Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Palworld

Kannattaa pitää mielessä, että ihmisillä on ihan täysin oikeus olla asioista eri mieltä eikä yhden mielipide lähtökohtaisesti ole sen parempi kuin toisenkaan.

Onhan tässä harvinaisen näkyvästi lainattu ajatuksia, mutta peli itsessään on kuitenkin jotain ihan muuta kuin mitä Pokemonit ovat. Toisaalta tässä on peli jollaista monet olisivat toivoneet Pokemoneilta jo aikoja sitten, mutta ne pelit ovat valitettavasti jumittaneet täysin kehitykessään. Tosin Nintendo ei käytännössä omalla alustallaan pysty vastaavaa kokemusta edes tarjoamaan tällä hetkellä.

Plagioimissyytökset, kuten monet muutkin asiat, jätän pelifirmojen välisiksi asioiksi ja keskityn itse vain pelaamiseen. Huikeita hetkiä on ollut jo lasten kanssa tämänkin pelin parissa.
 
Todella M.O.T., että viestini perään kirjoitettiin heti juuri tätä "ei ole suora kopio, aina on kopioitu, mikä sitten on täysin omaperäistä"-listaa.

Selvä. On olemassa vain ja ainoastaan kaksi vaihtoehtoa, joko täydellinen omaperäisyys tai sitten kategoria "muu", jossa on otettu jokin vaikute jostain toisesta pelistä. Ei mitään välimaastoa eikä mitään järkeä puhua näiden asioiden sävyeroista.
Videopelaajaksi ymmärrän videopelaajia harvinaisen vähän ja vuosi vuodelta vähemmän.
 
Ei mitään välimaastoa eikä mitään järkeä puhua näiden asioiden sävyeroista.
Videopelaajaksi ymmärrän videopelaajia harvinaisen vähän ja vuosi vuodelta vähemmän.
Tämä on ihan normaalia nettielämää ollut jo kymmeniä vuosia. Porukassa on aina sellaisia, jotka eivät havaitse sävyeroja tai tulkitsevat väärin ja siitä alkaa armoton jankutus, kinastelu ja selittely, jolla ei ole mitään merkitystä asian suhteen ja joka ei johda mihinkään. Sitten on pakko mennä henkilökohtaisuuksiin, kun on niin pöyristytty, vaikka ei edes tiedettäisi juuri mitään toisen ihmisen ominaisuuksista.
 
Olen erittäin yllättynyt että tämän pelin kohdalla ei noussut jumalatonta paskamyrskyä siitä että pelin hahmot on häikäilemättömiä kopioita Pokemoneista, esim tää keltainen kaveri on keltainen Gengar Electrobuzzin raidoilla jne. Ei mitään omaa, kaikki täysin kopioitua.

Hämmentävämpää on että jos joku asiasta mainitsee niin peli on saanut taakseen sellaisen fanijoukon jotka hyppää puolustamaan Palworldin hahmoja toteamalla että "ei mitään samaa", ja tämäkin viesti todennäköisesti saa useamman "et tiedä mistään mitään" hyökkäyksen.

Oma perstuntuma kuitenkin on että lukemattoman moni on lähtenyt peliä kokeilemaan nimenomaan tämän "Pokemon with the guns" lauseen perusteella. Mihin muuhun pelin jättisuosio heti julkaisussa perustuisi? Mitään niin omaperäistä en pelissä ole nähnyt mikä muuten tämän selittäisi.

Sehän ei tietenkään poista sitä asiaa, että peli itsessään ei voisi olla hyvä ja vaikka hahmot on Pokemonista lainattu niin peli itsessäänhän ei ole kopio pokemonista. Ja ei, en väitä että peli tarvitsee olla ainutlaatuinen tai omaperäinen että se saa menestyä.

Pelin menestys on selvästi näyttänyt että siellä on ihan laadukas peli taustalla, joka itsellä vaan lisää ihmetystä miksi kopioida Pokemonia niin räikeästi hahmojen suhteen.

Ihmettelen suuresti myös että Nintendo on hyväksynyt asian näin avoimesti, toki kun Pokemoneja on satoja ja taas satoja niin kaikkien kopioiden kimppuun ei voi hyökätä vaan täytyy valita taistonsa, mutta tämän järjettömän suosion myötä uskon että varsin selkeitä Pikachu kopioita ynm aletaan näkemään reilusti enemmänkin tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on ihan normaalia nettielämää ollut jo kymmeniä vuosia. Porukassa on aina sellaisia, jotka eivät havaitse sävyeroja tai tulkitsevat väärin ja siitä alkaa armoton jankutus, kinastelu ja selittely, jolla ei ole mitään merkitystä asian suhteen ja joka ei johda mihinkään. Sitten on pakko mennä henkilökohtaisuuksiin, kun on niin pöyristytty, vaikka ei edes tiedettäisi juuri mitään toisen ihmisen ominaisuuksista.
Loputtomalla whataboutsimilla päästään tosiaan usein hyvään umpikujaan, missä mistään ei voi olla oikein mitää mieltä kun jokin muu asia joskus jossain.

Mutta jottei minua ymmärretä aivan väärin, niin
Plagioimissyytökset, kuten monet muutkin asiat, jätän pelifirmojen välisiksi asioiksi ja keskityn itse vain pelaamiseen. Huikeita hetkiä on ollut jo lasten kanssa tämänkin pelin parissa.
Tämä on erittäin ok ja kaikki tykätköön tästä ja kaikista maailman peleistä juuri niin paljon kuin haluaa.

Hämmentää vain tuo mainitsemani kaikki tai ei mitään -hölmöys, mihin tämän pelin kohdalla on jossain määrin törmännyt.
Sekä Kojima Studios että tämän kehittäjät ovat ottaneet vaikutteita eri lähteistä. Vain totaalinen tolvana niputtaisi näiden studion pelit samaan kategoriaan mitä omaperäisyyteen tulee. Ei siinä, isoin osa pelaajista tämän itsestäänselvyyden varmasti ymmärtääkin.
(Riippumatta siitä tykkääkö tästä enemmän kuin Death Strandingistä, sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.)
 
Onhan sitä Pokemonkin aikanaan näitä vaikutteita aika vahvasti ottanut:
showing-someone-dragon-warrior-and-they-say-the-monsters-v0-txao2do8vyec1.jpeg
 
Mites Digimonit? Onko nämä myös tuomittu?

Onhan sitä Pokemonkin aikanaan näitä vaikutteita aika vahvasti ottanut:

Nuoremmille pelaajille tämä Pokemonien Dragon Questista lainaaminen ei ehkä ole niin tuttu juttu, mikä tuo oman lisänsä keskusteluun.

Onhan tässä harvinaisen näkyvästi lainattu ajatuksia, mutta peli itsessään on kuitenkin jotain ihan muuta kuin mitä Pokemonit ovat.

Tämä se ehkä olennaisin asia on. Jos Palworld olisi myös pelinä kopio, niin tämä olisi paljon herkullisempi keskustelu.

Henkilökohtaisesti en ole tätä hetkeen käynnistänyt ja voi olla, ettei tähän isoja tunteja tule pistettyä. Ei ole tämä survival-rakentelu soolona lopulta yhtä kiinnostava ja vetovoimainen kuin Grounded esimerkiksi - omaan makuuni. Steamissa on nytkin yli 500k pelaajaa tällä, joten suuri massa on tietenkin tästä eri mieltä, eikä se minua haittaa.
 
Alkuvuoden kovin yllättäjä ja suosittu peli ei näytä täällä saavan paljon keskustelua aikaan, vai onko kaikki koko ajan pelaamassa tätä eikä kerkeä kirjoitella? Itse oon nyt 46lvl ja 3 tornibossia voitettu ja vielä jaksaa pitää otteessaan. Tämä olikin mulle eka tämmönen selviytymis/rakennuspeli mutta ei varmastikaan viimeinen.
 
Alkuvuoden kovin yllättäjä ja suosittu peli ei näytä täällä saavan paljon keskustelua aikaan, vai onko kaikki koko ajan pelaamassa tätä eikä kerkeä kirjoitella? Itse oon nyt 46lvl ja 3 tornibossia voitettu ja vielä jaksaa pitää otteessaan. Tämä olikin mulle eka tämmönen selviytymis/rakennuspeli mutta ei varmastikaan viimeinen.
Harhauduin retroilemaan parin Xbox 360 -pelin pariin, mutta nyt kun ne menivät läpi niin tulee varmaan palattua tähän. Olen toisen tornipomon luona, mutta en ole sitä vielä käynyt yrittämässä. Hahmo ja Palit jotain level 28 tms.
 
Alkuvuoden kovin yllättäjä ja suosittu peli ei näytä täällä saavan paljon keskustelua aikaan, vai onko kaikki koko ajan pelaamassa tätä eikä kerkeä kirjoitella? Itse oon nyt 46lvl ja 3 tornibossia voitettu ja vielä jaksaa pitää otteessaan. Tämä olikin mulle eka tämmönen selviytymis/rakennuspeli mutta ei varmastikaan viimeinen.
Pelailin johonkin levelille 30 ja siinä kohtaa päätin, että en nyt tässä kohdin puske enää pidemmälle. Pelissä on selkeästi vielä asioita, joita tullaan early accessin aikana hiomaan, joten palailen pelin pariin sitten viimeistään 1.0 julkaisussa.
 
25 miljoonaa pelaajaa rikki. 15 miljoonaa Steamissa, 10 miljoonaa Xboxilla.


Itsellä on nyt jonkin verran reilu 20 tuntia taulussa ja kaksi tornipomoa hoideltu. Kaksi seuraavaakin tornia löydetty mutta niissä tuli vielä aika pahasti köniin, kun kävin testaamassa.

Pelissä on ehkä eniten yllättänyt toimivan pelimekaniikan lisäksi massiivisen kokoinen maailma erilaisilla biomeilla, korkeuseroilla ja vesialueilla. Jo pelkästään pomotornien löytäminen on ollut aikamoinen seikkailu.
 
Peli läpi.
1709214519307.png

Tai siis siinä mielessä läpi, että tornipomot hoideltu ja kaikki Achievementit kerätty. Erilaisia Pal-otuksia sain kerättyä 92, mutta onhan niitä reilusti yli sata, joten "pokedex" ei ole vielä täynnä.

30 tuntia siinä meni ja olisi mennyt paljon kauemmin, jos ei oman maailmansa parametrejä olisi pystynyt muuttamaan. Tuntui nimittäin että tasapaino kokemuspisteiden saamisen ja pelissä etenemisen suhteen oli varsinkin loppua kohden aikalailla pielessä. Expaa tuli normaaliasetuksilla niin vähän, että hahmojen nostaminen tornipomojen päihittämiseen vaativalle levelille olisi kestänyt ikuisuuden. Olikin siis mukava huomata, että peli antaa mahdollisuuden tiettyjen parametrien muuttamiseen ihan suoraan valikosta. Kuten kokemuspistekertoimen. Tämän nostamalla normaalia korkeammalle peli eteni jouhevammin, mutta ei seikkailun tuntu tai haaste varsinaisesti kärsinyt. Se vain tarkoitti sitä, ettei tarvinnut jäädä jollekin tietylle alueella grindailemaan hahmojen tasoja vain että voisi siirtyä eteenpäin.

Pelin parasta antia oli laaja maailma täynnä korkeuseroja, biomeja ja erilaisia Paleja kerättäväksi. Sieltä löytyi myös tietyille tasoille suunniteltuja luolastoja ja välipomoja. Tykkäsin siitä kuinka pääsi itse taistelemaan Palin rinnalla ja oman tukikohdan kehittyessä myös oma varustus kehittyi perus keihäistä tuliaseisiin asti. Paleille sai myös kehitettyä uusia kykyjä, kuten satuloita, jolloin niillä voi ratsastaa tai aseita, joilla avautuu yhteisiä erikoisliikkeitä.

Peli lainaa paljon muilta, mutta onnistuu tekemään lainatuista palasista hyvän kokonaisuuden. Kiipeily on kuin suoraan uusista Zeldoista, Palit Pokemon -klooneja ja tukikohdan kehitys nyt periaatteessa mistä tahansa tämän kaltaisesta pelistä. Pikamatkustus -patsaat ovat kuin Souls -pelien nuotiot ja niin edelleen.

Early Access -peliksi tämä toimi 30 tuntisen läpipeluun ajan riittävän hyvin. Ei täydellisesti, mutta muutamat pelin kaatuilut eivät peli-iloa pilanneet. Kaatuilujen lisäksi Early Access -peliksi Palworldin tunnistaa eritoten täysin olemattomasta tarinasta ja viimeistelemättömästä ulkoasusta ja suorituskyvystä. Periaatteessa tämä oli tällaisenaankin oikein nautittava kokemus, mutta jos 1.0 versio tuo tähän massiiviseen maailmaan lisää tarinallista sisältöä ja jos kehittäjä saa päivitettyä ulkoasua ja suorituskykyä parempaan, niin käsissä on jopa suurempi hitti kuin peli nyt on.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tällein heitän että 30h on todella vähän.
Laitoitko 5x exp luulis tollaseen pelin läpi peliin menevän puolet enemmän aikaa.
Ite en anna arvostusta että pelataan esim pelit helpolla että saadaan trophyt.
Mutta kukin tyylillään pääasia kai että itse nauttii ja peliä voi muokata niin että on hauskaa :)
 
Ihan tällein heitän että 30h on todella vähän.
Laitoitko 5x exp luulis tollaseen pelin läpi peliin menevän puolet enemmän aikaa.
Ite en anna arvostusta että pelataan esim pelit helpolla että saadaan trophyt.
Mutta kukin tyylillään pääasia kai että itse nauttii ja peliä voi muokata niin että on hauskaa :)
Aluksi pelasin aika pitkään ihan sillä normaali kertoimella sitten nostin muistaakseni 4x ja lopussa minulla oli se täysillä.

En minä kenenkään arvostusta kaipaa, vaan pelasin pelin, niin että pelaaminen oli nautinnollista. Jos en olisi nostanut expakerrointa, niin pelaaminen olisi ollut ihan samaa, paitsi että olisin grindannut samoilla alueilla samoja vastuksia vastaan selvästi kauemmin. Ei se olisi tuonut omaan pelaamiseen mitään lisää, että sama peli olisi kestänyt vaikkapa 60 tuntia ihan vain siksi että hahmojen tasot nousee niin hitaasti. 30 tuntia tuntui muutenkin varsin hyvältä ajalta pelin parissa, joten omalle kohdalle tämä oli selvästi parempi tällä tavoin nautittuna.

En myöskään pelannut tätä mitenkään erityisesti achievementteja keräillen, mutta tässä ne oli suunniteltu sillä tavalla kivasti että ne tuli pelatessa kuin itsestään, eikä niin että tarvitsi suorittaa jotain ihan älyttömyyksiä.

Noin yleisesti minulle on ihan sama millä vaikeustasolla ihmiset pelinsä pelaa läpi, kunhan pelaamisesta nauttii. Jos nauttii haasteesta, niin sitten vaikeustasoa korkeammalle. Jos taas haluaa nähdä tarinan, mutta ei niin muuten välitä esim. pelin taistelusta ja pelaa pelin helpommalla, niin se on ihan hyvä niinkin.
 
Aluksi pelasin aika pitkään ihan sillä normaali kertoimella sitten nostin muistaakseni 4x ja lopussa minulla oli se täysillä.

En minä kenenkään arvostusta kaipaa, vaan pelasin pelin, niin että pelaaminen oli nautinnollista. Jos en olisi nostanut expakerrointa, niin pelaaminen olisi ollut ihan samaa, paitsi että olisin grindannut samoilla alueilla samoja vastuksia vastaan selvästi kauemmin. Ei se olisi tuonut omaan pelaamiseen mitään lisää, että sama peli olisi kestänyt vaikkapa 60 tuntia ihan vain siksi että hahmojen tasot nousee niin hitaasti. 30 tuntia tuntui muutenkin varsin hyvältä ajalta pelin parissa, joten omalle kohdalle tämä oli selvästi parempi tällä tavoin nautittuna.

En myöskään pelannut tätä mitenkään erityisesti achievementteja keräillen, mutta tässä ne oli suunniteltu sillä tavalla kivasti että ne tuli pelatessa kuin itsestään, eikä niin että tarvitsi suorittaa jotain ihan älyttömyyksiä.

Noin yleisesti minulle on ihan sama millä vaikeustasolla ihmiset pelinsä pelaa läpi, kunhan pelaamisesta nauttii. Jos nauttii haasteesta, niin sitten vaikeustasoa korkeammalle. Jos taas haluaa nähdä tarinan, mutta ei niin muuten välitä esim. pelin taistelusta ja pelaa pelin helpommalla, niin se on ihan hyvä niinkin.
Noni nättiä.
Joo ehkä vähän vammasesti aloitin sori,
Mutta silti 30h noin "isolle" pelille kuulostaa ihan pikku peliltä.
Vai jatkuuko se sit jotenkin viel tosta?
 
Eiköhän se peli itsessään aseta ne raamit, millä säännöillä sitä voi pelata. Jos se antaa mahdollisuuden kerätä trophyt ja muut easyllä tai oikoa vaikka alusta loppuun pelkkää X:ää painamalla niin se on oikein pelattu. Keneltäkään se ei ole pois ja on vain parempi jos turhaa pitkittämistä ja grindausta on mahdollista vähentää.

Olen itse pitkälti jonkinlainen "puristi" peleissä, hyvä jos parannusvälineitä käytän kuin vasta kun olen kuollut kymmeniä kertoja samaan kohtaan, mutta se koskee vain omaa pelaamistani. Ei sen luulisi olevan keneltäkään pois jos pelejä voi räätälöidä omaan pelimakuun (ja aikaan) sopivaksi. Plus että sekään tuskin haittaa jos pelin tarinan tai "punaisen langan" voi selvittää vähemmilläkin pelitunneilla ja jos haluaa, niin voi sitten upottaa vaikka 100-200 tuntia lisää.
 
Eiköhän se peli itsessään aseta ne raamit, millä säännöillä sitä voi pelata. Jos se antaa mahdollisuuden kerätä trophyt ja muut easyllä tai oikoa vaikka alusta loppuun pelkkää X:ää painamalla niin se on oikein pelattu. Keneltäkään se ei ole pois ja on vain parempi jos turhaa pitkittämistä ja grindausta on mahdollista vähentää.

Olen itse pitkälti jonkinlainen "puristi" peleissä, hyvä jos parannusvälineitä käytän kuin vasta kun olen kuollut kymmeniä kertoja samaan kohtaan, mutta se koskee vain omaa pelaamistani. Ei sen luulisi olevan keneltäkään pois jos pelejä voi räätälöidä omaan pelimakuun (ja aikaan) sopivaksi.
Kyllä olet aivan oikeassa.
Vastasin jo juuri ja pyysin anteeksi.
En tiedä mitä ajattelin kun kirjoitin.
 
Noni nättiä.
Joo ehkä vähän vammasesti aloitin sori,
Mutta silti 30h noin "isolle" pelille kuulostaa ihan pikku peliltä.
Vai jatkuuko se sit jotenkin viel tosta?
No siis avoimen maailman hiekkalaatikkohan tuo on, että periaatteessa jo pelkän oman tukikohdan rakentamisen kanssa saa menemään vaikka 100 tuntia, jos haluaa. Niin ja jos tuolla lähtee pyörimään cooppikaverien kanssa niin se on äkkiä aika paljon lisää tunteja.

Minä pelasin tosiaan yksin tämän läpipeluun, mutta jätän pelin asennuksen konsolille, kun saattaapi olla, että pitää lähteä uudelle kierrokselle yhden kaverin kanssa. Voi olla aika eri peli, jos ja kun kimpassa pelaaminen toimii hyvin.

Tämä minun läpipeluu koostui siis lähinnä nyt niistä viidestä tornipomosta, jotka ovat pelin ainoaa "tarinasisältöä". Kehitin toki samalla tukikohtaa sen minkä tarvitsin ja ehdin, mutta enemmän tykkäsin seikkailla maailmassa Paleja pyydystäen ja niitä vastaan taistellen.
 
Ylös Bottom