kyllä menee jossain vaiheessa), oli täysin samat odotukset Palworldin kanssa mutta hypen ja GP:n ansiosta päätin kokeilla.
 
Palworldista taitaa puuttua kaikki tyypillinen fomoa hyödyntävä sisältö, kuten aikaan sidotut tavoitteet, esim. viikkotehtävät ja battlepassit. Sehän ei ole paha asia, jos peli menestyy julkaisussa. Mielenkiinnolla odotan, miten Nintendo reagoi suosioon.
 
Ilmeisesti Game Passin versio peleistä olis se huonoin:


Miksi näin? Ei tunnu oikein reilulta hommalta.

Koska Steamiin voidaan puskea päivityksiä koska vaan. Gamepass versio joutuu käymään läpi hyväksynnän, miksikä sitä nyt kutsutaan.

Gamepass version patcheja on julkaistu mutta ne kestää tulla tämän takia.
 
Palworldista taitaa puuttua kaikki tyypillinen fomoa hyödyntävä sisältö, kuten aikaan sidotut tavoitteet, esim. viikkotehtävät ja battlepassit. Sehän ei ole paha asia, jos peli menestyy julkaisussa. Mielenkiinnolla odotan, miten Nintendo reagoi suosioon.
Joo, ei ainakaan ole tullut vastaan mitään sellaista mitä en voisi ihan samalla tavalla pelata myöhemminkin. Jos tässä jotain fomoa on niin se, että peli on suosittu ja sitä kautta iso puheenaihe, joten peliä pelaamattomat eivät pääse tähän keskusteluun samalla tavalla mukaan. Sanoisin kuitenkin että hyvin pieni fomo.
 
Ylös Bottom